Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Poziom sportowy SMP  (Przeczytany 11673 razy)

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Poziom sportowy SMP
« dnia: Marzec 28, 2014, 22:24 »
Chciałbym zasięgnąć opinii jak rozumiecie określenie "wysoki poziom sportowy zawodów"? I jak to w praktyce osiągnąć?

Czy ograniczenie w postaci minimalnej liczby punktów na LR do kwalifikacji na zawody klasy SMP przyczynia się do zwiększenia poziomu sportowego zawodów?

Moim zdaniem nie. Ograniczenie to nie powoduje, że przybywa nam dobrych zawodników, o wysokiej pozycji rankingowej. Ograniczenie to powoduje jedynie, że mamy mniej słabszych zawodników.

Co zatem zrobić, aby poziom naszych SMP był relatywnie wysoki?
MS

Lukasz Blaszczyk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 283
  • Liked: 78
  • www.lukaszblaszczyk.com
    • Sportowiec
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 29, 2014, 08:49 »

Cześć,

Poziom sportowy jest wysoki, w zeszłym roku były 2 medal na Mistrzostwach Świata w Argentynie, 5 medali na Mistrzostwach Europy w Ostrowie, i 1 w Vinon, najwyższe punkty w rankingu światowym dla POLSKI i to z niezłą przewagą. Zastanowiłbym się dlaczego był tylko jeden w Vinon i tu wyciągnął wnioski - za mało latamy w górach TAK? TAK a Sebastian do tego namawia, może Mirek opowiedziałbyś co Ty byś zalecił w tej kwestii na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń.

Jeśli chodzi o poziom sportowy jest ogólnie bardzo wysoki, TAK? TAK. Wystarczy tylko sprawiedliwy system rankingu bo ten proponowany na ten sezon i lata kolejne jest mało zachęcający jest też niesprawiedliwy i musi być w całości zmieniony moim zdaniem. W zawodach rangi SMP ograniczenie tylko maksymalnej liczby zawodników uwarunkowane warunkami uzasadnionymi przez procedury lokalne danego lotniska - to przedstawia i argumentuje organizator SMP.

Moja propozycja wygląda tak:

Punktacja w trzech blokach załatwia temat:

1. BLOK - WGC/EGC
2. BLOK - SMP
3. BLOK - KZS

Dla każdego BLOKu inny współczynnik. WGC/EGC najwyższy BLOK, KZS najniższy. Współczynnik stały niezmienny dla danego BLOKu.

Startując np. 2 razy w bloku SMP zostają punkty z jednych najwyżej punktowanych SMP na których zyskałeś najwięcej punktów. Jeśli nie wystartujesz w bloku KZS wcale a wystartowałeś w SMP np. 2 razy, to gorszy wynik z SMP wchodzi z automatu w blok niższy czyli w tym przypadku blok KZS ale przeliczony już z wagą dla bloku KZS, uwzględniając miejsce które zająłeś w SMP i zaczyna się robić sprawiedliwie. Start 2 razy w bloku WGC/EGC gorszy wynik zrzuca gorszy wynik podobnie do bloku SMP z ich wagą, (może się okazać wtedy, że punktowo po przeliczeniu będzie lepszy lub gorszy jeżeli starowałeś w niższym bloku i masz tam jakiś już wynik). W tym momencie latamy tak, żeby uzbierać po jednym najlepszym wyniku w danym bloku i tyle. Pracujemy na punkty w bloku WGC/EGC, SMP, KZS - a do rankingu trafiają dwa najlepsze bloki. Latamy wtedy w klasach, które nam podchodzą a jak chcemy wypróbować innej to proszę bardzo. Wg obecnego systemu starty w większej ilości SMP to z założenia korzyść dla samego zawodnika TAK? TAK. A niesprawiedliwa dla tych co nie mogą (z różnych powodów nie tylko sprzętowych, finansowych czy urlopowych, pewnie jest ich więcej) dlatego powinien być podział na BLOKi.

