Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.  (Przeczytany 1447 razy)

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« dnia: Grudzień 13, 2020, 15:28 »
http://edziennik.ulc.gov.pl/DU_ULC/2015/15/akt.pdf

W tym dokumencie czytamy, że Dyrektywy AD są obowiązujące jedynie wówczas, gdy są wydane przez EASA. Co dziwne, część AD wydanych przez LBA Luft Bundesamt  jeszcze EASA nie opublikowała, więc w sensie prawnym chyba przestały one obowiązywać. Czy się mylę?
 Biuletyny Serwisowe SB są niewiążącymi zaleceniami. pisząc POT (AMP) warto więc zastanowić się, czy dany SB wpisać i uwzględnić, bo jeśli go wpiszemy do POT, to później będziemy rozliczani skrupulatnie z jego wykonania często przez "wykwalifikowany personel", cokolwiek bo będzie znaczyć w ocenie Inspektora. Przykładowo uwzględnienie w Programie Obsługi Technicznej SB wskazującego na pomiar mikrometrem może zaskutkowac wymogiem pomiaru przez certyfikowany zakład, za pomocą legalizowanego przyrządu. To może być cokolwiek droższe, czasochłonne i bardziej kłopotliwe niż zakup mikrometru za 100 zł i nieformalne wykonanie nieobowiązkowego SB.
W moim szybowcu IOT (ICA) Instrukcja Obsługi Technicznej nie przewiduje obsługi pasów - jeśli pisząc POT uwzględnię biuletyn Gadringera, sprawne pasy skrócą formalną zdatność do 12 lat.
Warto jednak zastosować aktualną instrukcję przyrządów Winter, bo staną się one bezobsługowe.
Jeśli POT oprę na instrukcji DAH - posiadacz zatwierdzenia projektu (a nie na MIP Minimalny Program Obsługi), to przeglądy roczne mogę wykonywać sam. Wystarczy wpisać do POT jakiś wątpliwy SB (na przykład SB wymagający pomiar mikrometrem), aby utknąć z formalnie niesprawnym szybowcem w środku sezonu, w oczekiwanie na przegląd w zakładzie, albo ćwiczyć się z ULC przy przeglądzie do ARC.

Proszę o konstruktywne uwagi do tych amatorskich spostrzeżeń.

Dear Mr Górski,


Thank you for your e-mail.


All EASA Safety Publications are available through our Safety Publications tool at https://ad.easa.europa.eu/


The following ADs (LTA issued by the German Luftfahrt-Bundesamt) for Phoebus A1 also apply to Phoebus C:


- LTA 1970-031 dated 18/06/1970 (sailplanes with brake chute up to serial number 934 inclusive) – published in the EASA Safety Publications tool

- LTA 1976-268 dated 30/09/1976 (elevator control, all serial numbers) – LTA attached, missing in the EASA Safety Publications tool, will be added shortly

- LTA 1982-220 dated 22/11/1982 (service life, all serial numbers) – LTA attached, missing in the EASA Safety Publications tool, will be added shortly

The following LTAs do not apply to Phoebus C:

- LTA 1975-052 dated 16/04/1975 – only applicable to Phoebus A1 and B1, serial numbers 702 to 751.

- LTA 1993-001/3 dated 09/04/1998 (sailplanes with L´Hotellier Ball and Swivel Joints Quick Connectors) – not adopted – refer to EASA SIB 2012-04

- LTA 1994-001/2 dated 09/04/1998 (sailplanes with L´Hotellier Ball and Swivel Joints Quick Connectors) – not adopted – refer to EASA SIB 2012-04

EASA has not issued any further ADs for Phoebus C, and no further LTAs were identified by the LBA, so that the above list can be considered complete at sailplane level.

At appliances level, EASA has adopted LTA 1989-018/3, which also applies if your sailplane is equipped with an affected coupling.

Appliances ADs can be found in our tool through Advanced Search – Appliances. Unfortunately, we do not have the means to link these ADs to the products where they are potentially installed.

Relevant EASA Type Certificate Data Sheet: TCDS EASA.A.635

Some useful information is published through our AD FAQ.

Please don’t hesitate to contact us again should you require any further clarification.

