Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.  (Przeczytany 24574 razy)

Izydor

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 197
  • Liked: 99
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #60 dnia: Październik 22, 2018, 07:28 »
Tak sobie myślę, że EM wyklucza z peletonu ludzi "środka taneli" którzy I tak sobie poradzą w lataniu samodzielnym, oni nawet mogą nie wiedzieć jakie  "Dziki w nich dżemią". Ci co się dopiero uczą mogą lecieć z dobrą mafią decydując się na jakàś karę.
Wprowadźmy te EM i zobaczmy co się stanie.
PILNE
Różnorodność klas!
KS powinna promować klasy z dostępnością sprzętu. Ostatnio na rynku szybowce 15m można kupić za Ls6-31ke a Vb- 25ke. Nie grajmy clubAgold I Silver ma jednych zawodach. Zacznijmy dokładać klasę 15m od 55ki  do ls6 mamy już parę szybowców. Im więcej klas tym mniej peletonów

PG

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 131
  • Liked: 107
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #61 dnia: Październik 22, 2018, 19:46 »
Dodam, że "stealth mode", ze względu na OGN, ma sens w połączeniu z opcją "no tracking"... 

VARIOM

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Liked: 5
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #62 dnia: Październik 25, 2018, 12:53 »
Marek -  słusznie zauważył ze zastosowanie EM bez Ciszy radiowej nie wiele zmieni , problemem pozostaje nie tyle co wprowadzenie zakazu używania radia do celów taktycznych  wraz z określeniem kary ( np. dyskwalifikacja w danym dniu lotnym ) ale jak wyegzekwować !!!

Rozwiązania :
 1 . Zakaz i apelowanie o sportowe podejście do rywalizacji.
 2.  Zastosowanie metod pozwalających na wykrycie i udowodnienie przewinienia

W przypadku p. 2 mamy do czynienia z rozwiązaniem metody kontroli przestrzegania zakazu..

Możliwe środki

1. Donos od innych uczestników zawodów
2. Skanowanie częstotliwości  wraz z nagrywaniem całej korespondencji
3. kamerka z zapisem obrazu i dźwięku z kabiny
4. Rejestrator audio wrzucany losowo do kabiny przed startem np. 10 pilotom

Może macie pomysły na inne rozwiązania !!

Wypisałem tylko metody , nie uważam że są idealne = szczególnie rejestracja dźwięku i obrazu w kabinie w moim odczuciu zbyt daleko wkracza w nasze prywatne życie, oraz zastanawiałem  jak przejrzeć zapis video z kilkudziesięciu  kamerek!!!!


Drugi istotny punkt : Kary za niebezpieczne manewry podczas lotu
Zapisy elektroniczne z przebiegu lotu pozwalają na dosyć dokładne ustalenie położenia pozycji szybowca i na  tej bazie można ustalić który z pilotów doprowadził do niebezpiecznej sytuacji -ale tylko  przy wykorzystaniu urządzenia certyfikowanego = Loger z kalibracją sondy barometrycznej oraz zapis maksymalnie co 2 s ale zalecane 1s.
Zapisy z urządzeń bez sondy barometrycznej korzystające z wysokości na bazie  GPS są obarczone znacznym  błędem (przekraczającym 100 m)
Wprowadzenie takiego wymogu będzie wymuszało odejście od używania starszych rejestratorów = np. Volksloger  przy zapisie 2 s , pozwala na zarejestrowanie maks 5 = 6 godzin lotu.

ZM
   

Lukasz Blaszczyk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 283
  • Liked: 78
  • www.lukaszblaszczyk.com
    • Sportowiec
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #63 dnia: Październik 25, 2018, 21:43 »
Marek -  słusznie zauważył ze zastosowanie EM bez Ciszy radiowej nie wiele zmieni , problemem pozostaje nie tyle co wprowadzenie zakazu używania radia do celów taktycznych  wraz z określeniem kary ( np. dyskwalifikacja w danym dniu lotnym ) ale jak wyegzekwować !!!

