Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Loty warunkowe  (Przeczytany 14262 razy)

Bohdan Wlostowski

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 72
  • Liked: 4
Loty warunkowe
« dnia: Marzec 24, 2014, 14:12 »
Szanowni Państwo,

Uprzejmie informuję, iż Aeroklub Polski wspólnie z Komisją Szybowcową, znalazł rozwiązanie na odblokowanie tematy, związanego z wydawaniem odznak szybowcowych i rejestracja lotów warunkowych.

W najbliższych tygodniach wszystkie przesłane do nas dane powinny znaleźć się w systemie, a zaległe odznaki i dyplomy zostaną wysłane do osób zainteresowanych.

Marek Niewiadomy

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 50
  • Liked: 23
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 24, 2014, 17:14 »
Trzeba się upomnieć aby dostać dyplom/odznakę?

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 24, 2014, 18:43 »
Trzeba się upomnieć aby dostać dyplom/odznakę?

Możesz pisać na loty.warunkowe@szybowce.pl
MS

MarekS

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1 431
  • Liked: 285
  • W pilotażu aerodynamika to podstawa (Mad Max)
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 24, 2014, 18:48 »
Szanowni Państwo,

Uprzejmie informuję, iż Aeroklub Polski wspólnie z Komisją Szybowcową, znalazł rozwiązanie na odblokowanie tematy, związanego z wydawaniem odznak szybowcowych i rejestracja lotów warunkowych.

W najbliższych tygodniach wszystkie przesłane do nas dane powinny znaleźć się w systemie, a zaległe odznaki i dyplomy zostaną wysłane do osób zainteresowanych.

To była ta dobra wiadomość.

Zła wiadomość to taka, że to rozwiązanie będzie funkcjonowało do listopada b.r. Do tego czasu musimy trwale rozwiązać problem weryfikacji lotów i wydawania odznak.
MS

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 27, 2014, 08:13 »
Coś się chyba jednak ruszyło, bo pojawiło się trochę odznak

http://posamkres.szybowce.pl/rejestr/odznaki.php?rok=2014

Pozdrawiam,
Kuba
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 443
  • Liked: 202
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 01, 2014, 15:51 »
Nowy sezon nabiera rozpędu, warto więc zacytować parę zapisów kodeksu FAI, które są często zapominane przy wykładaniu tras i zgłaszaniu warunków:

1.3.4 WYSOKOŚĆ STARTU pomniejszona o WYSOKOŚĆ METY (por. 4.4.3). Limit tej utraty jest
określony w pkt 4.4.3.

4.4.3 Limity dla utraty wysokości
a. Dla lotów odległościowych dłuższych niż 100 km, w których utrata wysokości przekracza
1000 metrów, zostaje nałożona kara równa 100-krotności nadwyżki w metrach ponad
1000 m. Kara jest odejmowana od długości trasy w celu obliczenia oficjalnej odległości.
b. Dla lotów o długości 100 kilometrów i krótszych, utrata wysokości przekraczająca 1%
długości trasy powoduje nieuznanie tego wyczynu szybowcowego.
c. Dla lotów prędkościowych, utrata wysokości powyżej 1000m powoduje nieuznanie tego
wyczynu szybowcowego.
d. Dla lotów czasowych, utrata wysokości powyżej 1000m z użyciem danych barometrycznych
lub 900m z użyciem danych GPS powoduje nieuznanie tego wyczynu
szybowcowego. Por. Zał. do rozdziału 4, pkt A7.


1.4.6 Przeloty odległościowe i prędkościowe (odznaki i rekordy)
Następujące TRASY ZAMKNIĘTE mogą być używane do lotów odległościowych do odznak,
natomiast muszą być używane do rekordów prędkościowych oraz lotów do diamentu za
przelot zamknięty
. Wszystkie PUNKTY TRASY muszą być zadeklarowane, a promień
SEKTORA OBSERWACJI w PUNKTACH STARTU i METY wynosi 1000 metrów.
a. DOCELOWO-POWROTNY TRASA ZAMKNIĘTA posiadająca tylko jeden zadeklarowany
PUNKT ZWROTNY.
b. PO TRASIE TRÓJKĄTA TRASA ZAMKNIĘTA o trzech BOKACH. Dla TRAS trójkątnych do
rekordów o długości 750 km lub większej, długość każdego BOKU powinna wynosić od
25% do 45% OFICJALNEJ DŁUGOŚCI. Dla TRAS trójkątnych do rekordów o długości
mniejszej niż 750 km, długość żadnego z BOKÓW nie może być mniejsza niż 28%
OFICJALNEJ DŁUGOŚCI. Trasa może być zbudowana z:
(i) trójkąta posiadającego dwa PUNKTY ZWROTNE, lub
(ii) trójkąta posiadającego trzy PUNKTY ZWROTNE niezależne od położenia PUNKTÓW
STARTU i METY. Odległość jest wyznaczana przez sumę długości BOKÓW trójkąta
tworzonego przez PUNKTY ZWROTNE. Minimalna OFICJALNA ODLEGŁOŚĆ (1.3.9)
wynosi 300 kilometrów.