Best regards,

Tanja KISTER

Safety Information Officer

European Union Aviation Safety Agency

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 13, 2020, 19:46 »
Jeszcze to, dla pełniejszego obrazu:

Sehr geehrter Herr Górski,

vielen Dank für ihre Anfrage vom 07.12.2020 bezüglich des "Phoebus C" Segelflugzeuges. Leider können wir ihnen zu ihrer Anfrage keine Auskunft erteilen, da das Muster "Phoebus" (EASA TCDS EASA.A.635, vormals LBA TCDS 252) mittlerweile ein so genanntes "EASA Produkt" ist und das Luftfahrt-Bundesamt (LBA) nicht mehr die zutreffende Stelle für ihre Anfrage ist.

Bitte wenden sie sich an die zuständige Stelle bei der EASA, die EASA Programming and Continued Airworthiness Information Section, Certification Directorate, E-mail:  ADs@easa.europa.eu 

Mit freundlichen Grüßen,

i.A.

 

Andreas  Loschke

Sachgebiet T23 - Lufttüchtigkeitsanweisungen / Airworthiness Directives

 

cid:image005.jpg@01D306EB.10DD0DC0


Luftfahrt-Bundesamt

Referat  T2 - ACAM, Technisches Personal und Lufttüchtigkeitsanweisungen
38144 Braunschweig

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 15, 2020, 12:24 »
Niech ktoś to przetłumaczy na język ludzki.  ADs wydane przez LBA, a nie opublikowane jeszcze przez EASA, dla szybowców z certyfikatem EASA, na znakach SP, obowiązują, czy nie obowiązują.
Nikt tego  nie wie?  Nawet w ULC ?

Sehr geehrter Herr Górski,

solange sich das Luftfahrzeug auf dem deutschen Register befindet, sind alle zutreffenden LTA/AD, welche das LBA und die EASA zu Ihrem Luftfahrzeug veröffentlicht hat, umzusetzen.
Wenn das Luftfahrzeug auf dem polnischen Register ist, sind alle zutreffenden LTA/AD, welche das ULC und die EASA zu Ihrem Luftfahrzeug veröffentlicht hat, umzusetzen. Möglicherweise gibt es spezielle Anweisungen der ULC.

SB sind freiwillige Maßnahmen, außer sie sind Bestandteil einer LTA/AD.

Alle AD/LTA, welche das LBA und die EASA veröffentlicht hat, sind mit dem Tag der Bekanntgabe gültig und bleiben dies auch. Änderungen zum Inhalt werden mittels Revision bekannt gegeben. Es ist stets die neuste Revision umzusetzen.

Fragen und Anregungen zu Lufttüchtigkeitsanweisungen senden Sie bitte per E-Mail an ad@lba.de


Mit freundlichen Grüßen
im Auftrag

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 263
  • Liked: 28
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 15, 2020, 15:02 »
Dyrektywy zdatności powstają w związku z potencjalnym zagrożeniem bezpieczeństwa. Nierozsądne jest ich nie wykonywanie, nawet jeśli nie są wymagane prawem (mam na myśli stare dyrektywy LBA, które niemiecki urząd publikował do czasu wejścia w życie Part M a następnie Part ML). Inna sprawa jest taka, że jeśli szybowiec był w ciągłej eksploatacji, to dyrektywy LBA już dawno powinny być wykonane na twoim szybowcu. Może należy wykonać solidną analizę dokumentacji i okaże się, że problem nie istnieje.

Prawo natomiast nakłada na ciebie obowiązek wykonania AD's opublikowanych przez EASA. Mam nadzieję, że to powinno rozwiać twoje wątpliwości.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 15, 2020, 15:08 wysłana przez WaldekK »

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 24, 2020, 11:28 »

Sprawa porządnie wyjaśniona przez rzetelnego urzędnika ULC - patrz załącznik.

For a design of or a design change related to an aircraft, engine, propeller, part or appliance, which has been
validated by EASA, or before 28 September 2003, by an EASA Member State, any airworthiness directive
issued by the State of Design of that aircraft, engine, propeller, part or appliance, or design change, shall
apply as of their effective date, unless the Agency adopts a different Decision.

