Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce  (Przeczytany 13234 razy)

wiktor256

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 94
  • Liked: 5
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 26, 2014, 12:52 »
Dla zainteresowanych podaję stronę z analizą współczynników zależnych od pogody. Głównym celem tej analizy jest porównanie jak współczynniki dynamiczne mają się do rzeczywistych prędkości i wyników uzyskanych na zawodach aby można było podjąć bardziej poinformowaną decyzję przy ich wprowadzeniu.

http://gliderracing.com/spot/

Współczynniki zależne od pogody nie są czymś nowym. Od kilku lat z powodzeniem ich uproszczona forma jest używana w Południowej Afryce.

Pozdrawiam,
Wiktor

CM

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Liked: 1
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 26, 2014, 14:53 »
No to moze skonczmy z ta polityka itp i zacznijmy latac ze wspolczunnikami wg DAeC.
Marek

Bogdan Dorozko

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 112
  • Liked: 77
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 27, 2014, 00:53 »
Już kiedyś sobie obiecałem, że nt współczynników nie napiszę ani słowa. Trudno... Każdy podaje swój przykład (tzn swojego szybowca) jako ten najbardziej niesprawiedliwy. I pewnie ma rację. Takim podejściem niestety nic się nie załatwi. Propozycje, żeby przyjąć współczynniki DAeC również - to nie jest super obiektywna tabela. Przykład: różnica między Lak 17a i ASG to 1,48% dla 18m i 1,1% dla 15m. Jeśli komuś się wydaje, że to sprawiedliwy współczynnik to czekam na argumenty.

Współczynniki trzeba zmienić, tylko pytanie jak to zrobić obiektywnie i sprawiedliwie. Ograniczając rozrzut współczynnika poprzez zdefiniowanie klasy, w sytuacji gdy ten współczynnik został określony niesprawiedliwie nie zmieni się sytuacja. Zawsze można kupić sobie jednak ASG lub JS - ci piloci nie narzekają i świetnie latają.

Bogdan Dorozko

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 112
  • Liked: 77
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 27, 2014, 01:05 »
Przepraszam, mała poprawka dla porównania Laka17a i ASG w wersji 15 m wg DAeC:
15mKlasse
Diana 2;LAK 1715m;LS 10 15m;Ventus 2/ ax; Ventus 2 cM / cT 15m............114
ASG 29;ASW 27; DG-800/80815m................................................................113

czyli ASG ma tam lepszy współczynnik (sic!). A LS 8 ma współczynnik lepszy o ponad 5%

To ja dziękuję za taki niemiecki obiektywizm

CM

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Liked: 1
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 27, 2014, 09:23 »
Dla porownania tu sa wspolczynniki z USA dla klasy sportowej (wszystko lata razem).

