Forum.Szybowce.Com

Sekcja Szybowcowa => SZYBOWCE => Wątek zaczęty przez: Rafal Siankowski w Styczeń 26, 2017, 19:34

Tytuł: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Rafal Siankowski w Styczeń 26, 2017, 19:34
Kilka lat temu przez nasze forum przewijał się wątek dotyczący pianek przeciwurazowych. W sklepach internetowych znalazłem między innymi następujące produkty: DYNAFOAM, ImpactFOAM, Confor®Foam. Zastanawiam się, czy można kupić coś podobnego w kraju. Jakie są Wasze opinie dotyczące użytkowania tego typu pianek, czy lepiej kupić dwie różne (50 mm), czy może wystarczy jedna (25mm), czy wybrać dłuższą (do Jantara - 460x1010), czy wystarczy krótsza (ok. 400x460). Na co zwrócić uwagę ?
Z góry dziękuję za rady i sugestie
RF
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: JF w Styczeń 26, 2017, 20:22
W zeszłym sezonie zacząłem używać Dynafoam 25mm. Do Jantara moim zdaniem wystarczy wersja krótsza. Ta dłuższa chyba nawet się nie zmieści. Co do grubości to 50mm wydaje mi się za gruba. Wersja 25mm już powoduje, że miejsca w Jantarze jest mniej i leży się bardzo płasko. Przy okazji mojego zamówienie kupiłem też 12mm dla Łukasza Blaszczyka do Diany i Discusa. Nie wiem jak mu się to sprawuje, ale po doświadczeniach z 25mm myślę, że nawet na 12mm ja bym się do tych szybowców nie zmieścił.

Co do zakupu, to kupowałem w Streckenflug.at przy okazji większego zamówienia i lokalnego rynku nie sprawdzałem.
Tytuł: JJay
Wiadomość wysłana przez: JJay w Styczeń 26, 2017, 21:37
Ja kupiłem swoją w UK, https://bgashop.co.uk/index.php?_a=viewProd&productId=197

Nie pamiętam tylko jakiej grubości warstwy wybrałem, mogę to jakby coś sprawdzić po weekendzie.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Styczeń 26, 2017, 22:38
Też szukałem krajowych ale nie było tylko dystrybutorzy
Trzy wspomniane pianki spełniaja taką sama rolę
Kupiłem do Jantara 400x460  na streckenflugu wraz z obszyciem 25 mm, jesli masz powyżej 175cm wzrostu 5 cm będzie za dużo do Jantara 
Teoretycznie nie jest źle ale przy dłuższym locie albo zsuwa się spod tyłka albo wsuwa głębiej do tyłu.
Dziś kupiłbym wiekszą (albo dokupił drugą) i zrobiłbym poduszkę z wycięciem na drążek i podejściem pod uda.
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: remg w Styczeń 27, 2017, 10:05
Czesc,
w przypadku pianki 25mm, który kolor (twardosc) zakupiliscie?

pozdrawiam
Tytuł: JJay
Wiadomość wysłana przez: JJay w Styczeń 27, 2017, 12:51
Remek,

Jeśli o pianki confor chodzi to według tego co piszą na stronie sklepu BGA The 1"green CF47 offers maximum shock absorption while 0.5" blue  CF45 offers  comfort and some shock absorption
Zielona jest to pianka, która chłonie energię ale na dłuższą metę jest niewygodna, niebieska zapewnia wygodę ale słabo chłonie energię, dlatego zaleca się stosowanie łączonych pianek. Trochę więcej o piankach po angielsku pod tym linkiem  https://members.gliding.co.uk/library/safety/safety-foam/
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: kk w Styczeń 27, 2017, 21:01
Ja sobie kupiłem grubszą twardą i cieńszą miękką, tak jak zalecają. Z takiej przekładki odrysowałem sobie siedzenie w zasadzie na kształt oryginalnej poduszki jantarowej i wyciąłem. Potem po znajomości mi to mama kolegi obszyła (wraz z zamkiem błyskawicznym z tyłu, żeby można było wyjąć piankę i wyprać pokrowiec w razie czego). Wyszła z tego zajebista poducha. Jest dużo bardziej wygodna niż standardowa i nawet po 8h dupa nie boli. Zostało mi tego jeszcze trochę i może nawet by starczyło na skromniejszą poduchę. Miałem z tego zrobić wałek pod plecy ale jakoś się drugi rok nie mogę zebrać więc może to w końcu sprzedam. Chociaż z drugiej strony, przynajmniej wg materiałów z BGA ten wałek jest właśnie kluczowy dla bezpieczeństwa kręgosłupa...