Drobny problem techniczny pozostaje w tym, że LBA jakoś tego przepisu nie dostrzegło i zaprzestało publikowania wydanych przez LBA Dyrektyw dla szybowców niemieckiej produkcji, obecnie pod EASA.  LBA chyba stroi sobie żarty, bo z pytaniem o treść AD, które obowiązana jest publikować LBA, LBA odsyła mnie do prywatnej firmy, która owe AD nieoficjalnie utrzymuje na swojej stronie.
LBA nie dostrzegło, że nie było legalne zaprzestanie publikowania AD niemieckich (co ma miejsce) bez formalnego wycofania ich z zakresu obowiązywania.  Zatem formalnie obowiązują AD niemieckie, choć ich treść jest tajna :)

KS napisał na forum w 2018 r. :
Pilot-właściciel nie wykonuje zadań obsługi technicznej, jeżeli zadanie:
9. stanowi część kontroli rocznej lub przeprowadzanej co 100 godzin, ujętej w minimalnym programie przeglądu opisanym w pkt M.A.302 lit. i).

Obecnie przepis ten już nie obowiązuje.



stealth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 05, 2021, 14:20 »

Prawo natomiast nakłada na ciebie obowiązek wykonania AD's opublikowanych przez EASA. Mam nadzieję, że to powinno rozwiać twoje wątpliwości.

Drobna uwaga. Obowiązują nie tylko AD EASA ale także kraju posiadacza świadectwa typu chyba że EASA uznała że danej dyrektywy nie wolno stosować na statkach powietrznych zarejestrowanych w EU oraz kraju rejestracji.

stealth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 05, 2021, 14:51 »

KS napisał na forum w 2018 r. :
Pilot-właściciel nie wykonuje zadań obsługi technicznej, jeżeli zadanie:
9. stanowi część kontroli rocznej lub przeprowadzanej co 100 godzin, ujętej w minimalnym programie przeglądu opisanym w pkt M.A.302 lit. i).

Obecnie przepis ten już nie obowiązuje.

Tadku bądź bardzo ostrożny w tym co piszesz lub sugerujesz wpisami. Jakkolwiek M.A.302(i) został wykreślony, to jego zawartość znajdziesz w Załączniku II do Part-ML, a tam w punkcie b(2) jak byk napisane, że nie może wykonywać zadań, które stanowią część przeglądu 100h/rocznego!

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 05, 2021, 21:42 »
Im bardziej Puchatek zaglądał w załącznik drugi tym bardziej tego zapisu o którym mówisz tam nie było ;)
Chyba że źle zaglądam. ?!


Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 06, 2021, 19:27 »
Czytając rozporządzenia Komisji (UE) koniecznie pozyskaj wersję skonsolidowaną, np. ze strony ULC.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02014R1321-20200324&from=EN (wersja skonsolidowana) są na stronie Sejmu).

 Na jakiej podstawie stealth twierdzisz, że "Obowiązują nie tylko AD EASA ale także kraju posiadacza świadectwa typu".
Po przekazaniu mojego typu szybowca pod EASA  EASA nie opublikowała AD wcześniej wydanych przez LBA,  LBA wykasowała swoje AD do tego typu  ze swego systemu informatycznego, a mnie LBA odsyła w tej sprawie do strony jakiejś prywatnej firmy, która nie ma uprawnień do wydawania i publikowania AD ani za LBA, ani za EASA.  Czy ULC może wymagać ode mnie wykonania AD publikowanych obecnie jedynie na stronie internetowej prywatnej, niemieckiej firmy?  Czy kserówka AD na stronie internetowej prywatnej, niemieckiej firmy jest w Polsce źródłem prawa?  Jak to się ma do zapisów art. 87 ust. 1  Konstytucji?

stealth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 09, 2021, 14:49 »
Im bardziej Puchatek zaglądał w załącznik drugi tym bardziej tego zapisu o którym mówisz tam nie było ;)
Chyba że źle zaglądam. ?!

Sorki, chodziło o pkt b(9) a nie b(2). Puchatek dobrze zaglądał, tylko za wysoko wzrok trzymał ;).

Pozdrawiam,

stealth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 09, 2021, 15:14 »


 Na jakiej podstawie stealth twierdzisz, że "Obowiązują nie tylko AD EASA ale także kraju posiadacza świadectwa typu".


