Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Nowy tani szybowiec  (Przeczytany 20559 razy)

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Nowy tani szybowiec
« dnia: Grudzień 11, 2013, 22:10 »
W przypadku PW 5 , szybowca klasy światowej założeniem  m in była niska cena jego produkcji(chyba 10 tys dolarów?)
Konstrukcja i osiągi nie powalają ale dziś z całą pewnością dałoby się to osiągi polepszyć , szczególnie gdyby monotypem został szybowiec 15 m , zaś L/d 40 co najmniej
Skoro można  było w 2000 roku wyprodukować szybowiec kompozytowy bardzo tani to można i dziś.
Mamy FAI i gdyby znów ogłosić taki konkurs jak wtedy z załozeniem min doskonałości 40 rozpietości 15 m i ceny np 15 tys euro to skończyłyby sie nasze problemy ze sprzętem na zawody i współczynnikami, nie mówiąc o tym że latanie by staniało a sprzętu przybyło co za tym idzie więcej ludzi by latało....
ach marzenia...


Dlaczego nikt nie produkuje taniego i dobrego szybowca?
Ano dlatego że aby zarobić np 100 tys euro wystarczy sprzedać  3 drogie szybowce zamiast 20 tanich.

andrzej

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 536
  • Liked: 252
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 11, 2013, 23:12 »
Dlaczego nikt nie produkuje taniego i dobrego szybowca?
Ano dlatego że aby zarobić np 100 tys euro wystarczy sprzedać  3 drogie szybowce zamiast 20 tanich.

Andrzeju!
Też bym chciał kupić szybowiec za 10k euro, który jest lepszy od Pirata (z przyczepą).
Dlaczego nikt nie produkuje?
Załóż firmę i:
-zatrudnij aerodynamika
-zatrudnik konstruktora
-zatrudnij technologa
-zatrudnij ekipę wykonawczą
-zadbaj o certyfikat
A potem to już z górki:
marketing, ZUSy, księgowość, podatki, ograniczony popyt,
formy starczające na X egzemplarzy, itp, o których nawet pojęcia nie mamy...

Taka dyskusja się przewija o wszystkim: loggerach, FLARMopodobnych urządzeniach,
spadochronach...
Wszystko kosztuje, bo to nie lodówki.
Nikt nie kupi szybowca (nawet stosunkowo taniego) na 3 lata.
A nawet jeśli by kupił, to za cenę taką, która nie zwróci Ci kosztów.

Niestety - zbójeckie prawa rynku...

pozdr
Dino

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 11, 2013, 23:28 »
Nie nie nie
nie muszę zakładać różnych firm by korzystać z różnorodnych dóbr.

Naprawdę?
Nie lodówki?
A co tam takiego niezwykłego w tym szybowcu?
Gdy FAI ogłosiła konkurs pojawiły się 42 prototypy i tyle samo bardzo chcących firm do produkcji

Pamiętam że jeszcze niedawno bilet lotniczy  z Warszawy do Londynu kosztował 1,5 pensji  (dziś byłoby to 5000 zł )(tam też latało  się nielodówkami - a teraz  lodówkami?za 300 stówki?  czary?...

Czemu akurat trzy lata?
Czemu z przyczepą?

Niemozliwe - tani szybowiec?
A PW 5?
czary czy co?...

« Ostatnia zmiana: Grudzień 12, 2013, 00:06 wysłana przez andrzej »
andrzej

m..m

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 109
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 12, 2013, 00:06 »
(..)
Pamiętam że jeszcze niedawno bilet lotniczy  z Warszawy do Londynu kosztował 1,5 pensji  (dziś byłoby to 5000 zł )(tam też latało  się nielodówkami - a teraz  lodówkami?za 300 stówki?  czary?...

Plus wszelakie ukryte opłaty, plus haracz jaki tanim przewoźnikom płacą samorządy lokalne za każde uruchomione połączenie, plus oszczędności na wszystkim, począwszy od numerowania miejsc i drukowania kart pokładowych, braku gwarancji w przypadku odwołania lotu, brak możliwości przesiadki, o posiłkach na pokładzie nie wspominając...

Mimo wszystko standard tanich przewoźników jest sporo niższy niż 10 lat temu. Ale my nie o tym

Niemozliwe - tani szybowiec?
A PW 5?
czary czy co?...