Rozwiązania :
 1 . Zakaz i apelowanie o sportowe podejście do rywalizacji.
 2.  Zastosowanie metod pozwalających na wykrycie i udowodnienie przewinienia

W przypadku p. 2 mamy do czynienia z rozwiązaniem metody kontroli przestrzegania zakazu..

Możliwe środki

1. Donos od innych uczestników zawodów
2. Skanowanie częstotliwości  wraz z nagrywaniem całej korespondencji
3. kamerka z zapisem obrazu i dźwięku z kabiny
4. Rejestrator audio wrzucany losowo do kabiny przed startem np. 10 pilotom

Może macie pomysły na inne rozwiązania !!

Wypisałem tylko metody , nie uważam że są idealne = szczególnie rejestracja dźwięku i obrazu w kabinie w moim odczuciu zbyt daleko wkracza w nasze prywatne życie, oraz zastanawiałem  jak przejrzeć zapis video z kilkudziesięciu  kamerek!!!!


Drugi istotny punkt : Kary za niebezpieczne manewry podczas lotu
Zapisy elektroniczne z przebiegu lotu pozwalają na dosyć dokładne ustalenie położenia pozycji szybowca i na  tej bazie można ustalić który z pilotów doprowadził do niebezpiecznej sytuacji -ale tylko  przy wykorzystaniu urządzenia certyfikowanego = Loger z kalibracją sondy barometrycznej oraz zapis maksymalnie co 2 s ale zalecane 1s.
Zapisy z urządzeń bez sondy barometrycznej korzystające z wysokości na bazie  GPS są obarczone znacznym  błędem (przekraczającym 100 m)
Wprowadzenie takiego wymogu będzie wymuszało odejście od używania starszych rejestratorów = np. Volksloger  przy zapisie 2 s , pozwala na zarejestrowanie maks 5 = 6 godzin lotu.

ZM
 

Zbyszek przeczytaj/zerknij jeszcze raz na moje ostatnie postulaty (nie będę ich wstawiał tu trzeci raz) razem "do kupy" wzięte i masz na większość odpowiedź jak mogłyby wyglądać, sprawiedliwe, indywidualne i adekwatne do umiejętności Mistrzostwa Polski wyłaniające Mistrza Polski. Zawiera się w nich dokładnie to o czym teraz zaczynasz pisać. Dodam tylko, że kamerki czy rejestratory głosu montujemy podejrzanym a do ich analizy przystępujemy jeśli jest taka potrzeba (program do obróbki filmów ma możliwość edycji skali dźwięku i zerkamy tam gdzie pojawia się plik o wyższym stopniu decybeli - nie potrzeba przeglądać cały film czy plik mp3 - 5 minut sprawdzania jednego zapisu). W tym systemie działa idealnie EM z czasem opóźnienia.

Wydaje mi się, że system ten jest "możliwy".

BL
www.lukaszblaszczyk.com

"Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships"

Partnerzy:
www.osiedleksiazenice.pl/
www.kontakt.io/
www.cnc-plus.de/

VARIOM

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Liked: 5
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #64 dnia: Październik 26, 2018, 09:54 »
Łukasz tak czytałem, post umieściłem jako zaproszenie do dyskusji jak ten problem rozwiązać -  wcześniej już sygnalizowałem ze stosowanie kamerek  czy rejestratorów dźwięku jest rozwiązaniem wzbudzającym olbrzymie kontrowersje - prosty przykład - zawodnik nie zgadza się na montaż kamerki czy rejestratora, lub kamerka "wyłącza" się w trakcie lotu - jak wygląda dalej procedura - to nie jest tylko stworzenie paragrafu ale zapewnienie pełnej ciągłości prawnej - tutaj nie można stosować rozwiązań które mogą być dowolny sposób interpretowane - podobnie jak wprowadzenie flarma - w regulaminie jest zapis że ma być -a dalej to już tylko kwestia interpretacji  - fizycznie jest ale np. nie musi działać lub być podpięty pod zasilanie.... a jak nie działa to jaka jest dalsza procedura - zawodnik może lecieć czy nie może - np. w trakcie zawodów urządzenie uległo uszkodzeniu  - co dalej    -  rozwiązań nie ma zapisanych w regulaminie a to rodzi kwestie  interpretacji indywidualnej  a co z tym związane  ze o wynikach MP będzie decydował Sąd