Ilość kadrowiczów startujących w zawodach decyduje o jakości zawodów - to zawsze będzie niesprawiedliwe bo to zależy od ilości, która po prostu przyjedzie, TAK? TAK. I tutaj tak - skoro SMP CLUB mają więcej kadrowiczów niż SMP 18m/OTWARTA to jest to niesprawiedliwe i zawsze tak będzie obojętnie jakie to będą zawody, TAK? TAK. Za moment może być tak w STD lub innej.

Tutaj pomysł, żeby pominąć liczbę kadrowiczów,którzy wpływają na współczynnik zawodów bo to jest nieosiągalne żeby było sprawiedliwe tak samo ilość rozegranych konkurencji - to też jest niesprawiedliwe i nieosiągalne żeby było sprawiedliwe, TAK? TAK. Te dwa czynniki psują nam lub mocno dzielą nas, czy TAK? TAK.  Pozostaje punktować wg proporcji. Mistrz SMP dostaje 1000pkt rankingowych = 100% możliwych punktów do zdobycia, kolejny zawodnikom wg proporcji procentowej względem zwycięzcy i tyle co tu gdybać.

Wniosek: Założenia systemu o podnoszeniu rangi zawodów przez jakieś założone wytyczne zepsuły nam równą walkę o punkty TAK? TAK.

Punktacja proponowana:

Zwycięzca zawodów zdobył 6789 pkt równe jest to 100% czyli 1000pkt
drugi zdobył 6500 pkt równe jest to 95.7% czyli 957pkt
itd
Dodałbym premię za 1,2,3 miejsce jako system motywujący i zachęcający do walki o najwyższe miejsca. 1 - extra 5%, 2 - extra 3%, 3 - extra 1% z MAX 1000 możliwych punktów.
Pozostaje tylko współczynnik bloku zawodów ustalić i tyle, z czym tu się tyle SZARPAĆ.

PolakPotrafi - myślę, że tym razem też zadziała ;)

http://polakpotrafi.pl/projekt/szybowcowe-mistrzostwa/wesprzyj?reward=MQ==

Pozdrawiam,

BL
www.lukaszblaszczyk.com

"Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships"

Partnerzy:
www.osiedleksiazenice.pl/
www.kontakt.io/
www.cnc-plus.de/

CM

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Liked: 1
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 29, 2014, 12:49 »
Popieram projekt Lukasza i uwazam ze powinien on byc wprowadzony jako nasz nowy system rankingu.
CM

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 29, 2014, 16:16 »
Popieram projekt Lukasza i uwazam ze powinien on byc wprowadzony jako nasz nowy system rankingu.
CM

Projekt Łukasza nie uwzględnia np. jakości zawodów oraz liczby konkurencji. To prawda, że nie od nas to zależy ilu zawodników przyjedzie i jaka będzie pogoda, ale jednak stopień trudności jest zupełnie różny, a co za tym idzie waga punktów jest inna.

Poza tym przy odpowiednim doborze współczynników poszczególnych bloków zawodnik może "zaparkować" w kadrze na wieki. I to niezależnie od tego jakie będzie osiągał wyniki.
MS

Zbyszek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 49
  • Liked: 10
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 29, 2014, 19:37 »
Projekt Łukasza odbieram że zmierza w kierunku sprawiedliwego rozdziału punktów.
Na pewno można go dopracować, bo np nie wiem jak miałyby być punktowane inne zawody, np popularne zawody w Prievidzy czy w Nitrze, bądź uzupełnić o jakieś elementy.

A co do współczynników - to może lepiej żeby ich nie było, niż miałyby być liczone w sposób nie odzwierciedlający właściwie wyniku sportowego.

Czy współczynnik za ilość konkurencji jest właściwy? Nie sadzę, to próba wyeliminowania przypadkowego wyniku, ale, tak naprawdę, ale zwykle i tak zwyciężają najlepsi i to im odbiera się punkty. Przy większej ilości konkurencji dobry zawodnik, latający "ostro". może też stracić. Inaczej mówiąc - fart lub niefart może nas dopaść w różnych momentach. A i tak zwykle  szczęście zwykle sprzyja lepszym.

