Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach  (Przeczytany 11297 razy)

Heniek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 8
  • Liked: 1
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 11, 2013, 14:05 »
Podłączam się. Viatol to coś co jeśli tylko miałby taką możliwość, omijałbym z daleka. Coś chyba niespotykanego w Europie (przynajmniej tam gdzie dotarłem).
W czerwcu wjeżdżałem od południa A1 do PL - zresztą po objazdówce Europy z różnymi winietkami na szybie. Gdzieś na necie wyczytałem, że podchodzę pod Viatol (zestaw 3520 kg). Więc dzwonię z trasy i uprzejmie pytam co i jak no i dowiedziałem się, że najbliższy w Wodzisławiu (9 km od trasy) i nie mam się martwić, bo do Wodzisławia mogę bez Viatol. Na miejscu kolejka, stosik papierów który na szczęście ktoś za mnie wypełnił żądając wcześniej papierów samochodu i przyczepy, 120 zł kaucji za pudełeczko (zwracają jak zwrócisz pudełeczko :-D), 120 minimalna wpłata i już mogę jechać. No ale pozostaje jeszcze pamiętać, że jak odczepisz przyczepę, to dobrze jest przełączyć Viatol bo dalej płacisz, a jak znów podczepisz to znowu przełączyć na ciężki zestaw, również o tym, że jak dwa razy piknie, to trzeba szukać stacji. Proste, nie? :-D
Wjeżdżając znów we wrześniu A4 od zachodu i zmierzając nocą w stronę Jeleniej Góry znów zong. Viatol chyba pusty a na pierwszym Orlenie pani z uśmiechem, że nie u nich, tylko na jakimś BP - nie po trasie. Tak szukałem aż do wyjazdu znów na A4 jak już po odwiedzeniu JG jechałem dalej, zastanawiając się czy gdzieś po drodze są jakieś płatne odcinki - na szczęście nie było.
Makabra.

GOL

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 178
  • Scio cui credidi
    • Pod niebem Afryki
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 11, 2013, 20:42 »
Zong to mało powiedziane. Viatol to złodzieje. Specjalnie tak napisałem, żeby wyszukiwarki znalazły ten post i żeby inni ludzie też go przeczytali.
JA mam już piąte pudełeczko i jeszcze nie sciągneło mi ani złotówki z konta. Za każdym razem wpisana jest przyczyna zwrotu - rozładowana bateria.
Cały czas jestem w strachu czy mnie nie ukarają za przejazd z niesprawnym.
Wypisują mi jakieś idiotyzmy, żebym sobie zaświadczenie z autoryzowanego warsztatu załatwił że Toyota to puszka Faradaya i wtedy zamontują mi specjalne pudełko z antenką zewnętrzną. Argumenty że szlabany nie otwierają się nawet jak pudełko wyjmę przez okno nie skutkują.
Pan przez głośnik orzekł, że mam sobie urwać bilecik.... ok tyle że przy wyjeździe pan zapytał ile mam DMc zestawu więc odpowiedziałem że powyżej 3,5t.. jak powyżej 3,5 t to NIC pan nie płaci bo niema takiej pozycji w cenniku!!! mam teraz bilecik w domu i patrze na niego z przerażeniem co mnie ze to spotka.

Jak bym był bogatym emerytem to wolał bym zostać w domu i zachować swoje oszczędności na koncie. Nie muszę przecież wydawać.  :P
« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2013, 20:46 wysłana przez ecc »
ecc

jaclen

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 51
  • Liked: 6
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 11, 2013, 23:08 »
Konwersja separacji z 25kHz na 8,33kHz.

Ledwo co pożegnaliśmy się w bólach z RS-6101 i kupiliśmy - często z dofinansowaniem unijnym - radiostacje z separacją 25kHz, to już jesteśmy zobligowani do zakupu radiostacji z separacją 8,33 kHz - circa 1200-1600 Eur sztuka.

Jest możliwość, że organizacja narodowa może przedłużyć okres dostosowawczy.