Na podstawie decyzji wykonawczej dyrekora EASA 2019/018/ED,
Art 1

For a design of or a design change related to an aircraft, engine, propeller,partor appliance,which has been validated  by  EASA,  or  before  28  September  2003,  by  an  EASA  Member  State,  any  airworthiness  directive issued by the State of Design of that aircraft,  engine, propeller, partor appliance,or design change,shall apply as of their effective date, unless the Agency adopts a different Decision.

EASA stopniowo na swojej stronie https://ad.easa.europa.eu/ powinna (i w miarę możliwości to robią) publikować również AD z zamierzchłych czasów. No jak pisałeś nie zawsze tak jest. Powinny to też publikować poszczególne nadzory, dałeś przykład jak tego nie robią.

Czy kserówka jest źródłem prawa? Pewnie nie, ale gdybym był z nadzoru, to złośliwie bym Ci powiedział, że twoim obowiązkiem jako właściciela jest zapewnić sobie dostęp do wszystkich mających zastosowanie AD i oczywiście je wdrożyć.

Pytałeś czy ULC może wymagać  - no nawet musi tego wymagać (wykonania AD). Niestety dla nas, użytkowników, to nie ich problem, że inny nadzór nie publikuje AD.

Dałeś bardzo dobrą wskazówkę z tą wersją skonsolidowaną przepisów. Ja dodam jeszcze, że czasami, żeby zrozumieć o co chodzi w danym punkcie, trzeba sprawdzić kilka innych w przepisie albo i zerknąć do rozporządzenia bazowego.

Pozdrawiam,

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 09, 2021, 18:57 »
W starych przepisach był to punkt 2 jak mówisz.
Co do punktu 9. Chodzi o sytuację gdy organizacja nadaję ARC wtedy nie można zrobić przeglądu samemu.
To nie wyklucza wykonania przeglądu wg. MIP przez pilota właściciela.

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 09, 2021, 22:35 »
Choć polskie tłumaczenie już inaczej brzmi w tym przypadku.
9)  stanowi część kontroli przeprowadzanej co 100 godzin / kontroli rocznej (w tych przypadkach zadanie obsługi technicznej jest  połączone z  przeglądem zdatności do  lotu  przeprowadzanym przez organizacje obsługi technicznej lub niezależny personel poświadczający).


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R1383&from=EN

stealth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 10, 2021, 10:33 »
Choć polskie tłumaczenie już inaczej brzmi w tym przypadku.
9)  stanowi część kontroli przeprowadzanej co 100 godzin / kontroli rocznej (w tych przypadkach zadanie obsługi technicznej jest  połączone z  przeglądem zdatności do  lotu  przeprowadzanym przez organizacje obsługi technicznej lub niezależny personel poświadczający).


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R1383&from=EN

No właśnie ten punkt, również w wersji oryginalnej jest napisany w dziwny sposób, bo nie jest to zdanie warunkowe (to w nawiasie). Niestety, w AMC do załącznika się do tego nie odnoszą, a FAQ na stronie EASA nie uwzględnia nowych załączników do 1321. Trzeba by ULC spytać.

Ja zadałbym inne pytanie, a mianowicie, czy pilot-właściciel (taki bez licencji mechanika) posiada umiejętności i ma wyposażenie niezbędne do wykonania wszystkich zadań wchodzących w zakres przeglądu 100h/1Y?

Bo uznając, że to zdanie w b(9) jest warunkowe, to faktycznie pilot-właściciel może wykonać taki przegląd.

Pozdrawiam,
Paweł

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 156
  • Liked: 25
Odp: Czy AD i SB są obowiązkowe? Jak napisać POT.
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 10, 2021, 11:44 »
w AMC
"The  inspections  to  be  carried  out  are  limited  to  those  areas  and  tasks  listed  in  this  AMC  to AppendixII; this allows flexibility in the development of the maintenance programme and does not  limit  the  inspection  to  certain  specific  periodic  inspections.  A  50-h/6-month  periodic inspection for a fixed-wing aeroplane as well as the 1-year inspection for a glider may normally be eligible for pilot-owner maintenance."