Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Reorganizacja tablicy przyrządów  (Przeczytany 32482 razy)

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 02, 2015, 23:40 »
Nie no, pewnie że się da znaleźć w takich sklepach ale raz, że ceny w EUR a dwa, że do tego dojdzie jeszcze wysyłka. Chyba nie trzeba tego wężyka aż z niemiec zamawiać?
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Zulus

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Liked: 7
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 02, 2015, 23:42 »
Ja kupiłem wężyki tu: http://allegro.pl/show_item.php?item=4923201371.
Co do trójników widziałem kiedyś w OBI plastikowe. Zaś mosiężne mignęły mi w jakimś sklepie z pneumatyką.

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 02, 2015, 23:55 »
Przy okazji, przejrzałem jeden z tych sklepów. Może takie bezpieczniki?

http://glider-equipment.nl/catalog/product_info.php/klixon-circuit-breaker-1amp-727721-p-591
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

adam59

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 29
  • Liked: 1
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 03, 2015, 09:49 »
Wężyki, łączniki, trójniki, zatyczki itp. można kupić w Polsce w sklepach modelarskich. Są wykorzystywane do instalacji paliwowych. Wystarczy wpisać w go..e "sklepy modelarskie".

Pozdrawiam
Adam

Łukasz K.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Liked: 14
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 03, 2015, 16:48 »
Cześć,
Bezpieczników na rynku jest bez liku. Oczywiście polecam automaty zabudowane w tablicy przyrządów.
Te z Twojego linku są jak najbardziej okej. Ja akurat mam trochę bezpieczników ale firmy TYCO seria W58.
Wydaje mi się, że są trochę gabarytowo większe od tych z Klixon, ale za to cena około 12 dolarów za sztukę + wysyłka w PL.
Są też bezpieczniki  i włączniki w jednym, oraz przełączniki z bezpiecznikami ale to już trochę droższe rozwiązania ok 50 dolarów.
Jeśli chodzi o węże i złączki to polecam firmę Tubes, mają kilka sklepów w Polsce. Mają przewody silikonowe gumowe do zastosowań technicznych laboratoryjnych itp. Złączki plastikowe ale dobrej jakości.
Pozdrawiam

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 05, 2015, 08:55 »