To samo dotyczy innych współczynników, nad którymi powinniśmy się zastanowić, bo w zależności od ich ustawienia można niesprawiedliwie faworyzować jakieś zawody lub odwrotnie. Np zmiany we współczynniku ilości zawodników na pewno nie sprzyjały zawodom w klasie club - zwykle bardzo licznie obsadzanych.

Pozdrawiam
CH

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Poziom sportowy SMP- wątek za mało latamy w górach
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 29, 2014, 21:42 »
za mało latamy w górach TAK? TAK a Sebastian do tego namawia,

Chętnie polatałbym w górach (i trochę próbuję ), ale to i smieszno i strasznie.
Bez "wdrożenia", bez polatania na dwusterze na przeloty z doswiadczonym pilotem, a później za "przewodnikiem"  nie  mam odwagi,(lub może za mało optymizmu"jakoś to będzie")
Tej jesieni na Żarze nad Magurką sprawdziłem empirycznie jak to może byc na zawietrznej-może być  bardzo źle! (mimo tego że "ćwiczenie" wykonałem z duzym zapasem wysokości to powrót na nawietrzną był "niezapomnianym przeżyciem"
Widze potrzebę  szkolenia typu"górski oboz przelotowych"
Bez szkolenia "górskiego" w górach polatam niewiele  a zdobycie samodzielnie doświadczenia pilotowi z osrodków "niegórskich" zajmie lata! (szkoda , bo w górach można "przedłużyć sezon o wrzesień , październik, listopad, i falowo dalej
« Ostatnia zmiana: Marzec 29, 2014, 21:45 wysłana przez andrzej »
andrzej

Marek Kornec

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 164
  • Liked: 84
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 29, 2014, 22:03 »
Andrzej istnieje duża szansa, że w Pucharze Safari (Czechy) w lipcu,  wlatując głęboko w cylinder polatamy po południowej stronie Karkonoszy. Jazda przednia choć zawsze można odboczyć w niziny.
MK
Pozdrawiam MK

KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do
Nas---[img]http://szybowce-kss.pl/wp-content/uploads/2015/10/s

Lukasz Blaszczyk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 283
  • Liked: 78
  • www.lukaszblaszczyk.com
    • Sportowiec
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 30, 2014, 11:33 »
Witam,

Do MarekS - zakotwiczyć niekoniecznie, każdy ma prawo o awans do KADRY, REPREZENTACJI, najlepsi zawodnicy typu SK, ZN, KS w której klasie by nie wystartowali to ją rozgromią i po jakiej przerwie by nie wrócili (patrz - KS) niech sobie zakotwiczą a my się uczmy od nich a nie prostujmy regulamin, tylko dobierzmy współczynnik, tak żeby już gorsi zawodnicy niż nasi mistrzowie nie zakotwiczyli za łatwo. Nie brzydźmy się tak bardzo klasy CLUB (tak to odbieram jak wskazujesz, że to porażka żeby wsiąść w niego zawodnikowi 18m) ROMAN MRACEK - wsiada w jeszcze większe "badziewie" a lata często-gęsto w klasach 18m/OPEN i z dumą wchodzi na pudło i tu i tam. Może dzisiejszy poziom klasy CLUB podniesie poziom latania w innych wyższych klasach, nad tym bym się mocno zastanowił patrząc właśnie na przykładzie ROMANA MRACKA i SEBASTIANA KAWY - który na każdym Pucharze Beskid startował na Jantarku i Brawie.