Manufacturer Model Notes Span Weight Handicap
AB Sportine Aviacija LAK-12  20.4 1059 0.875
AB Sportine Aviacija LAK-17A-15 W 15 780 0.885
AB Sportine Aviacija LAK-17A-18 W 18 793 0.855
AB Sportine Aviacija LAK-17AT-15 MW 15 908 0.875
AB Sportine Aviacija LAK-17AT-18 MW 18 921 0.845
AB Sportine Aviacija LAK-17B W 18 868 0.845
AB Sportine Aviacija LAK-17B FES MW 18 998 0.835
Aer Pegaso M-100S S 15 694 1.287
Aeromot AMT-100 Ximango M 17.5 1653 1.38
Aeromot AMT-200 Super Ximango M 17.5 1653 1.43
Alabastar Apis 13 W 13 500 1.16
Alisport Silent  12 530 1.21
Alisport Silent 2 MW 13 635 1.06
Alisport Silent 2 W 13 516 1.13
Alisport Silent 2 Targa MWR 13 668 1.04
Alisport Silent 2 Targa WR 13 547 1.06
Alisport Silent 2A WR 13.3 660 1.04
Alisport Silent IN, AE1 M 12 639 1.21
AMS Flight Apis 15 SWC 15 508 1.08
AMS Flight Apis M-15 MW 15 600 1.06
AMS Flight Carat A MR 15 1035 1.07
AMS Flight Carat A MWR 15 1038 1.06
Applebay Zuni C 15 890 0.955
Applebay Zuni II C 15 790 0.95
ASC Falcon-15 C 15 845 0.908
ASC Falcon-18  18 885 0.88
ASC Spirit SC 15 775 0.942
Austrian Aero Club Standard Austria SF 15 772 1.19
AviaStroitel Russia AC-4A F 12.6 551 1.18
AviaStroitel Russia AC-4B F 12.6 551 1.18
AviaStroitel Russia AC-4C R 12.6 551 1.17
AviaStroitel Russia AC-5M M 12.6 591 1.17
Berkshire Concept-70 SC 15 830 1.015
Bolkow Phoebus A SC 15 772 1.045
Bolkow Phoebus B SC 15 772 1.025
Bolkow Phoebus C C 17 798 0.98
Bowlus BA-100 Baby Albatross  13.6 505 1.966
Bowlus BS-100 Super Albatross  13.7 645 1.748
Briegleb BG-12/16  15.2 790 1.18
Briegleb BG-12A S 15 860 1.24
Briegleb BG-12B  15.2 800 1.24
Briegleb BG-12BD S 15 750 1.24
Briegleb BG-12C  15.2 750 1.24
Briegleb FM-1  15.5 750 1.35
Caproni A-21  20.4 1460 0.922
Caproni A-21J M 20.4 1460 0.922
Caproni A-21SJ M 20.4 1460 0.922
Centrair 101 Pegase Club SFC 15 818 1.025
Centrair 101 Pegase D SC 15 840 0.955
Centrair ASW-20F C 15 838 0.913
Centrair Pegasus 101A SC 15 829 0.955
Centrair Pegasus 101AP SWC 15 837 0.965
Centrair Pegasus 101B SC 15 840 0.955
Centrair Pegasus 101BP SWC 15 848 0.965
Champion Freedom Falcon MC 12.8 780 1.55
CVT 100  16 980 1.47
DG Flugzeugbau DG-100 SC 15 772 0.99
DG Flugzeugbau DG-100 Club SFC 15 768 1.01
DG Flugzeugbau DG-1000-18  18 1370 0.914
DG Flugzeugbau DG-1000-20  20 1350 0.894
DG Flugzeugbau DG-1000T MW 20 1460 0.884
DG Flugzeugbau DG-101 Club SFC 15 768 1.01
DG Flugzeugbau DG-101G SC 15 780 0.99
DG Flugzeugbau DG-200-15 C 15 812 0.94
DG Flugzeugbau DG-200-17 C 17 818 0.92
DG Flugzeugbau DG-202-15 C 15 812 0.94
DG Flugzeugbau DG-202-17 C 17 818 0.92
DG Flugzeugbau DG-300 SC 15 794 0.95
DG Flugzeugbau DG-300 Club SFC 15 821 0.96
DG Flugzeugbau DG-303 SC 15 805 0.94
DG Flugzeugbau DG-400-15 M 15 970 0.94
DG Flugzeugbau DG-400-17 M 17 979 0.92
DG Flugzeugbau DG-500-18  18 1362 0.94
DG Flugzeugbau DG-500-20  20 1379 0.92
DG Flugzeugbau DG-500-22  22 1456 0.9
DG Flugzeugbau DG-500M M 22 1653 0.88
DG Flugzeugbau DG-505 Elan Orion-17.2  17.2 1379 0.96
DG Flugzeugbau DG-505 Elan Orion-18  18 1383 0.95
DG Flugzeugbau DG-505 Elan Orion-20 W 20 1401 0.92
DG Flugzeugbau DG-505 Elan Trainer F 18 1357 0.96
DG Flugzeugbau DG-505MB-20 MW 20 1579 0.9
DG Flugzeugbau DG-505MB-22 M 22 1653 0.88
DG Flugzeugbau DG-600-15 WC 15 782 0.91
DG Flugzeugbau DG-600-18  18 802 0.88
DG Flugzeugbau DG-800A-15 MW 15 993 0.91
DG Flugzeugbau DG-800A-18 MW 18 1007 0.88
DG Flugzeugbau DG-800B-15 MW 15 993 0.91
DG Flugzeugbau DG-800B-18 MW 18 1007 0.86
DG Flugzeugbau DG-800B-18 M 18 1007 0.87
DG Flugzeugbau DG-800S-15 W 15 799 0.9
