Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard  (Przeczytany 33796 razy)

ML2

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 2
  • Liked: 0
    • Szybowce.Com
Podczas spotkania szybowników w Lesznie, Piotr Jarysz zadał ciekawe pytanie - czy dobrym kierunkiem dla rozwoju polskiego szybownictwa jest rozwój klasy 15-metrowej kosztem klasy standard?

Od 2012 roku zamiast Szybowcowych Mistrzostw Polski klasy Standard (dotychczas zdominowanych przez Jantary Standard 2/3 + kilka nowoczesnych standardów), organizowane są Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie 15-metrowej, która obejmuje oprócz starych i nowych szybowców klasy standard, także szybowce klasy 15-metrowej starszej generacji (np. LS 6, ASW 20) ale bez prawa startu dla nowoczesnych 15tek.

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 10, 2013, 07:48 »
Podczas spotkania szybowników w Lesznie, Piotr Jarysz zadał ciekawe pytanie - czy dobrym kierunkiem dla rozwoju polskiego szybownictwa jest rozwój klasy 15-metrowej kosztem klasy standard?

Od 2012 roku zamiast Szybowcowych Mistrzostw Polski klasy Standard (dotychczas zdominowanych przez Jantary Standard 2/3 + kilka nowoczesnych standardów), organizowane są Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie 15-metrowej, która obejmuje oprócz starych i nowych szybowców klasy standard, także szybowce klasy 15-metrowej starszej generacji (np. LS 6, ASW 20) ale bez prawa startu dla nowoczesnych 15tek.

Pytanie moim zdaniem jest wyrwane nieco z kontekstu. Należałoby przede wszystkim zastanowić się jaki jest cel rozgrywania zawodów? Jedni twierdzą, że głównym celem jest wyłonienie Mistrza Polski. Ja się z tym nie zgadzam. Naszym głównym celem, tak jak to określił wczoraj Trener Kadry, jest przede wszystkim rozwój dyscypliny jako takiej. Danie możliwości rozwoju wszystkim zainteresowanym. Dlatego uważam, że nie należy ograniczać liczby zawodów rangi MP, a wręcz przeciwnie.
Poprzez sztuczne ograniczenie współczynników w klasie 15m do LS6 zablokowano jednocześnie rozwój tej klasy.

Moim zdaniem w naszych dyskusjach ścierają się w zasadzie 2 koncepcje rozwoju naszej dyscypliny:

Pierwsza koncepcja: ograniczenie liczby rozgrywanych SPM przy jednoczesnym poszerzeniu zakresu współczynników dopuszczonych szybowców.

Druga koncepcja: zwiększenie liczby rozgrywanych SPM przy jednoczesnym zawężeniu zakresu współczynników.

Pierwsza jest słuszna w sytuacji gdy mamy ograniczoną liczbę zawodników i dostępnego sprzętu. Tak jest np. w Australii, USA, na Słowacji i Czechach i rozgrywa się często klasy "miksowane".

Ostatnie lata pokazały jednak, że w Polsce mamy na szczęście (jeszcze) do czynienia z sytuacją odwrotną. Mamy stosunkowo dużą liczbę zawodników chętnych do startu w MP oraz również dużą liczbę sprzętu.
Moim zdaniem właśnie dlatego powinniśmy wybrać koncepcję drugą. Pierwsza to odgórne, administracyjne ograniczanie naturalnego rozwoju dyscypliny. Nic nie daje, oprócz dobrego samopoczucia Mistrza Polski.

Jestem za rozgrywaniem docelowo MP w klasach:
- Klub
- Standard "old" czyli Klub z wodą
- 15m
- 18m
- Open.

Od razu odpowiem ew. oponentom na ich zarzuty:

1. Nie da się umieścić w kalendarzu, przy dodatkowo rozgrywanych zawodach EGC i WGC, tak dużej liczby zawodów.
Odpowiadam: da się. Należy połączyć zawody np. Open i Klub rozgrywać w jednym terminie oraz Standard i 18m. Mamy wówczas 3 terminy.

