Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach  (Przeczytany 11296 razy)

ML

  • Administrator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 105
  • Liked: 13
    • Szybowce.Com
Drodzy,

w Aeroklubie Polskim z Komisją Szybowcową będziemy szykować oficjalne wystąpienie do władz państwowych (ULC, PAŻP, inne) w sprawie rozwiązania problemów, które utrudniają, blokują naszą działąlność.

Prosimy o zgłaszanie konkretnych propozycji spraw, do rozwiązania na poziomie krajowym, które ułatwią nam latanie, poprawią bezpieczeństwo, etc. Sprawy mogą dotyczyć obszaru przepisów szkoleniowych, techniki, przestrzeni powietrznej.

Prośba o KONKRETNE propozycje w punktach.

SebKaw

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 174
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 29, 2013, 22:09 »
Zlikwidować PDT w szybowcach.
SK

Szumi

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 24
  • Liked: 2
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 30, 2013, 00:11 »
Konkretna propozycja.

Dla bezpieczeństwa lotów powinno się przechodzić na osobne kanały dla każdego aeroklubu.
W eterze podczas dobrych warunków pogodowych jest totalny chaos.

Sprawdziłem, że np. na częstotliwości 122,8 MHz nadają:

Szymanów EPWS - - 122,8 MHz
Przylep - EPZP - 122,8 MHz
Lisie Kąty - EPGI - 122,8 MHz
ŻAR - EPZR - 122,8 MHz
Bezmiechowa - 122,8 MHz
Zamość - EPZA - 122,8 MHz
Dęblin - EPDE - 122,8 MHz
Płock - EPPL - 122,8 MHz
Rudniki - EPRU - 122,8 MHz
Suwałki - EPSU - 122,8 MHz
Aerokluby niemieckie

UWAGA !!!- 10 AEROKLUBÓW NADAJE NA TEJ SAMEJ CZĘSTOTLIWOŚCI ORAZ KILKA NIEMIECKICH! 

W dobie bardzo dobrych radiostacji (wysokie czułości) odebranie sygnałów z bardzo daleka nie jest problemem i podczas wielogodzinnego lotu człowiek mimowolnie strasznie męczy się kontrolując komunikaty radiowe.

Może to dobry czas na „porządki” w eterze?

Pozdrawiam
Marek Szumigraj

slawek.piela

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 287
  • Liked: 78
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 30, 2013, 00:28 »
Przywrócić możliwość wykonywania lotów pasażerskich.

Marek J

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 373
  • Liked: 297
  • Try not! Do or do not! There is no try!
    • KSS Jeżów Sudecki
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 30, 2013, 08:22 »
Wysłałem wieczorem swoje przemyślenia, ale nie widzę wpisu - wysyłam jeszcze raz, mam nadzieję że się nie zdublują.

- PDT w polskich szybowcach to kuriozum, do likwidacji w trybie natychmiastowym

- umożliwienie wykonywania lotów propagandowych (szybowce) i widokowych (samoloty) w ramach działalności statutowej klubów, bez konieczności zdobywania certyfikatów.

- ponowne umożliwienie ściągania szybowców z pól samolotami

- wprowadzenie prostych i przejrzystych procedur do ustanawiania stref dla lotów chmurowych

- ograniczenie rezerwowania przez innych użytkowników przestrzeni (w szczególności PAF) stref współdzielonych w całym przedziale wysokości i przez cały dzień

- umożliwienie posiadaczom prywatnych szybowców wykonywanie na nich tych ćwiczeń z programu szkolenia które wymagają (po lotach z instruktorem) lotów solo - przykładowo kilka godzin żagla na jednosterze.
Pzdr
MkJ
---
Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

ZK

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Liked: 158
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 30, 2013, 08:43 »
Konkretna propozycja.

Dla bezpieczeństwa lotów powinno się przechodzić na osobne kanały dla każdego aeroklubu.
W eterze podczas dobrych warunków pogodowych jest totalny chaos.

Sprawdziłem, że np. na częstotliwości 122,8 MHz nadają:

Szymanów EPWS - - 122,8 MHz
Przylep - EPZP - 122,8 MHz
Lisie Kąty - EPGI - 122,8 MHz
ŻAR - EPZR - 122,8 MHz
Bezmiechowa - 122,8 MHz
Zamość - EPZA - 122,8 MHz
Dęblin - EPDE - 122,8 MHz
Płock - EPPL - 122,8 MHz
Rudniki - EPRU - 122,8 MHz
Suwałki - EPSU - 122,8 MHz
Aerokluby niemieckie

UWAGA !!!- 10 AEROKLUBÓW NADAJE NA TEJ SAMEJ CZĘSTOTLIWOŚCI ORAZ KILKA NIEMIECKICH! 

