Forum.Szybowce.Com
Sekcja Szybowcowa => SZYBOWCE => Wątek zaczęty przez: Żółw w Maj 26, 2014, 14:44
-
Rozmawiałem przed chwilą z Panią Naczelnik Urszulą Bocheńska-Wojda z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Powiedziała iż nie ma teraz czegoś takiego jak wpis MGTO do licencji. Przepisuje się to teraz dla osób, które już to miały.
Obecnie wystarczy odbyć przeszkolenie z instruktorem na szybowcu z MGTO.
Instruktor dokonuje wpisu w książce pilota i to jest koniec.
Na moje pytanie " A co z zagranicą? Czy wystarczy że wpis będzie po angielsku?" Pani Urszula odpowiedziała pozytywnie :).
Podstawa prawna - Rozporządzenie nr 1178 Komisji Europejskiej. Pani Urszula ma mi to jeszcze w mailu przysłać - zamieszczę go na tym forum.
-
Poniżej list od Pani Naczelnik Urszuli Bocheńskiej-Wojdy
Witam,
Nawiązując do rozmowy telefonicznej przesyłam poniżej wyciąg z Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, które w Polsce zostało przyjęte do stosowania w 2013r., w zakresie metod startu.
FCL.220.S SPL – metody startu
Uprawnienia wynikające z licencji SPL ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego. Ograniczenie to może zostać zniesione, a nowe uprawnienia mogą być wykorzystywane po spełnieniu przez pilota wymagań określonych w FCL.130.S.
FCL.130.S LAPL(S) — metody startu
a) Uprawnienia wynikające z licencji LAPL(S) ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego. Ograniczenie to można znieść w przypadku zaliczenia przez pilota:
1) w przypadku startu z wyciągarką i za samochodem holującym, co najmniej 10 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 samodzielnych startów pod nadzorem;
2) w przypadku startu za samolotem holującym lub startu z własnym zespołem napędowym, co najmniej 5 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 startów samodzielnych pod nadzorem. W przypadku startu z własnym zespołem napędowym, szkolenie w locie z instruktorem może odbyć się na motoszybowcu turystycznym;
3) w przypadku startu z lin gumowych, co najmniej 3 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem.
b) Wykonanie dodatkowych startów szkoleniowych jest wpisywane do książki lotów i potwierdzane podpisem instruktora.
c) W celu utrzymania uprawnień w każdej metodzie startu pilot musi wykonać co najmniej 5 startów w okresie ostatnich 24 miesięcy; nie dotyczy to startu z lin gumowych, w przypadku którego pilot wykonuje tylko dwa starty.
d) W przypadku niespełnienia przez pilota wymagań określonych w lit. c) musi wykonać on dodatkowe starty z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem instruktora w celu wznowienia swoich uprawnień.
FCL.230.S SPL – wymagania dotyczące bieżącej praktyki
Posiadacz licencji SPL może korzystać z wynikających z niej uprawnień dopiero po spełnieniu wymagań dotyczących bieżącej praktyki określonych w FCL.140.S.
FCL.140.S LAPL(S) — wymagania dotyczące bieżącej praktyki
a) Szybowce i szybowce z napędem. Posiadacz licencji LAPL(S) może korzystać z wynikających z niej uprawnień na szybowcach lub szybowcach z napędem dopiero, gdy w okresie ostatnich 24 miesięcy wykonał na szybowcach lub szybowcach z napędem, z wyłączeniem motoszybowców turystycznych, co najmniej:
1) 5 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy, w tym 15 startów;
2) 2 loty szkolne z instruktorem;
Pozdrawiam
Urszula Bocheńska-Wojda
Naczelnik Inspektoratu Personelu Lotniczego / Head of Personnel Licensing Inspectorate
tel. +48(22)520 74 49
e-mail ubochenska@ulc.gov.pl
Urząd Lotnictwa Cywilnego/ Civil Aviation Authority
ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa/ 2 M. Flisa Street, 02-247 Warsaw, Poland
tel.: + 48 (22) 520 72 00, fax.: + 48 (22) 520 74 38
http://www.ulc.gov.pl (http://www.ulc.gov.pl)
-
Lekka dygresja ale związana z rodzajami startu
Cześć,
czyli wg. aktualnie obowiązujących regulacji mamy następujące rodzaje startu:
1. Wyciągarka lub hol za samochodem.
2. Start za samolotem holującym lub szybowcem z własnym napędem.
3. Start z lin gumowych.
Czyli tzw. "start grawitacyjny" formalnie nie istnieje?