2. Nie mamy tylu szybowców 15m
Odpowiadam: mamy. Nowoczesnych szybowców o rozpiętości 15m jest w Polsce 19 szt + potencjalnie kolejnych 18 po dorobieniu końcówek.

3. Brak odpowiedniej liczby holówek spowoduje, że zawody łączone mogą się nie odbyć.
Odpowiadam: liczba zawodników w poszczególnych klasach powinna być ograniczona do 50. Wówczas maksymalna liczba zawodników w 2 klasach wyniesie 100. Takie zawody da się z powodzeniem obsłużyć.

4. Spadnie frekwencja na zawodach niższej klasy czyli KZS.
Odpowiadam: dobre KZS i tak się obronią. Przykład Ostrowa, Nitry i Prievidzy o tym świadczą. Poza tym ograniczenie liczby zawodników MP do 50 wymusi jednocześnie konieczność uzyskania wyższej pozycji rankingowej a tą będzie można uzyskać na KZSach.

Czy są jeszcze jakieś "przeciw"? Zastanówmy się czy nie byłaby to słuszna koncepcja.
MS

JJay

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 159
  • Liked: 21
    • Aeroklub Orląt
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 10, 2013, 12:57 »

Jestem za rozgrywaniem docelowo MP w klasach:
- Klub
- Standard "old" czyli Klub z wodą
- 15m
- 18m
- Open.

...

Czy są jeszcze jakieś "przeciw"? Zastanówmy się czy nie byłaby to słuszna koncepcja.

Według mnie to bardzo słuszna koncepcja! Szkoda tylko, że klasa śiatowa się skończyła.
Taki podział na klasyjest bardzo klarowny i jeśli taki układ został by przyjęty na stałe to jestem pewien, że przybędzie trochę szybowców 15m starszej generacji i spokojnie będą rozgrywać się zarówno MP std i 15m bez sztucznego łączenia ich.

pozdrawiam
Piotrek

Wojtuś

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 198
  • Liked: 36
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 10, 2013, 22:15 »
Cytuj
Jedni twierdzą, że głównym celem jest wyłonienie Mistrza Polski. Ja się z tym nie zgadzam. Naszym głównym celem, tak jak to określił wczoraj Trener Kadry, jest przede wszystkim rozwój dyscypliny jako takiej. Danie możliwości rozwoju wszystkim zainteresowanym. Dlatego uważam, że nie należy ograniczać liczby zawodów rangi MP, a wręcz przeciwnie.
Czy ktoś może mi wytłumaczyć, w jaki sposób SMP w klasie XX rozwijają dyscyplinę bardziej niż KZS w klasie XX?

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 10, 2013, 23:02 »
Cytuj
Jedni twierdzą, że głównym celem jest wyłonienie Mistrza Polski. Ja się z tym nie zgadzam. Naszym głównym celem, tak jak to określił wczoraj Trener Kadry, jest przede wszystkim rozwój dyscypliny jako takiej. Danie możliwości rozwoju wszystkim zainteresowanym. Dlatego uważam, że nie należy ograniczać liczby zawodów rangi MP, a wręcz przeciwnie.
Czy ktoś może mi wytłumaczyć, w jaki sposób SMP w klasie XX rozwijają dyscyplinę bardziej niż KZS w klasie XX?
Tak.
1. Rozwój dyscypliny jest ścisłe związany z dostepem/zakupem odpowiedniego sprzętu. Aby poszczególne klasy rozwijały się w sposób harmonijny potrzebne są inwestycje. Decyzje zakupowe podejmowane są zwykle na czas dluzszy niż 1 sezon, zwykle 3 do 5. Aby podjąć odpowiednia decyzje o zakupie tego czy innego szybowce muszę mieć pewność, że będę mógł startować na tym szybowcu w zawodach. Jedynie zawody rangi MP dają mi taka pewność, gdyż o organizacji KZS decydują samodzielnie AR i nikt mi nie zagwarantuje że zawody w klasie xxx bedą organizowane w dłuższym horyzoncie czasowym.
2. Według RLR zawody rangi KZS są niżej punktowane niż MP i w związku z tym klasa, która nie ma swoich MP nie będzie się rozwijała, co zresztą widać po dynamice rozwoju klasy 15m w Polsce... w przeciwieństwie np do klasy 18...

