Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Cobra za wyciągarką  (Przeczytany 14919 razy)

UX

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 113
  • Liked: 29
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 26, 2014, 09:25 »
Czyli poniższe:
(...)
Ten wymóg (przegląd co 2 lata lub 300 h), został zniesiony !
Teraz szybowiec oceniany jest według stanu(...)
Nie jest zgodne z prawdą?

AL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Liked: 38
    • Fotograficzny Rejestr Szybowców
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 26, 2014, 09:57 »
Wracając do resursu i przeglądów. Czyli jak rozumiem, jest tak: do 2000h eksploatacja wg stanu. Po rozszerzeniu do 4000h (wykonaniu BE-007/36/2010) trzeba robić przeglądy w autoryzowanym warsztacie co 300h (lub co 3 lata). Czy to się zgadza?

Na początku trzeba zdementować nieprawdziwa informacje że Cobry były czy są eksploatowane według stanu bez obowiązku przeglądów co pewien czas lub ilości godzin. Po prześledzeniu biuletynów wydanych dla tego typu a jest ich tylko 8 i nie wszystkie obowiązkowe i obejmujące wszystkie egzemplarze jasno wynika że na początku Cobra 15 miała resurs ustalony na 700h, następnie wprowadzono biuletyn BE-005/36/81, który ustalił na 1200h duży przegląd i wskazał że docelowy resurs wynosi 2000h. Z tego biuletynu wynikał też następujący terminarz czynności i prac okresowych "po każdych 300h lub 2-letniej eksploatacji kontrola wg programu przeglądu 300 godzin."

Reasumując Cobry przed biuletynem rozszerzającym resurs do 4000h są eksploatowane według przeglądów 300h lub 2 lata. Cobry po przeglądzie wydłużającym resurs do 4000h mają ustalone przeglądy 300h lub 3 lata.

Ponadto są do wykonania czynności co 50h i 100h ale nie trzeba w tym celu szybowca wysyłać do zakładu. Kto te czynności może wykonać określa POT, który dla każdego egzemplarza może być napisany inaczej.

Osobną całkiem sprawa były ograniczenia jakie wprowadzał obowiązujący tylko w Polsce biuletyn na drewniane szybowce DT-O/1/97, ale to już historia, która spowodowała ze całkiem sprawne szybowce nie mogły latać w Polskim Rejestrze po anulowaniu tego biuletynu. Niektóre z nich zostały przerejestrowane między innymi na D, co spowodowało że uniknęły uziemienia.

Pozdrawiam

Aleksander Lorenz
Fotograficzny Rejestr Szybowców
www.szybowce.fotoedytor.com

AL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Liked: 38
    • Fotograficzny Rejestr Szybowców
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 26, 2014, 10:15 »
Nie do konca. Do 2000 eksploatacja wg instrukcji obsługi technicznej a potem wg biuletynu

Cały czas eksploatacja wg instrukcji obsługi technicznej, bo biuletyn BE-007/36/2010 wprowadza do istniejącej instrukcji nową kartę "Terminarzu Prac Okresowych" i nakazuje przeprowadzić "Program przeglądu poresursowego szybowca typu SZD-36A Cobra 15". Dopiero przejście pozytywne programu przeglądu poresursowego daje możliwość przedłużenia resursu do 4000h i eksploatacji szybowca wg przeglądów 300h lub 3 lata.

Pozdrawiam

Aleksander Lorenz
Fotograficzny Rejestr Szybowców
www.szybowce.fotoedytor.com



malar

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 106
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 26, 2014, 10:17 »

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 26, 2014, 12:00 »
W Mikulowicach na tej Cobrze latał Ulf , "Człowiek - Ptak" !
Znam Go dobrze, Jego żadne ograniczenia nie dotyczą:-)

Wesołych Świąt !

Olek

Ulf to faktycznie stały bywalec tego miejsca ale pojawiali się z bardziej piastowskimi imionami  :) ale Cobry mieli zniemczone  :D .



Pozdrawiam  ZK

Potwierdzam :D

I Cobry latają też nie tylko na Jesenickiej fali...

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 26, 2014, 12:11 »

Osobną całkiem sprawa były ograniczenia jakie wprowadzał obowiązujący tylko w Polsce biuletyn na drewniane szybowce DT-O/1/97, ale to już historia, która spowodowała ze całkiem sprawne szybowce nie mogły latać w Polskim Rejestrze po anulowaniu tego biuletynu. Niektóre z nich zostały przerejestrowane między innymi na D, co spowodowało że uniknęły uziemienia.


Niestety DT-O/1/97 nie jest do końca historią. Jego wczesna interpretacja wprowadzała zakaz startów za wyciągarką. Dosyć szybko to zniesiono, ale wielu szybowcom zdążono go wpisać zakaz do IUL, wliczając w to, jak pamiętam, Twoją Cobre. Dobra wiadomość jest taka, że da się zdjąć to ograniczenie :)

malar

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 106
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 26, 2014, 19:07 »
Chłopie  z całym szacunkiem ale wypisujesz takie bzdury , że aż oczy bolą. Wejdź na stronę Wielebnego. W zakładce biuletyny przeczytaj czego dotyczy Biutetyn DT a później "nauczaj"
pzdr

AL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Liked: 38
    • Fotograficzny Rejestr Szybowców
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 26, 2014, 19:36 »
Chłopie  z całym szacunkiem ale wypisujesz takie bzdury , że aż oczy bolą. Wejdź na stronę Wielebnego. W zakładce biuletyny przeczytaj czego dotyczy Biutetyn DT a później "nauczaj"
pzdr

