Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców  (Przeczytany 24896 razy)

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #45 dnia: Styczeń 05, 2014, 13:47 »

W stopce jako wydawca figuruje:

Aeroklub Bielsko-Bialski
Szkoła Szybowcowa Żar

Redaktor Stanisław Ziętek

Wychodził w latach 1986 - 1989, przynajmniej takie egzemplarze mam u siebie w biblioteczce.

Pozdrawiam
M..M

Fajnie byłoby aby koledzy którzy mają te biuletyny poskanowali je i wstawili na jakiś serwer, jest tam mnóstwo niesamowitej wiedzy, którą ciężko zdobyć.

Oczywiście wiąże się to z pewną pracą ale wdzięczność środowiska - bezcenna :)

Pozdrawiam,
Karol.
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

MatiQ

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 26
  • Liked: 3
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #46 dnia: Styczeń 05, 2014, 14:00 »
Świetny pomysł!
Karol - zdrowia życzę:)
Mateusz

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 220
  • Liked: 103
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #47 dnia: Styczeń 05, 2014, 14:24 »
Poza tym wersja ASG-29 18m ma osiągi podobne do Diany 2 15 m. Robi wrażenie chyba?

Tom

Skąd wy bierzecie takie ciekawostki? Ktoś to wylatał, macie jakieś wykresy?

Kiedyś robiliśmy z Sebastianem loty porównawcze i wyszło nam, że przy prędkościach powyżej ~180km/h Diana2 jest lepsza, natomiast wszystko wolniej nie ma szans z ASG-18m szczególnie jak zaczyna się dużo wybierać. Generalnie to jest różnica pomiędzy klasą 15 a 18m. 15-tki są ciutkę gorsze jeśli chodzi doskonałość i rozmienianie energii kinetycznej.

Sukces ASG jak już wcześniej pisano to wiele różnych rzeczy. Wspomnę tylko o małym szczególe. Resurs całkowity ASG - 6.000? 12.000? Nawet nie wiem. Diana2 - 1200h i później co 200h przegląd specjalny w zakładzie... To samo tyczy się wszelkich innych szybowców polskich i niemieckich.

Trochę abstrahując polecam artykulik, w to również można by wpisać i dokładnie policzyć ile można zyskać na komforcie i niezawodności konstrukcji.

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&ved=0CFkQFjAF&url=http%3A%2F%2Ffaculty.chicagobooth.edu%2Fjohn.cochrane%2Fsoaring%2Fdocs%2FFlyingfaster.doc&ei=clbJUoDhKcfOtAbHnoGQBw&usg=AFQjCNFuKe7gYRbQT4gO1XtCTVvoBISBPQ&bvm=bv.58187178,d.Yms

Jeszcze jedno sprostowanie. Kiedyś pan Bereś powiedział, że jeśli pilot jest dobry to sobie poradzi - czy jakoś tak. To całkowita racja. Jeśli ktoś jest wlatany, jeśli ma dobry pilotaż, nie popełnia błędów prawdopodobnie na trochę trudniejszym szybowcu sobie poradzi i nawet nie zauważy jego narowistego charakteru.
Chodzi jednak o to, iż moim zdaniem projektując szybowiec nie można zakładać, że trafimy tylko na mistrzów pilotażu. Celować powinno się w średniego pilota, lub nawet poniżej średniej. Latając na Jantarze nigdy nie miałem wrażenia że dzieje się coś poza mną ale latałem wtedy tylko na nim, wylatując 250h w sezonie i czułem się naprawdę dobrze. Myślę że teraz bez treningu jestem w stanie wyobrazić sobie, że mógłby mnie zaskoczyć ot tak po prostu. Pamiętajmy, że każdy możne mieć gorszy dzień i zgodnie z prawem Murphy'ego jeśli coś może pójść nie tak to na pewno pójdzie źle.

I takie inne a propos projektowania.

Niemożliwe jest zbudowanie niezawodnego urządzenia - głupcy są zbyt
pomysłowi.

Pozdrawiam,
Karol.

p.s. o przygodzie z Dianą chyba napiszę bo jest tam tyle historii o pomysłowości pilotów, których chyba żaden konstruktor nie byłby w stanie sobie wymyślić :)
Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

m..m

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 109
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #48 dnia: Styczeń 05, 2014, 15:53 »

Fajnie byłoby aby koledzy którzy mają te biuletyny poskanowali je i wstawili na jakiś serwer, jest tam mnóstwo niesamowitej wiedzy, którą ciężko zdobyć.