2.1.1 Srebrna Odznaka Szybowcowa
Srebrną odznakę szybowcową zdobywa się po osiągnięciu następujących warunków:
a. ODLEGŁOŚĆ przelot, zawierający bok o długości co najmniej 50 km.
Bok ten może być częścią dłuższej zadeklarowanej trasy. Utrata wysokości
(4.4.3) jest obliczana względem całego lotu, a nie tylko zgłaszanej części.
Zob. Aneks C-, pkt 2.2.
Uwaga: przelot do Srebrnej Odznaki powinien być wykonany bez nawigacyjnej ani innej
pomocy prowadzonej przez radio (z wyjątkiem zezwolenia na lądowanie) oraz bez
pomocy lub prowadzenia przez inny statek powietrzny.

4.4.4 Okres ważności kalibracji barografu
Urządzenia prowadzące zapis wysokości barometrycznej – zarówno rejestratory lotu, jak
i niezależne barografy – podlegają kalibracji jak następuje:
a. PRZED LOTEM Kalibracja jest wymagana w ciągu 12 miesięcy przed lotem. W przypadku
certyfikowanych przez IGC barografów elektronicznych oraz rejestratorów lotu, okres ten
wynosi 24 miesiące.
b. PO LOCIE Kalibracja jest wymagana w ciągu jednego miesiąca po locie, a dla
zatwierdzonych przez IGC barografów elektronicznych lub rejestratorów lotu, w ciągu
dwóch miesięcy.
Dla rekordów przewyższenia i wysokości obie kalibracje – (a) ORAZ (b) – są wymagane,
a mniej korzystna z nich powinna być użyta do obliczenia wyniku. Jedna z kalibracji – (a)
LUB (b) – jest wymagana dla wszystkich pozostałych lotów rekordowych i warunkowych.

UWAGA: W przypadku pkt 4.4.4 jest zgoda Komisji Szybowcowej, aby logery bez ważnego skalowania traktować na równi z rejestratorami pozycji z uwzględnieniem limitów wysokości jak dla odczytu wysokości GPS

Przed wykonaniem lotu warunkowego warto zaglądnąć do kodeksu FAI i poczytać o wymogach dotyczących konkretnego warunku, w szczególności dopuszczalne linie statru, mety, zaliczanie sektorów. Czasami lot 300 km nie można uznać, bo np. start lub jakiś punkt nie został zaliczony, ponieważ w lusterku punkt trasy był inaczej zdefiniowany, niż w kodeksie FAI.

andrzej

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 604
  • Liked: 86
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 01, 2014, 16:41 »




4.4.4 Barograph calibration time limits
The recording barometer functions of both FRs and stand-alone barographs must be calibrated as follows:
a. PRIOR TO FLIGHT Calibration is required within 12 months prior to the flight or, for IGCapproved electronic barographs and FRs, 5 years.
b. AFTER FLIGHT Calibration is required within one month after the flight or, for IGCapproved electronic barographs and FRs, two months.
For altitude and gain of height records, both (a) AND (b) calibrations are required, and the less favourable of the two shall be used making the calculations for the record. Either (a) OR (b) is required for all other records and badges







W przepisach FAI, w kodeksie sportowym ,  jest mowa o 5 letniej wazności skalowania logerów.
To dlaczego  tu przywołujecie dwuletni okres?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 01, 2014, 16:57 wysłana przez andrzej »
andrzej

Tril

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 37
  • Liked: 6
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 01, 2014, 16:47 »
Pewnie to cytat z zeszłorocznej wersji regulaminu FAI. W nowej jest już 5 lat.
Pozdrawiam,
Adrian

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 443
  • Liked: 202
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 01, 2014, 16:55 »
dokładnie tak - opierałem się na tłumaczeniu dostępnym starej na stronie www.szybowce

Na nowej jest już ok: http://www.szybowce.com/?doc-zawody=rekordy-dokument - z 1 października 2013

Zapis o 5 latach został opublikowany 6 grudnia 2013 z datą obowiązywania od 1.10.2013

Proszę o korektę, jeżeli coś mylę
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 01, 2014, 16:57 wysłana przez Andrzej Czop »

DNI

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Liked: 1
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 01, 2015, 23:06 »
Szanowni Państwo,

Uprzejmie informuję, iż Aeroklub Polski wspólnie z Komisją Szybowcową, znalazł rozwiązanie na odblokowanie tematy, związanego z wydawaniem odznak szybowcowych i rejestracja lotów warunkowych.

