Wracając do resursu i przeglądów. Czyli jak rozumiem, jest tak: do 2000h eksploatacja wg stanu. Po rozszerzeniu do 4000h (wykonaniu BE-007/36/2010) trzeba robić przeglądy w autoryzowanym warsztacie co 300h (lub co 3 lata). Czy to się zgadza?
Na początku trzeba zdementować nieprawdziwa informacje że Cobry były czy są eksploatowane według stanu bez obowiązku przeglądów co pewien czas lub ilości godzin. Po prześledzeniu biuletynów wydanych dla tego typu a jest ich tylko 8 i nie wszystkie obowiązkowe i obejmujące wszystkie egzemplarze jasno wynika że na początku Cobra 15 miała resurs ustalony na 700h, następnie wprowadzono biuletyn BE-005/36/81, który ustalił na 1200h duży przegląd i wskazał że docelowy resurs wynosi 2000h. Z tego biuletynu wynikał też następujący terminarz czynności i prac okresowych "po każdych 300h lub 2-letniej eksploatacji kontrola wg programu przeglądu 300 godzin."
Reasumując Cobry przed biuletynem rozszerzającym resurs do 4000h są eksploatowane według przeglądów 300h lub 2 lata. Cobry po przeglądzie wydłużającym resurs do 4000h mają ustalone przeglądy 300h lub 3 lata.
Ponadto są do wykonania czynności co 50h i 100h ale nie trzeba w tym celu szybowca wysyłać do zakładu. Kto te czynności może wykonać określa POT, który dla każdego egzemplarza może być napisany inaczej.
Osobną całkiem sprawa były ograniczenia jakie wprowadzał obowiązujący tylko w Polsce biuletyn na drewniane szybowce DT-O/1/97, ale to już historia, która spowodowała ze całkiem sprawne szybowce nie mogły latać w Polskim Rejestrze po anulowaniu tego biuletynu. Niektóre z nich zostały przerejestrowane między innymi na D, co spowodowało że uniknęły uziemienia.
Pozdrawiam
Aleksander Lorenz
Fotograficzny Rejestr Szybowców
www.szybowce.fotoedytor.com