Pozdrawiam
MS

smielek00

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
  • Liked: 1
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 11, 2013, 05:50 »
Popieram pozycje Marka, nie kazdy musi brac udzial we wszystkich mistrzostwach (choc pewno kazdy by chcial ;) ).
A rozwoj szybownictwa polega na lataniu!

Andy

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 629
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 12, 2013, 21:39 »
Czy ktoś może mi wytłumaczyć, w jaki sposób SMP w klasie XX rozwijają dyscyplinę bardziej niż KZS w klasie XX?

Cześć,
No i jak Wojtek? Wytłumaczono Tobie?
A co powiesz członkowi AP, który wydał 50 tysięcy EURO i po trzech sezonach dowiedział się że z 3 SMP został mu się tylko jeden start? Co mi powiesz? Może oddasz mi parę koła jako konsekwencje waszej decyzji?

Żaden z członków KS nie wydał kasy na szybowiec i może nie rozumie tego.

Pozdrawiam
Żółw
Pozdrawiam
Żółw

cypis

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Liked: 0
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 13, 2013, 13:22 »
Witam,

Wydaje się, że pomysł Marka ma sens.
Dyskutowaliśmy o tym w Lesznie (z Markiem przy śniadaniu) i małym argumentem na "nie" jest "rozpływanie się" najlepszych zawodników po różnych klasach (zwłaszcza jeżeli zawody będą rozgrywane w tym samych czasie). Tym samym proces "uczenia się od najlepszych" może nie wypalić...
Z drugiej strony trudno uczyć się od mistrza latając na szybowcu znacznie odbiegającym osiągami (czyli przy dużej rozpiętości współczynników), gdyż widzimy go najczęściej tylko raz na trasie i potem wieczorem w barze  ;)

Pozrawiam,
Zbyszek Nieradka

JJay

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 159
  • Liked: 21
    • Aeroklub Orląt
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 13, 2013, 13:48 »
Witam,

Wydaje się, że pomysł Marka ma sens.
Dyskutowaliśmy o tym w Lesznie (z Markiem przy śniadaniu) i małym argumentem na "nie" jest "rozpływanie się" najlepszych zawodników po różnych klasach (zwłaszcza jeżeli zawody będą rozgrywane w tym samych czasie). Tym samym proces "uczenia się od najlepszych" może nie wypalić...
Z drugiej strony trudno uczyć się od mistrza latając na szybowcu znacznie odbiegającym osiągami (czyli przy dużej rozpiętości współczynników), gdyż widzimy go najczęściej tylko raz na trasie i potem wieczorem w barze  ;)

Witam,

Osobiście uważam, że przy odpowiednim łączeniu klas, tak jak Marek zaproponował wcześniej problem "rozpływania się" zawodników będzie naprawdę marginalny, zwłaszcza, że i tak nikt nie będzie raczej miał ambicji startu we wszystkich klasach.
Jest szansa na to, że pojawi się w kraju trochę więcej szybowców różnych klas kiedy wykrystalizuje się podział i ludzie będą mogli zaplanować zakup na kilka lat w przód. Więcej szybowców to potencjalnie więcej zawodników, którzy będą musieli też startować w KZS żeby uzyskać punkty do rankingu żeby później móc wystartować w SMP więc nie ma się co martwić tym, że nie będzie chętnych na KZS. Więcej ludzi to więcej latania czyli jak by nie patrzeć rozwój dyscypliny.

pozdrawiam

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 13, 2013, 14:38 »
Witam,

Wydaje się, że pomysł Marka ma sens.
Dyskutowaliśmy o tym w Lesznie (z Markiem przy śniadaniu) i małym argumentem na "nie" jest "rozpływanie się" najlepszych zawodników po różnych klasach (zwłaszcza jeżeli zawody będą rozgrywane w tym samych czasie). Tym samym proces "uczenia się od najlepszych" może nie wypalić...
Z drugiej strony trudno uczyć się od mistrza latając na szybowcu znacznie odbiegającym osiągami (czyli przy dużej rozpiętości współczynników), gdyż widzimy go najczęściej tylko raz na trasie i potem wieczorem w barze  ;)

