Marek,
zanim zaczniemy sobie wypominać niekonsekwencję spróbujmy się zgodzić co do celów, które powinny realizować MP. Moim zdaniem są dwa:
1. Możliwość porównania zawodników w obiektywnej, sportowej rywalizacji.
2. Kompleksowy rozwój zawodników,
gdzie "rozwój" = ścieżka do topowego zawodnika WGC, "kompleksowy" oznacza najlepszych obecnie, jak również dbanie o rozwój tych, którzy w przyszłości mają zastąpić tych obecnych.
Obecna sytuacja, z silną polaryzacją, czyli przepaścią między Jantarem std i ASG uważam nie zapewnia realizacji celu nr 2, tzn. młody pilot, który nabrał doświadczenia w klasie club i chciałby zrobić krok naprzód: woda + klapa, po to by się rozwijać musi obecnie zainwestować w ASG. Przyznasz, że olbrzymia bariera wejścia?
Klasa 15 mix, o której ja myślę to szybowce: top std, stare klapówki, najnowsze klapówki.
Wracając do zarzutu mojej niekonsekwencji to pytanie do kolegów zawodników w jakich zawodach woleliby startować: na nietopowym szybowcu, czyli np.:
1. LS 8 w ww 15 mix? czy,
2. LS 6c w 18m?
Ja wybieram to pierwsze. Mimo, że rozrzut współczynnika jest większy uważam, że rywalizacja jest bardziej fair. O oto chodzi w celu nr 1.
Ty proponujesz wiele klas z zawężonym współczynnikiem. Pozornie to realizuje obydwa cele. Jednak porównajmy możliwości startu właścicieli różnych szybowców w MP wg Twojej propozycji wielu klas i szans równej rywalizacji tego szybowca:
1. Jantar std: dwa MP pod swój szybowiec (club, stary klub z wodą)
2. LS8, Discus 2, LS6, V2, Diana:jedne MP pod swój szybowiec (15 m) plus możliwość startu w open z dużym ryzykiem nieukończenia konkurencji
3. ASG, V2X:2 MP pod swój szybowiec (18m+open), a nawet 3 (+15m).
Czyli przy obecnym systemie układania rankingu (możliwość zgłoszenia dwóch najlepszycjh wyników z MP w danym roku) Twoja propozycja nie usuwa problemu polaryzacji. W najlepszej sytuacji są właściciele Jantara std i ASG. Być może tak musi być, nie wiem. Uważam, że dobrze by było gdyby istniał system zachęcający do przesiadania się z Jantara std na szybsze szybowce std lub klapówki. Ale jeśli obecni właściciele Jantar std nie planują zmian i uważamy, że obecnych Mistrzów mamy wystarczająco dużo to nie zmieniajmy niczego.
Pozdrawiam,