Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Kupuję szybowiec i ....  (Przeczytany 1837 razy)

stealth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 15, 2021, 09:27 »
Ja milknę i oddają głos w tej sprawie EASA

Szanowny Panie Górski,

Odpowiadam na Twój ostatni e-mail w oparciu o moje najlepsze zrozumienie, po przetłumaczeniu go na język angielski za pomocą sztucznego, inteligentnego algorytmu tłumaczenia. Ufam, że zadziałało.

Być może mój pierwszy e-mail nie był wystarczająco jasny. Rzeczywiście, transfer statku powietrznego między państwami członkowskimi UE jest regulowany przepisami Unii Europejskiej (UE) 748/2012 i (UE) 1321/2014, a przepisy krajowe nie mogą temu zaprzeczać. Przeniesienie statku powietrznego zgodnie z niniejszymi przepisami UE zapewnia ciągłość zdatności do lotu statku powietrznego, w tym ważność ARC i dokumentację ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego.

Jak wspomniałeś w swojej wiadomości e-mail, właściwy organ, w którym statek powietrzny zostanie zarejestrowany, wyda świadectwo zdatności do lotu dla statku powietrznego zgodnie z częścią 21, ale wymagane jest, aby przed tym (lub jednocześnie) statek powietrzny został zarejestrowany w nowe państwo członkowskie.

Proces rejestracji statku powietrznego w państwie członkowskim nie podlega przepisom UE, ale przepisom krajowym. Właściwe organy różnych państw członkowskich wymagają przestrzegania ich krajowych przepisów dotyczących rejestracji statków powietrznych, które różnią się w poszczególnych krajach.

Dlatego zdecydowanie zalecam, aby przed wyrejestrowaniem statku powietrznego z poprzedniego rejestru przed wyrejestrowaniem statku powietrznego bezpośrednio omówić konkretną sprawę z właściwym organem, ponieważ po wyrejestrowaniu certyfikat CoA / ARC traci ważność zgodnie z podpunktem ML.A.902. (a) (3).

Z poważaniem

Dear Mr Górski,
I am replying to your last email based on my best understanding of it, having translated it to English language with an artificial intelligent translating algorithm. I trust it worked.
It maybe that I was not clear enough with my first email. Indeed the transfer of an aircraft between EU Member States is regulated by European Union laws, (EU) 748/2012 and (EU) 1321/2014, and national regulations cannot contradict it. The transfer of an aircraft as described in these EU rules, provides for continuity of the airworthiness of the aircraft, including validity of the ARC and the continuing airworthiness records of the aircraft.
As you mention in your email, the competent authority where the aircraft will be registered will issue a certificate of airworthiness to the aircraft, in compliance with Part21, but it is required that prior to that (or simultaneously), the aircraft is registered in the new Member State. 
The process of registering an aircraft in a Member State is not subject to EU rules, but to national rules. The competent authorities of the different Member States demands compliance with their national rules for the registration of aircraft, which vary from one country to another.
Therefore, I strongly recommend you that you discuss your particular case directly with the Polish Competent Authority before de-registering the aircraft from the previous register, since once de-registered, the CoA/ARC loses its validity in accordance with ML.A.902(a)(3).
Best regards

Alberto FERNANDEZ LOPEZ
Airworthiness Expert
European Union Aviation Safety Agency

Tadek, dzięki za przesłanie tej info. Jak widać, gościu pisze dokładnie to o czym pisałem ja i Dino. Z urzędniczego na nasze transfer dotyczy "zdatności" a nie rejestracji.

