Witam wszystich na nowym forum
Niezaleznie od wyników i podjętych w przyszlości decyzji, sugeruję, aby dokonując zmian w tak ważnych sprawach, Komisja Szybowcowa dokonała szerokiej konsultacji w naszym srodowisku. Jak tego dokonać? Nie wiem, ale powinno to wyrażać szeroką opinię zarówno doświadczonych zawodników, jak i początkujących.
Jesli takiej konsultacji nie bedzie, i nie będzie zgody większości środowiska na te zmiany, to w krótkim czasie może okazać się, że nastąpią kolejne radykalne zmiany w drugą stronę - np nastapi zmiana pogladow, albo nowa Komisja Szybowcowa będzie miała rownie wiele argumentów za zmianami co poprzednia.
Natomiast jesteśmy chyba zgodni co do tego, że polityka w tym zakresie powinna być długofalowa, min 5-10 lat (opinia ta wyrażana była m.in.na corocznym spotkaniu szybowcowym w Lesznie przez Janusza Centkę, Jurka Kolasińskiego, czy też na tym forum przez Żółwia). Wiąże się to głównie z tym, że kupując drogi szybowiec powinniśmy mieć w miarę stabilną politykę.
Żeby taka konsultacja miała sens, propozycja zmian powinnia być kompleksowa. Dlaczego? Bo diabeł tkwi w szczegółach. Np bardzo łatwo jest (niezależnie od przyjętego układu zawodów) podnieść lub obniżyć znaczenie poszczególnych zawodów dokonując zmian w całej masie współczynników, w których ja już się pogubiłem - ostatnio wprowadzono sporo zmian których znaczenia nie rozwikłałem. Wpływ tych współczynników może być taki że może znacznie korzystniejsze byc (jeśli chodzi o punkty rankingowe) startowanie w określonych zawodach.
Kompleksowa propozycja powinna więc zawierać:
- rodzaje szybowców i zakresy współczynników mogących startować w danej klasie (bez straty współczynnika, oczywiście), w tym zagadnienia związane z J2B czy dwumiejscówkami, czy też dopuszczenie rywalizacji Diany z Jantarem
- system punktacji MP i KZS, jak również innych zawodów międzynarodowych (współczynniki zawodów, jakości pilotów...).
- system kwalifikacji do zawodów rangi Mistrzostw Polski - np temat, czy kazdy, bez względu na pozycję na liście rankingowej powinien mieć prawo do startu w zawodach rangi Mistrzostw Polski - może najpierw powinien się "przetrzeć" w zawodach niższej rangi. Na dziś - dostanie się na Mistrzostwa Polski w klasie club jest trudne, nawet z wysokiej pozycji rankingowej, w zawodach na droższych szybowcach może wystartować prawie każdy. Może i tak powinno być, nie wiem...
- system kwalifikacji do Kadry Narodowej i Reprezentacji (np temat, czy Mistrz Polski w danej klasie powinien być automatycznie reprezentatem).
- czy idziemy w kierunku specjalizacji w klasach? Jeśli tak, to czy np reprezentacja powinna być wyłaniana z pozycji w rankingu ogólnym? Czy Mistrz Polski w klasie club powinien być reprezentantem w klasie otwartej, lub na odwrót?
Jak widać są to zagadnienia ściśle ze sobą związane, i moim zdaniem nie można dyskutować tylko propozycji ilości klas zawodów MP w oderwaniu od innych uwarunkowań, których zmiana może radyklanie zmienić sytuację nie zmianiając ilości MP.
A co w tym wszystkim z MP w wyścigach szybowcowych? Bedą/nie będą, może tylko KZS a może MP, w jakich klasach, jak punktowane, kwalifikacja z tych zawodów do kadry i reprezentacji....
Pozdrawiam
Zbyszek
P.S. Niezależnie od tego - czy rozwój szybownictwa zależy od przyjętych rodzajów Miestrzostw Polski?. Sądzę że ma to znaczenie drugoplanowe, choć bardzo ważne dla samych zawodników. Dla rozwoju znacznie ważniejsza może okazać się np dotarcie do mediów, szeroko pojęta popularyzacja szybownictwa.