DG Flugzeugbau DG-800S-18 W 18 813 0.87
DG Flugzeugbau DG-808B-15 MW 15 993 0.91
DG Flugzeugbau DG-808B-18 MW 18 1007 0.86
DG Flugzeugbau DG-808C-15 MW 15 993 0.91
DG Flugzeugbau DG-808C-18 MW 18 1007 0.86
DG Flugzeugbau DG-808S-15 W 15 799 0.9
DG Flugzeugbau DG-808S-18 W 18 813 0.86
DG Flugzeugbau LS-10-15 W 15 868 0.885
DG Flugzeugbau LS-10-18 W 18 884 0.85
DG Flugzeugbau LS-10st-15 MW 15 990 0.875
DG Flugzeugbau LS-10st-18 MW 18 1005 0.84
DSK Aviation BJ-1B Duster-13  13 620 1.426
DSK Aviation BJ-1B Duster-14.5  14.5 620 1.395
DWLKK Gapa PW-2  10 485 2.15
Eiri Avion PIK-20  15 768 0.95
Eiri Avion PIK-20B C 15 780 0.95
Eiri Avion PIK-20D C 15 768 0.95
Eiri Avion PIK-20D-78 C 15 750 0.95
Eiri Avion PIK-20E M 15 964 0.94
Flug & Fahrzeugwerke Diamant-15 C 15 867 0.98
Flug & Fahrzeugwerke Diamant-16.5 C 16.5 877 0.965
Flug & Fahrzeugwerke Diamant-18 C 18 897 0.93
Flug & Fahrzeugwerke Diamant-19.1 C 19.1 905 0.9
Flug & Fahrzeugwerke Diamant-22  22 912 0.873
Fournier RF-10 M 17.7 1653 1.43
Fournier RF-4D M 11.3 860 1.65
Frankfort Cinema II  14.1 920 1.85
Gehrlein GP-1 SC 15 662 1.06
Glasflugel 205 Club Libelle FC 15 710 1.06
Glasflugel 206 Hornet SC 15 765 0.99
Glasflugel 303 Mosquito C 15 801 0.94
Glasflugel 304 C 15 786 0.937
Glasflugel 401 Kestrel C 17 838 0.91
Glasflugel 604-22  22 1257 0.865
Glasflugel 604-23.5  23.5 1270 0.835
Glasflugel BS-1 C 18 1014 0.93
Glasflugel BS-1B C 18 1014 0.93
Glasflugel H-201 Standard Libelle SC 15 675 1.02
Glasflugel H-301 Libelle C 15 662 0.983
Glasflugel H-301 Schuemann Libelle C 15 662 0.945
Grob G-102 Astir CS SC 15 827 1.052
Grob G-102 Club IIIB SF 15 820 1.11
Grob G-102 Standard II SC 15 827 1.051
Grob G-103 Twin Astir  17.5 1334 1.08
Grob G-103A Twin II F 17.5 1279 1.11
Grob G-103A Twin II Acro F 17.5 1279 1.11
Grob G-103C Twin III  18 1323 1.05
Grob G-103C Twin III SL M 18 1556 1.03
Grob G-104 Speed Astir II C 15 849 0.95
Grob G-104 Speed Astir IIB C 15 849 0.95
Grob G-109 M 16.6 1653 1.47
Grob G-109B M 17.4 1653 1.39
Group Genesis Genesis S 15 905 0.97
Group Genesis Genesis II SC 15 825 0.96
Haig American Eaglet M 11 360 1.748
Hall Cherokee II  12.2 530 1.543
Hermanspann Chinook S C 17.4 880 1.02
HOAC H-36 Dimona M 16.2 1653 1.56
HOAC HK-36 Super Dimona M 16 1653 1.56
HPH 304C SWC 15 758 0.96
HPH 304CZ WC 15 768 0.937
HPH 304CZ-17 WC 17.4 788 0.917
HPH 304S Shark-15 W 15 808 0.885
HPH 304S Shark-18 W 18 852 0.845
IAR Brasov IS-28B2  17 1357 1.23
IAR Brasov IS-28-M1 M 18 1500 1.45
IAR Brasov IS-28-M2 M 17 1653 1.43
IAR Brasov IS-29D2 SC 15 794 1.089
IAR Brasov IS-29E C 17.6 893 0.94
IAR Brasov IS-29E2 C 19 970 0.935
IAR Brasov IS-29E3 C 20 1046 0.93
IAR Brasov IS-29G C 16.5 816 0.95
IAR Brasov IS-30  17 1301 1.167
IAR Brasov IS-32 C 20 1301 0.918
Issoire Edelweiss C-30S SC 15 830 1.038
Issoire PIK-30M M 17 1014 0.93
Jonker Sailplanes JS1-A W 18 890 0.845
Jonker Sailplanes JS1-B W 18 890 0.845
Laister LP-15 Nugget SC 15 713 1.01
Laister LP-15B Nugget SC 15 713 1.01
Laister LP-49 S 15 780 1.18
Laister-Kaufmann LK-10A  15.2 875 1.65
Lange Antares 18S W 18 867 0.845
Lange Antares 20E MW 20 1286 0.81
Lange Antares 20E-18 MW 18 1276 0.83
Lehtovaara PIK-16C Vasama S 15 670 1.341
LET L-13 Blanik  16.2 1102 1.38
LET L-13 Blanik AC  14.1 1102 1.42
LET L-13 Vivat SDM/SDL M 16.8 1587 1.628
LET L-13 Vivat SHE/SL M 16.8 1629 1.628
LET L-13J Motor-Blanik M 16.2 1246 1.4
LET L-23 Super Blanik-16.2  16.2 1124 1.38
LET L-23 Super Blanik-18.2  18.2 1124 1.32
LET L-33 Solo  14.1 728 1.18
Marske Pioneer IID W 13 630 1.7
