Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?  (Przeczytany 8801 razy)

Luzak

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
  • Liked: 0
Odnalazłem informację, że "kandydat musi posiadać nalot co najmniej 100h  jako pilot dowódca" . Czy do tego nalotu wlicza się też godziny przed uzyskaniem licencji, czy tylko po? Jak to precyzują przepisy? Zrozumiałe jest, że ośrodek szkolący może ustalać swoje zasady które są bardziej rygorystyczne.

MKW

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Liked: 1
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 12, 2018, 08:19 »
FCL.915.FI mówi o PIC więc doświadczenie zdobyte jako SPIC raczej się nie wlicza...

kraskiewicz

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 489
  • Liked: 36
    • Szybowcowy Szczecin
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 12, 2018, 19:44 »
Tak. ULC tez to tak interpretuje - 100FH jako PIC po uzyskaniu licencji (i pozostale wymogi tez, czyli np. 200 startow).

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 157
  • Liked: 25
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 12, 2018, 20:48 »
"Instruktor" z nalotem 100 godzin....

michal268

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 13
  • Liked: 10
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 12, 2018, 20:59 »
Zdroworozsądkowa interpretacja jest natomiast taka, że może jednak warto postawić sobie samemu trochę większe wymagania. 200 startów to nie wiele więcej niż się kiedyś robiło do licencji jak policzymy podstawówkę, celności itd. Wg starych zasad do uprawnienia instr. było chyba 300h i jakiś tam nalot na dwusterze. Ja wiem, że przepisy są jakie są ale koniec końców ważne też aby samemu jako instruktor czuć się bezpiecznie i fair wobec uczniów. Nie wiem jak inni ale ja w momencie kiedy miałem 100h takiego poczucia nie miałem a już na pewno nie w stopniu, które pozwalałoby mi czuć się dla kogoś jakimś autorytetem a tym koniec końców - podczas szkolenia podstawowego - dla uczniów się stajemy.

Pozdrawiam

P.S. Piszę to jako instruktor młodego pokolenia, nieskażony myśleniem "za komuny to było lepiej" . Wiem, że czasy się zmieniły i latanie nie jest za darmo. Ale miejmy szacunek do samych siebie i ludzi, których potencjalnie będziemy szkolić.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2018, 21:04 wysłana przez michal268 »

Jacek Rosik

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Liked: 2
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 13, 2018, 00:27 »
FCL.915.FI mówi o PIC więc doświadczenie zdobyte jako SPIC raczej się nie wlicza...

Z 1178/2011:
Cytuj
„Uczeń-pilot dowódca (SPIC – Student Pilot-in-Command)” oznacza ucznia- pilota działającego w charakterze pilota dowódcy w trakcie lotu z instruktorem, kiedy instruktor jedynie obserwuje szkolonego pilota i nie wpływa na lot statku powietrznego ani nie kontroluje go.
Każdy lot samodzielny jest to lot PIC, nie SPIC, gdyż instruktor nie znajduje się na pokładzie. Interpretacja ULCu zdaje się tutaj błędna, niestety jak wiele innych ich interpretacji...
Pozdrawiam,
Jacek

Luzak

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
  • Liked: 0
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 27, 2018, 15:06 »
"Instruktor" z nalotem 100 godzin....
Pytanie było o minima prawne.
 Można zdobyć licencje po minimach,  wykonać 100h nalotu po licencji i starować na instruktora mając w sumie niewiele ponad 100h nalotu ogólnego.
Z drugiej strony uczeń polot z nalotem np. 200h też  musi wykonać 100h po licencji aby zostać instruktorem.
Jak się wiec ma ponad 115h z pierwszego przypadku do 300h z drugiego?
Stąd moje zdziwienie w temacie godzin po uzyskaniu licencji, bez uwzględnienia nalotu ogólnego.

Luzak

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
  • Liked: 0
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 27, 2018, 15:25 »
Zdroworozsądkowa interpretacja jest natomiast taka, że może jednak warto postawić sobie samemu trochę większe wymagania...
Z tym zdrowym rozsądkiem to bym polemizował.
Przepisy powinny być tworzone w sposób, który nie wymagałby dodatkowej interpretacji. Jeżeli "zdrowy rozsądek" nakazuje zwiększyć ilość godzin, to powinno mieć to odzwierciedlenie w przepisach.
Z innej strony uprawnień nie uzyskuje się automatycznie z nalotem, ale trzeba przejść szkolenie i zdać egzamin - wiec to tu powinna nastąpić weryfikacja.
Nalot o niczym nie świadczy. Jakość nalotu i czas w jakim się go uzyskało może być różny, a umiejętności pilotażowe i dydaktyczne wcale nie muszą być korzystne w przypadku kogoś z większym doświadczeniem.



Łyku

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 98
  • Liked: 38
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 28, 2018, 07:48 »
Cześć,

polemika ze zdrowym rozsądkiem ?

Aby zostać ojcem nie trzeba robić licencji - prawo tego nie wymaga, natomiast zdrowy rozsądek podpowiada aby się nad tym zastanowić (wcześniej).  Jeśli zdrowy rozsądek podpowiada, to lepiej z nim nie polemizować ;)

Nauka to proces. Wyrobienie właściwych odruchów, pamięci mięśniowej czy umiejętności właściwej oceny sytuacji w różnych sytuacjach - zwłaszcza około krytycznych wymaga czasu.  Oczywiście czas spędzony w powietrzu nie gwarantuje stania się przysłowiowym "dobrym pilotem", ale bez odpowiedniego stażu na pewno trudno zostać bezpiecznym instruktorem.

