Forum.Szybowce.Com

Sekcja Szybowcowa => SZYBOWCE => Wątek zaczęty przez: andrzej w Czerwiec 29, 2013, 22:34

Tytuł: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Czerwiec 29, 2013, 22:34
No właśnie ... takie marzenie...
Wydaje się że to proste, przeciez LAK ma takie coś .(17tys euro)
Silnik elektryczny +składane smigło +akumulatory to proste zaś cena powinna oscylować wokół 6tys euro

Taki silnik dałby nowe życie Jantarom.

licze na dyskusję.
andrzej
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: slawek.piela w Czerwiec 29, 2013, 23:08
Silniczek, wiatraczek i bateryjka.

Wiatraczek od modelarzy, silniczek od rowerów elektrycznych, bateria takoże.
Z przymrużeniem oka i nieco humorystycznie, ale na dolot powinno wystarczyć.
Znaczy technologia w zasadzie jest. 

Tylko trzeba zaadaptować, opracować wiatraczek i mechanizm składania, i CERTYFIKOWAĆ.
Ktoś to zrobił w Słowenii i wyszło im 17k jurków od kompletu.

Ktoś się podejmie tego u nas od strony technologicznej?

Bo kasę da się na to znaleźć...

S

PS

Noah to 6000 euro a w zasadzie to tylko dętka, zaworek i butla ze sprężonym gazem...
:)

S




Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Czerwiec 30, 2013, 10:21
6 tys euro to moim zdaniem całkiem realna cena jesli zakładamy rynek na jakieś 100 szt rocznie.
Jak uczy doświadczenie gdy pojawia sie konkurencyjny dostawca ceny spadają.

Zaś zupełnie serio to silnik i baterie są na ryku pozostaje smigło i mechanizm składania, i jak bym tak usiadł do biurka po obiedzie to bym wymyślił....,  przecież to nie rakieta z miliona części...

andrzej
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Czerwiec 30, 2013, 11:28

  "Bo kasę da się na to znależć".....

  A może tu jest klucz do rozwiazania problemu....

Ile osób jest zainteresowanych? ile osób zgodzi się na przedpłatę np w wys 3 tys euro?

andrzej
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: SZD-41A w Czerwiec 30, 2013, 12:43
Znacie może wyliczenia co do mocy silnika, średnicy śmigła itp. do podtrzymania lotu - tak np. z max wznoszeniem 0,5 m/s? Może da radę zacząć od silniczka modelarskiego ze stałym śmigłem?
Dalej trzeba by policzyć pojemność baterii, na powiedzmy 1h lotu. U mnie dajniki są w ogonie, cały przód kadłuba mam pusty...
Pozdrawiam
Maciek
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Czerwiec 30, 2013, 14:46
moim zdaniem wystarczy 1/2 godziny lotu.
wydajność baterii posesja się co roku
Andrzej
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Czerwiec 30, 2013, 16:01
wydajność baterii podwaja się co roku.
pol godziny lotu to zasięg conajmniej
 40 km
Andrzej
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: mavericknt w Czerwiec 30, 2013, 18:02
Co do silników elektrycznych modelarskich to tu w linkach macie odpowiedniki mocy silnika spalinowego
 100ccm http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14427__Turnigy_CA120_70_Brushless_Outrunner_100cc_eq_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14427__Turnigy_CA120_70_Brushless_Outrunner_100cc_eq_.html)