Wymóg ciszy radiowej był już wpisany w regulamin = dla przypomnienia w załączniku Regulamin Zawodów z 2009 r. punkt 5.3.1  - zniesiony kilka lat później własnie z braku możliwości kontroli przestrzegania tego zapisu.

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #65 dnia: Październik 26, 2018, 14:53 »
...

Wymóg ciszy radiowej był już wpisany w regulamin = dla przypomnienia w załączniku Regulamin Zawodów z 2009 r. punkt 5.3.1  - zniesiony kilka lat później własnie z braku możliwości kontroli przestrzegania tego zapisu.

Rozwiązanie jest dostępne np.  http://spotter.pl/index.php/pl/strefa_skanera/czestotliwosci/lotnicza_pasja_jeden_krok_dalej_-_skaner_nasluchowy,116.html

Można nagrywać wszystko. Są skanery które potrafią podsłuchiwać kilka kanałów jednocześnie z całego zakresu częstotliwości lotniczych / CB radio

JJay

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 159
  • Liked: 21
    • Aeroklub Orląt
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #66 dnia: Październik 26, 2018, 15:09 »
Andrzeju a jaki zasięg maja te skanery i kto miałby analizować te nagrania z kilku godzin lotu?

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #67 dnia: Październik 26, 2018, 15:22 »
Antena 10m i zasięg 100 km realny. Albo szybowiec "szpiegowski" w trakcie konkurencji  ;)
Jak obowiązuje cisza to raczej dużo do odsłuchania nie jest, a poza tym kluczowe jest chyba to co się dzieje w trakcie startu lotnego. Myślę że z technicznego punktu widzenia nie jest to duży problem, większy problem to chyba kwestia przekonania uczestników wyścigów  :)

VARIOM

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Liked: 5
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #68 dnia: Październik 26, 2018, 18:14 »
Z tego co doczytałem najlepszy skanuje 100 do 100 kanałów na sekundę przy ponad 3000 kanałów to daje  ponad 30 sekund, oczywiście kiedy wyłapie już zajmowany kanał to zatrzymuje skanowanie , a jeszcze kwestia udowodnienia ze to obywatel X i obywatel Y korzystają z radia, dochodzą jeszcze przenośne radyjka pracujące w kilku pasmach z nadawaniem cyfrowym i kodowaniem transmisji !!


A.Łończuk

  • Moderator
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 179
  • Liked: 31
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #69 dnia: Październik 27, 2018, 11:35 »
Hej,

Po 1sze, zasięg siedzi LTE/4g/3g wcale nie jest równoznaczny z zasięgiem sieci komórkowej. Przynajmniej takie jest moje subiektywne odczucie - na fb wiadomość udaje mi się wysłać często z wysokości 2000m nawet nad Borami Tuholskimi. Również, gdy siedzę w pracy dostaję czasem szydercze transmisje "live" od... kolegów :D

Co oznacza, że dobrze zorganizowany telefon zapewnia komunikację nie słabszą niż radio, a jak dodamy do tego np. wędrującą pinezkę czy inną aplikację. Zgadzam się tutaj z VARIOM, to można opanować regulaminem, tylko wg mnie mało już zostanie w tym ducha sportu, a raczej powędrujemy w stronę dyskwalifikowania skoczków za 1cm za długi kombinezon. Uczciwe? Jak najbardziej. Fajne? Niekoniecznie.

Druga rzecz to zabronienie ciszy radiowej na SMP i prośba o przestrzeganie tego zapisu, bo jesteśmy fair. Tutaj proszę o wypowiedź osób latających w okolicach 2009 roku, żeby powiedziały czy to działa.