Oczywiście wiąże się to z pewną pracą ale wdzięczność środowiska - bezcenna :)

Pozdrawiam,
Karol.

Zacząłem już nawet jeden numer digitalizować, przepuszczając go przez OCR i odświeżając rysunki, ale awaria skanera, a później początek sezonu zmusiły mnie do przerwania tej, jakże pasjonującej, czynności. Zwykły skan nie za bardzo chce być czytelny, bo biuletyn był drukowany dość prymitywną techniką. Jakaś powielacz, czy coś takiego. Jednym słowem wymaga trochę pracy, a jak już robić, to chciałem nadać mu choć trochę cywilizowany kształt.

Idzie zima, skaner mam nowy, tylko gorzej z wolnym czasem, ale obiecuję wznowić pracę jak tylko się z bieżącymi obowiązkami obrobię.

Pozdrawiam
M..M

P.S.
... a jak zrobię, to dacie polatać ASG?
Pozdrawiam
Michał Grzelak

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #49 dnia: Styczeń 05, 2014, 16:28 »
Fajnie byłoby aby koledzy którzy mają te biuletyny poskanowali je i wstawili na jakiś serwer, jest tam mnóstwo niesamowitej wiedzy, którą ciężko zdobyć.

Oczywiście wiąże się to z pewną pracą ale wdzięczność środowiska - bezcenna :)

Pozdrawiam,
Karol.

A jak myślicie, czy byłoby pożyteczne aby powrócić do wydawania Biuletynu, może na początek nie w papierowej formie, ale np. pdf?
Inna sprawa, czy znaleźli by się piloci/instruktorzy, którzy chcieliby (znaleźliby czas) aby dzielić się swoją wiedzą na łamach takiego wydawnictwa?

Teraz materiały są rozproszone. Ktoś coś napisze na forum, lub w PLAR, albo na stronie swojego aeroklubu, czasami uda się zaprosić wybitnego zawodnika do wygłoszenia prelekcji, są jakieś prezentacje itp. A jakby tak złożyć do kupy te wszystkie materiały to myślę, że raz na kwartał udało by się wydać Biuletyn. Czy mam rację?
MS

CZECHU.KSS

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 147
  • Liked: 38
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #50 dnia: Styczeń 05, 2014, 16:33 »
Cytuj
... a jak zrobię, to dacie polatać ASG?

OK, jak go kupię to dam polatać.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2014, 16:43 wysłana przez ML »
Karkonoskie Stowarzyszenie Szybowcowe
 
Odwiedź nas-

Tom

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Liked: 11
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #51 dnia: Styczeń 05, 2014, 16:45 »
Są biegunowe chyba jakieś szybowców i można zwyczajnie porównać. A lata się chyba na zawodach bardzo szybko /przeskok/, albo bardzo wolno /krążenie/? No to klapy są w Dianie 2 i V min też jest jakaś tam.
Co do skanowania - może trzeba by dostać wpierw zgodę S. Zientka, no bo prawa autorskie, a potem to zwyczajnie poskanować jak leci, format A4 poziom ładnie się drukuje i nie bawić się w OCR.
Karol, trzymam cię za słowo - może być gorąco. I ciekawe to bardzo.
Swego czasu była afera z Dianą 2 - no bo Aeroklub kupił ASG-29.
Ale jednak nie było wtedy i nie ma dziś polskiego szybowca w klasie 18 m. Może Allstar da takie dłuższe końcówki do Jantara?
Inna sprawa, może lepiej byłoby robić od razu Dianę 2 18 m, a potem ją skrócić do 15m?
Budują się ABC-aki w Gliwicach, poczekaj trochę i polecisz :)

Tom

tomkrok

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 531
  • Liked: 296
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #52 dnia: Styczeń 05, 2014, 16:55 »
.... Swego czasu była afera z Dianą 2 - no bo Aeroklub kupił ASG-29. ....

Tom

Afera to dopiero może być jak Diana pójdzie "na kołki" po wylataniu tych 50 godzin które jej zostały... a przyszłość pozostaje jak na razie niejasna..

