http://edziennik.ulc.gov.pl/DU_ULC/2015/15/akt.pdfW tym dokumencie czytamy, że Dyrektywy AD są obowiązujące jedynie wówczas, gdy są wydane przez EASA. Co dziwne, część AD wydanych przez LBA Luft Bundesamt jeszcze EASA nie opublikowała, więc w sensie prawnym chyba przestały one obowiązywać. Czy się mylę?
Biuletyny Serwisowe SB są niewiążącymi zaleceniami. pisząc POT (AMP) warto więc zastanowić się, czy dany SB wpisać i uwzględnić, bo jeśli go wpiszemy do POT, to później będziemy rozliczani skrupulatnie z jego wykonania często przez "wykwalifikowany personel", cokolwiek bo będzie znaczyć w ocenie Inspektora. Przykładowo uwzględnienie w Programie Obsługi Technicznej SB wskazującego na pomiar mikrometrem może zaskutkowac wymogiem pomiaru przez certyfikowany zakład, za pomocą legalizowanego przyrządu. To może być cokolwiek droższe, czasochłonne i bardziej kłopotliwe niż zakup mikrometru za 100 zł i nieformalne wykonanie nieobowiązkowego SB.
W moim szybowcu IOT (ICA) Instrukcja Obsługi Technicznej nie przewiduje obsługi pasów - jeśli pisząc POT uwzględnię biuletyn Gadringera, sprawne pasy skrócą formalną zdatność do 12 lat.
Warto jednak zastosować aktualną instrukcję przyrządów Winter, bo staną się one bezobsługowe.
Jeśli POT oprę na instrukcji DAH - posiadacz zatwierdzenia projektu (a nie na MIP Minimalny Program Obsługi), to przeglądy roczne mogę wykonywać sam. Wystarczy wpisać do POT jakiś wątpliwy SB (na przykład SB wymagający pomiar mikrometrem), aby utknąć z formalnie niesprawnym szybowcem w środku sezonu, w oczekiwanie na przegląd w zakładzie, albo ćwiczyć się z ULC przy przeglądzie do ARC.
Proszę o konstruktywne uwagi do tych amatorskich spostrzeżeń.
Dear Mr Górski,
Thank you for your e-mail.
All EASA Safety Publications are available through our Safety Publications tool at
https://ad.easa.europa.eu/The following ADs (LTA issued by the German Luftfahrt-Bundesamt) for Phoebus A1 also apply to Phoebus C:
- LTA 1970-031 dated 18/06/1970 (sailplanes with brake chute up to serial number 934 inclusive) – published in the EASA Safety Publications tool
- LTA 1976-268 dated 30/09/1976 (elevator control, all serial numbers) – LTA attached, missing in the EASA Safety Publications tool, will be added shortly
- LTA 1982-220 dated 22/11/1982 (service life, all serial numbers) – LTA attached, missing in the EASA Safety Publications tool, will be added shortly
The following LTAs do not apply to Phoebus C:
- LTA 1975-052 dated 16/04/1975 – only applicable to Phoebus A1 and B1, serial numbers 702 to 751.
- LTA 1993-001/3 dated 09/04/1998 (sailplanes with L´Hotellier Ball and Swivel Joints Quick Connectors) – not adopted – refer to EASA SIB 2012-04
- LTA 1994-001/2 dated 09/04/1998 (sailplanes with L´Hotellier Ball and Swivel Joints Quick Connectors) – not adopted – refer to EASA SIB 2012-04
EASA has not issued any further ADs for Phoebus C, and no further LTAs were identified by the LBA, so that the above list can be considered complete at sailplane level.
At appliances level, EASA has adopted LTA 1989-018/3, which also applies if your sailplane is equipped with an affected coupling.
Appliances ADs can be found in our tool through Advanced Search – Appliances. Unfortunately, we do not have the means to link these ADs to the products where they are potentially installed.
Relevant EASA Type Certificate Data Sheet: TCDS EASA.A.635
Some useful information is published through our AD FAQ.
Please don’t hesitate to contact us again should you require any further clarification.
Best regards,
Tanja KISTER
Safety Information Officer
European Union Aviation Safety Agency