  • Obecnie w tablicy mam ILECa SB8 z modułem ASR. Z ILECiem latałem już na klubowym szybowcu i vario wydaje się być ok. Pewno w przyszłości będę chciał zamienić na jakieś V3, ale na sezon 2015 raczej zostanie. Nie miałem za to do czynienia z modułem ASR. Z tego, co mi się udało doczytać, jest to dość prymitywny komputerek dolotowy, gdzie można np. ręcznie ustawiać odległość. Czy w czasach rozbudowanego softu typu LK8000 na lusterkach, trzymanie takiego modułu w tablicy ma w ogóle jakiś sens? Miał ktoś do czynienia z tym ASR? Docelowo będę chciał zainstalować FLARM i miejsce w tablicy się przyda (np. busola w tablicę, FLARM na górę) i ten ASR wydaje mi się pierwszym kandydatem do wywalenia.
  • Oznaczenia na prędkościomierzu wyglądają fatalnie. Zielona obwódka jest wymalowana jakąś farbką, która miejscami odchodzi, żółta obwódka jest też po części zapaćkana farbą a po części wyklejona naklejką, która również jest w stanie agonalnym. Najlepiej pewno by to było wszystko w cholerę zdrapać i doczyścić, choć mam wrażenie że farbka łatwo nie odpuści. Jeśli by się udało, to skąd wziąć nowe naklejki, albo jak podejść do ich wykonania?
  • Tak, jak wspominałem planuję pomalować tablicę. Jeśli ktoś się już z tym zadaniem mierzył to będę wdzięczny za wszelkie pomocne spostrzeżenia, chociażby na temat tego jaką farbę wybrać. Pewno matową i pewno w sprayu, żeby to ładnie wyszło ale na tym się kończą moje dotychczasowe przemyślenia.
  • Czy ktoś orientuje się może, jakim napięciem zasilany jest zakrętomierz LUN 1211? Cała instalacja elektryczna to osobny kwiatek i ciężko się w tym połapać. Mógłbym oczywiście to po prostu pomierzyć, ale zanim to zrobiłem to rozmontowałem całość :)
  • Apropos instalacji - planuję ją zrobić od nowa. Jak najlepiej rozłożyć podłączenie przyrządów? Radio na jednym akumulatorze a pozostałe graty (vario, zakrętomierz, zasilanie do lusterka/loggera, w przyszłości FLARM) na drugim? Czy może coś jeszcze razem z radiem?
  • Chciałbym zrobić przełączanie pomiędzy bateriami. Chodzi o to, że jeśli jeden akumulator mi padnie (np. radio), albo będzie słaby to żeby dało się na chwilę przełączyć na drugi odzyskując możliwość korzystania z radia. W części szybowców widziałem też rozwiązanie z trzypozycyjnym przełącznikiem 1/2/1+2. Może takie podłączenie jest lepsze? Pewno w przypadku przełącznika urządzenia mogą mieć problem z chwilową utratą zasilania. Jak z tym sobie poradzić? Jakiś kondensator się tam wstawia?
  • Obecnie mam wyciągnięte na tablicę bezpieczniki. Rozwiązanie jest fajne, bo jeśli coś trzaśnie to zawsze można sobie w locie wymienić. Jak bezpiecznik jest tylko przy zasilaniu to w trakcie lotu już nic nie poradzi. Chciałbym takie rozwiązanie zachować, przy czym jak rozumiem, potrzebuję w takim razie w tablicy zastosować bezpieczniki słabsze a przy akumulatorze mocniejsze, żeby w pierwszej kolejności paliły się te w tablicy, ale również żeby nie zjarał się akumulator w przypadku np. zwarcia na kablu pomiędzy akumulatorem a tablicą? Czy w takim wypadku muszę pozostać przy bezpiecznikach topikowych, czy są może jakieś automatyczne, które by się w tej tablicy pomieściły? Konieczność noszenia przy sobie/w szybowcu zapasowych bezpieczników jest trochę kłopotliwa.
  • Jak rozwiązujecie w swoich szybowcach kwestię zasilania urządzeń na 5V? Można sobie oczywiście gdzieś na sztywno tyłem wypuścić odpowiedni kabel, czy dwa ale z drugiej strony jest to trochę ograniczające, bo dziś lusterko jest takie, jutro może być inne. Kabel dłuższy, albo krótszy, wtyczka mini, mikro itd. Chciałbym uniknąć rozwiązania z plątaniną kabli typu wypuszczanie sobie gdzieś gniazda zapalniczki, do którego dopiero będzie wciskana ładowarka samochdoowa, do której będzie dopiero podpięty kabel USB. Może w ogóle gdzieś wypuścić ze dwa gniazda USB z tablicy?
1. Vario bym zostawil, reszta bym sie nie bawil.
2. To ze Winter robi katastrofalne reparatury to bzdura, ktos spapral i twierdzi ze Winter. Ale na pewno nie bedzie tanio. Jezeli chcesz oszczedzic, to po prostu wydrukuj kompletne skale sam na foli samoprzylepnej do drukarki. (Zdjescie z wydrukami np. na vario w zalaczeniu)
3. Jezeli lakier, to po prostu matowo czarny. Jezeli przygotowanie jest dobre (papier scierny na mokro 400 lub wiecej), to wystarczy puszka farby w sprayu. Polecam wlokno weglowe. Wyglada super a roboty nie ma duzo.
4. Definitywnie polecam dwa nowe akumulatory i polaczenie ich rownolegle i to z wielu wzgledow. Przede wszystkich ich pojemnosc bedzie wieksza, jezeli bedziesz je rozladowywal rownolegle, niz jezeli bedziesz to robil po kolei (mniejszy prad kazdego akumulatora). Takze jezeli oba "siada" do niskiego napiecia, rownolegle jeszcze Radio moze zadzialac podczas gdy z jednego na pewno by to juz nie bylo mozliwe.
5. Automatyczne bezpieczniki sa, ale kosztuja ~ 100,-€ za sztuke. Polecam zabudowanie kilku dodatkowych obudowan do bezpiecznikow w tablicy, ktorych jedyna funkcja, jest "przechowywanie" zapasowych. Przede wszystkim zastanowilbym sie czemu bezpieczniki siadaja. Przy dobrej instalacji nie powinno to sie dziac NIGDY.
6. 5V Przede wszystkim bylbym ostrozny z ladowarkami samochodowymi. Wiekszosc z nich straszliwie zakloca Radio. Ja polecam IC 3805 z trzema nozkani (+12V / Masa / +5V). Trzeba co Prawda chlodzic i ma duze straty, ale za to nie zakloca na pewno. Ja instaluje 5V na stale i polaczenia robie albo RS323 albo cinch.


To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 05, 2015, 21:29 »
Dzięki Gregor za pomysły i za zdjęcia. Podoba mi się patent z gniazdem do lusterka na burcie. Do tej pory się zafiksowałem, że gniazda zabuduję w tablicy a w sumie najwygodniej by było to zrobić właśnie na burcie. Dzięki temu kable do lusterka nie będą się plątać przy nogach ani przy drążku. Muszę pomyśleć, czy gdzieś mi się to uda upchnąć nie robiąc przy tym zbytniej rozpierduchy w szybowcu.