Marske Pioneer IID-14  14 550 1.2
Marske Pioneer IID-15  15 600 1.09
Maupin Windrose-12.7  12.7 600 1.67
Maupin Windrose-15  15 740 1.46
Maupin Woodstock-11.9  11.9 455 1.52
Maupin Woodstock-13.1  13.1 510 1.48
MDM MDM-1 Fox  14 1236 1.4
Miller Tern  16.5 700 1.384
Miller Tern II  15.5 800 1.3
Monnett Monerai-11  11 450 1.75
Monnett Monerai-12  12 450 1.73
Monnett Monerai-12.8  12.8 450 1.72
Neukom Elfe S-3 SC 15 710 1.1
Neukom Elfe S-4 SC 15 750 1.01
Niedrauer NG-1  15.3 800 1.24
Niemi Sisu-1 C 15.2 765 1.115
Niemi Sisu-1A C 15.2 765 1.115
Oberlerchner MG-23  16.4 794 1.274
Oldershaw O-3 C 20 1035 0.94
Peterson J-4 Javelin  14.9 804 1.53
Pilatus B-4 SR 15 772 1.18
Pipistrel Taurus M 15 1065 1.02
Priess RHJ-7  17.2 975 1.205
Priess RHJ-8  17.7 1100 1.2
Priess RHJ-9  18.3 1100 1.05
Prue 215  12.2 540 1.468
Prue II  19.7 1570 1.1
Prue IIA  18.3 1350 0.93
Prue Standard S 15 696 1.342
Prue UHP-1 C 17.4 755 1.089
PZL Swift S-1  12.7 925 1.3
PZL Bielsko B1-PW-5  13.5 661 1.18
PZL Bielsko SZD-22C Mucha Std S 15 772 1.55
PZL Bielsko SZD-24C Foka 4 S 15 805 1.16
PZL Bielsko SZD-30 Pirat S 15 816 1.24
PZL Bielsko SZD-36A Cobra SC 15 856 1.089
PZL Bielsko SZD-37 Jantar C 17.5 835 0.975
PZL Bielsko SZD-38A Jantar 1 C 19 890 0.93
PZL Bielsko SZD-41A Jantar Standard SC 15 848 1
PZL Bielsko SZD-42A Jantar 2  20.5 1063 0.865
PZL Bielsko SZD-42A Jantar 2B  20.5 1063 0.865
PZL Bielsko SZD-45 Ogar M 17.5 1540 1.555
PZL Bielsko SZD-48-2 Jantar Std 2 SC 15 858 0.99
PZL Bielsko SZD-48-3 Jantar Std 3 SC 15 858 0.99
PZL Bielsko SZD-50-3 Puchacz  16.7 1269 1.21
PZL Bielsko SZD-51-1 Junior SF 15 798 1.12
PZL Bielsko SZD-55-1 SC 15 760 0.941
PZL Bielsko SZD-56-1 Diana  15 668 0.885
PZL Bielsko SZD-56-2 Diana 2 W 15 661 0.881
PZL Bielsko SZD-59 Acro C 13.2 835 1.04
PZL Bielsko SZD-59 Standard SC 15 846 0.99
PZL Krosno KR-03A Puchatek  16.4 1190 1.37
PZL Swidnik PW-5 Smyk  13.5 661 1.18
PZL Swidnik PW-6  16 1212 1.14
Rolladen-Schneider LS-1B SC 15 752 1.019
Rolladen-Schneider LS-1C SC 15 752 1.019
Rolladen-Schneider LS-1D SC 15 752 1.019
Rolladen-Schneider LS-1F SC 15 772 0.995
Rolladen-Schneider LS-3-15 C 15 845 0.937
Rolladen-Schneider LS-3-17 C 17 838 0.91
Rolladen-Schneider LS-3A C 15 830 0.94
Rolladen-Schneider LS-4 SC 15 780 0.95
Rolladen-Schneider LS-4A SC 15 780 0.95
Rolladen-Schneider LS-4B SC 15 820 0.942
Rolladen-Schneider LS-6 C 15 816 0.899
Rolladen-Schneider LS-6C-15 C 15 838 0.898
Rolladen-Schneider LS-6C-17.5  17.5 860 0.873
Rolladen-Schneider LS-6C-18  18 865 0.868
Rolladen-Schneider LS-7 SWC 15 785 0.94
Rolladen-Schneider LS-8-15 SWC 15 820 0.915
Rolladen-Schneider LS-8-18 W 18 840 0.88
Rutan Solitaire  12.7 645 1.6
Scheibe Bergfalke III  16.6 1025 1.44
Scheibe L-Spatz 55 S 15 592 1.398
Scheibe SF-24 Motorspatz M 14.1 761 1.613
Scheibe SF-25B Falke M 15.3 1170 1.55
Scheibe SF-25C-S Falke 76 F 15.3 1345 1.5
Scheibe SF-26 Standard S 15 684 1.37
Scheibe SF-27 S 15 706 1.16
Scheibe SF-27M M 15 816 1.24
Scheibe SF-28A Tandem Falke M 16.3 1344 1.673
Scheibe SFS-34B  15.8 1190 1.11
Scheibe Zugvogel III  17 805 1.233
Scheibe Zugvogel IIIA  17 805 1.233
Scheibe Zugvogel IIIB  17 805 1.233
Schempp-Hirth Arcus W 20 1365 0.865
Schempp-Hirth Arcus M MW 20 1633 0.85
Schempp-Hirth Arcus T MW 20 1475 0.855
Schempp-Hirth Austria SH-1 SRC 15 800 1.115
Schempp-Hirth Austria SHK RC 17 816 1.03
Schempp-Hirth Cirrus-17.7 C 17.7 838 0.98
Schempp-Hirth Cirrus-18.3 C 18.3 832 0.98
Schempp-Hirth Discus 2a SC 15 780 0.925
Schempp-Hirth Discus 2a SWC 15 790 0.915
