Witek, T7
to o czym piszesz to jest pierwsza rzecz do zmiany w klasycznych zawodach. Są kraje, które mają nieco inny regulamin punktacji niż ten na MŚ i nie ma problemu.
W przypadku prędkościówek też mamy do czynienia, że czas stracony np. przez błąd ze znalezieniem komina albo bonus, że ktoś znalazł mocniejszy komin jest największy w przypadku najkrótszych konkurencji punktowanych za 1000.
Wiktor, faktycznie prędkość jest zawsze liczona proporcjonalnie, ale błąd lub zysk jest najbardziej punktowany w tych krótszych konkurencjach i pokonanych z dużą prędkością.
I to chyba powinien być punkt wyjścia, jak spowodować, żeby znalezienie lepszego komina tak samo wpływało na wynik w konkurencji odległościowej o każdej długości i w odległościówce o każdej długości.
SK
wydaje się, że jest proste rozwiązanie. Określić stałą liczbę pkt-ów za odległość, np 100 pkt i 1 pkt za 1 km/h (proporcje można dookreślić) i wprowadzić konkurencje wyłącznie obszarowe (ale obszary nie większe niż np 30 km), bez limitu czasu. Ten, kto nie ukończy trasy dostaje punkty za odległość, jako % odległości zwycięzcy.
Zalety:
Mój wynik jest tylko i wyłącznie moim wynikiem, punktowanym wg stałych zasad niezależnie jak polecą inni.
Opłaca się odejść w najlepszym momencie dnia, aby uzyskać najlepszy wynik. Książe Alwarez gdyby obleciał, nawet sam uzyskałby olbrzymią przewagę punktową nad tymi którzy zdecydowali się czekać w peletonie.
Jeśli znam swoją prędkość, po wylądowaniu na lotnisku natychmiast wiem ile mam punktów
Konkurencje obszarowe jednak rozbijają peletony, jako extreme można wprowadzić dowolny kierunek oblotu. Wówczas dodatkowo rywalizujemy na ocenę warunków meteorologicznych i terenowych.
Wady:
Mniej zrozumiała dla kibiców
Tracking ma ograniczone zastosowanie, choć jeśli będzie pokazywał śr. prędkość na trasie to kibice nadal będą w stanie ocenić kto prowadzi.
Inne...
Jak uprościć system obliczeń, aby był czytelniejszy dla zawodnika, aby wynik można łatwo określić już po lądowaniu, aby nie miało większego znaczenia to czy ktoś inny wyląduje w polu lub wleci w przestrzeń zakazaną?
1. Pierwszy krok to 1km=1pkt.
2. Dla zawodnika, który doleciał do lotniska strata punktowa do zwycięzcy taka sama, niezależnie od tego ilu byłoby zawodników, którzy nie dolecieli do lotniska (lub naruszyli przestrzeń zakazaną), ale wciąż zależna od długości trasy i prędkości.
3. Taka sama ilość punktów za taką samą stratę.
Paradoksalnie największą przeszkodą jest nieszczęsne założenie: maksymalnie 1000 pkt za konkurencję. Cała komplikacja wynika z tego pozornego uproszczenia.
1pkt za 1km/h - trudno byłoby wprowadzić wprost, byłaby duża dysproporcja w przypadku małych i dużych prędkości. Ponadto, w porównaniu do obecnego systemu obliczeń, jeszcze większa byłaby starta w przypadku dużych prędkości, a zmniejszyłaby się dla małych. A więc odwrotnie niż słusznie zauważył Sebastian. Wprawdzie można wprowadzić stosowną formułę matematyczną, ale funkcja logarytmiczna byłaby raczej trudna do liczenia w pamięci.
Uproszczenie z punktu 3. mogłoby wyglądać następująco:
1km=1pkt,
1min=10pkt - liczone jako starta w stosunku do zwycięzcy,
maksymalnie 600pkt za prędkość.
Całość jak zwykle komplikują współczynniki, ale to już zło konieczne. 1km dawałby 1pkt dla najsłabszych szybowców lub mniej dla lepszych szybowców.
Możliwe są wtedy 2 warianty:
- 1min=10pkt dla najsłabszego szybowca i więcej niż 10 dla lepszych lub
- 1min=10pkt dla najlepszego szybowca i mniej niż 10 dla słabszych.
Ten drugi jest chyba lepszy.
W zapisach regulaminowych wyglądałoby to następująco:
8.1. SYSTEM PUNKTACJI
Zawody są punktowane zgodnie z wyznaczonym systemem punktacji. RL określa system punktacji w każdej z klas.
a) 1000 – Punktowy System Punktacji: Wyniki są wyrażane w punktach (maksymalna możliwa do zdobycia ilość punktów w danym dniu wynosi 1000 punktów).
b) Nowy System Punktacji.
Dla każdej z klas prowadzona jest osobna klasyfikacja.
8.3.1.
n3 – Ilość zawodników, którzy ukończyli zadanie dnia.
fsmin – Najniższy współczynnik wyrównawczy w danej klasie.
8.3.2.
Db – Odległość rzeczywista zawodnika, który osiągnął prędkość Vh = Vo.
fsb = fsmin / fsm
8.4. OBLICZANIE WYNIKÓW
8.4.1. 1000 – Punktowy System Punktacji – Konkurencja Wyścigowa
8.4.2. 1000 – Punktowy System Punktacji – Konkurencja Obszarowa
8.4.3. Nowy System Punktacji.
a. Parametry dnia:
F = mniejsza z następujących: 1 lub (1,25 x n1/N)
Pvm = 600 x (n3/N )
b. Wyniki zawodników:
i. Zawodnicy, którzy ukończyli konkurencję:
Pv = Pvm – (600 x (((Db x fsb) / Vh) – ((Db x fsb) / Vo)))
Pd = Do
Uwaga: Pv nie może być mniejsze od 0.
ii. Zawodnicy, którzy nie ukończyli konkurencji:
Pv = 0
Pd = Dh
iii. S = F x ( Pv + Pd )