Przy okazji pytanie z nieco innej beczki. Czy ktoś wie, do czego służy mały otwór w tablicy nieco powyżej miejsca, w którym zwykle jest prędkościomierz? Widziałem takie coś na wielu szybowcach więc chyba to robią standardowo. Czy jest to po prostu otworek zrobiony przez producenta mający np. umożliwić wyciągnięcie jakiegoś kabla bez rżnięcia tablicy, czy może pełni to jeszcze jakąś inną funkcję?

Pozdrawiam,
Kuba
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 546
  • Liked: 252
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 05, 2015, 21:52 »
Przy okazji pytanie z nieco innej beczki. Czy ktoś wie, do czego służy mały otwór w tablicy nieco powyżej miejsca, w którym zwykle jest prędkościomierz? Widziałem takie coś na wielu szybowcach więc chyba to robią standardowo. Czy jest to po prostu otworek zrobiony przez producenta mający np. umożliwić wyciągnięcie jakiegoś kabla bez rżnięcia tablicy, czy może pełni to jeszcze jakąś inną funkcję?
Stawiam na włącznik zakrętomierza.

Pozdr
Dino

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 07, 2015, 08:33 »
Inne pytanie. Co (poza oczywistym znaczeniem) opisujecie jako "lusterko"?

PDA?

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 07, 2015, 10:01 »
Inne pytanie. Co (poza oczywistym znaczeniem) opisujecie jako "lusterko"?

PDA?

Tak, PDA. Dawniej kiedy w kabinach szybowców królowały przeważnie Ipaq'i w słoneczny dzień łatwiej na ekranie takiego asystenta było dojrzeć własne oblicze niż obraz przez nie generowany, stąd nazwa lusterko. Obecnie określenie przyjęło się do wszystkich tego typu urządzeń a więc także do PNA, ebook readerów czy urządzeń specjalizowanych jak Oudie, służących do obsługi oprogramowania nawigacyjnego.

Pozdrawiam

m..m

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 109
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #25 dnia: Styczeń 07, 2015, 11:21 »
Lustereczko powiedz przecie,
Czy dziś znajdę się na mecie.

Niestety nie wiem jak to będzie w języku braci Grimm

M..M
Pozdrawiam
Michał Grzelak

Gregor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 178
  • Liked: 34
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 07, 2015, 11:54 »
Lustereczko powiedz przecie,
Czy dziś znajdę się na mecie.

Niestety nie wiem jak to będzie w języku braci Grimm

M..M
Spieglein Spieglein an der Wand, sag mir wo ich heute land´.

To jest wylacznie moje osobiste prywatne, niecenzurowane mniemanie, ktore prawie na
 pewno jest bledne. Nie poleca sie nasladowania, jakiekolwiek gwarancje sa wykluczone.

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 11, 2015, 18:46 »
Jedna błahostka, która mnie powoli zaczyna doprowadzać do szału. Czy macie może jakieś źródło czarnych śrubek M3,5 do przyrządów? Szukam w internetach, szukam i M3,5 są mało popularne a M3,5 czernione to już w ogóle nie idzie znaleźć. Znalazłem co prawda z imbusowym łbem, ale takich nie chcę. Nawet się zacząłem zastanawiać, czy ja jakoś źle szukam, ale fakt, że niemal każda śrubka wykręcona z moich gajgerów jest z innego kompletu, sugeruje że może to nie być tak łatwy do zdobycia towar :) Czy może się mylę i trzeba po prostu ruszyć dupę do metalowego?
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 546
  • Liked: 252
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #28 dnia: Styczeń 11, 2015, 19:37 »
Jedna błahostka, która mnie powoli zaczyna doprowadzać do szału. Czy macie może jakieś źródło czarnych śrubek M3,5 do przyrządów? Szukam w internetach, szukam i M3,5 są mało popularne a M3,5 czernione to już w ogóle nie idzie znaleźć. Znalazłem co prawda z imbusowym łbem, ale takich nie chcę. Nawet się zacząłem zastanawiać, czy ja jakoś źle szukam, ale fakt, że niemal każda śrubka wykręcona z moich gajgerów jest z innego kompletu, sugeruje że może to nie być tak łatwy do zdobycia towar :) Czy może się mylę i trzeba po prostu ruszyć dupę do metalowego?
A nie szukasz śrub M4?
Rusz do metalowego, albo do sklepu z rzeczami elektronicznymi.
http://www.twenga.pl/Sruby-m4.html
http://www.kangoo.pl/szukaj/%C5%9Bruby+kuliste+czarne

pozdr
Dino

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: Reorganizacja tablicy przyrządów
« Odpowiedź #29 dnia: Styczeń 11, 2015, 19:52 »
M4 mam tylko w ILECu. Wszystkie pomierzone śruby z PZL-owskich przyrządów mają 3,5. No chyba, że to jest jeszcze jakieś inne niemetryczne tałatajstwo, w co wątpię.
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---