Pozdrawiam


stanislawpl

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
  • Liked: 0
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 12, 2021, 19:23 »
Ponieważ przymierzam sie do zakupu szybowca i prawdopodobnie będzie to poza PL ale jednak w Unii chcialbym sie upewnić czy dobrze zrozumialem ze:
- mogę pozostawić szybowiec w starym rejestrze do konca sezonu i przeniesienie zalatwić pozniej,
- po zakupie powinienem zglosić zmiane wlaściciela do dotychczasowego nadzoru bez wykreslania z rejestru (jak to ostatecznie jest z tym adresem np w Niemczech - musi być czy nie, ktos wie jak to jest np na Wegrzech czy w Holandii?)
- oplacić ubezpieczenie (czy mozliwe jest przeniesienie z poprzedniego wlasciciela jak w przypadku samochodu?)
- pozwolenie radiowe zachowuje waznosc (?)
z góry dzięki

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 263
  • Liked: 28
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 12, 2021, 21:07 »
Ponieważ przymierzam sie do zakupu szybowca i prawdopodobnie będzie to poza PL ale jednak w Unii chcialbym sie upewnić czy dobrze zrozumialem ze:
- mogę pozostawić szybowiec w starym rejestrze do konca sezonu i przeniesienie zalatwić pozniej,

Nie. Zgodnie z prawem sprzedający ma obowiązek odesłania do swojego urzędu d/s lotnictwa świadectwa rejestracji i świadectwa zdatności do lotu. A bez tych dokumentów statek powietrzny jest niezdatny do lotu.

- po zakupie powinienem zglosić zmiane wlaściciela do dotychczasowego nadzoru bez wykreslania z rejestru (jak to ostatecznie jest z tym adresem np w Niemczech - musi być czy nie, ktos wie jak to jest np na Wegrzech czy w Holandii?)

Jak kupisz, to właściciel powinien Ci wydać dokumentację bez świadectwa rejestracji i CofA, patrz jak wyżej.

- oplacić ubezpieczenie (czy mozliwe jest przeniesienie z poprzedniego wlasciciela jak w przypadku samochodu?)
- pozwolenie radiowe zachowuje waznosc (?)

W Polsce pozwolenie radiowe jest imienne, więc nie możesz się posługiwać starym. OC przy braku wyżej wymienionych dokumentów nie ma znaczenia.

Niektórzy obchodzą prawo. Jeśli przekonasz sprzedającego, żeby świadectwo rejestracji i CofA odesłał po sezonie to latasz "na jego papierach". Problem jest jednak taki, że jak ty coś nawywijasz to on może ponieść konsekwencje niedopełnienia formalności i/lub potencjalne koszty regresu z polisy AC/OC.

Pozdrawiam

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 12, 2021, 21:11 wysłana przez WaldekK »

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 12, 2021, 21:52 »
Sprawa jest prosta, ale wielowątkowa :
0. Ściągnij sobie zestaw Dyrektyw i Biuletynów – dla szybowców pod  EASA zazwyczaj zajdziesz je na stronie EASA lub na stronie nadzoru kraju produkcji lub na stronie aktualnego właściciela certyfikatu typu.  To samo dotyczy Dyrektyw i Biuletynów pasów, zaczepu, przyrządów itp.
  Przyrządy Winter są obecnie bezobsługowe !!!
Sprawdź, które muszą być wykonane (Dyrektywy są obowiązkowe), a które mogą być wykonane w twoim egzemplarzu – sprawdź nr fabryczny.
 Ściągnij sobie certyfikat typu z zapisami o wyposażeniu obowiązkowym.