Schempp-Hirth Discus 2b SWC 15 800 0.915
Schempp-Hirth Discus 2b SC 15 790 0.925
Schempp-Hirth Discus 2c-15 SWC 15 836 0.91
Schempp-Hirth Discus 2c-18 W 18 858 0.88
Schempp-Hirth Discus 2cT-15 MW 15 946 0.9
Schempp-Hirth Discus 2cT-18 MW 18 968 0.87
Schempp-Hirth Discus a SC 15 760 0.935
Schempp-Hirth Discus b SC 15 790 0.93
Schempp-Hirth Discus bm MS 15 978 0.925
Schempp-Hirth Discus bT MS 15 940 0.925
Schempp-Hirth Discus cs SC 15 790 0.93
Schempp-Hirth Duo Discus  20 1330 0.89
Schempp-Hirth Duo Discus T M 20 1450 0.884
Schempp-Hirth Janus b F 18.2 1330 0.917
Schempp-Hirth Janus c  20 1384 0.905
Schempp-Hirth Janus cm M 20 1543 0.895
Schempp-Hirth Janus cT M 20 1523 0.895
Schempp-Hirth Mini-Nimbus a C 15 780 0.94
Schempp-Hirth Mini-Nimbus b C 15 780 0.94
Schempp-Hirth Mini-Nimbus c C 15 768 0.943
Schempp-Hirth Nimbus 2  20.3 1087 0.89
Schempp-Hirth Nimbus 2C  20.3 1087 0.89
Schempp-Hirth Nimbus 2m M 20.3 1279 0.88
Schempp-Hirth Nimbus 3-22.9  22.9 1101 0.818
Schempp-Hirth Nimbus 3-24.5  24.5 1121 0.815
Schempp-Hirth Nimbus 3-25.5  25.5 1135 0.807
Schempp-Hirth Nimbus 3D  24.6 1569 0.769
Schempp-Hirth Nimbus 3DM M 24.6 1650 0.759
Schempp-Hirth Nimbus 3DT M 24.6 1650 0.759
Schempp-Hirth Nimbus 3T-24.5 M 24.5 1229 0.805
Schempp-Hirth Nimbus 3T-25.5 M 25.5 1343 0.797
Schempp-Hirth Nimbus 4  26.4 1286 0.795
Schempp-Hirth Nimbus 4D  26.5 1583 0.759
Schempp-Hirth Nimbus 4DM M 26.4 1780 0.739
Schempp-Hirth Nimbus 4M M 26.4 1529 0.765
Schempp-Hirth Nimbus 4T M 26.4 1394 0.775
Schempp-Hirth Standard Cirrus SC 15 744 1
Schempp-Hirth Std Cirrus 75 SC 15 744 0.995
Schempp-Hirth Std Cirrus 76 SC 15 744 0.995
Schempp-Hirth Ventus 2a W 15 765 0.885
Schempp-Hirth Ventus 2ax W 15 778 0.883
Schempp-Hirth Ventus 2b W 15 790 0.881
Schempp-Hirth Ventus 2bx W 15 789 0.879
Schempp-Hirth Ventus 2c-15 W 15 832 0.878
Schempp-Hirth Ventus 2c-18 W 18 853 0.85
Schempp-Hirth Ventus 2cm-15 MW 15 1103 0.858
Schempp-Hirth Ventus 2cm-18 MW 18 1147 0.83
Schempp-Hirth Ventus 2cT-15 MW 15 1007 0.868
Schempp-Hirth Ventus 2cT-18 MW 18 1047 0.84
Schempp-Hirth Ventus 2cx-15 W 15 832 0.873
Schempp-Hirth Ventus 2cx-18 W 18 853 0.845
Schempp-Hirth Ventus 2cxa-15 W 15 844 0.868
Schempp-Hirth Ventus 2cxa-18 W 18 876 0.84
Schempp-Hirth Ventus 2cxm-15 MW 15 1103 0.853
Schempp-Hirth Ventus 2cxm-18 MW 18 1147 0.825
Schempp-Hirth Ventus 2cxT-15 MW 15 1007 0.863
Schempp-Hirth Ventus 2cxT-18 MW 18 1047 0.835
Schempp-Hirth Ventus a-15 C 15 780 0.9
Schempp-Hirth Ventus a-16.6  16.6 790 0.884
Schempp-Hirth Ventus b-15 C 15 810 0.899
Schempp-Hirth Ventus b-16.6  16.6 820 0.883
Schempp-Hirth Ventus bT-15 M 15 920 0.89
Schempp-Hirth Ventus bT-16.6 M 16.6 940 0.874
Schempp-Hirth Ventus c-17.6  17.6 830 0.874
Schempp-Hirth Ventus ca-15 C 15 780 0.9
Schempp-Hirth Ventus ca-16.6  16.6 790 0.884
Schempp-Hirth Ventus cb-15 C 15 810 0.899
Schempp-Hirth Ventus cb-16.6  16.6 820 0.883
Schempp-Hirth Ventus cm-15 M 15 948 0.88
Schempp-Hirth Ventus cm-17.6 M 17.6 983 0.855
Schempp-Hirth Ventus cT-17.6 M 17.6 930 0.864
Schleicher ASG-29-15 W 15 848 0.88
Schleicher ASG-29-15E MW 15 947 0.87
Schleicher ASG-29-18 W 18 881 0.845
Schleicher ASG-29-18E MW 18 980 0.835
Schleicher ASH-25  25 1486 0.778
Schleicher ASH-25 W 25.6 1503 0.766
Schleicher ASH-25E MW 25.6 1741 0.743
Schleicher ASH-25M M 25 1728 0.755
Schleicher ASH-25M MW 26 1741 0.743
Schleicher ASH-26E M 18 1098 0.865
Schleicher ASH-31Mi MWR 18  0.835
Schleicher ASK-13  16 1060 1.38
Schleicher ASK-14  15 794 1.4
Schleicher ASK-21  17 1273 1.12
Schleicher ASK-23 SC 15 795 1.11