W dobie bardzo dobrych radiostacji (wysokie czułości) odebranie sygnałów z bardzo daleka nie jest problemem i podczas wielogodzinnego lotu człowiek mimowolnie strasznie męczy się kontrolując komunikaty radiowe.

Może to dobry czas na „porządki” w eterze?

Pozdrawiam
Marek Szumigraj


http://www.historialotnictwa.com/index.php/lotnictwo-cywilne-polska/1497-zmiana-czestotliwosci-przylep-radio-na-lotnisku-przylep

Jedna z nich chyba uległa zmianie czy dalej słyszysz Przylep? Bo jeśli tak to tor odbiornika nadaje się do zestrojenia lub na śmietnik.Można pewne rzeczy wymagać od KS ale chyba nie takie.Też zaczęliśmy procedurę by uwolnić się od 122.200 w EPOP.



ZK

Norbert

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 111
  • Liked: 13
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 30, 2013, 08:58 »
W pełni popieram Marka J propozycje.... Like it.

Wysłałem wieczorem swoje przemyślenia, ale nie widzę wpisu - wysyłam jeszcze raz, mam nadzieję że się nie zdublują.

- PDT w polskich szybowcach to kuriozum, do likwidacji w trybie natychmiastowym

- umożliwienie wykonywania lotów propagandowych (szybowce) i widokowych (samoloty) w ramach działalności statutowej klubów, bez konieczności zdobywania certyfikatów.

- ponowne umożliwienie ściągania szybowców z pól samolotami

- wprowadzenie prostych i przejrzystych procedur do ustanawiania stref dla lotów chmurowych

- ograniczenie rezerwowania przez innych użytkowników przestrzeni (w szczególności PAF) stref współdzielonych w całym przedziale wysokości i przez cały dzień

- umożliwienie posiadaczom prywatnych szybowców wykonywanie na nich tych ćwiczeń z programu szkolenia które wymagają (po lotach z instruktorem) lotów solo - przykładowo kilka godzin żagla na jednosterze.
Pozdrawiam
----------------
Gliding is so freaking fun https://www.youtube.com/watch?v=9oSUrZ8KGJk

Luk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Liked: 55
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 30, 2013, 10:24 »
Panowie, zejdźcie na ziemię.
W najbliższym czasie przepisy dotyczące szybowców będą okreslone przez prawo europejskie, tzw. Part-NCO. Projekt tych przepisów od dawna po konsultacjach i w tej chwili jest na ostatnim etapie procedury legislacyjnej przed oficjalną publikacją.
Zachęcam do zapoznania się z dokumentem:
http://easa.europa.eu/agency-measures/docs/opinions/2012/01/Part-NCO%20IR.pdf
Dla tych, którzy nie wiedzą jak to działa, krótkie wyjasnienie - powyższe przepisy są ostateczne i nie mozna otrzymać odstępstwa od tych zapisów (np. nie można poprosić ULC o pozwolenie na palenie fajek w szybowcu;).
Przepisy w powyższej formie są bardzo ogólne. Szczegółowy sposób zapewnienia zgodności z nimi jest opisany w tzw. AMC/GM:
http://easa.europa.eu/agency-measures/docs/agency-decisions/2013/2013-022-R/03%20Part-NCO%20%28AMC-GM%29-Initial%20version-Supplementary%20document%20to%20ED%20Decision%202013-022-R.pdf
Powyższe "wytyczne" mogą być modyfikowane po dokonaniu odpowiedniej oceny ryzyka.
Przykładem może być wymóg posiadania nadajnika ELT w szybowcu - po wejściu przepisów w życie wszystkie szybowce operujące w terenie gdzie operacje SAR są utrudnione (góry?) muszą posiadać nadajnik ELT. Warto się pochylić nad tematem zawczasu..

Marek J

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 373
  • Liked: 297
  • Try not! Do or do not! There is no try!
    • KSS Jeżów Sudecki
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 30, 2013, 10:37 »
Drodzy,

w Aeroklubie Polskim z Komisją Szybowcową będziemy szykować oficjalne wystąpienie do władz państwowych (ULC, PAŻP, inne) w sprawie rozwiązania problemów, które utrudniają, blokują naszą działąlność.

Prosimy o zgłaszanie konkretnych propozycji spraw, do rozwiązania na poziomie krajowym, które ułatwią nam latanie, poprawią bezpieczeństwo, etc. Sprawy mogą dotyczyć obszaru przepisów szkoleniowych, techniki, przestrzeni powietrznej.