Pozrawiam,
Zbyszek Nieradka
Może zatem spróbujmy zebrać wszystkie za i przeciw. To, co mi osobiście przychodzi do głowy to:

ZA:
1. Możliwość płynnego awansu zawodników do innych klas w miarę nabierania doświadczenia i zwiększania swoich możliwości finansowych. Obecnie są w Polsce tylko 2 liczące się klasy: Jantar Std i ASG29. Między nimi jest prawdziwa przepaść finansowa i osiągowa. Ambitny zawodnik ma do wyboru - albo startować w bardzo dobrze obsadzonych zawodach Klub, Standard albo.... no właśnie jeśli ma kasę to kupuje sobie wyczynową osiemnastkę. Ktoś, kto zakupi szybowiec ze średniej półki (jest cały wachlarz takich szybowców do wyboru) właściwie nie ma gdzie startować, jest zmuszony "przyczepić" się do Standardów lub Open.
2. Zmniejszenie rozpiętości współczynników pozwoli na lepsze porównanie zawodników.
3. Możliwość startu w 2 MP dla większości szybowców. Pod warunkiem dopuszczenia 2M i J2B do klasy 18m.
4. Większa specjalizacja zawodników w poszczególnych klasach. Brak "konieczności" startowania w innych klasach tylko dla poprawienia pozycji rankingowej. W przypadku łączonych klas Open i Klub oraz 18m i Standard "Old" będzie to wręcz niemożliwe.
5. Dopuszczenie większej liczby zawodników i szybowców do rywalizacji na najwyższym poziomie.
6. inne.............

PRZECIW:
1. Degradacja tytułu MP. Gorsze samopoczucie zwycięzcy i w ogóle medalistów MP.
2. Więcej pracy dla Komisji Szybowcowej.
3. Większe wymagania dla organizatorów. Organizacja MP w 2 klasach wymaga dużego lotniska i doświadczonej ekipy.
4. Spadek frekwencji na KZS. Tutaj można dyskutować. Dobre KZS zawsze się obronią, poza tym ograniczenie liczby startujących do 50 w każdej klasie wymusi konieczność startu na zawodach niższej rangi.
5. inne..........

Proszę o zgłaszanie wszystkich ZA i PRZECIW, abyśmy mogli je po kolei omawiać. Na koniec trzeba się zastanowić która strona przeważa.

Jeszcze jedna ważna sprawa: czas na jaki powinny być wprowadzone ewentualne zmiany. Tu nie może być mowy o 1, 2 czy 3 sezonach, ale moim zdaniem zmiany powinny obowiązywać przez okres znacznie dłuższy. Dłuższy nawet niż kadencja KS (4 lata).
MS

Marek J

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 373
  • Liked: 297
  • Try not! Do or do not! There is no try!
    • KSS Jeżów Sudecki
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 13, 2013, 17:16 »
Może zatem spróbujmy zebrać wszystkie za i przeciw. To, co mi osobiście przychodzi do głowy to:

ZA:
<...>
PRZECIW:
1. Degradacja tytułu MP. Gorsze samopoczucie zwycięzcy i w ogóle medalistów MP.
2. Więcej pracy dla Komisji Szybowcowej.
3. Większe wymagania dla organizatorów. Organizacja MP w 2 klasach wymaga dużego lotniska i doświadczonej ekipy.
4. Spadek frekwencji na KZS. Tutaj można dyskutować. Dobre KZS zawsze się obronią, poza tym ograniczenie liczby startujących do 50 w każdej klasie wymusi konieczność startu na zawodach niższej rangi.
5. inne..........

<..>

Cześć.
Zupełnie nie rozumiem dlaczego nie rozgrywać MP15 i MP18, nawet jeśli startuje w nich niewielu zawodników. Przypomnę, że MP w Światowej grane były jeśli tylko uzbierało się 10 zawodników. A KZSy (i to dające grube punkty rankingowe!!!) rozgrywa się nawet przy 7 zawodnikach. Na to nikt nie zwraca uwagi??

