Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny  (Przeczytany 4985 razy)

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« dnia: Czerwiec 20, 2015, 21:07 »
Podczas  przelotu na 500 (dla mnie nieudanego zrezygnowałem na 40 km przy prędkościzadania  31,9 km -trzech innych kolegów obleciało, jeden padł na 20 km inny zrezygnował po 2 pkt ) utwierdziłem sie w przekonaniu że wykładanie pierwszego długiego punktu pod wiatr , gdy trasa ma byc długa i start odbywa się wcześnie jest błędem.
Dolot z wiatrem wcale nie rekompensuje początkowych niedogodności,-walki z małą wysokością  i przecinaniem kominów zamiast "wspinamia " się w nich.
Pierwszy punkt z wiatrem zdecydowanie pozwoliłby spokojniej  wyższych podstaw oraz lepszych warunków  zaś dolot pod wiatr (zwykle słabnący pod koniec dnia) odbywałby się wcześniej tj przy lepszych  warunkach.
Chętnie poznam opinie doświadczonych kolegów
andrzej

Wojtuś

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • Liked: 35
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 20, 2015, 22:10 »
Można zjeść ciastko i mieć ciastko: Zarówno pierwszy, jak i ostatni bok mogą być z wiatrem. W przypadku trójkąta warto skorzystać z opcji "startu z boku". Dla przelotu odległościowego z 3PZ to już dość oczywiste.

Oczywiście pozostaje przestrzeń i pogoda...

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 443
  • Liked: 202
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 20, 2015, 22:18 »
Jak pokazują aktualne zawody GP (i nie tylko) umiejętność wykładania trasy to nie jest prosta sprawa. Myślę że decyzja zawsze powinna być oparta przede wszystkim na przebiegu pogody w trakcie dnia i sprzętem jakim się dysponuje. Np. jeżeli początkowo podstawy są niskie, termika naniesiona i silny wiatr, to słabym szybowcem byłoby wielkim błędem lecieć pod wiatr na pierwszym boku.
Zazwyczaj długie przeloty robi się przy północnych spływach, kiedy wiatr rano jest silniejszy niż wieczorem i podstawy zdecydowanie niższe rano z tendencją do szybkiego podnoszenia. Wtedy lepiej jest początek trasy zaplanować z wiatrem. Generalna zasada powinna być taka - im słabsze warunki tym kierunek trasy bardziej zgodny z wiatrem. Siłę warunków należy traktować łącznie jako "wypadkowa" wysokości podstawy, siły i regularności noszeń.
Dzisiejsze prognozy dość dokładnie pokazują przebieg warunków w trakcie dnia - trzeba brać pod uwagę rozkład siły noszeń (godzinowy, pionowy i terytorialny), rozkład siły wiatru (jak w przypadku noszeń), inwersję, linie zbieżności / szlaki, poziom zachmurzenia, tendencję zachmurzenia w ciągu dnia. To powinno wystarczyć, żeby w miarę poprawnie zaplanować trasę.

btw - opinia niedoświadczonego pilota / doświadczonego obserwatora ;-)
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 20, 2015, 22:52 wysłana przez Andrzej Czop »

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 608
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 26, 2015, 10:58 »
Na przelot warunkowy proponuję mimo wszystko pierwszy bok pod wiatr. Lecąc pod wiatr łatwiej wyszukuje się noszenia. Mniej się "przestrzela".
Nowoczesne szybowce - nawet Pirat są wystarczająco dobre na wiatr ok 20 km/h.

Największy niesmak jest jak się szybko w polu padnie.

Co do rekordów - to rzeczywiście aby wynik wyżyłować lecąc pierwszy bok z wiatrem.
Takie są moje odczucia.

Cytuj
(dla mnie nieudanego zrezygnowałem na 40 km przy prędkości zadania  31,9 km -trzech innych kolegów obleciało
Przejmować się prędkością średnią po 1h dla lotu warunkowego to wg mnie błąd co udowodniło twoich 3 kolegów.

Szybownictwo uczy jednej podstawowej cechy - cierpliwości, której życzę Tobie Andrzeju.

Pozdrawiam
Żółw

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 26, 2015, 11:18 »
No to więcej szczegółów....
 przy starcie: Niskie podstawy (950m ) , słabe noszenia , wiatr ok 30 km, odejście na trasę ok godziny 10 tej
 Na 500 tkę poleciało  5 Jantarów std i jeden 2b
Z tych trzech  co obleciało dwóch było na Jantarach   std a jeden na Jantarze 2b
Jeden  kolega padł w pole na  20 km ,  ja  zrezygnowałem  na 40 tym , trzeci zrezygnował po drugim punkcie  .
Długi to inna kategoria ,więc jeśli porównać   kończących trasę i  nie - to myślę że  to nie brak cierpliwości a zła kolejność punktów była tu decydująca.
 
andrzej

przemochal

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 21
  • Liked: 8
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 26, 2015, 11:39 »
Andrzej,
aż tak nie gloryfikuj "Długala" :) Zadbane krótkie Jantary z woda w porównaniu z suchym J2B i zdeformowanym juz profilem FX-67 ( na szczescie mało much w tym dniu latało ) nie powinny odstawać aż tak znacznie. Fakt, zależy od egzemplarza... Wiatr był trochę lżejszy ok.20km/h i moim zdaniem  trzeba było wystartować wcześniej i czołgać się ostroznie do PZta. Zgadzam się z Żółwiem prędkosć średnia w locie warunkowym na pierwszym porannym odcinku nie jest miarodajna.