Prośba o KONKRETNE propozycje w punktach.

Panowie, zejdźcie na ziemię.
W najbliższym czasie przepisy dotyczące szybowców będą okreslone przez prawo europejskie, tzw. Part-NCO. Projekt tych przepisów od dawna po konsultacjach i w tej chwili jest na ostatnim etapie procedury legislacyjnej przed oficjalną publikacją.
<...>

ML zadał pytanie, padają konkrety.
Ale ... skoro nic się nie da zrobić...

Chociaż nie mogę oprzeć się wrażeniu, że bardzo niedaleko nas są kraje (pod jurysdykcją EASA), które potrafią chronić się przed absurdami.
Pzdr
MkJ
---
Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Luk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 114
  • Liked: 55
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 30, 2013, 11:20 »
To może ja też coś zaproponuje:
Obecnie jedną z największych głupot jakie identyfikuje jest potwierdzanie wykonania przegladu przed KAŻDYM startem. Wymóg taki narzuca wg ULC - Part-M (a dokładnie M.A. 201). Rezultat jest taki, ze po dniu lotnym instruktor szkolący podstawówkę musi "narąbać" 50-70 podpisów na osobnej liście albo na arkuszu PDT (w zależności jak to jest rozwiązane).
Oczywiście NIKT nie przegląda szybowca pomiędzy kolejnymi  startami za windą.
Inspektorzy, którzy wierzą, że jest inaczej, żyją w świecie fantazji...
Teraz do konkretów : Załącznik IV do Rozporządzenia (WE) 216/2008 (tzw. Basic Regulation, które m.in. powołuje do życia EASA) w punkcie 6b mówi:
"Przed każdym lotem lub stałą serią następujących po sobie lotów musi być przeprowadzony przegląd statku powietrznego, przez zastosowanie procedur y kontrolnej przed lotem, w celu ustalenia, czy jest on zdatny do zamierzonego lotu"

Czyli wystarczy jeden przegląd przed lotem! link do 216/2008:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:079:0001:0049:PL:PDF

Myślę, że warto temat zgłębić.

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 01, 2013, 00:00 »
Wysłałem wieczorem swoje przemyślenia, ale nie widzę wpisu - wysyłam jeszcze raz, mam nadzieję że się nie zdublują.

- PDT w polskich szybowcach to kuriozum, do likwidacji w trybie natychmiastowym

- umożliwienie wykonywania lotów propagandowych (szybowce) i widokowych (samoloty) w ramach działalności statutowej klubów, bez konieczności zdobywania certyfikatów.

- ponowne umożliwienie ściągania szybowców z pól samolotami

- wprowadzenie prostych i przejrzystych procedur do ustanawiania stref dla lotów chmurowych

- ograniczenie rezerwowania przez innych użytkowników przestrzeni (w szczególności PAF) stref współdzielonych w całym przedziale wysokości i przez cały dzień

- umożliwienie posiadaczom prywatnych szybowców wykonywanie na nich tych ćwiczeń z programu szkolenia które wymagają (po lotach z instruktorem) lotów solo - przykładowo kilka godzin żagla na jednosterze.
podpisuję się pod tym
andrzej
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2013, 13:05 wysłana przez ML »
andrzej

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 190
  • Liked: 12
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 01, 2013, 13:17 »
Proponuję zawalczyć o podniesienie dopuszczalnej masy szybowca ultralekkiego (obecnie 80 kg) do poziomu wyznaczonego dla samolotów ultralekkich.  Ta mała zmiana znacząco obniżyła by  koszty latania podstawowego (koszt sprzętu i świadectwo kwalifikacji, zamiast licencji)   w takiej klasie szybowców, a zapewne pobudziłaby też budowę nowych typów szybowców w takiej "taniej" klasie.  Licencja powinna być wymagana do dwusterów i  "bombowców" latających z wodą.
  Obecnie dla latania szybowcem o masie 81 kg muszę mieć licencję, a na świadectwie mogę latać samolotem o masie 450 kg. Uzasadnienia technicznego brak.