Schleicher ASW-12  18.3 948 0.9
Schleicher ASW-15 SC 15 770 1
Schleicher ASW-15B SC 15 770 1
Schleicher ASW-17-15 C 15 1135 0.98
Schleicher ASW-17-20.1  20.1 1150 0.865
Schleicher ASW-19 SC 15 800 0.97
Schleicher ASW-19B SC 15 800 0.97
Schleicher ASW-20 C 15 830 0.913
Schleicher ASW-20B-15 C 15 880 0.91
Schleicher ASW-20B-16.6  16.6 870 0.885
Schleicher ASW-20C-15 C 15 850 0.912
Schleicher ASW-20C-16.6  16.6 850 0.888
Schleicher ASW-22B  25 1278 0.795
Schleicher ASW-22BE M 25 1278 0.795
Schleicher ASW-22BL W 26.6 1271 0.77
Schleicher ASW-22BLE MW 26.6 1271 0.77
Schleicher ASW-24 SC 15 772 0.94
Schleicher ASW-24 Prototype SC 15 888 0.94
Schleicher ASW-24B SC 15 788 0.935
Schleicher ASW-24E MS 15 911 0.93
Schleicher ASW-27 W 15 788 0.878
Schleicher ASW-28 SWC 15 778 0.915
Schleicher Ka-4  13 900 1.902
Schleicher Ka-6CR S 15 683 1.28
Schleicher Ka-6E S 15 663 1.18
Schleicher Ka-7  16 1056 1.49
Schleicher Ka-8 S 15 663 1.454
Schleicher Ka-8B S 15 663 1.454
Schneider ES-59 Arrow  13.2 616 1.37
Schneider ES-60 Boomerang S 15 765 1.26
Schreder HP-10 C 14.6 780 1.04
Schreder HP-11 C 15.9 680 1.04
Schreder HP-12A C 16.6 755 1.03
Schreder HP-13H C 16.6 729 1.03
Schreder HP-14 C 16.6 729 1.01
Schreder HP-14T C 16.6 749 1.01
Schreder HP-15 C 15 724 1.03
Schreder HP-16T C 15 745 1.03
Schreder HP-18 C 15 745 0.99
Schreder HP-18 Modified WC 15 825 0.93
Schreder HP-18A C 15 745 0.99
Schreder HP-19 C 15 745 1.02
Schreder RS-15 C 15 721 1.03
Schweizer SGS 1-21  15.5 720 1.468
Schweizer SGS 1-23  13.4 650 1.38
Schweizer SGS 1-23B  13.4 650 1.38
Schweizer SGS 1-23C  13.4 650 1.38
Schweizer SGS 1-23D S 15 744 1.3
Schweizer SGS 1-23E  16.1 744 1.3
Schweizer SGS 1-23F  16.1 744 1.3
Schweizer SGS 1-23G  16.1 744 1.3
Schweizer SGS 1-23H  16.1 750 1.24
Schweizer SGS 1-23H-15 S 15 750 1.26
Schweizer SGS 1-24  16.9 785 1.22
Schweizer SGS 1-26A  12.2 575 1.65
Schweizer SGS 1-26B  12.2 575 1.65
Schweizer SGS 1-26C  12.2 575 1.65
Schweizer SGS 1-26D  12.2 695 1.6
Schweizer SGS 1-26E  12.2 695 1.6
Schweizer SGS 1-29 S 15 750 1.233
Schweizer SGS 1-34 SF 15 780 1.18
Schweizer SGS 1-34R SR 15 800 1.17
Schweizer SGS 1-35 RC 15 660 1.013
Schweizer SGS 1-35 Club FC 15 685 1.07
Schweizer SGS 1-35A RC 15 840 0.975
Schweizer SGS 1-36  14.1 710 1.314
Schweizer SGS 2-22  13.1 900 2
Schweizer SGS 2-22A  13.1 900 2
Schweizer SGS 2-22C  13.1 900 2
Schweizer SGS 2-22E  13.1 900 2
Schweizer SGS 2-32  17.4 1350 1.25
Schweizer SGS 2-33  15.5 1080 1.84
Schweizer SGS 2-33A  15.5 1080 1.84
Schweizer SGU 1-20  13.1 628 2.01
Schweizer SGU 2-12  16.6 1200 1.54
Slingsby HP-14C C 18 840 1.01
Slingsby T-43 Skylark 3 F 18.2 830 1.3
Slingsby T-50 Skylark 4  18.2 829 1.19
Slingsby T-51 Dart-15 S 15 750 1.236
Slingsby T-51 Dart-15/17 S 15 780 1.23
Slingsby T-51 Dart-17  17 750 1.088
Slingsby T-51 Dart-17R RC 17 780 1.07
Slingsby T-53  16.9 1260 1.412
Slingsby T-53B  16.9 1260 1.412
Slingsby T-59D Kestrel  19 993 0.89
Slingsby T-65 Vega C 15 790 0.94
Sportavia RF-5B Sperber M 17 1505 1.52
Sportavia SFS-31 Milan M 15 968 1.43
Sportina Aviacija LAK-12  20.4 1059 0.865
Start+Flug H101 Salto-13.6  13.6 630 1.16
Start+Flug H101 Salto-15.8 SC 15.8 617 1.065
Stemme S-10 M 23 1653 0.886
Stemme S-10V M 23 1653 0.886
Stemme S-10VT M 23 1653 0.886
TeST TST-10M MWF 15 660 1.02
TWI Taifun 17E M 17 1653 1.44
Vliegtuigbouw Sagitta-15  15 705 1.24
Vliegtuigbouw Sagitta-17  17 800 1.2
Windward Performance Duckhawk SV  15 695 0.88
Windward Performance SparrowHawk  13 415 1.08
Windward Performance SparrowHawk R  13.5 540 1