Pozdrawiam, Łyku
-
Ja to trochę inaczej rozumiem. W trzech punktach omówione są cztery metody startu:
1. start z wyciągarką i za samochodem holującym (w oryginale "in the case of winch launch and car launch")
2. start za samolotem holującym
3. start z własnym zespołem napędowym (w oryginale " in the case of aero tow or self launch)
4. start z lin gumowych.
Startu grawitacyjnego nie wlicza się do uprawnień, czyli nie trzeba mieć nigdzie wpisu bo nie ma do tego podstaw.
Pozdrawiam
Łukasz Szymaniak
-
a moim zdaniem start z lin gumowych to to samo co start grawitacyjny z wykorzystaniem gumki recepturki... ;)
-
Rozmawiałem przed chwilą z Panią Naczelnik Urszulą Bocheńska-Wojda z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Powiedziała iż nie ma teraz czegoś takiego jak wpis MGTO do licencji. Przepisuje się to teraz dla osób, które już to miały.
Obecnie wystarczy odbyć przeszkolenie z instruktorem na szybowcu z MGTO.
Instruktor dokonuje wpisu w książce pilota i to jest koniec.
Na moje pytanie " A co z zagranicą? Czy wystarczy że wpis będzie po angielsku?" Pani Urszula odpowiedziała pozytywnie :).
Podstawa prawna - Rozporządzenie nr 1178 Komisji Europejskiej. Pani Urszula ma mi to jeszcze w mailu przysłać - zamieszczę go na tym forum.
Podczas turystycznego pobytu na lotnisku w Samedan w Szwajcarii - jest to lotnisko komunikacyjne dla St.Moritz i podobno alpejska mekka szybowników szwajcarskich, dowiedziałem się że uprawnienie musi być wpisane do licencji, nawet gdy ktoś przyjeżdża z własnym szybowcem. W sumie w Samedan były wyłącznie szybowce z napędem. Według gościa który tam lata, taki wpis w licencji jest obowiązujący w całej Szwajcarii.
-
Jak uzyskać wpis MGTO do licencji? Poniżej stosowne wyjaśnienie.
W dniu 13 czerwca 2014 14:37 użytkownik Bocheńska-Wojda Urszula <ubochenska@ulc.gov.pl> napisał:
Witam,
Warunkiem wpisu do licencji SPL (sailplane pilot licence)metody startu może być:
1) Posiadanie wpisu określonej metody startu w licencji PL(G) – wpis w licencji SPL odbywa się na podstawie raportu konwersji licencji PL(G) na SPL lub
2) Odbycie przeszkolenia zgodnie z FCL.220.S w związku z FCL.130.S i zaliczenie egzaminu praktycznego przed egzaminatorem praktycznym w zakresie danej metody startu.
Osoby, które posiadają w swoich licencjach wpis metody startu: start z napędem własnym spełniły któryś z powyższych warunków.
Zgodnie z informacją, którą otrzymał Pan 26 maja br. warunkiem wykonywania na szybowcach startów określoną metodą może być przeszkolenie przeprowadzone przez instruktora i potwierdzone wpisem do dokumentacji osobistej.
Jeżeli z jakiegoś powodu posiadacz licencji SPL chce mieć wpisaną do licencji określoną metodę startu powinien oprócz przeszkolenia zaliczyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem LKE.
Pozdrawiam
Urszula Bocheńska-Wojda
Naczelnik Inspektoratu Personelu Lotniczego / Head of Personnel Licensing Inspectorate
tel. +48(22)520 74 49
e-mail ubochenska@ulc.gov.pl
-
Czyli co ? Jak chciałbym mieć wpisany do licencji "start z lin gumowych" (zakładając, że nie jestem przeszkolony w tym rodzaju startu, więc nie wpiszą mi tego na podstawie konwersji PLG na SPL) to mam zdać z tych lin egzamin z egzaminatorem LKE ???
Zresztą analogicznie będzie z holem za samolotem ... i wyciągarką.
BTW. Znajdźcie mi egzaminatora LKE co ma wpisany: hol za samochodem ...
MJ
-
Hol za samolotem i start za wyciagarka przepisano mi do SPL bez problemu
-
Bo to podlega pod konwersję licencji, Ty konwertowałeś PLG na SPL ... to jest wyraźnie napisane w tej korespondencji z ULC, ale jakbyś w PLG miał byś nie zdjęte ograniczenie co do holu i miał samą wyciągarkę to teraz po zrobieniu przeszkolenia na hol musiał byś go zdać przed egzaminatorem LKE ... tak mi wynika z przepisów ...