Szybowiec o z góry narzuconych przeciętnych osiągach - gdzie nie trzeba było żyłować konstrukcji  i aerodynamiki.
Szybowiec o sztucznie wygenerowanym popycie, jako monotyp na cały świat z piętnastoletnią gwarancją zbytu.
W końcu - szybowiec o odgórnie narzuconej cenie, który WSK Świdnik produkował z zerowym zyskiem - wyłącznie z przyczyn wizerunkowych. Jakoś nikt inny się nie garnął do uruchomienia produkcji, choć licencja była dostępna za darmo.

Wyjść teraz na rynek z nową konstrukcją, już nie jest tak łatwo

Pozdrawiam
M..M
Pozdrawiam
Michał Grzelak

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 12, 2013, 00:25 »
Tak,tak
Musi byc drogo...

Juz w pierwszym poście napisałem dlaczego tak jest - lepiej sprzedac  mniej a zarobić więcej- normalnie - kapitalizm.
Gdybym był producentem to może też bym tak myslał, ale jestem klientem..

Skoro Swidnik produkował z zerowym zyskiem to gdy do ceny dołozymy 20 proc to zysk byłby przyzwoity..a cena nadal znakomita.

Ograniczony popyt....
No pewnie że ograniczony- ceną.

A propos biletów lotniczych...
to których ludzie wiecej kupują - tych z "darmowym" posiłkiem ?

Ja nie chce luksusowo wykończonego cacka, za ekstra kasę tylko zwykłą " klubową"  maszynę
Za 10 lat jak padną klubowe Jantary to bedzie właściwie koniec szybownictwa w Polsce
A za chwilę padną Piraty i już będzie lipa...



« Ostatnia zmiana: Grudzień 12, 2013, 00:32 wysłana przez andrzej »
andrzej

Mars

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 242
  • Liked: 26
    • SKNJ
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 12, 2013, 00:43 »
Nie wydaje mi się, żeby to w jakikolwiek sposób było możliwe wyprodukowanie szybowca za 10-15 tyś euro.

- Sam etap projektowy, to już jest spora inwestycja - miesiące pracy zespołu specjalistów, a nikt za darmo pracować nie będzie.
- Materiał nie jest pierwszym lepszym, który kupimy w praktikerze za tysiąc złotych.
- Proces certyfikacji
...i tak w zasadzie można wymieniać.

Pytanie brzmi, czy nawet, jeśli byłaby jakaś firma, która gdzieś w garażu klepie szybowce za 10 tyś dolarów - czy znalazłby się tłum ludzi chętnych powierzyć swoje życie takiej maszynie? :) idąc dalej i zakładając, że nawet i za te 10 tyś dolarów mielibyśmy faktycznie w pełni bezpieczny i stosunkowo o dużych osiągach szybowiec, to faktycznie sprzedawałby się jak świeże bułeczki? - nie sądzę.

Aktualnie za niewiele więcej pieniędzy można kupić szybowiec o stosunkowo dobrych osiągach, dajmy na to 13-15 tyś euro i mamy jantara (dobry lakier, zapas resursu na kolejnych sto lat) do kompletu dostajemy jakiś tam wózek. Pytanie - czy jest aż tak ogromny popyt na to?

Docent

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 73
  • Liked: 12
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 12, 2013, 07:02 »
Tak,tak
Musi byc drogo...

Obawiam sie Andrzej, ze jestes nieco oderwany od wspolczesnych realiow rynkowych i nieswiadomy wielu kosztow (jak chocby oprzyrzadowania). Pracujac w firmie PZL Bielsko 1, producenta zmodyfikowanych PW-5tek, pamietam ze koszt samych czesci metalowych oscylowal wokol 25 tysiecy zlotych. Nie sadze, zeby dla kategorii ultralekkiej, czy przejscie na "czeskie znaki" znaczaco obnizylo koszty. Z pomoca oczywiscie moga przyjsc roznej masci dotacje i granty, przynajmniej na uruchomienie produkcji.

Skoro Swidnik produkował z zerowym zyskiem to gdy do ceny dołozymy 20 proc to zysk byłby przyzwoity..a cena nadal znakomita.

Z tego, co sie orientuje to Swidnik produkowal te szybowce z ujemnym zyskiem, uzupelniajac straty z produkcji i remontow smiglowcow. Zas produkcja szybowcow byla swojego rodzaju kolejnym dodatkiem do PR-owskiej propagandy.

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 12, 2013, 07:54 »
Pięknie przekręcacie



Mars
Najpierw piszesz 10-15 tys Euro, i zaraz przechodzisz na garazową firmę za 10 tys dolarów...