150ccm
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25413__Turnigy_RotoMax_150cc_Size_Brushless_Outrunner_Motor.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25413__Turnigy_RotoMax_150cc_Size_Brushless_Outrunner_Motor.html)

regulator
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25608__Turnigy_Fatboy_V2_300A_ESC_4_15S_OPTO_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25608__Turnigy_Fatboy_V2_300A_ESC_4_15S_OPTO_.html)

smigło lecz lepsze było by składane
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17045__TCF_32X10_High_Precision_Carbon_Fiber_Sport_Propeller.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17045__TCF_32X10_High_Precision_Carbon_Fiber_Sport_Propeller.html)
Baterie
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26789__Turnigy_nano_tech_A_SPEC_5000mah_12S_65_130C_Lipo_Pack.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26789__Turnigy_nano_tech_A_SPEC_5000mah_12S_65_130C_Lipo_Pack.html)
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: WiktorSP w Czerwiec 30, 2013, 19:47
20 KM powinno wystarczyć jako silnik dolotowy
Paralotnie słabe silniki 14 KM dobre nowoczesne 25 KM
Do szybowców moce w spalinowych są podobne.
By silnk Turnigy CA120-70 Brushless Outrunner (100cc eq) mógł  pracować 30 min to potrzebuje
aku o pojemności  30000mah czyli 6 sztuk aku z linka Turnigy nano-tech A-SPEC 5000mah 12S 65~130C Lipo Pack
cena za 6 szt. 1560 zielonego papiera
65C (175A) Pobór stały
130C (351A) pobór chwilowy
Akumulator spełnia wymagania silnika, problem z V silnika - od 30 do 70 V zasilania
czyli aku. razy 2 3120 dolarów waga aku zestaw 12szt. 20 kg.
regulator obrotów Turnigy Fatboy V2 300A ESC 4~15S 272Dolary
Śmigło pewnie dało by się zrobić składane lub zamówić takie jak mają LAKi

Pomysł wydaje się bardzo ciekawy i realny do wykonania a technolgia osiągalna.
Dobrze by było gdyby się wypowiedział elektryk na ten temat który by to dobrze przeliczył.
http://www.youtube.com/user/Lumakaja?feature=watch (http://www.youtube.com/user/Lumakaja?feature=watch)  video LAK



[załącznik usunięty przez administratora]
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: andrzej w Czerwiec 30, 2013, 20:12
Więc technologia jest gotowa , ciekawe jak ze strona papierową , czy np można zamontować takie urzadzenie w prywatnym szybowcu jako "experimental"-bez rozbudowanej papierologii

(AS 13,5-czy to LAK)
andrzej
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: Krys w Lipiec 02, 2013, 13:55
Temat ten jest tak stary jak dlugo kazdy z nas zajmuje sie szybownictwem.
Nie bede wiec przeszkadzal  w poczatkach (" marzeniach")i jak rowniez zdobywaniu podstaw wiedzy z elektrotechniki, mechaniki i  przepisow lotniczych .
Chcial bym jednak zapytac czy ktos kto ma naprawde  duze doswiadczenie a glownie w modelarskich silnikach spalinowych i ich producentach , zechcial nawiazac ze mna kontakt .
Krys
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: bagger w Lipiec 04, 2013, 12:35
Czy ktoś wie, albo potrafi policzyć jaki ciąg statyczny i jaka prędkość strumienia zaśmigłowego jest potrzebna, żeby dać 1 m/s wznoszenia dla pustego jantara std 2/3? Jakieś wzory, materiały?

Pozdrawiam,

Jarek
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: m..m w Lipiec 05, 2013, 09:59
Ciąg statyczny, to raczej nie za bardzo. W takim przypadku powinieneś liczyć charakterystyki zespołu napędowego dla prędkości optymalnej.

Materiały znajdziesz tutaj:
http://meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Do-pobrania/Mechanika-Lotu-I/proj_5 (http://meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Do-pobrania/Mechanika-Lotu-I/proj_5)

M..M
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: Maciek K. w Lipiec 06, 2013, 11:45
Podziel masę szybowca przez doskonałość dla danej prędkości (siłą rzeczy najlepiej optymalnej) i otrzymasz minimalną wartość ciągu na tej prędkości potrzebną do wykonania lotu poziomego. Każda nadwyżka ciągu da wznoszenie. Np. 500kg masy całkowitej szybowca, doskonałość 40 przy 110 km/h, daje to 12,5 kg ciągu niezbędnego dla zachowania wysokości. Silniczek elektryczny o mocach rzędu 8 kW pewnie pozwoliłby na uzyskanie takiego ciągu przy odpowiednio dobranym śmigle.