   Proponuję "przewietrzyć" program szkolenia AP, bo w tym dokumencie sami sobie fundujemy absurdy :
1.  Wyraźnie należy odróżnić uprawniania "państwowe" wprowadzone przepisami prawa, od "uprawnień" wewnętrznych, takich jak uprawnienie do lotów żaglowych i fali, wprowadzonych wyłącznie programem szkolenia.
Uprawnienie do żagla jest w istocie wewnętrznym "uprawnieniem",  które nadaje i egzekwuje konkretny ośrodek, jako wymóg dostępu do sprzętu klubowego. Właściciel prywatnego szybowca może przecież latać bez tych "uprawnień".
2. W programie szkolenia większą władzę (i odpowiedzialność) należy zostawić instruktorowi, który sam powinien wyznaczać odpowiednią ilość lotów dla danego zadania, dla konkretnego pilota, bez konieczności sztywnego trzymania się limitów "minimum".
3.   W programie szkolenia należy jednoznacznie pozostawić instruktorowi większą swobodę w łączeniu ćwiczeń. Np. absurdem jest wykonywanie dużej ilości lotów po kręgu,  przy  przeszkalaniu na nowy typ, lub nowy rodzaj startu, gdy pilot już w miarę normalnie lata samodzielnie.
4.  KWT obowiązkowo powinna być poprzedzona wykładem z zakresu, z jakiego pojawią się pytania na teście. KWT powinno dotyczyć spraw rzeczywiście istotnych dla bezpieczeństwa lotów, a nie np. zasad używania ściągarek, gdy chyba już żadnej w Polce nie używamy. Obecnie stosowana forma KWT jest często upierdliwym, biurokratycznym absurdem, który nic nie wnosi do sprawy bezpieczeństwa lotów.
5.  Ze względu na dobrze rozumiany interes instruktorów (odpowiedzialność), całe szkolenie do licencji (loty samodzielne) powinno być przeprowadzone w stożku dolotowym.

Warto wyjaśnić jednoznacznie, czy każdy certyfikowany podmiot obsługowy może wykonać ważenie każdego szybowca - obecnie "zdania uczonych są podzielone".

ARC powinno być"  europejskie" - polski inspektor ULC powinien mieć możliwość wykonania ARC dla szybowca D-...

Tadek

piotrekEPLR

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Liked: 0
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 01, 2013, 20:38 »
.
5.  Ze względu na dobrze rozumiany interes instruktorów (odpowiedzialność), całe szkolenie do licencji (loty samodzielne) powinno być przeprowadzone w stożku dolotowym.


Patrząc z perspektywy ucznia-pilota ciężko się nauczyć korzystać z dóbr termiki latając tylko w stożku dolotowym. Nie mówiąc już o możliwości zrobienia samodzielnego przelotu do licencji :P Lepszym rozwiązaniem byłoby stopniowe przenoszenie odpowiedzialności z instruktora na ucznia pilota w trakcie szkolenia. Jeżeli taka możliwość istnieje ;)

GOL

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 178
  • Scio cui credidi
    • Pod niebem Afryki
Viatol w sporcie i turystyce
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 11, 2013, 09:12 »
Sport w naszym kraju powinien być główną machiną napędzającą turystykę. Świat ma wystarczająco dużo pięknych miejsc, żeby nas omijano - chyba że przyjadą na zawody. Sport to przyczepy przewożące, konie łodzie, kajaki, szybowce, konie a także bezpośrednio większe przyczepy kempingowe. Ciągnie się to popularnymi SUVami - prawie zawsze wychodzi powyżej 3,5 tony DMC zestawu. A tym czasem podróż z Warszawy do Leszna przez bramki autostrady to dodatkowo ponad 100 zł i wszędzie ten straszliwy VIATOL!
http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/aktualnosci/wakacyjne-podroze-z-systemem-viatoll

Obecny system gospodarczy polega na zachęcaniu ludzi do wydawania pieniędzy. Jedźcie na wakacje wydawajcie - wydawajcie pieniądze a tym czasem hamulec w postaci VIATOLA, który pierwotnie miał być regulatorem transportu zarobkowego.... VIATOL stał się hamulcem rozwoju sportu i turystyki
ecc

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Odp: Pomysły na ważne dla szybownictwa/GA zmiany w przepisach/procedurach
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 11, 2013, 10:46 »
Potwierdzam wniosek Czeladzia - obiecanki o wyłączeniu użytku sportowego z systemu Viatoll słychac od momentu jego wprowadzenia.
Skala problemu jest bardzo duża, jeśli wziąć pod uwagę wszystkie dyscypliny sportowe gdzie używa się przyczep (konie, łódki, szybowce itp) a system nie jest nawet przygotowany na "okazjonalne" używanie Viatola i każdy użytkownik jest traktowany jak właściciel firmy transportowej.
Z nowoczesną przyczepą zamkniętą typu "krokodyl" zwykle mamy ok 950 kg DMC. W praktyce oznacza to, że zestaw: przyczepa+terenówka / pickup / bus niemal z automatu podpada pod viatol. A kara za brak czy nie uzupełnione konto jest astronomiczna (od 3000 zł)
Bartek Neroj