1. ARC – szybowiec kupiony bez ARC będzie może latał … kiedyś.  Zalecam zakup z długo ważnym ARC.  ARC z kraju UE jest ważne w PL do czasu jego wygaśnięcia.
2.  Do uzyskania ARC polskiego, tak jak w każdym innym kraju UE, wymagane jest przedłożenie zestawu konkretnych dokumentów.  Nie daj się nabrać na “kwitek” ARC wystawiony “po znajomości” do sprzedaży, bez zestawu takich dokumentów, bo odtworzenie ich w kraju może być trudne.
3.  Dokumenty muszą być porządnie opisane i podpisane przez osobę uprawnioną.
4.  Protokół ostatniego ważenia – sprawdź i zażądaj pisemnego oświadczenia, że ważenie jest aktualne.  Naprawy i nakładkowe malowania zazwyczaj zwiększają masę, a to może ograniczyć dopuszczalną masę pilota do 10 kg ze spadochronem.  Malowanie lub naprawa ogona mogą wymagać dołożenia znacznego ciężarka na dziobie.
5.  Musisz uzyskać :
- status modyfikacji i napraw z dokumentami ewentualnych modyfikacji i napraw,
- zapisy o wykonaniu SB i AD oraz zapisy o modyfikacjach i naprawach mogą być w książce płatowca – sprawdź i zażądaj pisemnego tłumaczenia na angielski odręcznych i często skrótowych zapisów w książce,
- status Biuletynów i Dyrektyw z wykazaniem ich wykonania, z odesłaniem do dokumentów źródłowych – ja dokumenty z naprawy uzyskałem dopiero z ichniego nadzoru, a odczytanie zapisów z naprawy w książce wyprosiłem od sprzedającego z trudem kilka miesięcy po zakupie.
-  status podzespołów o ograniczonym czasie użytkowania – pasy, zaczepy, linki i inne.  Sprawdź dokumenty podzespołów.
6. Radio – w dziwnym daleeekim kraju UE w 2020 r. ARC wydano z radiem o separacji 50 kHz.
W Polsce w 2020 r. zarejestrowałem szybowiec z pozwoleniem radiowym uzyskanym na I-coma ręcznego za ok. 1500 zł, bez deklaracji jego zamontowania w jakikolwiek sposób (żadnych kabelków do instalacji pokładowej!!!) i nie wymagało to papierów na montaż radia zabudowanego.
    Pozwolenie radiowe jest ważne do daty jego ważności, ale tylko ze starą rejestracją.  Wyrejestrowanie gasi pozwolenie radiowe. Na wszelki wypadek do czasu przeniesienia rejestracji zachowaj w umowie starego właściciela, jako formalnego współużytkownika.
7.   Sprawdź zapisy w POT o przeglądach przedlotowych. Jeśli jest tam obsługa pilota- właściciela, to po zakupie zgłoś do ichniego nadzoru siebie, jako nowego właściciela i jako nową osobę uprawnioną do obsługi.  Starego właściciela pozostaw jako współużytkownika uprawnionego do obsługi, co uniemożliwi im usuniecie Twojego szybowca z ich rejestru.  Zgłoś od razu zamiar przeniesienia rejestracji do nadzoru … np.  SP.
8.   Po zakupie nie śpiesz się z wyrejestrowaniem, bo natychmiast utracisz możliwość latania.  Zgłoś do obu nadzorów zamiar przeniesienia rejestracji i czekaj na ich pisemne działania – zapewne tak doczekasz jesieni :)  Przepisy wspólnotowe i krajowe mówią o przeniesieniu rejestracji, zatem formalnie wyrejestrowanie nie jest wymagane przepisami prawa.  Technicznie jest tu „zagwozdka”, bo do zarejestrowania na SP wymagane jest przedłożenia zdjęć z naniesionymi znakami SP-…, a gdy zdejmiesz stare znaki, to nie możesz latać na starej rejestracji.  Ja to zrobiłem po sezonie.
   Wcześniej zarezerwuj znaki, a na nowe znaki załatw pozwolenie radiowe.
9.   Dla zarejestrowania na D-… oni wymagają (informacje sprzed kilku lat - sprawdź) wskazania pełnomocnika z adresem do korespondencji w Niemczech.  Do pozostawienia w starym rejestrze na kilka miesięcy nie mają podstaw stawiania takiego wymogu, a adresem do korespondencji może być stary właściciel lub umówiony Pruefer.  W Niemczech Prufer załatwiał mi rejestrację i on podawał swój adres. W Polsce ja podaję obecnie adres do korespondencji przez E-puap – może w innych krajach też tak można?
10. Ubezpieczenie jest kupowane na konkretnych warunkach – sprawdź pisemnie (mailowo) u ubezpieczyciela, czy dla Ciebie wymagana jest dopłata np. za opcję open pilot (dowolny pilot).  Ja kupiłem ubezpieczenie na stare znaki, a po przerejestrowaniu muszę jedynie ich poinformować o nowych znakach – ubezpieczenie nie wygasa.

