Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Tracking szybowców  (Przeczytany 3733 razy)

MaC

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 75
  • Liked: 14
    • Aeroklub Ostrowski
Tracking szybowców
« dnia: Czerwiec 23, 2016, 15:01 »
Witajcie, od razu przepraszam bo być może są na forum odpowiedzi na moje rozterki ale interesuje mnie aktualny stan a może nawet bardziej przyszłość projektu OGN.

Wydaje się, że OGN wyprze inne systemy śledzenia szybowców na zawodach...
W związku z postawieniem masztu w Ostrowie i znaczącym pokryciem zasięgu w rejonie:
1. czy nasza Komisja Szybowcowa wspiera ten projekt?
2. czy Flarm jest wystarczająco dobrym nadajnikiem?
3. czy jest możliwość opóźnienia sygnału (np o 15 min), aby nie wykorzystywać tego wbrew zasadom fair-play?
4. czy to jest całkowicie legalne w PL (punkt widzenia UKE i ULC)
i jak to jest w innych krajach?
5. Jak można wprowadzać dane na wyświetlane mapy (np. trasę zadania jak na linku)?

Będę wdzięczny za info

Szumi

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 21
  • Liked: 2
Odp: Tracking szybowców
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 23, 2016, 20:04 »
Informacyjnie - najlepsze trackery OGN na świecie robi nasz kolega z Wrocławia - Jacek S.  :)

http://forum.szybowce.com/szybowce/tracker-ogn/msg18559/#msg18559

Pełna "profeska"!!!

pjalocha

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 81
  • Liked: 16
Odp: Tracking szybowców
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 23, 2016, 21:22 »
Stacja w Ostrowie chyba jeszcze nie jest na pozycji, a tylko w fazie uruchomie w labolatorium domowym ?

2. FLARM jest słabym nadajnkiem: ma moc 10mW i spora prędkość transmisji: 50 kbps. Normalnie został zaprojektowany do odbioru na odległościach do 5km. Sieć OGN używa dedykowanych anten i odbiorników z cyfrową analizą sygnału czym nieco nadrabiają te wady i w porywach można odbierać sygnały nawet do 200km, jak np. dzisiaj stacja Lachens we Francji odebrała pozycję dwóch samolotów lecących na Korsykę. Pewnych rzeczy jednak nie da się przeskoczyć, jak np. odbiór pod horyzontem i za przeszkodami: narzuca to stosowane pasmo częstotliwości UHF: 868MHz. Stąd bardzo istotne jest usytuowanie anten, wysokość szybowca, poziom lokalnych szumów radiowych, jakość instalacji radiowej w szybowcu, itd.

3. Opoznienia chyba nie da sie latwo zalatwic, bo obecnie dane sa otwarte dla wszystkich i dostepne niemal na bieząco.

4. Siec OGN jest siecią pasywną, to tylko odbiorniki radiowe, więc powinna być legalna. Status FLARM'ów jest niejasny, bo to jednak nadajnik, choć małej mocy.

5. Jest sposób wprowadzania tasków, ale nie znam szczegółów: mogę cię skontaktować z angielsko- i francusko-języcznymi kolegami, którzy to zrobili.

pjalocha

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 81
  • Liked: 16
Odp: Tracking szybowców
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 23, 2016, 21:41 »
1. obecnie odbiorniki OGN są instalowane na zasadzie prywatnych inicjatyw co bardziej zaangażowanych entuzjastów tego systemu, przynajmniej te, o których wiem. Może za dobry przykład w tej materii niech posłuży Federacja Francuska, która najpierz zakupiła kilkadziesiąt anten (to element najtrudniejszy do zdobycia), a w drugim rzucie zakupiła więcej anten i kilkadziesiąt procesorów (o ile wiem serii Odroid) dla odbiorników OGN.

Podstawowy sprzęt do odbiornika można kupić za około 500-600 zł, zależnie od wersji.
Części są takie:
1. processor, np. Raspberry PI, około 200 zł, do tego obudowa, zasilacz, karta SD: 50-100zl
2. odbiornik USB: 40-80zł zależnie od wersji
3. antena: około 200 zl, abrdzo zależy od wersji, można zrobić także samemu, do tego kabel antenowy, itd.

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Tracking szybowców
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 27, 2016, 08:42 »
4. czy to jest całkowicie legalne w PL (punkt widzenia UKE i ULC)
i jak to jest w innych krajach?

Mam decyzje urzedu ochrony danych z Baden Württemberg, ze OGN  przynajmniej na terenie Niemiec jest nielegalny. Po wyslaniu ostrzezen do wlascicieli stacji trakerow na terenie Niemeic zmieniono tryb i nie trackuje sie juz samolotow, ktorych piloci nie wyrazili zgody. Mnie to wystarczy, i nie mam juz nic przeciw OGN, aczkolwiek wzmienie, ze prawo niemieckie zabrania juz samego odbierania tych danych z eteru.

Flightradar24 nadal trackuje wszystkie samoloty wyposazone w Transponder, niestety walka z nimi jest trudniejsza, bo nie operuja z terenu Niemiec. Ciekawe i typowe dla "computer nerds", ze chronia wlasne tylki i stacje sa tajne, natomiast publikowanie danych innych nie przeszkadza im.

Niesmak dla zabaw komputerowych dzieciakow, takie jak OGN/flightradar24 zostaje, bo gdyby z poczatku zapytali o zgode, poparcie byloby na pewno wieksze i gdyby zbierali dane tylko tych, ktorzy chca, nikt nie mowilby o kradziezy danych a juz na pewno nie tracilbym czasu dla biegania po urzedach..

Nota bene: Na poczatku bylem goracym zwolennikiem FLARM, kupilem jeden z pierwszych dla siebie i sezon pozniej wyposazylem wszystkie szybowce naszego klubu w FLARM i to juz kilkanascie lat temu, natomiast mam coraz wieksze watpliwosci co do uzytecznosci tego uzadzenia. Liczba bardzo bliskich spotkan wzrosla znacznie (okolo potroila sie) od czasu FLARM. Wielu pilotow po prostu "namieza" krecacych w kominach i zwlaszcza peletony z zawodow bez jakichkolwiek skrupulow "wpi..." sie w komin, czesto pod prad. Ja natomiast nie lubie latac z nozem w zebach, dla mnie to relaks i nie musze widziec przyszczy na twarzy "przeciwnika" w locie.

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.