Do Zbyszek - niestety tylko do bloku KZS. Można go nazwać wtedy blokiem KZS ze znakiem "+". Czyli KZS+ 

Pozdrawiam,

BL
www.lukaszblaszczyk.com

"Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships"

Partnerzy:
www.osiedleksiazenice.pl/
www.kontakt.io/
www.cnc-plus.de/

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 30, 2014, 13:56 »
Witam,

Do MarekS - zakotwiczyć niekoniecznie, każdy ma prawo o awans do KADRY, REPREZENTACJI, najlepsi zawodnicy typu SK, ZN, KS w której klasie by nie wystartowali to ją rozgromią i po jakiej przerwie by nie wrócili (patrz - KS) niech sobie zakotwiczą a my się uczmy od nich a nie prostujmy regulamin, tylko dobierzmy współczynnik, tak żeby już gorsi zawodnicy niż nasi mistrzowie nie zakotwiczyli za łatwo. Nie brzydźmy się tak bardzo klasy CLUB (tak to odbieram jak wskazujesz, że to porażka żeby wsiąść w niego zawodnikowi 18m) ROMAN MRACEK - wsiada w jeszcze większe "badziewie" a lata często-gęsto w klasach 18m/OPEN i z dumą wchodzi na pudło i tu i tam. Może dzisiejszy poziom klasy CLUB podniesie poziom latania w innych wyższych klasach, nad tym bym się mocno zastanowił patrząc właśnie na przykładzie ROMANA MRACKA i SEBASTIANA KAWY - który na każdym Pucharze Beskid startował na Jantarku i Brawie.

Do Zbyszek - niestety tylko do bloku KZS. Można go nazwać wtedy blokiem KZS ze znakiem "+". Czyli KZS+ 

Pozdrawiam,

BL

Łukasz,

Nie napisałem "zakotwiczyć" tylko "zaparkować". Używając tego określenia miałem na myśli sytuację (która obecnie nie ma miejsca) w której przy odpowiednim doborze współczynników słabszy (lub leniwy) zawodnik mógłby zaparkować w KN na wieki zajmując jednocześnie słabe miejsca na zawodach MŚ i ME. To jest wada Twojej koncepcji, a nie sytuacja, z którą mamy do czynienia dzisiaj.

Jeśli chodzi o klasę Klub to broń Boże nie brzydzimy się jej, tylko mi osobiście bardzo trudno się przesiąść z wygodnego ASG z silniczkiem do Jantara po to tylko, żeby napykać sobie punktów do rankingu. A tak niestety działa nasz regulamin LR, co zresztą wykazałem w innym wątku.

"Voilà:

2011
868.1 – 2011 – 3 miejsce / 33 – 36. Szybowcowe Mistrzostwa Polski, Częstochowa – kl. Otw
877.2 – 2011 – 21 miejsce / 56 – 56. Szybowcowe Mistrzostwa Polski, Zielona Góra – kl. Std

jest bardzo dużo takich przypadków. Co może uzasadniać sytuację w której zajęcie 21 miejsca w SMP STD daje więcej punktów niż 3 miejsce w SMPO?
Podobnie było wcześniej i później. Nierzadko miejsce w II lub III dziesiątce w SMP Klub lub 15m(STD) dawało więcej punktów do rankingu niż miejsce 3 - 6 w SMPO i 18m."
MS

JF

  • Ekspert
  • Aktywny użytkownik
  • ******
  • Wiadomości: 116
  • Liked: 32
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 30, 2014, 14:39 »
W takim razie, może warto pomyśleć o współczynniku zajętego miejsca w zawodach. W ten sposób wyeliminujemy takie przypadki, o których wspomniał Marek. A może kiedyś już były takie pomysły? Przy tym rywalizacja też może wyglądać ciekawiej, bo o miejsca będą "bić się" także zawodnicy z dalszych pozycji.

tomkrok

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 531
  • Liked: 296
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 30, 2014, 15:10 »
Moim zdaniem system rankingowy nie powinien w żadnym miejscu odnosić się do miejsca zajętego w danych zawodach. Podstawą powinny być zdobyte punkty w odniesieniu do punktów zwycięzcy.  Można dyskutować o pozostałych współczynnikach związanych z liczbą konkurencji, rangą zawodów czy "jakością" startujących zawodników ale główna zasada powinna być zachowana. Jeszcze drobiazg tytułem wyjaśnienia -  nie ma nigdzie w naszym systemie obliczeń rankingowych "ilości kadrowiczów" startujących w danych zawodach.

