Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Uprawnienie do startu szybowcem z napędem własnym :). Zmiany pozytywne :)  (Przeczytany 5384 razy)

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 607
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Rozmawiałem przed chwilą z Panią Naczelnik Urszulą Bocheńska-Wojda z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Powiedziała iż nie ma teraz czegoś takiego jak wpis MGTO do licencji. Przepisuje się to teraz dla osób, które już to miały.

Obecnie wystarczy odbyć przeszkolenie z instruktorem na szybowcu z MGTO.
Instruktor dokonuje wpisu w książce pilota i to jest koniec.

Na moje pytanie " A co z zagranicą? Czy wystarczy że wpis będzie po angielsku?" Pani Urszula odpowiedziała pozytywnie :).

Podstawa prawna - Rozporządzenie nr 1178 Komisji Europejskiej. Pani Urszula ma mi to jeszcze w mailu przysłać - zamieszczę go na tym forum.
« Ostatnia zmiana: Maj 26, 2014, 14:46 wysłana przez Żółw »
Pozdrawiam
Żółw

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 607
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Poniżej list od Pani Naczelnik Urszuli Bocheńskiej-Wojdy

Cytuj
Witam,
Nawiązując do rozmowy telefonicznej przesyłam poniżej wyciąg  z Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, które w Polsce zostało przyjęte do stosowania w 2013r., w zakresie metod startu.
 
FCL.220.S SPL – metody startu
Uprawnienia wynikające z licencji SPL ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego. Ograniczenie to może zostać zniesione, a nowe uprawnienia mogą być wykorzystywane po spełnieniu przez pilota wymagań określonych w FCL.130.S. 
 
FCL.130.S LAPL(S) — metody startu
a) Uprawnienia wynikające z licencji LAPL(S) ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego. Ograniczenie to można znieść w przypadku zaliczenia przez pilota:
1) w przypadku startu z wyciągarką i za samochodem holującym, co najmniej 10 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 samodzielnych startów pod nadzorem;
2) w przypadku startu za samolotem holującym lub startu z własnym zespołem napędowym, co najmniej 5 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 startów samodzielnych pod nadzorem. W przypadku startu z własnym zespołem napędowym, szkolenie w locie z instruktorem może odbyć się na motoszybowcu turystycznym;
3) w przypadku startu z lin gumowych, co najmniej 3 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem.
b) Wykonanie dodatkowych startów szkoleniowych jest wpisywane do książki lotów i potwierdzane podpisem instruktora.
c) W celu utrzymania uprawnień w każdej metodzie startu pilot musi wykonać co najmniej 5 startów w okresie ostatnich 24 miesięcy; nie dotyczy to startu z lin gumowych, w przypadku którego pilot wykonuje tylko dwa starty.
d) W przypadku niespełnienia przez pilota wymagań określonych w lit. c) musi wykonać on dodatkowe starty z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem instruktora w celu wznowienia swoich uprawnień.
 
 
FCL.230.S SPL – wymagania dotyczące bieżącej praktyki
Posiadacz licencji SPL może korzystać z wynikających z niej uprawnień dopiero po spełnieniu wymagań dotyczących bieżącej praktyki określonych w FCL.140.S.
 
 
FCL.140.S LAPL(S) — wymagania dotyczące bieżącej praktyki
a) Szybowce i szybowce z napędem. Posiadacz licencji LAPL(S) może korzystać z wynikających z niej uprawnień na szybowcach lub szybowcach z napędem dopiero, gdy w okresie ostatnich 24 miesięcy wykonał na szybowcach lub szybowcach z napędem, z wyłączeniem motoszybowców turystycznych, co najmniej:
1) 5 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy, w tym 15 startów;
2) 2 loty szkolne z instruktorem;
 
Pozdrawiam
 
Urszula Bocheńska-Wojda
Naczelnik Inspektoratu Personelu Lotniczego / Head of Personnel Licensing Inspectorate
tel. +48(22)520 74 49
e-mail ubochenska@ulc.gov.pl
 

 
Urząd Lotnictwa Cywilnego/ Civil Aviation Authority
ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa/ 2 M. Flisa Street, 02-247 Warsaw, Poland
tel.: + 48 (22) 520 72 00, fax.: + 48 (22) 520 74 38
http://www.ulc.gov.pl
« Ostatnia zmiana: Maj 26, 2014, 15:10 wysłana przez Żółw »
Pozdrawiam
Żółw

Łyku

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 98
  • Liked: 38
Lekka dygresja ale związana z rodzajami startu

Cześć,

czyli wg. aktualnie obowiązujących regulacji mamy następujące rodzaje startu:

1. Wyciągarka lub hol za samochodem.
2. Start za samolotem holującym lub szybowcem z własnym napędem.
3. Start z lin gumowych.

Czyli tzw.  "start grawitacyjny" formalnie nie istnieje?