Czytamy :
Zgodnie z prawem sprzedający ma obowiązek odesłania do swojego urzędu d/s lotnictwa świadectwa rejestracji i świadectwa zdatności do lotu.
Nie znam tego przepisu - proszę o konkretny przepis choćby w prawie polskim. Jeśli stary właściciel pozostanie współużytkownikiem, sprawa staje się bezprzedmiotowa, bo rejestracja jest na użytkownika, a nie na właściciela. Ja te dokumenty uzyskałem od sprzedającego i przedłożyłem je w ULC. Nikt nie wytknął mi błędu. Fiński nadzór też nie zażądał zwrotu tych dokumentów, a kontaktowałem się z nimi bezpośrednio dla uzyskania dokumentów z naprawy.

czytamy:
W Polsce pozwolenie radiowe jest imienne, więc nie możesz się posługiwać starym.
Jeśli stary właściciel pozostanie współużytkownikiem, sprawa staje się bezprzedmiotowa, bo rejestracja jest na użytkownika, a nie na właściciela.  Można do ich UKE zgłosić zakup z pozostawieniem starego właściciela, jako współużytkownika. W Polsce można przenieść decyzję na nowego właściciela rzeczy, na przykład decyzję o pozwoleniu na budowę.

Jest też koncepcja zawarcia umowy kupna z datą przeniesienia własności 01 października i umowy wypożyczenia z datą bieżącą.  Tu trzeba załatwić jedynie uzgodnienie ubezpieczenia i  sprawę obsługi (przeglądy przedlotowe).





WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 263
  • Liked: 28
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 13, 2021, 01:02 »
Nie znam tego przepisu - proszę o konkretny przepis choćby w prawie polskim.

Poczytaj Prawo Lotnicze i akty wykonawcze do niego. Konkretnego paragrafu Ci nie podam, ponieważ powinieneś znać je w całości. Bez urazy ale na pewno Ci nie zaszkodzi jak je przestudiujesz.

Jeśli stary właściciel pozostanie współużytkownikiem,

Czyli nie mamy do czynienia z umową kupna tylko umową współużytkowania. Kolega deklaruje, że chce kupić więc trochę nie w temacie.

Jest też koncepcja zawarcia umowy kupna z datą przeniesienia własności 01 października i umowy wypożyczenia z datą bieżącą.

Czyli dwie umowy zamiast jednej, sprzedający i kupujący muszą się zgodzić na takie rozwiązanie. W takim przypadku rozważyć też trzeba kwestię ryzyka, ktoś może wyjść na tym interesie jak przysłowiowy Zabłocki. Każde działanie może nieść czasami nieoczekiwane konsekwencje.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 13, 2021, 07:01 »
 " Konkretnego paragrafu Ci nie podam"
Bo zapewne nie istnieje. W prawie wspólnotowym, obowiązującym w całej UE, jest zapis o przeniesieniu rejestracji. Nie ma tam zapisu o obowiązku wyrejestrowania po sprzedaży i nie ma zapisu o obowiązku zwrotu dokumentów.  Trudno mi odnieść się do przepisu, którego Waldek nie zna, a jedynie domyśla się, że istnieje. Fiński nadzór nie żądał zwrotu tych dokumentów, a pomysł kupowania szybowca bez dokumentów wydaje się być słaby.