Co do miejsca w kabinie to nie mam takiego problemu, ale ja kurdupel jestem więc ciężko ocenić jak wpływa to na wyższych pilotów.

Jak by się więcej osób znalazło to proponuję kupić w US. Można kupić większy arkusz taniej i się podzielić kosztami. Tylko jeszcze trzeba znaleźć kogoś, kto to przywiezie. No ale może jakiś znajomy pilot z 787?

http://www.skandiaupholsterysupplies.com/confor-foam-cf-47ac/
http://www.skandiaupholsterysupplies.com/confor-foam-cf-45ac/
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Bysio w Styczeń 30, 2017, 00:18
Witam,

ja, latając na Jantarze, kupiłem sobie mniejszy kawałek Dynafoam o grubości 25mm na Streckenflug.at (są tam dla każdej grubości dwa wymiary. Nie pamiętam dokładnie jakie, ale jeden to prawie kwadrat, a drugi prostokąt.) Dałem to obszyć fajną samochodową skórką tapicerowi (170PLN). obszycie miało zamek błyskawiczny umożliwiający wymianę lub wyjęcie wkładu. Nic nie przycinając, poducha pasowała do Jantara jak ulał. Z obszycia, od strony oparcia wystawał 15cm kawałek przepikowanej, podwójnie skóry (już bez pianki w środku), tej samej, z której wykonane było całe obszycie. Jego szerokość była taka sama, jak całej poduchy. Przed zajęciem miejsca w kabinie, wsuwałem ten kawałek pod dolną krawędź oparcia. W ten sposób, siedząc w kabinie, dolna krawędź oparcia dociskała skórę do miski siedzeniowej, a krawędź samej poduszki przylegała do krawędzi oparcia. Nic się nie przesuwało, było ciepło i wygodnie. Robiliśmy z kolegami próbę z pianką o grubości 5cm i definitywnie do Jantara się nie mieści. To znaczy poducha tak, ale z pilotem jest już gorzej.
Obecnie dysponuję szybowcem z bardzo głęboką miską siedzeniową. Była przystosowania spadochronu siedzeniowego. Do tej miski kupiłem sobie kawałek 5cm. Pasuje jak ulał. Komfort siedzenia jest znakomity. Dynafoam ma taką fajną cechę, że odkształca się nieznacznie wpływem temperatury ciała (podobnie jak wkładki termoplastyczne), dopasowując się znakomicie do kształtu tyłka. Nie ma absolutnie żadnych obciążeń kości ogonowej czy uczucia zdrętwienia.
W załączniku przesyłam fotki poduchy(tej grubszej).

Pozdrawiam,

Arek.
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: remg w Styczeń 30, 2017, 10:31
Witam,

ja, latając na Jantarze, kupiłem sobie mniejszy kawałek Dynafoam o grubości 25mm na Streckenflug.at (są tam dla każdej grubości dwa wymiary. Nie pamiętam dokładnie jakie, ale jeden to prawie kwadrat, a drugi prostokąt.) Dałem to obszyć fajną samochodową skórką tapicerowi (170PLN). obszycie miało zamek błyskawiczny umożliwiający wymianę lub wyjęcie wkładu. Nic nie przycinając, poducha pasowała do Jantara jak ulał. Z obszycia, od strony oparcia wystawał 15cm kawałek przepikowanej, podwójnie skóry (już bez pianki w środku), tej samej, z której wykonane było całe obszycie. Jego szerokość była taka sama, jak całej poduchy. Przed zajęciem miejsca w kabinie, wsuwałem ten kawałek pod dolną krawędź oparcia. W ten sposób, siedząc w kabinie, dolna krawędź oparcia dociskała skórę do miski siedzeniowej, a krawędź samej poduszki przylegała do krawędzi oparcia. Nic się nie przesuwało, było ciepło i wygodnie. Robiliśmy z kolegami próbę z pianką o grubości 5cm i definitywnie do Jantara się nie mieści. To znaczy poducha tak, ale z pilotem jest już gorzej.
Obecnie dysponuję szybowcem z bardzo głęboką miską siedzeniową. Była przystosowania spadochronu siedzeniowego. Do tej miski kupiłem sobie kawałek 5cm. Pasuje jak ulał. Komfort siedzenia jest znakomity. Dynafoam ma taką fajną cechę, że odkształca się nieznacznie wpływem temperatury ciała (podobnie jak wkładki termoplastyczne), dopasowując się znakomicie do kształtu tyłka. Nie ma absolutnie żadnych obciążeń kości ogonowej czy uczucia zdrętwienia.
W załączniku przesyłam fotki poduchy(tej grubszej).