Wyjaśnienie powyższego: doskonałość to stosunek siły nośnej do siły oporu. Dla lotu poziomego siła nośna musi skompensować siłę ciężkości, więc musi być równa ciężarowi szybowca. Siła ciągu musi skompensować opór. Nieznana jest tu więc jedynie siła oporu działająca na szybowiec w locie. Aby ją poznać liczymy
Q=500 kG
L/D=40
L=Q -> Q/D=40 -> D=Q/40 -> D=500kG/40 = 12,5 kG

Wynika stąd oczywisty wniosek, że im większy ciężar szybowca i im mniejsza doskonałość, tym większy będzie potrzebny ciąg.
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: Tadek w Lipiec 06, 2013, 18:54
Nieznana jest tu więc jedynie siła oporu działająca na szybowiec w locie. Aby ją poznać liczymy
Q=500 kG
L/D=40
L=Q -> Q/D=40 -> D=Q/40 -> D=500kG/40 = 12,5 kG

Wynika stąd oczywisty wniosek, że im większy ciężar szybowca i im mniejsza doskonałość, tym większy będzie potrzebny ciąg.
Gdy siłę ciągu wyrażoną w Niutonach (ok.123N) pomnożysz przez prędkość lotu w m/s (ok. 25m/s), to uzyskasz moc efektywną zespołu śmigła potrzebną do lotu poziomego (ok. 3075 W). Gdy to podzielisz przez sprawność śmigła (szacuję to ostrożnie na 50%),  uzyskasz moc silnika potrzebną do lotu poziomego - ok. 6 kW, to jest ok 8,16 KM.  Nadwyżka mocy ponad tę wartość powinna dać wznoszenie.
Tadek
Tytuł: Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
Wiadomość wysłana przez: WiktorSP w Lipiec 08, 2013, 12:54
Zastanawia mnie jeden problem. W tych akumulatorach w trakcie ładowania konieczne jest tz. balansowanie.
Są do tego specjalne ładowarki z balanserem. ten pakiet ma 12 cel i każda cela  musi być osobno balansowana a takich pakietów ......
W poprzednim poście moim jest błąd jeśli chodzi o akumulatory konieczne by było zastosowanie przynajmniej 20 pakietów
Co przy pełnym obciążeniu 250A wystarczyło by na około 20 min pracy.
Do podtrzymania wysokości lotu po prostej wystarczy połowa mocy i czas pracy się zwiększy do 40 min.
Przy tych silnikach jest podawane Kv : 150 rpm/V   co znaczy że na tym aku przy  1V ma 150 obr/min - przy 44V 6600obr/min
śmigło http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18072__Carbon_Fibre_19x11_Folding_Prop_Blades.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18072__Carbon_Fibre_19x11_Folding_Prop_Blades.html) średnica 475mm a prędkość obwodowa końcówki śmigłą to 164m/sek a dźwięku 340m/sek. Można zwiększyć średnicę śmigła ale większego nie znalazłem. Przy 20KM w PPG mają śmigła 125 a siła ciągu statycznego 58kg. A może poszukać inny silnik który by nie musiał mieć większych Voltów by zwiększyć obroty
koszt 20 aku 5180 dolarów
Pozostaje spory problem z naładowaniem tych pakietów. Konieczność zrobienia skomplikowanej i drogiej ładowarki.
W niektórych aeroklubach nie pozwalają ładować modelarzom takich akumulatorów w hangarach ze względu bezpieczeństwa - palą się jak napalm. Trwałość takich aku  jak się dba i ładuje małymi prądami to 2 lata ! troszkę drogo się robi.
Znalazłem 9KM silnik http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25410__Turnigy_RotoMax_80cc_Size_Brushless_Outrunner_Motor.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25410__Turnigy_RotoMax_80cc_Size_Brushless_Outrunner_Motor.html) 150A max i do podtrzymania wysokości by wystarczył