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 30, 2014, 16:01 »
Moim zdaniem system rankingowy nie powinien w żadnym miejscu odnosić się do miejsca zajętego w danych zawodach. Podstawą powinny być zdobyte punkty w odniesieniu do punktów zwycięzcy.  Można dyskutować o pozostałych współczynnikach związanych z liczbą konkurencji, rangą zawodów czy "jakością" startujących zawodników ale główna zasada powinna być zachowana. Jeszcze drobiazg tytułem wyjaśnienia -  nie ma nigdzie w naszym systemie obliczeń rankingowych "ilości kadrowiczów" startujących w danych zawodach.

Zgadzam się, że system powinien być oparty na punktach a nie na miejscach. Punktacja bardziej odzwierciedla wynik sportowy. W przypadku MŚ i ME są jeszcze dodatkowe punkty na miejsce, bo walczymy o medale, które z kolei są potrzebne przy dotacjach etc.

Ja chciałem zwrócić na inny problem, a mianowicie na swego rodzaju perpetum mobile które obecnie występuje w systemie rankingowym.
Polega ono na tym, że więcej punktów na LR można zdobyć startując w SMP w klasach Klub, 15m i Std. Dzieje się m.in. dlatego, że klasy te są najlepiej obsadzone zawodnikami, którzy zajmują wyższe pozycje w LR. A mają oni wyższe pozycje m.in. dlatego, że startują właśnie w tych klasach.. i tak dalej. Piszę oczywiście bardzo ogólnie, chcą zwrócić uwagę na pewne zjawisko, nie mam do nikogo żadnych pretensji ani zarzutów.

Moim zdaniem lepszy system byłby, oparty na pewnym rodzaju specjalizacji.
MS

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 30, 2014, 23:32 »
Trudny temat.

Z nierealnych: dać każdemu ASG lub JS1 :) - oj byłoby ciekawie jakby ci wszyscy juniorzy zaczęli wykrzesywać nieznane pokłady osiągów z tych szybowców... :))

Co dla mnie znaczy wysoki poziom? To przede wszystkim styl latania, zawodnicy nie bojący się myśleć i latać samodzielnie - tzw. groźni rywale. Oczywiście takie latanie wiąże się z dużym ryzykiem wtopy ale daje też możliwość sprawdzenia swoich możliwości i czasem daje spektakularne efekty.
Ten kto nie sprawdził swoich limitów, czyli nie zaliczył parę razy największej porażki i największej wygranej (z przewagą wtop oczywiście) będzie musiał dłużej trenować by pokazać lwi pazur w swoim lataniu.

Słaby poziom? Dużo latania peletonowego. Wbrew pozorom duża ilość zawodników nie prowadzi do zwiększenia poziomu zawodów, czasem dzieje się wbrew przeciwnie - warto o tym pamiętać.
Już kiedyś o tym pisałem, jeśli mamy fajne zawody rekreacyjne to mamy słabszy poziom i odwrotnie. Nie da się wyłaniać najlepszych gdzie wszystkie konkurencje to tr. 100 z 5-cioma PZtami i 100-oma uczestnikami.

Pozdrawiam,
k.


Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

Andrzej Siembida

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 164
  • Liked: 16
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 31, 2014, 11:33 »
Wprawdzie nie mam doświadczenia zawodniczego w szybowcach, ale może warto skopiować rozwiązanie z ... szachów?
Wszak (o ile dobrze pamiętam) Sebastian kiedyś stwierdził, że szybownictwo to gra w szachy z naturą :)

Pokrótce jaki jest mechanizm:
Każdy zawodnik rozpoczynający swoje zmagania zawodnicze ma ranking 1000.
Po każdych zawodach ranking się zmienia, ale nie na podstawie zajętego miejsca (!), ani nawet nie na podstawie liczby przeciwników, tylko na podstawie wyników osiągniętych w partiach granych z poszczególnymi zawodnikami.

Czyli: jeżeli ktoś wygrał z zawodnikiem o bardzo dobrym rankingu 1800, to jego punkty rankingowe wzrosną bardziej niż ktoś kto wygrał z osobą o słabszym rankingu 1400.