Pozdrawiam,

Arek.

Czesc,
fajnie to wygląda. A możesz powiedziec jak sie w szybowcu spisuje taka skóra perforowana, czy w gorące dni jest komfortowo leżeć na niej w krótkich gaciach, nic sie nie odparza itp? Ponoć pod względem własciwosci termicznych najlepsze sa futra owcze, tylko że chyba cięzko takim futrem obszyć piankę bo się to zrobi za grube. Za to taka skóra perforowana znacznie lepiej się prezentuje.

pozdrawiam
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Bysio w Styczeń 30, 2017, 12:21
Witam,
Wybór materiału na obszycie jest kluczowy. Skóra, którą jest to wszystko obszyte, to najwyższej jakości skóra naturalna, używana do tapicerek samochodowych. Jest bardzo przyjemna. Latałem, siedząc na niej w gorące i w bardzo zimne dni. W gorące dni nie pocisz się, a w zimne (fala) jest przyjemnie ciepło w "zadek".

Pozdrawiam,

Arek.
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Rafal Siankowski w Styczeń 30, 2017, 13:31
Dziękuję wszystkim którzy odpowiedzieli na moje pytanie. Cały czas się zastanawiam co wybrać dla mojego wzrostu (180 cm). Generalnie długi - szczupły. Optymalnie byłoby mieć dwie pianki, ale łącznie to chyba byłoby ponad 50 mm, może jedna większa, druga mniejsza, wtedy mamy ponad 38 mm, w jaki sposób to uszyć (obszyć) by było komfortowo? Skłaniam się do opcji zaprezentowanej przez Arka, zastanawiam się nad obszyciem zamszowym.
Jeszcze raz dziękuję.
RF
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: remg w Styczeń 31, 2017, 10:11
Jeśli ktoś z okolic Warszawy bedzie zamawiał na Streckenflug.at chętnie dołączę się do zamówienia

pozdrawiam
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Rafal Siankowski w Styczeń 31, 2017, 10:34
to jest nas już dwóch ;-)
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Tadek w Sierpień 15, 2020, 14:42
Pianka jest do kupienia tanio  tutaj :
https://piankimeblowe.pl/pianka-tapicerska-visco-memory-termoplastyczna-dowolny-wymiar-p-4.html
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Sierpień 18, 2020, 23:21
Tadek
To nie jest pianka przeciwuderzeniowa, tylko zwykła pianka.
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Wiki w Sierpień 20, 2020, 09:33
a propos pianki... czy ktoś używał takowej podczas lotów z uczniami na dwusterze (kiedy młodzi uczą się lądować...  ;) ) ?
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Sierpień 22, 2020, 15:10
Ważne.
Pianki przeciwurazowej NIE WOLNO!!! używać w połączeniu ze zwykłą pianką , tj warstwa zwykłej plus warstwa przeciwurazowej.
 Niweczy to działanie pianki przeciwurazowej.
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Tadek w Wrzesień 20, 2020, 21:21
Dynafoam jest to niby inna "zwykła pianka" :
Specjalna pianka poliuretanowa zapewniająca wysoką absorpcję energii uderzenia przy łagodnym nacisku. Jest to materiał wybierany do najbardziej wymagających warunków siedzenia: na wózkach inwalidzkich, samolotach wojskowych, motocyklach, samochodach wyścigowych i nie tylko. SunMate powoli odskakuje. Dopasowuje się do ciała i powoli wraca do swojego pierwotnego kształtu po usunięciu nacisku. Struktura otwartokomórkowa SunMate maksymalizuje przepływ powietrza, aby zmniejszyć gromadzenie się ciepła, a jego właściwości lepkosprężyste pozwalają równomiernie rozłożyć nacisk i absorbować energię uderzenia, aby złagodzić zmęczenie podczas siedzenia. SunMate to jeden z najwygodniejszych, wszechstronnych i ekonomicznych materiałów na poduszki dostępnych obecnie na rynku.