"... i mamy Jantara "-  nowy Jantar od producenta  to cena brutto  40 tys euro

Docent

Nie nie jestem oderwany od realiów  rynkowych
Świdnik zaczął produkcję już w kapitaliźmie więc jesli robił to dla PR u to ok na reklamę firmy wydają krocie ....
Świdnik był Spółką Prawa Handlowego  .Kodeks Spółek Handlowych zabrania działać na szkodę firmy a 1994 to już gospodarka rynkowa ...  więc  bilans musiał się zgadzać i zysk byc musiał ...

i jeszce z Wikipedii

"PW-5 Smyk został zaprojektowany jako tani i prosty szybowiec, mający wziąć udział w konkursie na szybowiec Klasy Światowej. Do konkursu zgłoszono łącznie 42 projekty, do ścisłego finału przeszło 7 projektów. W 1994 Międzynarodowa Federacja Lotnicza jako zwycięzcę konkursu wybrała jednomyślnie PW-5."



Widze jednak że  mocno wierzycie że musi być drogo..., że nowy szybowiec to przynajmniej  tak ze 45 tyś euro

Jestem pewny że gdyby FAI znów powołała "jednolitą" klasę - monotyp, znalazłby się i projekt i szybowiec......



« Ostatnia zmiana: Grudzień 12, 2013, 08:12 wysłana przez andrzej »
andrzej

m..m

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 109
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 12, 2013, 08:09 »
I jeszcze a'propos ceny nowej PW5.
FAI, w warunkach konkursu, ustaliła cenę szybowca klasy światowej na 24 000 CHF, co nam daje według kursu z końca lat 90-tych 19 000 U$D lub 16 000 €

Pozdrawiam
M..M
Pozdrawiam
Michał Grzelak

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 12, 2013, 08:15 »
Zatem nowy szybowiec można było wyprodukować za 16 tys euro w 1994.

Doliczając "inflację " i odliczając postęp technologiczny dziś także można by to zrobić .
andrzej

Docent

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 73
  • Liked: 12
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 12, 2013, 12:47 »
To moze Andrzeju pokusisz sie o sporzadzenie biznesplanu i odwiedzenie kilku bankow z prosba o kredyt. Spora czesc przyszlych biznesmenow zamiast zbawiac aerokluby, woli jednak zainwestowac w biznes, ktory ma wieksze szanse powodzenia  ;)

Znamienny jest fakt, ze z grupy studentow, bioracych udzial w programie konstruowania szybowca PW-5, tylko jeden po skonczonych studiach pozostal w branzy lotniczej i to bynajmniej nie w produkcji.

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 12, 2013, 13:57 »
No cóż wiecej rzec...

Chcesz mieć świeże bułki załóż piekarnię?
   co tam jeszcze - mleczarnię?
 co by tu jeszcze...

andrzej

boruh

  • Gość
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 12, 2013, 14:09 »
nie świerze , tylko tanie :)

a to różnica

slawek.piela

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 287
  • Liked: 78
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 13, 2013, 07:40 »
.

slawek.piela

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 287
  • Liked: 78
Odp: Nowy tani szybowiec
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 13, 2013, 07:41 »
Drodzy,

Wlsnie trwa projekt pod tytulem tani szybowiec klasy klub plus szkoleniowy. Padlo na LS4. Szkolenie i Kluby A. Osiagi lepsze od Jantara (ale one akurat na cene nie wplywaja) i cena netto 30k euro. Przy cudnych witarach gdyby sie znalazl gran/sponsor na uruchomienie produkcji cena moze spadnie do 25k. Dalsze obnizenie ceny wymagaloby uruchoeni produkcji masowej. Naprawde masowej tak z 100 sztuk rocznie.

Na bazie informacji jakie mam nie ma mozliwosci produkcji szybowca za 15k euro.koszty robocizny i materialu przekraczaja te kwote znacznie.

My kupujac licencje na LS4 nie plcimy za projekt, certyfikacje itd. Zostaje nam koszt licencji, uruchomienia produkcji i sama produkcja.
Jesli to ruszy bedzie mozna dalej zbijac koszty.

W świecie rzeczywistym jestnto jedyna opcja jaką widzę. Pozysknie środków pomoze osiagnac to czego sie oczekuje czyli obnizeni kosztow. Pomijam zabiego takie jk kupowanie szybowca na dzillnosc gospodarcza co tez jest mozliwe.

Jesli ktos chce pomoc, zainwestowac, wiecej wiedziec zpraszm do kontaktu.


Slawek