SebKaw

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 174
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #53 dnia: Styczeń 05, 2014, 16:56 »
Przy 200km/h 220km/h na skrzydłach 15m przegonisz nawet ASW 22.  Co niestety nie znaczy, że długal jest gorszy. Tak już jest od powstania ASW 27 czy Ventusa2c. LS6 czy stary Ventus mógł jeszcze mieć kłopoty przy tej prędkość ale nowsze szybowce z dużym obciążeniem już nie.  Na zawodach , w takich laboratoryjnych warunkach, gdzie lata się razem np. w GPx, Dianą nie da się wygrać z ASG 18m czego doświadczył np. Piotr Jarysz w Prievidzy. Nie miał szans. Są odcinki, gdzie lata się 150km/h i wtedy już te 3m skrzydeł mocno pomagają, nie mówiąc o krążeniu. Tak samo nie da się z szybowcami 15 rywalizować Discusem 2a - występ Puskeilera w Chile.
Diana to szybowiec klasy 15m i tam należy ją porównywać. Jest lepsza w deszczu - na 100% - w innych momentach ta przewaga jest mniej widoczna i niestety przy jednakowym obciążeniu 50kg/m traci powyżej 220 (zyskuje za to w manewrowaniu). Tak się niestety lata na zawodach w niektórych miejscach na ziemi. W Polsce, latania przy takiej prędkość pewnie nikt nie doświadczy.
W kwestii dumy narodowej -  dumny mogę być z sukcesów do których się przyczyniłem. Panowie "dumni" jak pomagaliśmy w powstawaniu sukcesów?  Z pisania na forum czy gadania niewiele wynika. Jest szansa, by pojawiło się coś nowego - konkretny nowy polski szybowiec - sprawdźcie czy możemy pomóc.

SK

Tom

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Liked: 11
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #54 dnia: Styczeń 05, 2014, 17:13 »
Seba, jak pomóc? Rozumiem, że chodzi o GP-10. Kasa przecież jest, profile są dmuchane.
Na razie nic nie wiadomo co dalej z GP-10. Są plany, pomysły. I OK, fajnie, ale też trzeba poczekać na konkrety, aż coś z tego wyniknie - nasamprzód co to właściwie ma być i do czego, bo do "wszystkiego" jak czytam to chyba nie za bardzo.
Będzie konkret, oferta price design live TC etc., to się okaże czy zaskoczy pomysł /biznes/, czy nie.

A dyskusje są dobre, bo wnoszą intelektualny ferment i zastępują prasę lotniczą - szybowcową - której brak.

Tom
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2014, 17:16 wysłana przez tmdale »

m..m

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 109
Odp: ASG vs Diana i nie tylko. Dyskusja na temat koncepcji szybowców
« Odpowiedź #55 dnia: Styczeń 05, 2014, 22:41 »
Dostawałem biuletyn od Szeryfa Dankowskiego jak przylatywał na obloty szybowców po remoncie do Krosna i był to rok 82-84

Wcześniej to były chyba xerówki tego biuletynu, od 1986 był wydawany w formie książeczki.


Aż sprawdziłem.
Pierwszy z posiadanych przeze mnie numerów, rozpoczyna się wstępniakiem redakcji Stanisława Ziętka, w którym wspomina on o wydaniu w latach 1984-85 pięciu numerów pod redakcją Józefa Dankowskiego. Z dniem 1 kwietnia 1986 roku publikacją Biuletynu zajął się Aeroklub Bielsko-Bialski/Szkoła Szybowcowa Żar.
W nowej wersji wydano  11 numerów, ostatni w kwietniu 1989 roku i tą drugą edycję posiadam.

Jeśli ktoś ma namiar na inż. Ziętka, to poproszę o udostępnienie. Chętnie spytam Go, czy nie ma nic przeciw, by posiadane przez mnie egzemplarze rozdysponować w wersji elektronicznej.

Co się tyczy idei zaproponowanej przez Marka Szumskiego, by wznowić biuletyn w formie elektronicznej, to jestem jak najbardziej za. Jeśli będzie trzeba, to chętnie sam przyłożę rękę do jego powstania.

Pozdrawiam
M..M
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2014, 22:44 wysłana przez m..m »
Pozdrawiam
Michał Grzelak