Pozdrawiam, Łyku

Lukasz_Szymaniak

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Liked: 8
    • Aeroklub Gdański
Ja to trochę inaczej rozumiem. W trzech punktach omówione są cztery metody startu:
1. start z wyciągarką i za samochodem holującym (w oryginale  "in the case of winch launch and car launch")
2. start za samolotem holującym
3. start z własnym zespołem napędowym (w oryginale " in the case of aero tow or self launch)
4. start z lin gumowych.

Startu grawitacyjnego nie wlicza się do uprawnień, czyli nie trzeba mieć nigdzie wpisu bo nie ma do tego podstaw.

Pozdrawiam
Łukasz Szymaniak

Karol Staryszak

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 195
  • Liked: 99
a moim zdaniem start z lin gumowych to to samo co start grawitacyjny z wykorzystaniem gumki recepturki... ;)

Jeśli czegoś nie mogę naprawić, to znaczy że nie jest to zepsute... - Alf.

CZECHU.KSS

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 147
  • Liked: 38
Rozmawiałem przed chwilą z Panią Naczelnik Urszulą Bocheńska-Wojda z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Powiedziała iż nie ma teraz czegoś takiego jak wpis MGTO do licencji. Przepisuje się to teraz dla osób, które już to miały.

Obecnie wystarczy odbyć przeszkolenie z instruktorem na szybowcu z MGTO.
Instruktor dokonuje wpisu w książce pilota i to jest koniec.

Na moje pytanie " A co z zagranicą? Czy wystarczy że wpis będzie po angielsku?" Pani Urszula odpowiedziała pozytywnie :).

Podstawa prawna - Rozporządzenie nr 1178 Komisji Europejskiej. Pani Urszula ma mi to jeszcze w mailu przysłać - zamieszczę go na tym forum.

Podczas turystycznego pobytu na lotnisku w Samedan w Szwajcarii - jest to lotnisko komunikacyjne dla St.Moritz i podobno alpejska mekka szybowników szwajcarskich, dowiedziałem się że uprawnienie musi być wpisane do licencji, nawet gdy ktoś przyjeżdża z własnym szybowcem. W sumie w Samedan były wyłącznie szybowce z napędem. Według gościa który tam lata, taki wpis w licencji jest obowiązujący w całej Szwajcarii.
Karkonoskie Stowarzyszenie Szybowcowe
 
Odwiedź nas-

Żółw

  • Członkowie SKN i SKJN
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 607
  • Liked: 241
  • Obojętność jest gorsza od nienawiści. Wyklucza wsz
Wpis MGTO do licencji
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 13, 2014, 15:22 »
Jak uzyskać wpis MGTO do licencji? Poniżej stosowne wyjaśnienie.

Cytuj
W dniu 13 czerwca 2014 14:37 użytkownik Bocheńska-Wojda Urszula <ubochenska@ulc.gov.pl> napisał:
Witam,
Warunkiem wpisu do licencji SPL (sailplane pilot licence)metody startu może być:
1)      Posiadanie wpisu określonej metody startu w licencji PL(G) – wpis w licencji SPL odbywa się na podstawie raportu konwersji licencji PL(G) na SPL lub

2)      Odbycie przeszkolenia zgodnie z FCL.220.S w związku z FCL.130.S i zaliczenie egzaminu praktycznego przed egzaminatorem praktycznym w zakresie danej metody startu.

 

Osoby, które posiadają w swoich licencjach wpis metody startu: start z napędem własnym spełniły któryś z powyższych warunków.
Zgodnie z informacją, którą otrzymał Pan 26 maja br. warunkiem wykonywania na szybowcach startów określoną metodą może być przeszkolenie przeprowadzone przez instruktora i potwierdzone wpisem do dokumentacji osobistej.

Jeżeli z jakiegoś powodu posiadacz licencji SPL chce mieć wpisaną do licencji określoną metodę startu powinien oprócz przeszkolenia zaliczyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem LKE.
Pozdrawiam

Urszula Bocheńska-Wojda
Naczelnik Inspektoratu Personelu Lotniczego / Head of Personnel Licensing Inspectorate
tel. +48(22)520 74 49
e-mail ubochenska@ulc.gov.pl
Pozdrawiam
Żółw

green

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 89
  • Liked: 6
  • Mucha Standard SP-2117 Team
    • Mucha standard SP-2117
Czyli co ? Jak chciałbym mieć wpisany do licencji "start z lin gumowych" (zakładając, że nie jestem przeszkolony w tym rodzaju startu, więc nie wpiszą mi tego na podstawie konwersji PLG na SPL) to mam zdać z tych lin egzamin z egzaminatorem LKE ???
Zresztą analogicznie będzie z holem za samolotem ... i wyciągarką.

BTW. Znajdźcie mi egzaminatora LKE co ma wpisany: hol za samochodem ...

MJ

Bartek Neroj

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 316
  • Liked: 39
Hol za samolotem i start za wyciagarka przepisano mi do SPL bez problemu
Bartek Neroj

green

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 89
  • Liked: 6
  • Mucha Standard SP-2117 Team
    • Mucha standard SP-2117
Bo to podlega pod konwersję licencji, Ty konwertowałeś PLG na SPL ... to jest wyraźnie napisane w tej korespondencji z ULC, ale jakbyś w PLG miał byś nie zdjęte ograniczenie co do holu i miał samą wyciągarkę to teraz po zrobieniu przeszkolenia na hol musiał byś go zdać przed egzaminatorem LKE ... tak mi wynika z przepisów ...

