Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.  (Przeczytany 1449 razy)

stealth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 10, 2021, 13:21 »
w AMC
"The  inspections  to  be  carried  out  are  limited  to  those  areas  and  tasks  listed  in  this  AMC  to AppendixII; this allows flexibility in the development of the maintenance programme and does not  limit  the  inspection  to  certain  specific  periodic  inspections.  A  50-h/6-month  periodic inspection for a fixed-wing aeroplane as well as the 1-year inspection for a glider may normally be eligible for pilot-owner maintenance."

No właśnie miałem to napisać. Znaczy może pilot-właściciel zrobić przegląd roczny/100h (z zastrzeżeniem z postów powyżej). Zwracam honor :)
Pozdrawiam,
Paweł

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 10, 2021, 15:05 »
Zapis z przepisów jest niejednoznaczny, na szczęście jest "soft law" czyli AMC. Ale i tak pewnie urzędnicy będą mieli różna pomysły na interpretację.

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 263
  • Liked: 28
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 10, 2021, 16:11 »
Zapis z przepisów jest niejednoznaczny, na szczęście jest "soft law" czyli AMC. Ale i tak pewnie urzędnicy będą mieli różna pomysły na interpretację.

Przepis jest jednoznaczny a tylko Wasza interpretacja jest niejednoznaczna (na skutek byle jakiego tłumaczenia). Poza tym jak chcecie znęcać się nad załącznikiem to warto też przeczytać sam PART ML dotyczący wydawania/przedłużania ARC. Tam jest napisane, kiedy przegląd zdatności musi być połączony z wykonaniem obsługi rocznej/100h (a kiedy nie, a co za tym idzie, może go wykonać pilot-właściciel):

"ML.A.901Przegląd zdatności do lotu statku powietrznego

b) Przeglądu zdatności do lotu i wydania ARC dokonuje zgodnie z pkt ML.A.903:
1) albo właściwy organ;
2) albo odpowiednio zatwierdzona CAMO lub CAO;
3) albo zatwierdzona organizacja obsługi technicznej przeprowadzająca ujęte w AMP inspekcje po 100 godzinach / roczne;
4)albo, w przypadku statków powietrznych eksploatowanych zgodnie z załącznikiem VII (część NCO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 lub w przypadku balonów, nieeksploatowanych zgodnie z podsekcją ADD załącznika II (część BOP) do rozporządzenia (UE) 2018/395, lub w przypadku szybowców, nieeksploatowanych według podsekcji DEC załącznika II (część SAO) do rozporządzenia (UE) 2018/1976, niezależny personel poświadczający przeprowadzający ujęte w AMP inspekcje po 100 godzinach / roczne, jeżeli posiada:

(i) licencję wydaną zgodnie z załącznikiem III (część 66) nadającą uprawnienia na dany statek powietrzny lub, jeżeli załącznik III (część 66) nie ma zastosowania do danego statku powietrznego, krajowe kwalifikacje personelu poświadczającego ważne w odniesieniu do danego statku powietrznego;

(ii) upoważnienie wydane: A) albo przez właściwy organ, który wydał licencję wydawaną zgodnie z załącznikiem III (część 66); B) albo, jeżeli załącznik III (część 66) nie ma zastosowania, przez właściwy organ odpowiedzialny za krajowe kwalifikacje personelu poświadczającego."

Pozdrawiam

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 10, 2021, 22:19 »
Waldek, do pewnego czasu, przez kiepskie tłumaczenie kandydaci do szkolenia do akrobacji dobijali za windą do 120 startów bo ktoś przetłumaczył "i" zamiast "lub"
Poczytam więcej o ARC. Dla mnie ten zapis to paranoja bo stawiam dolary przeciwko orzechom, że będzie z tego problem przy obsłudze pilota właściciela i pole do  dowolnych interpretacji dla inspektorów ULC. A oni będą posiłkować się tłumaczeniem polskim.

Pozdrawiam
Robert
« Ostatnia zmiana: Luty 10, 2021, 22:22 wysłana przez madaa »

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 263
  • Liked: 28
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 10, 2021, 23:24 »
Robert,
od co najmniej kilku lat wykonuję obsługę sam (kilku moich kolegów z klubu też). Nigdy nikt tego nie kwestionował, bo prawdę mówiąc nie może, jeśli chce być w zgodzie z prawem.Tak było za czasów M-ki. Part ML wprowadzono aby dodatkowo rozluźnić przepisy w stosunku do M-ki i pozwolono w przypadku szybowców i lekkich samolotów na wykonanie przeglądu zdatności przez mechanika. Ale żeby ten mechanik mógł coś powiedzieć o zdatności musi trochę się przyjrzeć bliżej danemu egzemplarzowi a może to zrobić jeśli wykona przegląd roczny. On nie ma informacji z bazy danych tak jak CAMO czy ULC, więc to jest jego jedyne źródło wiedzy (to samo dotyczy obsługówki). Dlatego wprowadzono ten wymóg. Inspektorzy to wiedzą i uznają. Nie martw się na zapas, nikt Ci akurat tego nie zakwestionuje jeśli ARC będziesz przedłużał poprzez ULC lub CAMO/CAO.

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 11, 2021, 07:38 »
Ja obsługuje sam od dwóch lat. Problemu póki co nie miałem ale różnie bywa. Zacząłem mimo że były głosy że nie mogę bo "pomiar wychyleń" którego nie mogę wykonać mimo że jest on w liście czynności które może wykonać pilot-właściciel. Tam byłem w stanie udowodnić że to bujda z tym zapisem jest trochę gorzej.
Póki co nie zamierzam rezygnować z własnej obsługi, POT zostawię stary, wg. danych obsługowych i czekam na rozwój sytuacji.



stealth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 11, 2021, 11:21 »
Ja obsługuje sam od dwóch lat. Problemu póki co nie miałem ale różnie bywa. Zacząłem mimo że były głosy że nie mogę bo "pomiar wychyleń" którego nie mogę wykonać mimo że jest on w liście czynności które może wykonać pilot-właściciel. Tam byłem w stanie udowodnić że to bujda z tym zapisem jest trochę gorzej.
Póki co nie zamierzam rezygnować z własnej obsługi, POT zostawię stary, wg. danych obsługowych i czekam na rozwój sytuacji.

ULC się nie przyczepi. Sprawdziłem z naczelnikiem LTT od lotnictwa ogólnego i potwierdził to co piszecie z Waldkiem.

W sumie to przepraszam bo trochę namieszałem :).

Pozdrawiam,
Paweł

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 11, 2021, 16:17 »

ULC się nie przyczepi. Sprawdziłem z naczelnikiem LTT od lotnictwa ogólnego i potwierdził to co piszecie z Waldkiem.

W sumie to przepraszam bo trochę namieszałem :).

Pozdrawiam,
Paweł

Zasiałeś wątpliwości i dobrze. Nie ma co przepraszać. Takie sprawy warto weryfikować.

Fajnie że wyjaśniłeś sprawę, w sumie miałem sam to zrobić.

pozdrawiam
RP