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Liked: 203
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #70 dnia: Październik 28, 2018, 00:11 »
no tak - lusterko z możliwością podawania grida lub SMSa całkowicie eliminuje potrzebę użycia radia.

Kiedyś widziałem dyskusję reprezentantów USA, którzy doszli do wniosku że nie mogą konkurować na AGC i WGC bo ustalili u siebie zbyt restrykcyjne zasady organizacji zawodów wymuszające samodzielne latanie, w efekcie nie mają przewagi nad tymi którzy mają zasady umożliwiające latanie zespołowe - więc może nie tędy droga?

Jerzy S

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 11
  • Liked: 4
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #71 dnia: Październik 28, 2018, 20:32 »
Piloci ze  Stanow  i Canady maja problemy latania parami  na Mistrzostwach Swiata bo  wszyscy w zawodach w Ameryce lataja  wedlug przepisow i nikomu do glowy by nie przyszlo korzystac  z radia aby oszukac kolegow , ani zadne kombinacja  latania parami , jezeli lataja parami dla treningu to  oficjaline i po za konkurencja . Po prostu gdy by lotnik probowal oszukiwac to byl by spalony w srodowisku . Do tego latanie peletonami jest minimalne glownie na bezchmurnej , nawet w Grand Prix z 15 pilotow tworza sie czesto male grupki a lata sie tez samememu  . Latanie na ogonie nie jest popularne bo co to za wygrana albo dziesiate miejsce na czyims ogonie .
Niestety Europa ma inne zwyczaje, kupa razniej, wypuscic  lisa do przodu tylko co to za satysfakcja z takiego latania.   
Niestety lotnicy z drugiej strony kaluzy nie sa dobrzy w lataniu na ogonie czy w peletonie  ale przynajmniej nie musza sie martwic o cale manewry proby oszukania kolegow i nie trzeba tworzyc systemow kontroli tych co beda oszukiwali
Najwieksza szkode szybownictwu niestety przynoisl Flarm i OGN po pozorem bezpieczenstwa

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #72 dnia: Listopad 05, 2018, 11:05 »
Witam, wybaczcie że będzie przydługo.

Bardzo ciekawa dyskusja. Dużo można się dowiedzieć o sposobie myślenia innych.

Popieram wypowiedzi Krzyżaka i Bogdana. Podoba mi się rozsądne podejście przewodniczącego KS. Lukasz i Zbyszek nie przekonuje mnie koncepcją karania i nagrywania wszystkiego żeby karać. Jak ktoś będzie chciał oszukiwać to i tak to zrobi.

Będąc w komisji szybowcowej zająłem się wykreślaniem zapisów wprowadzonych przez poprzedników którzy chcieli poprawić bezpieczeństwo, wiecie jakie to było trudne? Zawsze znalazły się głosy, jeśli wykreślisz limit wysokości na odejściu to ludzie będą odchodzić w chmurach, na pewno ktoś się zderzy i to będzie twoja wina z drugiej strony jak ciężko było wprowadzić okrąg mety.

Pamiętajcie, że cokolwiek się wstawi do regulaminu będzie to bardzo trudno później wykreślić. Przykład, niech się znajdzie odważny, który wykreśli obowiązek latania z Flarmem gdyby się jednak okazało, że wszystkie zderzenia były spowodowane np. tym że piloci zamiast patrzeć na zewnątrz próbowali za długo interpretować jego wskazania lub wykonywali uniki nie widząc ruchu kolizyjnego lub byli po prostu rozpraszani ciągłymi alarmami. Już teraz słyszałem, że latanie bez Flarmu jest niebezpieczne a jakoś nikt nigdy nie powiedział że latanie bez audio wariometru jest niebezpieczne. Oceniam to oczywiście subiektywnie, bo wzrok mam na razie dobry i szyja mnie nie boli gdy patrzę na boki.