MJ
-
Jak uzyskać wpis MGTO do licencji? Poniżej stosowne wyjaśnienie.
W dniu 13 czerwca 2014 14:37 użytkownik Bocheńska-Wojda Urszula <ubochenska@ulc.gov.pl> napisał:
Witam,
Warunkiem wpisu do licencji SPL (sailplane pilot licence)metody startu może być:
1) Posiadanie wpisu określonej metody startu w licencji PL(G) – wpis w licencji SPL odbywa się na podstawie raportu konwersji licencji PL(G) na SPL lub
2) Odbycie przeszkolenia zgodnie z FCL.220.S w związku z FCL.130.S i zaliczenie egzaminu praktycznego przed egzaminatorem praktycznym w zakresie danej metody startu.
Osoby, które posiadają w swoich licencjach wpis metody startu: start z napędem własnym spełniły któryś z powyższych warunków.
Zgodnie z informacją, którą otrzymał Pan 26 maja br. warunkiem wykonywania na szybowcach startów określoną metodą może być przeszkolenie przeprowadzone przez instruktora i potwierdzone wpisem do dokumentacji osobistej.
Jeżeli z jakiegoś powodu posiadacz licencji SPL chce mieć wpisaną do licencji określoną metodę startu powinien oprócz przeszkolenia zaliczyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem LKE.
Pozdrawiam
Urszula Bocheńska-Wojda
Naczelnik Inspektoratu Personelu Lotniczego / Head of Personnel Licensing Inspectorate
tel. +48(22)520 74 49
e-mail ubochenska@ulc.gov.pl
Z całym szacunkiem, ale Pani Naczelnik nadinterpretuje przepisy PART-FCL. Zdania z jej maila:
"Odbycie przeszkolenia zgodnie z FCL.220.S w związku z FCL.130.S i zaliczenie egzaminu praktycznego przed egzaminatorem praktycznym w zakresie danej metody startu."
"Jeżeli z jakiegoś powodu posiadacz licencji SPL chce mieć wpisaną do licencji określoną metodę startu powinien oprócz przeszkolenia zaliczyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem LKE."
nie są prawdą.
Przepis FCL.130.S LAPL(S) jest klarowny i odnosi się do dwu różnych sytuacji. Jego pierwsze zdanie:
a) Uprawnienia wynikające z licencji LAPL(S) ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego.
mówi, że w momencie kiedy uzyskujemy licencję szybowcową egzaminator potwierdza, że w trakcie egzaminu pilot wykazał się umiejętnościami co do konkretnej (konkretnych) metod startu. Konsekwentnie władza lotnicza musi wydać mu licencję, w której wpisane są tylko te metody startu, które były sprawdzane podczas egzaminu.
Dalsza część przepisu odnosi się już do sytuacji, gdy pilot licencjonowany podjął zamiar szkolenia w celu uzyskania możliwości wykonywania startów przy pomocy metody innej (dodatkowej), niż ta (te) opisane powyżej.
Ta część przepisu brzmi:
Ograniczenie to można znieść w przypadku zaliczenia przez pilota:
1) w przypadku startu z wyciągarką i za samochodem holującym, co najmniej 10 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 samodzielnych startów pod nadzorem;
2) w przypadku startu za samolotem holującym lub startu z własnym zespołem napędowym, co najmniej 5 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 startów samodzielnych pod nadzorem. W przypadku startu z własnym zespołem napędowym, szkolenie w locie z instruktorem może odbyć się na motoszybowcu turystycznym;
3) w przypadku startu z lin gumowych, co najmniej 3 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem.
Tyle i tylko tyle. Nie ma tu mowy o żadnym locie egzaminacyjnym. Teraz aby mieć tę metodę wpisaną do licencji wystarczy odbyć szkolenie na nowy rodzaj startu, złożyć stosowny wniosek do ULC o wymianę licencji z prośbą o dopisanie dodatkowej metody startu , wnieść opłatę i poczekać ok. miesiąca.
Dodatkowy argument jest taki, że stanowisko Pani Naczelnik, opisane w pierwszym poście Żółwia oraz to, które tutaj komentuję, rodzą dualizm prawny, ponieważ Pani Naczelnik twierdzi, że jeśli odbyliśmy przeszkolenie na nowy rodzaj startu i nie chcemy dokonywać zmiany licencji to nie potrzebujemy lotu egzaminacyjnego ale jak już zażądamy tego wpisu do licencji to bez egzaminu ani rusz. Niestety kłóci się to z logiką.
Pozdrawiam
Waldek