GOL

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 178
  • Scio cui credidi
    • Pod niebem Afryki
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 03, 2014, 22:36 »
http://www.ocseny-airfield.hu/_common/files/index_list_2014_v1.0.pdf

Pre EGC

Widać, że Węgrzy pracują.... zauważyli że szybowce różnią się od siebie. Niebywałe!
ecc

smielek00

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
  • Liked: 1
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 06, 2014, 02:13 »
Bez wzgledu na to co wymyslimy zawsze bedzie ten dzien kiedy wspolczynnik zadziala w druga strone.
Kilka lat temu mielismy cel aby wyeliminowac wspolczynnik w klasie 18m, udalo sie, nie mamy mistrzostw w tej klasie :-).

Nie da sie zmienic naszego latania, kazdy z nas chce startowac w jak najwiekszej ilosci zawodow, raz, ze mamy z tego frajde, dwa, ze to staje sie praktycznie jedyna mozliwoscia latania. Holowki i ograniczenia zalatwiaja nam reszte.
Szybowce mamy rozne, klasy tez. Wspolczynnik ktory dziala jako tako w jednej waskiej klasie nie bedzie juz tak "laskawy" w klasie "szerszej", klasa otwarta jest najlepszym przykladem.

A na powaznie, od lat uwazamy ze lepiej okreslamy wspolczynniki niz "reszta swiata", tzn nasze vs. niemieckie jak kazdy inny kraj.
Najpierw bylo tlumaczenie, ze J2b sa stare i zrypane, wiec musza miec lepszy wsp niz niemiecki, pozniej, ze Niemcy zanizaja doskonalosc fabryczna by dostac lepszy wspolczynnik dla nowego szybowca (czyli ze lepiej bedzie sie sprzedawal niz konkurent z doskonaloscia o 2 wieksza ;-), a jak juz i to nie dzialalo jak trzeba, zaczelismy zmieniac wspolczynniki "pod pilota w danym egzemplarzu", nawet w trakcie rozgrywanych zawodow. Na koniec okazalo sie, ze nawet nie typ, ale ten sam szybowiec z innym "nadzieniem" juz ma nie takie same skrzydla :-).

Moze zaryzykujmy na 2015, rozegrajmy sezon wg. "zmiennych wspolczynnikow", jak nie w kazdej klasie, to chociaz w otwartej, jesli chcemy aby dlugie szybowce nie zniknely z naszego nieba.
J2b bedzie zawsze mile widziany w smpo, ale nie ma sie co ludzic, ze bedzie wielu chetnych.Nie jest to niestety szybowiec ktory jak JStd moze zmienic klase w dol (na club), do latania w klube lub kzs jego jakosc/wartosci jest nadal wysoka. A te kilka piw dla kolegow po montazu to maly wydatek :-).

Jak nadal bedzie tyle komentarzy, przejdziemy na DaEC....a potem wymyslimy cos nowego, nalezy probowac, kiedys trafimy.

Andy



MirekMatkowski

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Liked: 39
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 06, 2014, 19:38 »
Andy ma racje.
Szukajmy drog zeby zreanimowac klase otwarta bo od 10 lat miedzynarodowo w tej klasie nie istniejemy.
Start na prawdziwym dlugalu w MP jest skazany z gory na porazke. Dlatego nawet reprezentanci unikaja takiego startu bo odpadaja z rankingu na rok nastepny jezeli nie maja czasu na dodatkowe zawody . Pewniej jest wystartowac w polskich warunkach na 18ce.
Na tych szybowcach trzeba startowac a im wieksza konkurencja w kraju w tej klasie tym lepiej na ME/MS.
Trend jest w tej chwili taki ze pozbywamy sie  szybowcow klasy otwartej glownie z tych powodow.

Dynamiczny wspolczynnik uratowal by te szybowce i byloby fair jezeli przy bardzo szybkiej pogodzie roznica wspolczynnikow byla by zmniejszona.

MC
(PL)    Safety isn't free
(GER) Freedom isn't free
www.soaring-systems.com

Bogdan Dorozko

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 112
  • Liked: 77
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 06, 2014, 22:06 »
Jeżeli DaEC jest taki obiektywny, to moglibyście się odnieść do mojego postu powyżej?

MirekMatkowski

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Liked: 39
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #24 dnia: Lipiec 06, 2014, 23:09 »
Dobrze Bogdan ale jest to sytuacja wybrana punktowo.
Relacja miedzy Diana2 a ASG29-15 jest moim zdaniem prawidlowa.
Diana2 ma przede wszystkim duzo wiekszy zakres obciazenia powierzchni i jest w stanie lepiej sie dopasowac do pogody.
ASG29 byl zoptymalizowany na 18m i w tej klasie sie na nim glownie lata.
Jezeli powstaje nowy szybowiec to przyznaje mu sie czesto najlepszy wspolczynnik z klasy (bo dlaczego by mieli budowac cos nowego jak nie jest lepsze :) ). Do okreslenia wspolczynnika pobiera sie pozniej jego parametry (najlepiej pomierzone a nie obliczeniowe) i biorac pod uwage rozne matematyczne modele termiki liczy sie index. Jest to wyliczone a nie wyssane z palca na podstawie obserwacji zawodow i roznych personalnych naciskow lub manipulacji. Najwiekszym kwiatkiem byla zmiana wspolczynnikow w czasie zawodow. Jeszcze innym zmiana wynikow i odbieranie medali pol roku po MP.
Wyobrazcie sobie sytuacje ze po zakonczeniu MS w pilce noznej FIFA sobie ustali w nastepnym roku innych medalistow bo cos tam spalony, bramka byla nie uznana itp.

Wedlug mnie mozna LAK17-15 przyznac wsp. 113, 112 lub jeszcze nizszy i nie ma to znaczenia ale z kolei zmieni relacje do innych szybowcow, zmienimy inne i znowu bedzie cos nie tak.