Szacun za 500tke na bezchmurnej :)
P.

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 26, 2015, 12:55 »
Przemku
Lubiński Jantar jest w stanie idealnym.

Nie rozmawiajmy o tym czy ja mogłem przelecieć tę  trasę  (Koledzy oblecieli -Gratulacje!!!) tylko  o sposobie i zasadach wykładania  tras.

Jestem przekonany że taka  trasa jak  tego dnia i   w tamtych warunkach byłaby łatwiejsza z pierwszym punktem z wiatrem.
andrzej

J

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 197
  • Liked: 150
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 27, 2015, 09:29 »
 Tak byłoby  łatwiej dolecieć do miejsca z którego już byś nie mógł zawrócić i z tego punktu widzenia takie wyłożenie trasy było by lepsze . Odcięty od pępowiny musiał byś sobie radzić .
Prywatna rada jest taka żebyś wyłączył kilka navboxów które do tego typu lotów są mało potrzebne , a skupił się na tym co za kabiną .
Pozdrawiam następnym razem się uda .

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 27, 2015, 10:33 »
Moja prywatna rada jest taka abyś skupił się na odpowiedziach , wnioskach  i opiniach raczej merytorycznych i nie hejtował.


Na tym forum wiele wątków przeradza się w ataki hejtu, sarkazmu i nienawiśći, co mi i wielu kolegom z którymi rozmawiałem przeszkadza.



PS .
Udało sie już wcześniej .
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2015, 10:36 wysłana przez andrzej »
andrzej

JJay

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 159
  • Liked: 21
    • Aeroklub Orląt
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 27, 2015, 15:17 »
Moja prywatna rada jest taka abyś skupił się na odpowiedziach , wnioskach  i opiniach raczej merytorycznych i nie hejtował.

Andrzeju jeśli oczekujesz/spodziewasz się hejtu to się go doszukasz. Ja go nie widzę w odpowiedzi Pawła, jest podszyta specyficznym poczuciem humoru ale w gruncie rzeczy jest na temat. Ochłoń i przeczytaj jeszcze raz i zastanów się czy nie ma w tym racji, aspekt psychologiczny i skupienie się na zadaniu w czasie lotu sa bardzo ważne.

Pozdrawiam

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 27, 2015, 16:58 »
JJay
Jest na temat wykładania tras?napradę?

Koń jaki jest każdy widzi.
Ja widzę

 Przeczytaj cały post, i rada bym ochłonął...

zaś co do hejtu...słowo ostre, ale jak inaczej nazwać niesprowokowaną agresję?
Specyficznym poczuciem humoru?



























« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2015, 17:10 wysłana przez andrzej »
andrzej

Dino

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 536
  • Liked: 252
Odp: Wykładanie tras na rekordy i wyczyny
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 27, 2015, 17:34 »
Jest na temat wykładania tras?napradę?
Koń jaki jest każdy widzi.
Ja widzę
 Przeczytaj cały post, i rada bym ochłonął...

A ja widzę jedną uwagę dotyczącą wykładania tras.
Można trasę wyłożyć tak, żeby peletony porozbijać.
Każdy wtedy orze jak może, mniej hałasu w eterze...
Nie ma potem przechwałek, kto kogo "pociągnął".
zaś co do hejtu...słowo ostre, ale jak inaczej nazwać niesprowokowaną agresję?
Specyficznym poczuciem humoru?
Jakąś inną wrażliwość na agresję prezentujesz, ale to Twoje prawo.

Żebym nie dostał bana za niemerytorycznego posta.
Żeby dobrze wyłożyć trasę trzeba mieć:
a) znajomość meteorologii
b) dobrą prognozę
c) znajomość warunków lokalnych (gdzie "żabi kraj" a gdzie "PKS")
d) rozeznanie, na co stać lotnika

Niby oczywiste, ale trzeba samemu sporo doświadczyć, żeby nie wysyłać kolegów z "one way ticket" w pole.
Sama teoria nie wystarczy.

Oprócz tego, warto, aby sam zawodnik przygotował się do zadania.
Nie pamiętam już, kiedy ostatnio widziałem, żeby ktokolwiek robił przygotowanie do lotu poza
zatankowaniem szybowca, wzięcia picia, kanapek i wbicia zadania do logera, lusterka, zapasowej nawigacji
i w komórkę.
Rysujesz sobie trasę na mapie?
Pomijam już zapisywanie kursów, odległości, rysowanie strzałki z wiatrem - to wszystko wydrukowane na zadaniu
albo odczytać można z lusterka.
Robiłeś szacunkowe obliczenia przed lotem? Typu - dziś termika będzie pracować do tej i do tej godziny,
trasa ma tyle a tyle, moje średnie prędkości są zazwyczaj takie i takie, więc muszę wystartować nie później niż.
Na 1PZ muszę być nie później niż, na 2PZ o tej i o tej...
Robiłeś?

Znasz prognozę, znasz trasę, znasz swoje możliwości - będziesz mógł lepiej określić,
czy jednak pierwszy odcinek pod wiatr, czy może jednak z wiatrem. Warunki będą się poprawiać,
czy pogarszać, wiatr będzie się nasilał czy słabł?
A wtedy możesz dyskutować z tasksetterem.

A jak masz wątpliwości co do wykładania zadania - lataj po warunkach - OLC punkty naliczy.

pozdr
Dino