Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES  (Przeczytany 7865 razy)

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« dnia: Czerwiec 29, 2013, 22:34 »
No właśnie ... takie marzenie...
Wydaje się że to proste, przeciez LAK ma takie coś .(17tys euro)
Silnik elektryczny +składane smigło +akumulatory to proste zaś cena powinna oscylować wokół 6tys euro

Taki silnik dałby nowe życie Jantarom.

licze na dyskusję.
andrzej
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 29, 2013, 22:44 wysłana przez andrzej »
andrzej

slawek.piela

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 287
  • Liked: 78
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 29, 2013, 23:08 »
Silniczek, wiatraczek i bateryjka.

Wiatraczek od modelarzy, silniczek od rowerów elektrycznych, bateria takoże.
Z przymrużeniem oka i nieco humorystycznie, ale na dolot powinno wystarczyć.
Znaczy technologia w zasadzie jest. 

Tylko trzeba zaadaptować, opracować wiatraczek i mechanizm składania, i CERTYFIKOWAĆ.
Ktoś to zrobił w Słowenii i wyszło im 17k jurków od kompletu.

Ktoś się podejmie tego u nas od strony technologicznej?

Bo kasę da się na to znaleźć...

S

PS

Noah to 6000 euro a w zasadzie to tylko dętka, zaworek i butla ze sprężonym gazem...
:)

S





andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 30, 2013, 10:21 »
6 tys euro to moim zdaniem całkiem realna cena jesli zakładamy rynek na jakieś 100 szt rocznie.
Jak uczy doświadczenie gdy pojawia sie konkurencyjny dostawca ceny spadają.

Zaś zupełnie serio to silnik i baterie są na ryku pozostaje smigło i mechanizm składania, i jak bym tak usiadł do biurka po obiedzie to bym wymyślił....,  przecież to nie rakieta z miliona części...

andrzej
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 30, 2013, 10:48 wysłana przez andrzej »
andrzej

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 30, 2013, 11:28 »

  "Bo kasę da się na to znależć".....

  A może tu jest klucz do rozwiazania problemu....

Ile osób jest zainteresowanych? ile osób zgodzi się na przedpłatę np w wys 3 tys euro?

andrzej
andrzej

SZD-41A

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 39
  • Liked: 0
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 30, 2013, 12:43 »
Znacie może wyliczenia co do mocy silnika, średnicy śmigła itp. do podtrzymania lotu - tak np. z max wznoszeniem 0,5 m/s? Może da radę zacząć od silniczka modelarskiego ze stałym śmigłem?
Dalej trzeba by policzyć pojemność baterii, na powiedzmy 1h lotu. U mnie dajniki są w ogonie, cały przód kadłuba mam pusty...
Pozdrawiam
Maciek

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 30, 2013, 14:46 »
moim zdaniem wystarczy 1/2 godziny lotu.
wydajność baterii posesja się co roku
Andrzej
andrzej

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 30, 2013, 16:01 »
wydajność baterii podwaja się co roku.
pol godziny lotu to zasięg conajmniej
 40 km
Andrzej
andrzej


WiktorSP

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 2
    • Szybowce Paralotnie
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 30, 2013, 19:47 »
20 KM powinno wystarczyć jako silnik dolotowy
Paralotnie słabe silniki 14 KM dobre nowoczesne 25 KM
Do szybowców moce w spalinowych są podobne.
By silnk Turnigy CA120-70 Brushless Outrunner (100cc eq) mógł  pracować 30 min to potrzebuje
aku o pojemności  30000mah czyli 6 sztuk aku z linka Turnigy nano-tech A-SPEC 5000mah 12S 65~130C Lipo Pack
cena za 6 szt. 1560 zielonego papiera
65C (175A) Pobór stały
130C (351A) pobór chwilowy
Akumulator spełnia wymagania silnika, problem z V silnika - od 30 do 70 V zasilania
czyli aku. razy 2 3120 dolarów waga aku zestaw 12szt. 20 kg.
regulator obrotów Turnigy Fatboy V2 300A ESC 4~15S 272Dolary
Śmigło pewnie dało by się zrobić składane lub zamówić takie jak mają LAKi

Pomysł wydaje się bardzo ciekawy i realny do wykonania a technolgia osiągalna.
Dobrze by było gdyby się wypowiedział elektryk na ten temat który by to dobrze przeliczył.
http://www.youtube.com/user/Lumakaja?feature=watch  video LAK