Nie zgadzam się więc z tezą o "degradacji" tytułu. Stosujmy równe zasady.
W żeglarstwie zawody rozgrywają się w kilkunastu klasach, w boksie jest podział na kategorie wagowe, a dodatkowo jeszcze na kilka federacji. Taka specyfika.

Po to jest tytuł Mistrza Polski w klasie Klub, Standard, Otwartej, 15 czy 18 metrowej - żeby było wiadomo z kim i na czym zawodnik rywalizował. Jeśli któryś tytuł faktycznie okaże się "nieprestiżowy", to na takie zawody ludzie przestaną jeździć (choć pokażcie mi kogoś kto nie chce mieć złotego medalu MP). A może przeciwnie - jeśli zobaczą szansę "łatwego" zdobycia tytułu, to zaczną pożyczać lub kupować szybowce danej klasy - i zniknie problem, że mamy za mało 15tek czy 18tek. Dajmy szanse naturze człowieka.

Była już próba wymyślenia zawodów o tytuł Mistrza Wszechklas, z wyrównaniem warunków dla wszystkich  - rozgrywane były na szybowcu PW5. Idea wspaniała. ale tak się składa, że ta klasa właśnie umarła śmiercią (prawie) naturalną.

Prawdą jest tylko to, że więcej zawodów, to więcej pracy dla KS, a łączenie kilku MP to większe wyzwanie dla organizatorów. Ale to także większa konkurencja wśród oferentów. Większa konkurencja, to potencjalny spadek (lub powstrzymanie wzrostu) kosztu udziału w zawodach, a to z kolei daje szansę na większą liczbę chętnych do startu. Jeśli nie będą mogli dostać się bezpośrednio na MP, to poprawi to frekwencję na KZS-ach.

ERGO. Największym i być może jedynym problemem jest zmotywowanie i pomoc dla KS, żeby "chciało im się chcieć" aktywnie moderować i koordynować dużą liczbę zawodów.

Widzę inny problem - holówki, których zaczyna bardzo brakować.
Ale właśnie organizacja dużej ilości imprez, pozwoli na inwestycje w nowszy i bardziej ekonomiczny sprzęt, który zarobi na siebie. Z samego latania w aeroklubie holówka się nie spłaci - a jeśli w najbliższym czasie nie zaczniemy myśleć o tym problemie, to za dwa-trzy-pięć lat obudzimy się z ręką w ... pustym hangarze.
« Ostatnia zmiana: Luty 13, 2013, 17:18 wysłana przez Marek J »
Pzdr
MkJ
---
Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Bogdan Dorozko

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 112
  • Liked: 77
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 13, 2013, 18:51 »
A ile wynikow moze zglosic zawodnik do rankingu? Jesli jak dotad 2 to proponowana zmiana nic nie wnosi.
Pozdrawiam

Tosiek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 115
  • Liked: 73
    • wwreklama.com - lukaszwojcik.eu
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 13, 2013, 19:04 »
Witajcie,

Moim zdaniem rozgrywanie tak dużej liczby MP nie ma sensu. Mistrzostwa Polski to zawody, które mają swoją rangę i ściganie się w 7 osób to jakieś nieporozumienie. Klasa światowa nie jest dobrym przykładem, gdyż upadła, nie przyjmując się na "rynku". Dlaczego mimo, że jest wystarczająca ilość PW-5, zawody nie mogą się rozegrać?

Porównanie z żaglówkami to także niezbyt trafiony pomysł. To tak, jakby w Grand Prix dopuścić szybowce różnych klas... Trochę inne zasady.

Rozgrywanie 5-6 MP byłoby dobrym pomysłem, gdybyśmy mieli tyle szybowców co Niemcy. Naszym ogromnym atutem jest to, że możemy się uczyć od najlepszych pilotów na świecie. Jeżeli pozwolimy rozpłynąć się naszym Mistrzom po różnych klasach stracimy możliwość podglądania ich!!! Uważam, że jest to realne zagrożenie dla poziomu latania w naszym kraju.

W Polsce spokojnie możemy rozgrywać 2-3 klasy dobrze obsadzonych, odpowiednio liczebnych MP: Klub i Mix lub Klub, 15M i Mix.
Ilość czy jakość? Ja stawiam na jakość.