Niech więc uzasadni i przedłuży.
Ruch lotniczy w naszym kraju nie wymaga tak gęstego wykorzystania pasma radiowego.

comah

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 150
  • Liked: 10
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 14, 2013, 13:18 »
Panowie, zejdźcie na ziemię.

Powyższe "wytyczne" mogą być modyfikowane po dokonaniu odpowiedniej oceny ryzyka.

Czy jedno zdanie nie przeczy drugiemu? Właśnie o to chodzi, że rozporządzenia są pisane na dużym poziomie ogólności i wymagania tam zawarte można spełnić na różne sposoby. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w Polsce w określonych sprawach obowiązywały inne zasady szczegółowe niż w AMC. Trzeba tylko nad tym popracować, co też wszyscy tu czynimy.

mariusz.j

  • Gość
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 21, 2013, 21:03 »
Jak poczytałem co piszecie o tym VIATOLLu to brak mi słów. Złodziejski kraj to ludzi okradaja gdzie mogą, a nikt się nie spieszy by proceder ukrócić. No cóż, kolejni moi znajomi stąd wyjeżdżają w cholerę i to chyba jest najlepsza droga wyjścia z tego całego bałaganu, pamiętając że ponad 60 % "najtańszego w Europie" paliwa to podatki m.in. na drogi (uahahahaha !). Tańszego o parę procent niż np. w Niemczech.

Aha, latanie w stożku dolotowym do licencji to bezsens. Po pierwsze - warunki pogodowe są ostatnio coraz "ciekawsze" i czasem trudno trafić na takie które przelot do licencji umożliwiają co oznacza że licencję można robić latami. Po drugie pilot musi nauczyć się kalkulować dolot a jak się z raz strachu nie naje to nie zapamięta. Latajac w stożku nie będzie miał świadomości jak się ma realny lot z i pod wiatr względem warunków itd do dolotu. Znając asekuranctwo które zazwyczaj jest wygodne, stożek to będzie w granicach lotniska :) I co wtedy ? Nawet jak taki poleci z instruktorem na ten przelot to zrobi tę liencję a potem z 20 km nie wróci bo zupełnie nie będzie w stanie sobie przekalkulować czy da radę czy nie, czy dokręcać czy nie i czy aby przypadkiem mając duży zapas lepiej nie wyszukać lepszego terenu gdzie posadzić szybowiec bez uszkodzeń niż lecieć bo "ma dolot" (jak wynika z danych szybowca i wysokości) a realnie to nie doleci i wtedy już w panice wyląduje gdzieś na drzewie w ostatniej chwili bo zabrakło zwykłego doświadczenia i odporności na stress.

AOC dla aeroklubów to totalnie absurdalny pomysł. Powinny być z tego wyłączone aerokluby i podobne jednostki w przypadku lotów turystycznych, zapoznawczych z zakładanych miejscem startu i lądowania na tym samym lotnisku. Szybowce do tego użyte - szkolne przecież, mają CAMO itp. więc reszta to sprawa czyjejść chyba niechęci lub absurdokracji.
« Ostatnia zmiana: Październik 21, 2013, 21:17 wysłana przez mariusz.j »

Luk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Liked: 55
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 22, 2013, 13:08 »
Panowie, zejdźcie na ziemię.

Powyższe "wytyczne" mogą być modyfikowane po dokonaniu odpowiedniej oceny ryzyka.

Czy jedno zdanie nie przeczy drugiemu? Właśnie o to chodzi, że rozporządzenia są pisane na dużym poziomie ogólności i wymagania tam zawarte można spełnić na różne sposoby. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w Polsce w określonych sprawach obowiązywały inne zasady szczegółowe niż w AMC. Trzeba tylko nad tym popracować, co też wszyscy tu czynimy.

Zgadzam się.  Wyrażenie "zejdźcie na ziemię" odnosiło się do pomysłów pt. "likwidacja PDT w trybie natychmiasowym".