[załącznik usunięty przez administratora]

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 30, 2013, 20:12 »
Więc technologia jest gotowa , ciekawe jak ze strona papierową , czy np można zamontować takie urzadzenie w prywatnym szybowcu jako "experimental"-bez rozbudowanej papierologii

(AS 13,5-czy to LAK)
andrzej
andrzej

Krys

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 24
  • Liked: 2
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 02, 2013, 13:55 »
Temat ten jest tak stary jak dlugo kazdy z nas zajmuje sie szybownictwem.
Nie bede wiec przeszkadzal  w poczatkach (" marzeniach")i jak rowniez zdobywaniu podstaw wiedzy z elektrotechniki, mechaniki i  przepisow lotniczych .
Chcial bym jednak zapytac czy ktos kto ma naprawde  duze doswiadczenie a glownie w modelarskich silnikach spalinowych i ich producentach , zechcial nawiazac ze mna kontakt .
Krys

bagger

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 21
  • Liked: 0
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 04, 2013, 12:35 »
Czy ktoś wie, albo potrafi policzyć jaki ciąg statyczny i jaka prędkość strumienia zaśmigłowego jest potrzebna, żeby dać 1 m/s wznoszenia dla pustego jantara std 2/3? Jakieś wzory, materiały?

Pozdrawiam,

Jarek

m..m

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Liked: 109
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 05, 2013, 09:59 »
Ciąg statyczny, to raczej nie za bardzo. W takim przypadku powinieneś liczyć charakterystyki zespołu napędowego dla prędkości optymalnej.

Materiały znajdziesz tutaj:
http://meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Do-pobrania/Mechanika-Lotu-I/proj_5

M..M
Pozdrawiam
Michał Grzelak

Maciek K.

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 11
  • Liked: 3
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 06, 2013, 11:45 »
Podziel masę szybowca przez doskonałość dla danej prędkości (siłą rzeczy najlepiej optymalnej) i otrzymasz minimalną wartość ciągu na tej prędkości potrzebną do wykonania lotu poziomego. Każda nadwyżka ciągu da wznoszenie. Np. 500kg masy całkowitej szybowca, doskonałość 40 przy 110 km/h, daje to 12,5 kg ciągu niezbędnego dla zachowania wysokości. Silniczek elektryczny o mocach rzędu 8 kW pewnie pozwoliłby na uzyskanie takiego ciągu przy odpowiednio dobranym śmigle.

Wyjaśnienie powyższego: doskonałość to stosunek siły nośnej do siły oporu. Dla lotu poziomego siła nośna musi skompensować siłę ciężkości, więc musi być równa ciężarowi szybowca. Siła ciągu musi skompensować opór. Nieznana jest tu więc jedynie siła oporu działająca na szybowiec w locie. Aby ją poznać liczymy
Q=500 kG
L/D=40
L=Q -> Q/D=40 -> D=Q/40 -> D=500kG/40 = 12,5 kG

Wynika stąd oczywisty wniosek, że im większy ciężar szybowca i im mniejsza doskonałość, tym większy będzie potrzebny ciąg.

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 9
Odp: Silinik dolotowy do Jantara -elektryczny, FES
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 06, 2013, 18:54 »
Nieznana jest tu więc jedynie siła oporu działająca na szybowiec w locie. Aby ją poznać liczymy
Q=500 kG
L/D=40
L=Q -> Q/D=40 -> D=Q/40 -> D=500kG/40 = 12,5 kG

Wynika stąd oczywisty wniosek, że im większy ciężar szybowca i im mniejsza doskonałość, tym większy będzie potrzebny ciąg.
Gdy siłę ciągu wyrażoną w Niutonach (ok.123N) pomnożysz przez prędkość lotu w m/s (ok. 25m/s), to uzyskasz moc efektywną zespołu śmigła potrzebną do lotu poziomego (ok. 3075 W). Gdy to podzielisz przez sprawność śmigła (szacuję to ostrożnie na 50%),  uzyskasz moc silnika potrzebną do lotu poziomego - ok. 6 kW, to jest ok 8,16 KM.  Nadwyżka mocy ponad tę wartość powinna dać wznoszenie.
Tadek