Czy rzeczywiście mylę się, że to jest  to samo, co "zwykła pianka" Visko - memory, która też  "powoli odskakuje. dopasowuje się do ciała i powoli wraca do swojego pierwotnego kształtu po usunięciu nacisku", ale pod inną nazwą handlową ?. Opis działania obu produktów zgadza się.
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Dino w Wrzesień 21, 2020, 21:28
Biorąc pod uwagę to, czego doświadczamy w szybowcu z dynafoam a tym, co odczuwam w łóżku z pianką visko, to jednak jest różnica.
O ile z resztek dynafoam uszylem sobie poduszki, z których jestem zadowolony, to z visko nie uszyłbym poddupnika.

Pozdr
Dino
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Jurek Rachański w Wrzesień 24, 2020, 17:03
Witam,
Od 15 lat sprzedaję we Francji pianki DSI (Dynamic System Inc).
Całkowicie zgadzam się z Andrzejem: mieszanie tych pianek ze zwykłymi piankami tapicerskimi po prostu nie ma sensu.
W skrócie: zwyczajna pianka ustępuje pod naciskiem, i odzyskuje (lub stara się odzyskać) poprzednią formę, gdy tylko ten nacisk ustanie. Pianka DSI ugina się z oporem i odzyskuje poprzedni kształt z opóźnieniem. To opóźnienie zależy od twardości pianki.

DSI produkuje te pianki w 8 twardościach: Ekstra-Miękka, Miękka, Średnio-Miękka, Średnia, Średnio-Jędrna, Jędrna, Ekstra-Jędrna i Twarda T50E (najtwardsza, T50E jest używana do produkcji katapult i foteli śmigłowcowych wytrzymujących 26 g), i w 5 grubościach: 0.5" /≈1,25 cm, 1" /≈2,5 cm, 2" /≈5 cm, 3" /≈7,5 cm, i 4" /≈10 cm. Istnieją też 2 szerokości: 16" /≈41 cm i 18" /≈46 cm.
Piętą achillesową tych pianek jest ich wrażliwość na promieniowanie nadfioletowe (UV), skąd konieczność stosowania poszewki z nieprzejrzystego materiału.

Problemem dla szybownika jest zapas przestrzeni w kabinie. Często jedynym rozwiązaniem jest mieszanie różnych twardości pianek, tak by uzyskać wystarczającą ochronę mieszcząc się w istniejęcej przestrzeni. Ale to zależy zarówno od wagi pilota, jak i od miejsca w kabinie.

Informacje na mojej witrynie <http://www.yankee-romeo.com/Mousses.html> są, niestety, po francusku, ale można sobie przeczytać po angielsku:
- artykuły dr Tony'ego Segala <http://www.spina-bac.biz/yankeeromeo/DSI/foam_segal.pdf> i <http://www.spina-bac.biz/yankeeromeo/DSI/foam_ostiv.pdf>,
- artykuł BGA (British Gliding Association) <http://www.spina-bac.biz/yankeeromeo/DSI/foam_gliding.pdf>,
- artykuł pisma Freefligt <http://www.spina-bac.biz/yankeeromeo/DSI/foam_freefligt.pdf>.

Jeszcze jedno: nasza wrażliwość na energię uderzenia powiększa się wraz z wiekiem. Wg dr Segala powyżej 40-tki powinniśmy na to zwracać szczególną uwagę.
Tytuł: Odp: pianki przeciwurazowe
Wiadomość wysłana przez: Jurek Rachański w Wrzesień 24, 2020, 18:07
Schemat Tony'ego Segala pokazujący zależność między energią uderzenia a obrażeniami kręgosłupa :

(http://www.yankee-romeo.com/Mousses_files/SEGAL_1.jpg)
Oś rzędnych w g przyśpieszenia, oś odciętych w tysięcznych, setnych i dziesiątych sekund.

Użycie pianki pochłaniającej energię zmniejsza przyśpieszenie oddziałujące na kręgosłup.