Jestem za trybem Stealth ale chyba on niewiele zmienia, bo i tak widać pozycję szybowców a nie widać jedynie wysokości i noszenia ale mogę się mylić. Nieobowiązkowy Stealth będzie martwym przepisem, teraz wielu pilotów nie wie że coś takiego istnieje i jak działa. Także żeby to miało sens, to musi być obowiązek trybu Stealth.  Nie wiem jak działa w praktyce ograniczenie zasięgu. LX9000 niczego nie łamie bo producent nie może zmieniać oprogramowania Flarm. Jedyne co można to chyba wstawiać super anteny.

Co do Flarma to niestety ale niedoświadczeni piloci powinni na początku latać bez niego i używać tylko oczu do wypatrywania innych szybowców aby się tego nauczyć. Jeśli wstawiamy nowego pilota w peleton czy puszczamy na zawody od razu z Flarmem to może on uważać że tylko ten magiczny przyrząd go ocali. Odwrotnie jest z audio wariometrem im szybciej będziemy z nim latać tym szybciej będziemy bezpieczniejsi.

Ostatnio słyszałem jak ktoś „na flarma” unikał kolizji z szybowcem, który był za nim pod spodem i z sytuacji w miarę prostej zrobiła się prawie kolizyjna. Bardzo się dziwił że to tak się skomplikowało. Pytanie czyja była by wina gdyby coś się stało, tego co spokojnie leciał z tyłu czy tego który zaczął wykonywać dziwne manewry i zmusił tego z tyłu do wykonywania jeszcze dziwniejszych manewrów.

Jeszcze raz powtórzę, że paradoksalnie Flarm w swoim działaniu może stworzyć sytuacje bardziej niebezpieczne poprzez sprowadzenie uwagi na tablicę przyrządów, należy go traktować TYLKO I WYŁĄCZNIE jako urządzenie pomocnicze a nie antykolizyjne! Jeśli prawie wszyscy mamy już flarmy może warto się zastanowić nad wprowadzeniem zasad (być może dla większości oczywistych) lub chociaż dobrych praktyk rekomendowanych przez KS takich np. jak:

Jeśli latasz na zawodach, ustaw we Flarmie - competition mode, reduce warnigs. Pamiętaj, że Flarm:

  • - daje bardzo dużo fałszywych alarmów i ciężko jest wyłuskać ten prawdziwy,
  • - nie jest urządzeniem antykolizyjnym a jedynie wspomagającym uwagę sytuacyjną,
Stosuj zasadę „widzę i jestem widziany” czyli:

  • - Nie lataj blisko podstawy chmur,
  • - Przewiduj sytuacje kolizyjne np. jeśli zbliżasz się do punktu zwrotnego, wypatruj szybowców już od niego wracających,
  • - Jeśli lecisz pod szlakiem, spodziewaj się kogoś lecącego w przeciwnym kierunku,
  • - Nie wykonuj gwałtownych manewrów wchodząc do komina,
Jeśli usłyszysz alarm Flarm to:
   
  • - Nie wpatruj się w przyrządy aby zinterpretować sytuacje ale jak najszybciej zacznij wypatrywać innych na zewnątrz,
  • - Jak najszybciej wzrokowo przeszukaj przestrzeń przed tobą a później po bokach,
  • - Jeśli nie widzisz zagrożenia wzrokowo lub nie jesteś w 100% przekonany że dojdzie do kolizji nie wykonuj żadnych gwałtownych manewrów lub uników,
  • - Uważaj bo szybowiec który widzisz może nie być tym który spowodował alarm kolizji,
  • - Pamiętaj, że unikając jednej kolizji możesz spowodować inne zagrożenia dlatego staraj się patrzeć przed siebie i nie skupiaj się tylko na jednym szybowcu.
Kwestia wykorzystania Flarma do celów taktycznych jest moim zdaniem oszustwem i odejściem od podstawowej zdolności pilota do samodzielnych decyzji, oceny pogody itd. Natomiast naturalne jest że jak z Kawą nie można wygrać po staremu to warto spróbować po nowemu. Nie mnie to oceniać, ja wolę się sprawdzać po staremu dlatego mam tryb Stealth i słabiutką orginalną antenę.

