Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub  (Przeczytany 6311 razy)

Przemosto

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Liked: 0
17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« dnia: Lipiec 09, 2013, 16:25 »
Zrobiłem sobie szybka statystykę typów szybowców startujących na tegorocznych mistrzostwach w klasie klub:
STD Cirrus                   17   50,0%
Jantar STD/2/3/Bravo   8   23,5%
LS 4a                           3   8,8%
LS 1f                            3   8,8%
Discus BT                     1   2,9%
LS 3                             1   2,9%
ASW 15b                     1   2,9%
RAZEM                         34   

skąd tak nagła dominacja Cirrusów czy one są faktycznie lepsze w klasie Klub?

Przemo

Szafran

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 14
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 09, 2013, 17:16 »
Właśnie, może ktoś kto zna kalkulacje "czym warto latać w Klubach" cos napisze.

Cirrus Std pierwszy raz leciał w 1969. Produkcja została zatrzymana (u Schemp-Hirtha) zdaje się +- w 1977 roku,  dokładnie wtedy kiedy nasze Jantary Std 2/3 się pojawiły (SZD-41 Jantar Standard to był rok 1973). Oba typy (Cirrus Std i Jantar Std 2/3) były wyprodukowane w takiej samej +- ilości, po 800+ sztuk.

Na marginesie, może ktoś to to zna skomentuje, wygląda że Jantar Std 2/3 wskoczył w lukę po Cirrusie, ciekawe czy zatrzymanie produkcji u Schemp-Hirtha było jakoś związane z tym że na rynku pojawił sie Jantar?

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 09, 2013, 19:44 »
Za duzo zmiennych zeby robic kalkulacje. Bo zalezy co jest priorytetem dla pilota-wlasciciela. Chociazby: cena, wiek czy wspolczynnik?
Cirrus jest relatywnie tanim szybowcem ale wspolczynnik 1 ( czyli taki jak u wielorybka) chyba stawia tego drugiego na pozycji wygranej ( bo jednak parametry Jantar ma nieco lepsze-chyba, bo nie znam Cirrusa). przy Cirrusie za relatywnie niska cene otrzymujemy szybowiec z lat 70- tych o nalocie zwykle ponad 3000 godzin.
Kilka tys euro wyzej i mamy LS1f czy DG100 - lepszy wspolczynnik i mlodszy szybowiec ( wspolczynnik Jantara std 3, produkcja zwykle koncowka 70tych i nalot ok 2000 godzin)
Kilka tys euro wyzej i mamy jeszcze lepiej, np ASW19b - lata 80te, 1000 - 1500 godzin i jeszcze lepszy wspolczynnik).
Zakonczenia produkcji Cirrusa nie wiazalbym z Jantarem - cytujac za Misiem: nie mieszajmy myslowo dwoch roznych systemow walutowych :). Po prostu rozwoj i nowe technologie.
Wracajac do szybowcow dla klubow:
Zwykle priorytetem jest zawartosc portfela, bo jesli on nie ogranicza to nie mysli sie o klasie Klub.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 09, 2013, 19:47 wysłana przez Bartek Neroj »
Bartek Neroj

Przemosto

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Liked: 0
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 09, 2013, 20:02 »
Myślę Bartek że ci piloci którzy jada na mistrzostwa europy maja dostęp do przeróżnych szybowców, a wybierają jakiś typ ze względu na swoja kalkulacje szans na dobry wynik, i z jakiegoś powodu wybierają głównie Cirrusy , Jantary STD, LS-1f , Libell'ki a przecież  typów szybowców klub jest bardzo dużo.

Przemo

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 09, 2013, 20:20 »
Zakładając, że są to szybowce wypożyczone to nasuwa mi się tylko jedna odpowiedź - współczynnik !

choć zaczynam czytać zawartość http://www.standardcirrus.org/ i może dowiem się czegoś wiecej
« Ostatnia zmiana: Lipiec 09, 2013, 20:28 wysłana przez Bartek Neroj »
Bartek Neroj

tomkrok

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 531
  • Liked: 296
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 10, 2013, 23:54 »
Wytłumaczenie obecnej dominacji ilościowej Cirrusów w zawodach klasy club jest dosyć proste - pojawiła się na liście współczynników IGC "wersja" tego szybowca o podniesionej masie startowej - co daje mu przy zachowaniu świetnych właściwości w krążeniu - obciążenie powierzchni większe niż dla naszego jantara std 2,3, ze o Brawach nie wspomne. Nasze szybowce zostały mocno"odchudzone" (Brawa najbardziej) przez IGC i teraz znacznie ciężej konkurować im z "dociążonymi" Cirrusami - współczynniki zostały rzecz jasne niezmienione.  Ot i cała tajemnica..

pzdr

Szafran

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 14
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 11, 2013, 00:27 »
Dzięki

Przemosto

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Liked: 0
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 11, 2013, 06:42 »
Czyli Tomku w naszych warunkach latanie na Brawo stracilo sens, pozostaje nam dobrze "przygotowany"  ls1f, cirrus, albo...... Szd-55. .....:-)

SZD-41A

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 39
  • Liked: 0
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 11, 2013, 07:50 »
Albo dobrze przygotowany SZD-41A  8) o takim samym współczynniku jak Cirrus.
Pozdrawiam
Maciek

Przemosto

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Liked: 0
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 11, 2013, 08:02 »
Dopuszczalne przez FAI obciażenie powierzchni dla Cirrusa to 36kgm2 a dla szd-41 tylko 34kgm2 to duza roznica.

Szafran

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 14
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 11, 2013, 09:15 »
Wytłumaczcie nowemu: Przemosto pisze o 55tce jako opcji w Club. ?? To rozumiem żart? Czy czegoś nie rozumiem?

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Bartek Neroj

Przemosto

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Liked: 0
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 11, 2013, 11:28 »
Ja patrzyłem bardziej na tą listę pod kątem zawodów międzynarodowych.
niestety nasza lista współczynników jest rożna od listy FAI i inaczej trzeba się na nie "planować"
na naszych zawodach raczej nie waży sie szybowców wiec jest tu pewna "dowolność"
na zawodach rangi mistrzostw wszelkie ograniczenia sa ściśle przestrzegane, a tam szybowiec o  optymalnych parametrach jest w ostrej konkurencji na wagę złota.

http://www.jwgc2013.eu/files/IGC%20Club%20Class%20Handicap%20List%202012%20Iss.No.2.pdf

Przemosto

Szafran

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 14
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 11, 2013, 11:40 »
Dzieki. Mi się po prostu 55 kojarzyła ze Standardami.

tomkrok

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 531
  • Liked: 296
Odp: 17 FAI EGC 2013 - klasa Klub
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 11, 2013, 13:44 »
Czyli Tomku w naszych warunkach latanie na Brawo stracilo sens, pozostaje nam dobrze "przygotowany"  ls1f, cirrus, albo...... Szd-55. .....:-)

Pozostaje wystarać się w u właścicieli świadectwa typu oraz w IGC o zmianę parametrów masowych naszych szybowców. Doważenie (oraz wyważenie) SZD-55 do max. masy startowej bez użycia wody wydaje  się być mocno kłopotliwe..

pzdr
« Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2013, 13:52 wysłana przez tomkrok »