MJ

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 264
  • Liked: 28
Odp: Wpis MGTO do licencji
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 14, 2014, 12:30 »
Jak uzyskać wpis MGTO do licencji? Poniżej stosowne wyjaśnienie.

Cytuj
W dniu 13 czerwca 2014 14:37 użytkownik Bocheńska-Wojda Urszula <ubochenska@ulc.gov.pl> napisał:
Witam,
Warunkiem wpisu do licencji SPL (sailplane pilot licence)metody startu może być:
1)      Posiadanie wpisu określonej metody startu w licencji PL(G) – wpis w licencji SPL odbywa się na podstawie raportu konwersji licencji PL(G) na SPL lub

2)      Odbycie przeszkolenia zgodnie z FCL.220.S w związku z FCL.130.S i zaliczenie egzaminu praktycznego przed egzaminatorem praktycznym w zakresie danej metody startu.

 

Osoby, które posiadają w swoich licencjach wpis metody startu: start z napędem własnym spełniły któryś z powyższych warunków.
Zgodnie z informacją, którą otrzymał Pan 26 maja br. warunkiem wykonywania na szybowcach startów określoną metodą może być przeszkolenie przeprowadzone przez instruktora i potwierdzone wpisem do dokumentacji osobistej.

Jeżeli z jakiegoś powodu posiadacz licencji SPL chce mieć wpisaną do licencji określoną metodę startu powinien oprócz przeszkolenia zaliczyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem LKE.
Pozdrawiam

Urszula Bocheńska-Wojda
Naczelnik Inspektoratu Personelu Lotniczego / Head of Personnel Licensing Inspectorate
tel. +48(22)520 74 49
e-mail ubochenska@ulc.gov.pl

Z całym szacunkiem, ale Pani Naczelnik nadinterpretuje przepisy PART-FCL. Zdania z jej maila:

"Odbycie przeszkolenia zgodnie z FCL.220.S w związku z FCL.130.S i zaliczenie egzaminu praktycznego przed egzaminatorem praktycznym w zakresie danej metody startu."
"Jeżeli z jakiegoś powodu posiadacz licencji SPL chce mieć wpisaną do licencji określoną metodę startu powinien oprócz przeszkolenia zaliczyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem LKE."

nie są prawdą.

Przepis FCL.130.S LAPL(S) jest klarowny i odnosi się do dwu różnych sytuacji. Jego pierwsze zdanie:

a) Uprawnienia wynikające z licencji LAPL(S) ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego.

mówi, że w momencie kiedy uzyskujemy licencję szybowcową egzaminator potwierdza, że w trakcie egzaminu pilot wykazał się umiejętnościami co do konkretnej (konkretnych) metod startu. Konsekwentnie władza lotnicza musi wydać mu licencję, w której wpisane są tylko te metody startu, które były sprawdzane podczas egzaminu.

Dalsza część przepisu odnosi się już do sytuacji, gdy pilot licencjonowany podjął zamiar szkolenia w celu uzyskania możliwości wykonywania startów przy pomocy metody innej (dodatkowej), niż ta (te) opisane powyżej.
Ta część przepisu brzmi:

Ograniczenie to można znieść w przypadku zaliczenia przez pilota:
1) w przypadku startu z wyciągarką i za samochodem holującym, co najmniej 10 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 samodzielnych startów pod nadzorem;
2) w przypadku startu za samolotem holującym lub startu z własnym zespołem napędowym, co najmniej 5 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 startów samodzielnych pod nadzorem. W przypadku startu z własnym zespołem napędowym, szkolenie w locie z instruktorem może odbyć się na motoszybowcu turystycznym;
3) w przypadku startu z lin gumowych, co najmniej 3 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem.


Tyle i tylko tyle. Nie ma tu mowy o żadnym locie egzaminacyjnym. Teraz aby mieć tę metodę wpisaną do licencji wystarczy odbyć szkolenie na nowy rodzaj startu, złożyć stosowny wniosek do ULC o wymianę licencji z prośbą o dopisanie dodatkowej metody startu , wnieść opłatę i poczekać ok. miesiąca.

Dodatkowy argument jest taki, że stanowisko Pani Naczelnik, opisane w pierwszym poście Żółwia oraz to, które tutaj komentuję, rodzą dualizm prawny, ponieważ Pani Naczelnik twierdzi, że jeśli odbyliśmy przeszkolenie na nowy rodzaj startu i nie chcemy dokonywać zmiany licencji to nie potrzebujemy lotu egzaminacyjnego ale jak już zażądamy tego wpisu do licencji to bez egzaminu ani rusz. Niestety kłóci się to z logiką.

Pozdrawiam

Waldek
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 14, 2014, 12:42 wysłana przez WaldekK »