 

Cisza radiowa – trudne do weryfikowania.

Kiedyś, za ciszy radiowej pewna trojka latała na „pyknięcia” dwa pyknięcia – zakładamy w prawo, trzy - w lewo itp. Co to w ogóle znaczy cisza radiowa? Im więcej skomplikowanych procedur, tym więcej „ciekawych” rozwiązań.

Paradoksalnie może ona zwiększać peletony kasując zespoły 2-3 osobowe, chociaż teraz głównie latają bardzo duże grupy >5 osób na łączności i to powoduje grupowanie innych szybowców z nimi, wynik jest wypaczony bo ludzie potrafią wrócić się z trasy słysząc o tym że np. coś się dzieje na linii startu nie wspominając o tym że posiadanie informacji co gdzie się dzieje jest bardzo podobne do OGN.

Nie mam nic przeciwko walce z mocnym zespołem 2-3 osobowym który współpracuje na radiu ale z drugiej strony nie podoba mi się rywalizacja z 10-cioma osobami na tym samym kanale gdzie jeśli jeden z nich cie widzi w czymś dobrym to jesteś pewien że inni już do ciebie lecą.

W sumie sam byłem za wykreśleniem ciszy bo przeszkadzało to praktykowaniu współpracy z Cypisem przed MŚ. Być może gdybyśmy mieli ciszę przez cały czas to nie mielibyśmy paru złotych medali MŚ i ME?

Event Marker z 10-cio minutowym interwałem bez limitu – chyba Tak ale trzeba przetestować.

Wprowadzi to kolejne i to duże ograniczenie wolności.

Marek napisał co do EM: „Efekt będzie taki, że wszyscy będą latali w teamach na radiu, bo inna strategia będzie po prostu głupotą. Szczególnie w trudnych pogodach.”

Ja uważam że to bardzo dobrze! Dobrze aby było 10 team’ów 2-3 osobowych niż dwa duże peletony. Ma to dużo większe uzasadnienie sportowe a i bezpieczeństwo jest na wyższym poziomie. Ja i tak będę starał się latać sam niezależnie czy będę miał szanse na zwycięstwo czy nie. Nie ma większej satysfakcji niż samotna wygrana z różnej maści mafiami czy peletonami. Niestety peleton z założenia leci bezwiednie za jakimiś liderami, pary czy trójki zazwyczaj ciągnął do przodu i są aktywne. Zdecydowanie TAK dla zespołów NIE dla peletoniarstwa.

 

Kamerki – Nie.

Czy Łukasz lub ktoś inny kto lata dużo z kamerkami na zawodach mógłby zamieścić film z niebezpiecznej sytuacji zarejestrowanej kamerą? Ocenimy jaki to ma sens. Już pisałem kiedyś, że zaraz okaże się że jedna kamerka to za mało, więc będzie trzeba mieć trzy plus kabelek do każdej, każda montowana na przyssawce itd. Kamerka rejestrująca to co się dzieje w kabinie to już w ogóle odjazd. Już teraz mamy dużo za dużo sprzętu w kabinie, wyobraźcie sobie że ktoś zaczyna podłączać rozłączony kabelek od ładownia. Tak jak pisałem, czasem wprowadzając jakieś wymogi niechcący stworzymy sytuacje które normalnie by się nie zdarzyły.

 

Niebezpieczne latanie i kary – Tak.

Trochę to jest subiektywna ocena i dla jednego dany manewr może być niebezpieczny a innego całkiem normalny, dlatego chyba tak ciężko przychodzi karanie.