Jak to przełożyć na szybowce?
Można określić startowe punkty rankingowe przyznane wszystkim zawodnikom - przykładowo na podstawie miejsc w obecnym rankingu.
Po każdych zawodach patrzymy na to kto w nich brał udział i na tej podstawie określamy ile jest warte 1 miejsce, ile 2, ile 3.

Przykładowo: mamy 2 zawody, w pierwszych startuje 10 osób, w drugich 50 osób.
W pierwszych jest top 5 pilotów Polski, w drugich to "średniacy".
Ktoś kto zajmie 3 miejsce na zawodach 10 osobowych zdobędzie więcej punktów niż ten, kto wygra zawody obsadzone przez 50 osób.

slawek.piela

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 287
  • Liked: 78
Odp: Poziom sportowy SMP
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 31, 2014, 20:47 »
Wprawdzie nie mam doświadczenia zawodniczego w szybowcach, ale może warto skopiować rozwiązanie z ... szachów?
Wszak (o ile dobrze pamiętam) Sebastian kiedyś stwierdził, że szybownictwo to gra w szachy z naturą :)

Pokrótce jaki jest mechanizm:
Każdy zawodnik rozpoczynający swoje zmagania zawodnicze ma ranking 1000.
Po każdych zawodach ranking się zmienia, ale nie na podstawie zajętego miejsca (!), ani nawet nie na podstawie liczby przeciwników, tylko na podstawie wyników osiągniętych w partiach granych z poszczególnymi zawodnikami.

Czyli: jeżeli ktoś wygrał z zawodnikiem o bardzo dobrym rankingu 1800, to jego punkty rankingowe wzrosną bardziej niż ktoś kto wygrał z osobą o słabszym rankingu 1400.

Jak to przełożyć na szybowce?
Można określić startowe punkty rankingowe przyznane wszystkim zawodnikom - przykładowo na podstawie miejsc w obecnym rankingu.
Po każdych zawodach patrzymy na to kto w nich brał udział i na tej podstawie określamy ile jest warte 1 miejsce, ile 2, ile 3.

Przykładowo: mamy 2 zawody, w pierwszych startuje 10 osób, w drugich 50 osób.
W pierwszych jest top 5 pilotów Polski, w drugich to "średniacy".
Ktoś kto zajmie 3 miejsce na zawodach 10 osobowych zdobędzie więcej punktów niż ten, kto wygra zawody obsadzone przez 50 osób.

Pomysł jest rewelacyjny choć trzeba się przyłożyć do mechanizmu naliczania punktów by uniknąć kilku kłopotów, jest to jednak chyba do wykonania. Jednym z rozwiązań jest wstępne szeregowanie wedle bieżacych punktów rankingu a następnie dodawanie czy odejmowanie punktów w relacji do zajętego miejsca z uwzględnieniem wag punktowych zawodników startujących. (Jeśłi mamy 20 zawodników w tym dwu topowych to w razie ich przegranej słabsi zyskują więcej niż zwykle bo 'nakładli lepszym' a w razie wyniku spodziewanego najlepsi nie nabija sobie nadmiernie punktów bo konkurencji wielkiej nie mieli).

Jego podstawową zaletą jest to, iż o wartości zawodów decydować będzie KTO startuje a nie gdzie.
Podstawową trudnością jest zaliczanie zawodów za granicą ale i to da się raczej skorelować z listą IGC (po związaniu naszych punktów w rankingiem IGC) lub innymi wspólczynnikami.

Dobry system tego typu ma wiele zalet - między innymi możliwość skalowanie dynamiki wzrostów/spadków.
Każde zawody o okreslonym standardzie będą atrakcyjne ze względu na to KTO startuje. I chyba o to chodzi. Ci co nie chcą dyskomfortu w szybowcach słabszej klasy nic nie tracą a wszyscy zyskują na mechanizmie porównawczym niezależnym od 'rangi zawodów'.

Tylko jak pisałem nieco pracy trzeba włożyć w model punktowy.

S