Ł.

trzesnk

  • Reforma AP
  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 161
  • Liked: 135
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 28, 2018, 12:33 »
Ostatnio, po dłuższej przerwie nielotnej, przyjechalem do swojego aeroklubu zrobić KTP, czy jak teraz to się nazywa KUP (kto wymyśla te nazwy?...). Kiedy zobaczyłem kto jest teraz tam instruktorem oraz w jaki sposób prowadzi odprawę, zrezygnowałem. Kilka dni później zrobiłem lot sprawdzający w innym aeroklubie z instruktorem, którego szanuję, z pilotem z ogromnym doświadczeniem, oraz z poważnym stosunkiem do latania. Nie chodzi tylko o liczbę godzin, które delikwent wylatał przed zrobieniem uprawnień instruktorskich, ale o swój stosunek do doświadczenia wynikającego z tej liczby godzin. Obszar doświadczenia pomiędzy stoma a pięciuset godzinami nalotu nazywany bywa najbardziej niebezpiecznym dla pilota, bo jakieś doświadczenie już jest, ale... Jeśli do tego dodamy pychę, to mamy instruktora niebezpiecznego i uczącego lekceważącego stosunku do latania. Jeśli kilkusetgodzinne doświadczenie jednak złożone jest z pokorą do żywiołu, to możemy mieć naprawdę dobrego, nie zmęczonego rutyną instruktora. Ale bez wątpienia instruktor bez pokory i ze stoma godzinami nalotu, to niebezpieczny oksymoron. Czy predyspozycje psychologiczne są sprawdzane podczas zdobywania uprawnień instruktorskich? Tak naprawdę sprawdzane? Sam nie jestem instruktorem i nie chcę być. Mam jedna zasadę w życiu, która sprawdza się również w wyborze instruktorów. Latam tylko z tymi, którym ufam. To mój wybór i niczyj inny. Niestety ludzie zaczynający dopiero latanie mają słabszy ogląd i z ufnością odnoszą się do instruktorów, bo ci reprezentują Aeroklub i są kluczem do przyszłego samodzielnego latania. Więc młodym pilotom szczęcia życzę, a kandydatom na instruktorów życzę krytycznego patrzenia na swoje osiągnięcia i kolekcjonowanie błędów, które uczą, po to byście byli lepszymi nauczycielami. Bezpiecznego latania!
Krzysiek.

Horny

  • Eksperci KS
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 64
  • Liked: 26
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 01, 2018, 12:02 »
Ostatnio w nieco ponad miesiąc nalatałem 100h i naprawdę nie ma to znaczenia jakiej jakości będziesz miał ten nalot. 100h to za mało, ba - nawet z tymi 300h bym się bardzo kłócił bo jak sobie przypomnę co umiałem mając nawet te 300h to absolutnie nie wziąłbym się za szkolenie kogokolwiek, a już na pewno nie od samego początku.

Nie widzę możliwości żeby ktoś kto nie potrafi nic nauczył kogoś kto też nic nie potrafi bo wyjdzie z tego całkiem straszne połączenie, a takowe już gdzieniegdzie występują :).

Zdroworozsądkowa interpretacja jest natomiast taka, że może jednak warto postawić sobie samemu trochę większe wymagania...
Z tym zdrowym rozsądkiem to bym polemizował.
Przepisy powinny być tworzone w sposób, który nie wymagałby dodatkowej interpretacji. Jeżeli "zdrowy rozsądek" nakazuje zwiększyć ilość godzin, to powinno mieć to odzwierciedlenie w przepisach.
Z innej strony uprawnień nie uzyskuje się automatycznie z nalotem, ale trzeba przejść szkolenie i zdać egzamin - wiec to tu powinna nastąpić weryfikacja.
Nalot o niczym nie świadczy. Jakość nalotu i czas w jakim się go uzyskało może być różny, a umiejętności pilotażowe i dydaktyczne wcale nie muszą być korzystne w przypadku kogoś z większym doświadczeniem.

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 01, 2018, 21:56 »
A który to aeroklub chce mieć instruktora z nalotem 100 h?
andrzej

ZO

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
  • Liked: 5
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 03, 2018, 23:14 »
Tak się składa, że żyjemy w czasach, w których zaczyna dominować coraz powszechniej przekonanie ( dzięki systemowi oświaty, mediom … ), że wszystko można zadekretować odpowiednim przepisem i będzie działało, będzie OK.
To mi przypomina okres realnego socjalizmu. Wówczas urzędnicy wyrażali podobny pogląd i objawiało się to na przykład centralnym planowaniem dosłownie wszystkiego. Na szczęście w społeczeństwie i w naszym małym lotnictwie było jeszcze dużo zdrowego rozsądku i jakoś przeżyliśmy.
Ostatni uczestniczyłem w podobnej dyskusji, w której uczestnicy spierali się o to ile czasu należałoby mieszkać w innym kraju by biegle opanować jego język. Oczywiście każdy wyrażał inny pogląd.
W mojej opinii wymóg 100 godzin jest taki sam jak 200 lub 300. Ważniejszym jest kogo kandydat na instruktora reprezentuje swoimi kompetencjami, a nie ile powinien mieć nalotu.
Czy w dobie powszechnych testów jesteśmy to w stanie ocenić ?

madaa

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 157
  • Liked: 25
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 04, 2018, 08:57 »
To może zmniejszmy wymagania do minimum, skoro doświadczenie nie ma znaczenia....

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 610
  • Liked: 86
Odp: Wymagany nalot do rozpoczęcia szkolenia na instruktora szybowcowego?
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 04, 2018, 21:25 »
Wróćmy do pytania który aeroklub chce mieć instruktora z nalotem 100 h....
I jesli taki jest to ...heja!!!
andrzej