Pozdrawiam,
Karol.
« Ostatnia zmiana: Listopad 05, 2018, 11:14 wysłana przez Karol Staryszak »
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Lukasz Blaszczyk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 283
  • Liked: 78
  • www.lukaszblaszczyk.com
    • Sportowiec
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #73 dnia: Listopad 05, 2018, 12:08 »
Karol, największym problemem są dane z FLARM które wędrują do OGN bez czasu opóźnienia na WGC i EGC, efekt jest taki, że masz na ogonie momentalnie sznurek szybowców, przekonasz się o tym jak zdecydujesz się wystartować na kolejnych EGC..... Na dokładkę dane od kierownika ekipy i jego asystentów idą błyskawicznie czego efektem jest wypuszczanie na 5 lub 10 minut o czym często wspomina SK i jest to mega problem. Opóźniony EVENT MARKER ma tu pomóc - inaczej jest LIPA. Brak opóźnienia zmienił mocno filozofię latania - dwa lata temu w Moravskiej Trebovej po wprowadzonym czasie rzeczywistym tworzył się po wyholowaniu w 20 minut jeden wielki peleton klasy standard a chętnych na odejście był brak i tak w każdej konkurencji - teraz na WGC tak samo. Popatrzę w filmy i może coś znajdę -na pewno mam coś z holówką z ostatnich WGC, innych kolizyjnych sytuacji nie miałem na szczęście. Co do ciszy - wspomniałem o jej obowiązku tylko na MP - są zawody typu, KZS, RZS, FCC i trening indywidualny, który spokojnie pozwoli na trening w parze na łączności i nie przeszkodzi to w walce o medale na EGC/WGC. Z moich obserwacji mogą pojawić się problemy w lataniu indywidualnym jeśli ta sama para lata kilka lat i robi te same zawody zawsze we dwójkę - zacierają się u SLAVE'a pewne nawyki latania indywidualnego - lub para traci z biegiem czasu tzw. "pare".

Z ciszy można zrezygnować przez szereg komplikacji i spodziewany polski brak bycia rzetelnym natomiast opóźniony EVENT MARKER, ważenie i regulamin kar mógłby istnieć.

BL
www.lukaszblaszczyk.com

"Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships"

Partnerzy:
www.osiedleksiazenice.pl/
www.kontakt.io/
www.cnc-plus.de/

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: Zmiany w regulaminach zawodów - konsultacje.
« Odpowiedź #74 dnia: Listopad 05, 2018, 13:28 »
Łukasz,

nie musisz mnie przekonywać jak się lata teraz na MŚ i ME bo widziałem to na OGNie, w Ostrowie na żywo i uważam, że to jest totalne zaprzeczenie idei zawodów szybowcowych. To nie jest naturalna ewolucja szybownictwa lecz zupełnie zły kierunek rozwoju elektroniki szybowcowej i wykorzystania danych. Zupełnie mi się to nie podoba i dlatego nie mam w ogóle ochoty startować w międzynarodowych zawodach.

Nie jesteśmy w stanie wprowadzić opóźnienia danych wstawianych na serwery tracking'owe więc jedyne co można to wprowadzić wymóg zaznaczenia "no tracking" we Flarmach i porzucenia idei tracking'u na zawodach. Moim zdaniem tracking nie przekłada się na popularyzację szybownictwa bo jest to tylko ciekawe dla ekip naziemnych i wąskiego grona zainteresowanych na ziemi, to grono nie poszerzy się bo kto jest w stanie spędzić parę godzin przed monitorem gdzie i tak nie wiadomo jak komu idzie bo mamy AAT i różne czasy odejść.
Nie wiem na ile "no tacking" pomoże, bo pewnie i tak wciąż można będzie słuchać tego co nadają Flarmy pomimo tej opcji.

Osobiście uważam, że latanie w parze często jest wolniejsze niż latanie solo. Czasem rzeczywiście para wypadnie lepiej ale zazwyczaj w najgorszych warunkach gdy powinna sobie pomagać i tak piloci się rozdzielają. Satysfakcja z latania też jest dużo mniejsza.

Nie przesadzaj z tym "polski brak bycia rzetelnym", my się nie różnimy za bardzo od innych nacji, po prostu do wszystkiego podchodzimy zbyt ambicjonalnie a mniej wyrachowanie. Inni też oszukują tylko bardziej dyplomatycznie.

Pozdrawiam,
k.

Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.