Malar nie bij ;) trochę zamieszania jest z tymi historycznymi już biuletynami "97", posypuje głowę popiołem mogłem to szczegółowiej opisać.  Zainteresowani wiedza że równocześnie moc straciły dwa biuletyny: Biuletyn Eksploatacyjny Aeroklubu RP nr DT-O/1/97 oraz Biuletyn IKCSP nr 1/97 zmiana 2 i Krzyśkowi pewnie chodziło o ten drugi. Którego anulowanie dla Cobry to już problemem historyczny bo biuletyn rozszerzający resurs do 4000h czyli BE-007/36/2010 w postanowieniach końcowych ma zapisane że zastępuje biuletyn IKCSP nr 1/97 zmiana nr 2 w zakresie dotyczącym szybowców typu SZD-36A "Cobra 15". Przeniesienie szybowców, w tamtym czasie gdy nie było biuletynu rozszerzającego resurs, na D rozwiązało  właścicielom Korby problem obu tych anulowanych biuletynów "97". Szczególnie że biuletyny: Eksploatacyjny Aeroklubu RP nr DT-O/1/97 oraz Biuletyn IKCSP nr 1/97 zmiana 2 obowiązywały tylko w Polsce i by móc korzystać z dobrodziejstw zapisów w biuletynie aeroklubowym prywatni właściciele podpisywali umowy użyczenia aeroklubom swoich szybowców...


Pozdrawiam
AL
« Ostatnia zmiana: Grudzień 26, 2014, 19:47 wysłana przez AL »

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 26, 2014, 23:43 »

Malar nie bij ;) trochę zamieszania jest z tymi historycznymi już biuletynami "97", posypuje głowę popiołem mogłem to szczegółowiej opisać.  Zainteresowani wiedza że równocześnie moc straciły dwa biuletyny: Biuletyn Eksploatacyjny Aeroklubu RP nr DT-O/1/97 oraz Biuletyn IKCSP nr 1/97 zmiana 2 i Krzyśkowi pewnie chodziło o ten drugi. Którego anulowanie dla Cobry to już problemem historyczny bo biuletyn rozszerzający resurs do 4000h czyli BE-007/36/2010 w postanowieniach końcowych ma zapisane że zastępuje biuletyn IKCSP nr 1/97 zmiana nr 2 w zakresie dotyczącym szybowców typu SZD-36A "Cobra 15". Przeniesienie szybowców, w tamtym czasie gdy nie było biuletynu rozszerzającego resurs, na D rozwiązało  właścicielom Korby problem obu tych anulowanych biuletynów "97". Szczególnie że biuletyny: Eksploatacyjny Aeroklubu RP nr DT-O/1/97 oraz Biuletyn IKCSP nr 1/97 zmiana 2 obowiązywały tylko w Polsce i by móc korzystać z dobrodziejstw zapisów w biuletynie aeroklubowym prywatni właściciele podpisywali umowy użyczenia aeroklubom swoich szybowców...


Pozdrawiam
AL

Dzięki Aleks. Miałem na myśli biuletyn IKCSP 1/97. Zapomniałem, że był biuletyn o podobnej numeracji na przyrządy - sypię głowę popiołem ;)

jaclen

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 49
  • Liked: 6
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #24 dnia: Grudzień 28, 2014, 19:15 »
Wracając do głównego wątku...

Nasza Cobra w AG po paru latach spędzonych w kącie hangaru, po przeglądzie wydłużającym resurs
wróciła w tym roku do latania.

Latałem nią w EPPR i EPKO (Korne) tylko za wyciągarką.
Start wymaga trochę więcej uwagi w końcowej fazie ale nie jest to coś szczególnego.

W Kornem z liny ok. 950m osiągałem wysokości od 280 do 350m - zależnie od wiatru i sposobu ciągnięcia.
Jako, że nasz egzemplarz ma tylko przedni zaczep to czasami pod koniec ciągu zaczyna umiarkowanie falować, bez tendencji narastających.
Najważniejsze to z tym nie walczyć i spokojnie wyczekać aby nie powodować PIO.

Zauważyłem, że wpadanie w oscylacje zależy od zachowania równomierności ciągu, na którą składają się wyciągarkowy, turbulencje no i oczywiście pilot.


TWJ

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 51
  • Liked: 6
    • Winged Wolf
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #25 dnia: Grudzień 31, 2014, 11:15 »
Poinformowano mnie, że walnąłem babola i nie była to Cobra, a Foka 4.
I nie pisałem, że to w wyniku słabości konstrukcji. Tylko, że się złożyły, akurat w przypadku który miałem na myśli było to w wyniku niewłaściwego montażu.

Dzięki za sprostowanie, pomyliłem się pewnie dlatego, że ma śrubę rzymską i nie był to pierwszy taki przypadek. Chyba w 2007r w stanach Cobrze się podobnie skrzydła złożyły.

Pozdrawiam
TWJ
_______________________________________ _____
https://www.facebook.com/WolfTheAviator
https://www.youtube.com/WolfTheAviator

Radek Bilczynski

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 21
  • Liked: 0
Odp: Cobra za wyciągarką
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 04, 2015, 17:09 »
Dzięki za sprostowanie, pomyliłem się pewnie dlatego, że ma śrubę rzymską i nie był to pierwszy taki przypadek. Chyba w 2007r w stanach Cobrze się podobnie skrzydła złożyły.
Na starym forum była dyskusja na ten temat, zły montaż.