- Obecnie w tablicy mam ILECa SB8 z modułem ASR. Z ILECiem latałem już na klubowym szybowcu i vario wydaje się być ok. Pewno w przyszłości będę chciał zamienić na jakieś V3, ale na sezon 2015 raczej zostanie. Nie miałem za to do czynienia z modułem ASR. Z tego, co mi się udało doczytać, jest to dość prymitywny komputerek dolotowy, gdzie można np. ręcznie ustawiać odległość. Czy w czasach rozbudowanego softu typu LK8000 na lusterkach, trzymanie takiego modułu w tablicy ma w ogóle jakiś sens? Miał ktoś do czynienia z tym ASR? Docelowo będę chciał zainstalować FLARM i miejsce w tablicy się przyda (np. busola w tablicę, FLARM na górę) i ten ASR wydaje mi się pierwszym kandydatem do wywalenia.
- Oznaczenia na prędkościomierzu wyglądają fatalnie. Zielona obwódka jest wymalowana jakąś farbką, która miejscami odchodzi, żółta obwódka jest też po części zapaćkana farbą a po części wyklejona naklejką, która również jest w stanie agonalnym. Najlepiej pewno by to było wszystko w cholerę zdrapać i doczyścić, choć mam wrażenie że farbka łatwo nie odpuści. Jeśli by się udało, to skąd wziąć nowe naklejki, albo jak podejść do ich wykonania?
- Tak, jak wspominałem planuję pomalować tablicę. Jeśli ktoś się już z tym zadaniem mierzył to będę wdzięczny za wszelkie pomocne spostrzeżenia, chociażby na temat tego jaką farbę wybrać. Pewno matową i pewno w sprayu, żeby to ładnie wyszło ale na tym się kończą moje dotychczasowe przemyślenia.
- Czy ktoś orientuje się może, jakim napięciem zasilany jest zakrętomierz LUN 1211? Cała instalacja elektryczna to osobny kwiatek i ciężko się w tym połapać. Mógłbym oczywiście to po prostu pomierzyć, ale zanim to zrobiłem to rozmontowałem całość
- Apropos instalacji - planuję ją zrobić od nowa. Jak najlepiej rozłożyć podłączenie przyrządów? Radio na jednym akumulatorze a pozostałe graty (vario, zakrętomierz, zasilanie do lusterka/loggera, w przyszłości FLARM) na drugim? Czy może coś jeszcze razem z radiem?
- Chciałbym zrobić przełączanie pomiędzy bateriami. Chodzi o to, że jeśli jeden akumulator mi padnie (np. radio), albo będzie słaby to żeby dało się na chwilę przełączyć na drugi odzyskując możliwość korzystania z radia. W części szybowców widziałem też rozwiązanie z trzypozycyjnym przełącznikiem 1/2/1+2. Może takie podłączenie jest lepsze? Pewno w przypadku przełącznika urządzenia mogą mieć problem z chwilową utratą zasilania. Jak z tym sobie poradzić? Jakiś kondensator się tam wstawia?
- Obecnie mam wyciągnięte na tablicę bezpieczniki. Rozwiązanie jest fajne, bo jeśli coś trzaśnie to zawsze można sobie w locie wymienić. Jak bezpiecznik jest tylko przy zasilaniu to w trakcie lotu już nic nie poradzi. Chciałbym takie rozwiązanie zachować, przy czym jak rozumiem, potrzebuję w takim razie w tablicy zastosować bezpieczniki słabsze a przy akumulatorze mocniejsze, żeby w pierwszej kolejności paliły się te w tablicy, ale również żeby nie zjarał się akumulator w przypadku np. zwarcia na kablu pomiędzy akumulatorem a tablicą? Czy w takim wypadku muszę pozostać przy bezpiecznikach topikowych, czy są może jakieś automatyczne, które by się w tej tablicy pomieściły? Konieczność noszenia przy sobie/w szybowcu zapasowych bezpieczników jest trochę kłopotliwa.
- Jak rozwiązujecie w swoich szybowcach kwestię zasilania urządzeń na 5V? Można sobie oczywiście gdzieś na sztywno tyłem wypuścić odpowiedni kabel, czy dwa ale z drugiej strony jest to trochę ograniczające, bo dziś lusterko jest takie, jutro może być inne. Kabel dłuższy, albo krótszy, wtyczka mini, mikro itd. Chciałbym uniknąć rozwiązania z plątaniną kabli typu wypuszczanie sobie gdzieś gniazda zapalniczki, do którego dopiero będzie wciskana ładowarka samochdoowa, do której będzie dopiero podpięty kabel USB. Może w ogóle gdzieś wypuścić ze dwa gniazda USB z tablicy?
1. Vario bym zostawil, reszta bym sie nie bawil.
2. To ze Winter robi katastrofalne reparatury to bzdura, ktos spapral i twierdzi ze Winter. Ale na pewno nie bedzie tanio. Jezeli chcesz oszczedzic, to po prostu wydrukuj kompletne skale sam na foli samoprzylepnej do drukarki. (Zdjescie z wydrukami np. na vario w zalaczeniu)
3. Jezeli lakier, to po prostu matowo czarny. Jezeli przygotowanie jest dobre (papier scierny na mokro 400 lub wiecej), to wystarczy puszka farby w sprayu. Polecam wlokno weglowe. Wyglada super a roboty nie ma duzo.
4. Definitywnie polecam dwa nowe akumulatory i polaczenie ich rownolegle i to z wielu wzgledow. Przede wszystkich ich pojemnosc bedzie wieksza, jezeli bedziesz je rozladowywal rownolegle, niz jezeli bedziesz to robil po kolei (mniejszy prad kazdego akumulatora). Takze jezeli oba "siada" do niskiego napiecia, rownolegle jeszcze Radio moze zadzialac podczas gdy z jednego na pewno by to juz nie bylo mozliwe.
5. Automatyczne bezpieczniki sa, ale kosztuja ~ 100,-€ za sztuke. Polecam zabudowanie kilku dodatkowych obudowan do bezpiecznikow w tablicy, ktorych jedyna funkcja, jest "przechowywanie" zapasowych. Przede wszystkim zastanowilbym sie czemu bezpieczniki siadaja. Przy dobrej instalacji nie powinno to sie dziac NIGDY.
6. 5V Przede wszystkim bylbym ostrozny z ladowarkami samochodowymi. Wiekszosc z nich straszliwie zakloca Radio. Ja polecam IC 3805 z trzema nozkani (+12V / Masa / +5V). Trzeba co Prawda chlodzic i ma duze straty, ale za to nie zakloca na pewno. Ja instaluje 5V na stale i polaczenia robie albo RS323 albo cinch.