Luk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Liked: 55
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 22, 2013, 16:35 »
AOC dla aeroklubów to totalnie absurdalny pomysł. Powinny być z tego wyłączone aerokluby i podobne jednostki w przypadku lotów turystycznych, zapoznawczych z zakładanych miejscem startu i lądowania na tym samym lotnisku. Szybowce do tego użyte - szkolne przecież, mają CAMO itp. więc reszta to sprawa czyjejść chyba niechęci lub absurdokracji.

Tak, panowie (i panie) z EASA pałają straszną niechęcią do polskich aeroklubów i robią wszystko żeby nie mogły sobie dorobić wożąc gawiedź samolotami tudzież szybowcami. Bo przecież w innych europejskich krajach mozna to robić bez żadnych pozwoleń...
Dywagacje o tym po co aeroklubom AOC są w stylu rozmyslania czemu w terenie zabudowanym jest ograniczenie do 50 km/h.. Małe są szanse że to się zmieni (właściwie żadne).
Projekt przepisów dotyczących przewozów zarobkowych szybowcami, balonami i A-A został już przesłany do Komisji Europejskiej i niedługo zostanie opublikowany. W życie wejdzie pewnie za dwa lata (lub 3):
http://easa.europa.eu/agency-measures/docs/opinions/2012/03/translations/EASA_2012_00100003_PL_TRA.pdf



comah

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 150
  • Liked: 10
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 24, 2013, 21:25 »
Widzę Luk, że masz dużo do powiedzenia w temacie. Czy oprócz krytycznych uwag i spostrzeżeń masz może jakieś pomysły na rozwiązania korzystne dla szybownictwa?
Oczywiście zgadzam się w dużej części z Twoimi uwagami, ale ten wątek nie jest po to, żebyśmy dyskutowali o słuszności i celowości niektórych postulatów między sobą, ale przede wszystkim żeby zbierać głosy środowiska. Osoby, które będą naszymi przedstawicielami w rozmowach z ULCem na pewno będą w stanie postawić problemy w sposób nie dyskwalifikujący ich na wstępie.

Pozdrawiam

Artur

Luk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Liked: 55
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 25, 2013, 09:04 »
Dużo mam do powiedzenia bo zajmuje się tym zawodowo (tylko że w dużym lotnictwie). Krytyczne uwagi wynikają z trochę nierealnych pomysłów jakie rzucają niektórzy. Ale z drugiej strony nie wszyscy muszą znać się na przepisach lotniczych..
Swój pomysł już zaprezentowałem:
To może ja też coś zaproponuje:
Obecnie jedną z największych głupot jakie identyfikuje jest potwierdzanie wykonania przegladu przed KAŻDYM startem. Wymóg taki narzuca wg ULC - Part-M (a dokładnie M.A. 201). Rezultat jest taki, ze po dniu lotnym instruktor szkolący podstawówkę musi "narąbać" 50-70 podpisów na osobnej liście albo na arkuszu PDT (w zależności jak to jest rozwiązane).
Oczywiście NIKT nie przegląda szybowca pomiędzy kolejnymi  startami za windą.
Inspektorzy, którzy wierzą, że jest inaczej, żyją w świecie fantazji...
Teraz do konkretów : Załącznik IV do Rozporządzenia (WE) 216/2008 (tzw. Basic Regulation, które m.in. powołuje do życia EASA) w punkcie 6b mówi:
"Przed każdym lotem lub stałą serią następujących po sobie lotów musi być przeprowadzony przegląd statku powietrznego, przez zastosowanie procedur y kontrolnej przed lotem, w celu ustalenia, czy jest on zdatny do zamierzonego lotu"

Czyli wystarczy jeden przegląd przed lotem! link do 216/2008:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:079:0001:0049:PL:PDF

Myślę, że warto temat zgłębić.

Dodatkowo popieram koncepcję reorganizacji częstotliwości szybowcowych bo na tę chwilę jest to już zagrożenie bezpieczeństwa operacji (mam na mysli zbyt wielu uzytkowników jednej częstotliwości).

Pozdrawiam