Jak uzyskać wpis MGTO do licencji? Poniżej stosowne wyjaśnienie.
W dniu 13 czerwca 2014 14:37 użytkownik Bocheńska-Wojda Urszula <ubochenska@ulc.gov.pl> napisał:
Witam,
Warunkiem wpisu do licencji SPL (sailplane pilot licence)metody startu może być:
1) Posiadanie wpisu określonej metody startu w licencji PL(G) – wpis w licencji SPL odbywa się na podstawie raportu konwersji licencji PL(G) na SPL lub
2) Odbycie przeszkolenia zgodnie z FCL.220.S w związku z FCL.130.S i zaliczenie egzaminu praktycznego przed egzaminatorem praktycznym w zakresie danej metody startu.
Osoby, które posiadają w swoich licencjach wpis metody startu: start z napędem własnym spełniły któryś z powyższych warunków.
Zgodnie z informacją, którą otrzymał Pan 26 maja br. warunkiem wykonywania na szybowcach startów określoną metodą może być przeszkolenie przeprowadzone przez instruktora i potwierdzone wpisem do dokumentacji osobistej.
Jeżeli z jakiegoś powodu posiadacz licencji SPL chce mieć wpisaną do licencji określoną metodę startu powinien oprócz przeszkolenia zaliczyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem LKE.
Pozdrawiam
Urszula Bocheńska-Wojda
Naczelnik Inspektoratu Personelu Lotniczego / Head of Personnel Licensing Inspectorate
tel. +48(22)520 74 49
e-mail ubochenska@ulc.gov.pl
Z całym szacunkiem, ale Pani Naczelnik nadinterpretuje przepisy PART-FCL. Zdania z jej maila:
"Odbycie przeszkolenia zgodnie z FCL.220.S w związku z FCL.130.S i zaliczenie egzaminu praktycznego przed egzaminatorem praktycznym w zakresie danej metody startu."
"Jeżeli z jakiegoś powodu posiadacz licencji SPL chce mieć wpisaną do licencji określoną metodę startu powinien oprócz przeszkolenia zaliczyć egzamin praktyczny przed egzaminatorem LKE."
nie są prawdą.
Przepis FCL.130.S LAPL(S) jest klarowny i odnosi się do dwu różnych sytuacji. Jego pierwsze zdanie:
a) Uprawnienia wynikające z licencji LAPL(S) ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego.mówi, że w momencie kiedy uzyskujemy licencję szybowcową egzaminator potwierdza, że w trakcie egzaminu pilot wykazał się umiejętnościami co do konkretnej (konkretnych) metod startu. Konsekwentnie władza lotnicza musi wydać mu licencję, w której wpisane są tylko te metody startu, które były sprawdzane podczas egzaminu.
Dalsza część przepisu odnosi się już do sytuacji, gdy pilot
licencjonowany podjął zamiar szkolenia w celu uzyskania możliwości wykonywania startów przy pomocy metody innej (dodatkowej), niż ta (te) opisane powyżej.
Ta część przepisu brzmi:
Ograniczenie to można znieść w przypadku zaliczenia przez pilota:
1) w przypadku startu z wyciągarką i za samochodem holującym, co najmniej 10 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 samodzielnych startów pod nadzorem;
2) w przypadku startu za samolotem holującym lub startu z własnym zespołem napędowym, co najmniej 5 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 startów samodzielnych pod nadzorem. W przypadku startu z własnym zespołem napędowym, szkolenie w locie z instruktorem może odbyć się na motoszybowcu turystycznym;
3) w przypadku startu z lin gumowych, co najmniej 3 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem.Tyle i tylko tyle. Nie ma tu mowy o żadnym locie egzaminacyjnym. Teraz aby mieć tę metodę wpisaną do licencji wystarczy odbyć szkolenie na nowy rodzaj startu, złożyć stosowny wniosek do ULC o wymianę licencji z prośbą o dopisanie dodatkowej metody startu , wnieść opłatę i poczekać ok. miesiąca.
Dodatkowy argument jest taki, że stanowisko Pani Naczelnik, opisane w pierwszym poście Żółwia oraz to, które tutaj komentuję, rodzą dualizm prawny, ponieważ Pani Naczelnik twierdzi, że jeśli odbyliśmy przeszkolenie na nowy rodzaj startu i nie chcemy dokonywać zmiany licencji to nie potrzebujemy lotu egzaminacyjnego ale jak już zażądamy tego wpisu do licencji to bez egzaminu ani rusz. Niestety kłóci się to z logiką.
Pozdrawiam
Waldek