Pozdrawiam,
Tosiek

wiktor256

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 94
  • Liked: 5
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 13, 2013, 19:08 »
Cześć Marek,
Twoja propozycja na rozdzielenie SMP 15 na "old" i "new", oraz utrzymanie SMP 18m daje możliwość znacznej części szybowców 18m na 3-krotny udział w SMP. Według mnie jest to niesprawiedliwe względem właścieli jantarów std którzy mają dwa SMP.

Rozdział klas jakie zaproponowałeś mają tą dobrą stronę że jest wyraźna różnica w osiągach szybowców przez nie reprezentowana, z wyjątkiem klas 18m i otwartej. Głównym argumentem na usunięcie SMP 18m z kalendarza zawodów było to że była to powtórka SMPO, a to raczej nie zmieni się w najbliższym czasie.

Zakładając rozdział SMP 15m na "old" i "new", jaki jest Twój argument za utrzymaniem SMP 18m?

Wiktor Koźlik

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Rozwój klasy 15-metrowej w Polsce kosztem klasy Standard
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 13, 2013, 19:27 »
Witajcie,

Moim zdaniem rozgrywanie tak dużej liczby MP nie ma sensu. Mistrzostwa Polski to zawody, które mają swoją rangę i ściganie się w 7 osób to jakieś nieporozumienie. Klasa światowa nie jest dobrym przykładem, gdyż upadła, nie przyjmując się na "rynku". Dlaczego mimo, że jest wystarczająca ilość PW-5, zawody nie mogą się rozegrać?

Porównanie z żaglówkami to także niezbyt trafiony pomysł. To tak, jakby w Grand Prix dopuścić szybowce różnych klas... Trochę inne zasady.

Rozgrywanie 5-6 MP byłoby dobrym pomysłem, gdybyśmy mieli tyle szybowców co Niemcy. Naszym ogromnym atutem jest to, że możemy się uczyć od najlepszych pilotów na świecie. Jeżeli pozwolimy rozpłynąć się naszym Mistrzom po różnych klasach stracimy możliwość podglądania ich!!! Uważam, że jest to realne zagrożenie dla poziomu latania w naszym kraju.

W Polsce spokojnie możemy rozgrywać 2-3 klasy dobrze obsadzonych, odpowiednio liczebnych MP: Klub i Mix lub Klub, 15M i Mix.
Ilość czy jakość? Ja stawiam na jakość.

Pozdrawiam,
Tosiek

Pogląd, ż nie mamy odpowiedniej liczby szybowców w klasach 15m i 18m to mit. Mit przekazywany przez kilka lat z ust do ust, ale mający się nijak do rzeczywistości.

Nowoczesnych szybowców o rozpiętości 15m mamy w Polsce 19 szt. Kolejne 18 szt. to potencjalne szybowce 18m, do których można dorobić końcówki.
Szybowców w klasie 18m jest w Polsce 32 szt. (klapowych i bezklapowych).
Na życzenie mogę przesłać wykaz tych szybowców wraz z nazwiskami właścicieli.

Możemy z powodzeniem rozgrywać MP w klasach 15m i 18m z frekwencją 20 - 30 szybowców. W przyszłych latach zapewne dużo więcej.

Przykład klasy 18m to potwierdza. Na I SMP18m rozgrywanych w 2008r. w Pile zebraliśmy zaledwie 11 uczestników. W roku 2011 było ich 31, a w zeszłym roku SMP18m liczyły 49 szybowców!!! W ciągu 5 lat przybyło w Polsce ponad 20 osiemnastek.

Jestem przekonany, że podobnie eksploduje klasa 15m pod warunkiem, że nie będzie sztucznie hamowana, że będzie zapewnienie ze strony KS, że klasa nie zostanie zlikwidowana po paru latach, tak jak to się mówi o klasie 18m...... Nawiasem mówiąc, jak może komuś przyjść do głowy likwidacja klasy, w które mamy 2 Mistrzów Świata i frekwencję na poziomie 49 szybowców???????? To jest Polski paradoks.

Pozdrawiam,
MS