W najbliższych tygodniach wszystkie przesłane do nas dane powinny znaleźć się w systemie, a zaległe odznaki i dyplomy zostaną wysłane do osób zainteresowanych.

Chciałem się dowiedzieć czy dostanę potwierdzenie np. w formie kartki papieru z pieczatka, zatwierdzonej w zeszlym roku srebrnej odznaki szybowcowej? W tym roku wraca wymog posiadania srebrnej ozdnaki do startu w zawodach, a jedyne potwierdzenie posiadania odznaki mam na stronie komisj szybowcowej.

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 01, 2015, 23:47 »
Przyłączam się do pytania. Miałem podobny problem w przypadku wymiany licencji, bo oczywiście musiałem w urzędzie przeciwlotniczym udowodnić, że jednak kiedyś w życiu mi się te 50 czy 100km udało przelecieć. Całe szczęście przyjęli w końcu wydruk strony z rejestrem odznak, ale kręcili na to nosem strasznie.
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Łyku

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 98
  • Liked: 38
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 02, 2015, 10:37 »
Hej,

 W książce pilota jest pozycja do wpisania warunków do srebrnej odznaki szybowcowej. Ja takie wpisy   miałem dokonane przez Szefa Wyszkolenia na podstawie dyplomu o uzyskaniu Srebrnej Odznaki szybowcowej - powinno być uznawane do weryfikacji tego wymogu. Jeśli chodzi o wymianę licencji JAR-FCL na Part-FCL.  Ksero tej strony, z poświadczeniem za zgodność z oryginałem przez Dyrektora Aeroklubu  - wystarcza  w ULC'u (sprawdzone).  Jeśli ktoś pierwszy raz licencję uzyskał jeszcze przed JAR'ami, kiedy jednym z warunków do uzyskania licencji była konieczność zdobycia srebrnej - zaświadczenie o wykonaniu przelotu nie jest wymagane. Ja pierwszy raz licencję uzyskałem w 1998 - podczas składania wniosku o wymianę licencji JAR-FCL na Part-FCL na dzienniku podawczym w ULC'u - od razu mi to zaświadczenie odrzucili, mówiąc że w moim przypadku nie jest to wymagane.


Pozdrawiam, Łyku

kk

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Liked: 141
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 02, 2015, 10:50 »
Hej,

 W książce pilota jest pozycja do wpisania warunków do srebrnej odznaki szybowcowej. Ja takie wpisy   miałem dokonane przez Szefa Wyszkolenia na podstawie dyplomu o uzyskaniu Srebrnej Odznaki szybowcowej - powinno być uznawane do weryfikacji tego wymogu.

Wszystko fajnie, tylko właśnie w tym problem, że dyplom nigdy nie przyszedł...

Pozdrawiam,
Kuba
KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---

Łyku

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 98
  • Liked: 38
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 02, 2015, 11:04 »
no rozumiem, ale np. Szef Wyszkolenia już takiego wpisu na podstawie informacji ze strony Komisji Szybowcowej chyba może dokonać jeśli w jego pojęciu jest to wystarczający "dowód" posiadania warunku?  Dla urzędnika w ULC'u albo osoby weryfikującej zgłoszenia na zawodach wtedy nie jest to już wydruk printscreena z komputera, tylko uznanie wpisu dokonanego przez "instytucję". To samo dotyczy przecież innych uprawnień wpisywanych do książki pilota, a które nie są wpisywane do licencji.

CZECHU.KSS

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 147
  • Liked: 38
Odp: Loty warunkowe
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 02, 2015, 12:26 »
no rozumiem, ale np. Szef Wyszkolenia już takiego wpisu na podstawie informacji ze strony Komisji Szybowcowej chyba może dokonać jeśli w jego pojęciu jest to wystarczający "dowód" posiadania warunku?  Dla urzędnika w ULC'u albo osoby weryfikującej zgłoszenia na zawodach wtedy nie jest to już wydruk printscreena z komputera, tylko uznanie wpisu dokonanego przez "instytucję". To samo dotyczy przecież innych uprawnień wpisywanych do książki pilota, a które nie są wpisywane do licencji.

Raczej nie, taki wpis dokonany może być przez komisarza sportowego na podstawie ważnego pliku IGC, albo inna osoba na podstawie choćby takiego dyplomu potwierdzającego datą pewną uzyskanie warunku.

Rzeczy wielkie (Aeroklub Polski) należy  zmieniać się od rzeczy małych, w czasach PRL nie było problemem wysłaniem oficjalnego dyplomu? Dlaczego teraz jest to problem, wydrukowana kartka z podpisem i koszt znaczka. I pamiątka dla pilota na ścianę. To jest ta rzecz mała.
Karkonoskie Stowarzyszenie Szybowcowe
 
Odwiedź nas-