"Czyli nie mamy do czynienia z umową kupna tylko umową współużytkowania. Kolega deklaruje, że chce kupić więc trochę nie w temacie."
Czego nie rozumiesz?  Kupujesz i stajesz się nowym właścicielem. Jednocześnie możesz w umowie kupna-sprzedaży wskazać, że przez kilka miesięcy stary właściciel pozostanie współużytkownikiem. Mój szybowiec miał w POT-cie wskazanych kilku współużytkowników, zapewne wszystkich pilotów w ich Klubie, jako osoby uprawnione do obsługi w zakresie uprawnień pilota-właściciela.  POT się deklaruje, wiec wystarczy zadeklarować do Nadzoru zmianę POT w zakresie dopisania dodatkowej osoby uprawnionej do obsługi w zakresie uprawnień pilota-właściciela i możesz legalnie wykonywać przeglądy przedlotowe.

"Czyli dwie umowy zamiast jednej, sprzedający i kupujący muszą się zgodzić na takie rozwiązanie. W takim przypadku rozważyć też trzeba kwestię ryzyka, ktoś może wyjść na tym interesie jak przysłowiowy Zabłocki. Każde działanie może nieść czasami nieoczekiwane konsekwencje"

   Zakładam, że  stanislawpl jest na tyle rozgarnięty, że potrafi sformułować dwie proste umowy cywilne, bez obaw o jakieś wydumane "nieoczekiwane konsekwencje".  W razie problemów pomogę takie umowy napisać. Nie popadajmy w paranoję.


WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 263
  • Liked: 28
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 13, 2021, 10:45 »
Już przed laty obiecałem sobie nie wchodzić z Tobą w dyskusję. Nie wiem co mnie podkusiło. Piszesz dużo ale czy wiesz co piszesz ? Nie chcesz dodatkowo się uczyć dając świadectwa swojej indolencji. Dla mnie EOT.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 13, 2021, 17:52 »
Według słownika Języka polskiego indolencja, to  "bezradność, bezczynność, brak reakcji na sytuację".

Znaczy się, że chcesz mnie chyba obrazić, bo chcąc się czegoś nauczyć dopytuję się o przepis prawa, na który Ty sam się powołałeś i nie daję się przestraszyć groźbą tajemniczych "nieoczekiwanych konsekwencji".
Udało Ci się - poczułem się urażony i popłakałem się.

  Jakoś nieskromnie nie poczuwałem się do "indolencji", bo kupiłem szybowiec w dalekim kraju UE, polatałem przez sezon na ich znakach, po sezonie zarejestrowałem go na SP przekopując się przez kwity w tajemniczym języku Ludu Północy i dzisiaj uzyskałem dla niego polskie ARC.

  Wczoraj uzyskałem od Prezesa PAŻP urzędowe zalecenie zmiany pokrywających się trzech częstotliwości lotniskowych i dzisiaj położyłem je na biurku mojego Zarządu.

Takie to są przejawy mojej indolencji.

 Polecam kolegom  Delegaturę Południowo-Zachodnią.

  Pozdrawiam z szacunkiem tego, kto zna na pamięć Prawo lotnicze i wszystkie wydane do niego rozporządzenia wykonawcze w aktualnym brzmieniu, wraz z aktualnymi przepisami wspólnotowymi, jeśli oczywiście taka osoba istnieje.

stanislawpl

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
  • Liked: 0
Odp: Kupuję szybowiec i ....
« Odpowiedź #23 dnia: Maj 09, 2021, 13:22 »
Pytanie troche z innej strony ale ciagle w temacie. Czy ktos moze zajmuje sie sprowadzaniem szybowcow z Europy do PL, łącznie ze sprawdzeniem stanu technicznego (zgodnosci z opisem) i dokumentacji? Chodzi mi szczegolnie o kogos kto moze w obecnej sytuacji wjechac i wyjechac do Niemiec bez koniecznosci odbywania kwarantanny.