Aby takich dyskusji bez konca wiecej nie prowadzic, mozna rzeczywiscie przejsc na wspolczynniki ktore uzywa sie na WGC. Jest to pewien swiatowy Standard, skoncza sie u nas bezowocne dyskusje na ten temat i zajmiemy sie w koncu lataniem.

MC

(PL)    Safety isn't free
(GER) Freedom isn't free
www.soaring-systems.com

Bogdan Dorozko

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 112
  • Liked: 77
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #25 dnia: Lipiec 07, 2014, 16:30 »
Mirek,

piszesz, że może Lak ma źle policzony współczynnik ale reszta jest ok. i że nie ma to znaczenia. No to super! Traktor ma trzy koła sprawne, nie ważne że jedno urwane.

Podajesz przykłady zmiany współczynnika podczas zawodów, odbieranie medali po zawodach, ale nie bardzo rozumiem kontekst. Ja nigdzie tego nie proponowałem i też jestem przeciwko. Oczekuję jedynie, żeby współczynniki były określane obiektywnie, a przykład Laka 17a zwłaszcza w wersji 18m pokazuje, że DaEC jest bardzo daleki od obiektywizmu. Nie wiem czemu tak ustawili te współczynniki. Chętnie zobaczyłbym wyliczenia poparte przykładami, że Lak 17a w wersji 18m jest tylko nieznacznie: 1,48% procent gorszy od ASG, a w wersji 15m jest od niego lepszy. Jeśli to są równorzędne szybowce to dlaczego cena Laka to 50% ceny ASG? Oczywiście wiem, że osiągi to nie wszystko, ale ktoś kto układa współczynniki z pewnością wie, że można dany szybowiec uczynić b. atrakcyjnym rynkowo lub go zabić.

Rozumiem podejście Niemców, którzy chcieliby aby na zawodach latały tylko niemieckie szybowce, ale my nie musimy się na to godzić. Bardzo dobrze, że pojawią się JS-y. Szkoda, że Lak 17B odstaje osiągowo - choć Paweł uważa inaczej :) Konkurencja jest wskazana, tylko ona może obniżyć kuriozalnie wysokie ceny szybowców. Tak samo jak ważne jest aby w Polsce piloci mieli alternatywę  między Jantarem i ASG. I wcale nie jest największym problemem, jak się niektórym wydaje to, że nie mamy prawdziwej klasy otwartej. Ile osób kupi Quintusa, EB, czy inny topowy szybowiec kl. otwartej? 3-4 osoby? Prawdziwy potencjał rozwojowy jest w środku, właśnie między Jantarem i ASG.

MirekMatkowski

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 454
  • Liked: 39
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #26 dnia: Lipiec 07, 2014, 17:55 »
Bogdan,

kontekst byl taki zeby nie rozdrabniac sie i tworzyc jednoznaczne reguly (najlepiej systemowe jak np. tabela wsp. z MS) ktore nie poduszcza do podobnych absurdalnych sytuacji. Roznica 1-2% w wspolczynnikach jest dla mnie na tyle obojetna bo wydaje mi sie ze da sie to wylatac. Twoje zyczenie zeby wspolczynniki byly sprawiedliwe i to w roznych klasach i w roznej pogodzie jest raczej utopia.

MC
(PL)    Safety isn't free
(GER) Freedom isn't free
www.soaring-systems.com

wiktor256

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 94
  • Liked: 5
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #27 dnia: Lipiec 07, 2014, 18:48 »
Bogdan,
Proponuję abyś wszedł na stronę http://gliderracing.com/spot i wpisał dla laka współczynnik taki jaki wydaje Ci się sprawiedliwy, i zobaczył czy by to dużo zmieniło w zawodach w których startowałeś. Dla przykładu, ja wpisałem współczynnik dla Nimbusa 4 taki sam jak ASG 29, i wyszło mi, że bym wygrał SMPO w 2014 i w 2013 roku. Od razu się lepiej poczułem :)

Pozdrawiam,
Wiktor

Bogdan Dorozko

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 112
  • Liked: 77
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #28 dnia: Lipiec 07, 2014, 19:02 »
Widzę,  że nie zostałem zrozumiany. Naprawdę nie chodzi mi o moj wynik, tylko żeby byla realna przestrzen między Jantarem i ASG. I trochę obiektywizmu

wiktor256

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 94
  • Liked: 5
Odp: chyba nadszedł czas na zmianę współczynników w Polsce
« Odpowiedź #29 dnia: Lipiec 07, 2014, 19:49 »
Prawda jest taka, że szybowce o gorszych osiągach mają o wiele mniejsze szanse na wygranie zawodów z ASG 29, czy Nimbusem nawet jak współczynnik wydaje się sprawiedliwie dobrany. Jest to spowodowane tym, że często się zdarza że rozgrywane konkurencje są za długie dla gorszych szybowców i niestety żaden współczynnik nie pomoże gdy trzeba dokręcać dolot w słabszym noszeniu podczas gdy ASG już są na mecie.

Tak więc, są pewne granice jakie szybowce realistycznie mogą się ścigać na tych samych zawodach co ASG. Uważam, że LS8-18 czy Discus 2c nie mają większych szans w takiej rywalizacji.

Pozostaje grupa szybowców, o której mówisz, pomiędzy Jantarem a ASG. Według mnie powinny one znaleźć swoje miejsce na innych zawodach (nie z ASG), np. na mistrzostwach klasy tzw. klapowej.

Pozdrawiam,
Wiktor