Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Nowy regulamin zawodów szybowcowych (Współczynniki).  (Przeczytany 9236 razy)

tomkrok

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 531
  • Liked: 296
Odp: Nowy regulamin zawodów szybowcowych (Współczynniki).
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 28, 2016, 17:50 »
Jak na razie to organizatorzy nie umieszczają w proponowanych przez siebie RL procedur ważenia/ KS nie zmusza
Ja bym nie osądzał organizatorów SMP od czci i wiary :) Na przeprowadzenie ważenia potrzebny jest dodatkowy dzień, który nie został przewidziany w programie zawodów. KS wprowadziło ważenie w regulaminie opublikowanym 6 czerwca - jak na to nie spojrzeć troche za późno dla ogranizatorów i organizatorów ...
Jednak razem ze Zbyszkiem nie do końca rozumiem cel wprowadzenia do Regulaminu ważenia szybowców w jego aktualnej formie. Według regulaminu sprawdza się jedynie czy szybowiec z pilotem nie przekracza maksymalnej masy startowej (i ewentualnie innych ograniczeń masowych określonych w IUWL albo certyfikacie typu). Jeśli masy nie są przekroczone, to szybowiec przechodzi pozytywnie ważenie, ale współczynnik wyrównawczy szybowca pozostaje niezmieniony niezależnie od różnicy pomiędzy faktyczną masą startową a masą referencyjną . Czyli w praktyce dopuszcza się znaczne odchyłki od referencyjnego obciążenia powierzchni bez wyrównania szans, co jest niezgodne z praktyką obowiązującą na EGC/WGC
Dlatego chciałbym poprosić Ciebie o przedstawienie bliżej celu przyświecającego KS przy wprowadzeniu ważenia do Regulaminu w jego aktualnie obowiązującej formie.

Te zapisy obowiązują od przeszło roku, organizator może kontrolować masę szybowców - docelowo chcemy aby ta kontrola była przeprowadzana rutynowo choć niekoniecznie musi się to wiązać z ważeniem wszystkich szybowców - może wystarczy wyrywkowa weryfikacja danych zawartych w deklaracji pilota - do ustalenia pozostają szczegóły: ile szybowców, które, i dlaczego akurat te.. Przez okres trwania zawodów każdy miałby szansę trafić na wagę.

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Nowy regulamin zawodów szybowcowych (Współczynniki).
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 29, 2016, 16:01 »
...

Dlatego chciałbym poprosić Ciebie o przedstawienie bliżej celu przyświecającego KS przy wprowadzeniu ważenia do Regulaminu w jego aktualnie obowiązującej formie.

Te zapisy obowiązują od przeszło roku, organizator może kontrolować masę szybowców - docelowo chcemy aby ta kontrola była przeprowadzana rutynowo choć niekoniecznie musi się to wiązać z ważeniem wszystkich szybowców - może wystarczy wyrywkowa weryfikacja danych zawartych w deklaracji pilota - do ustalenia pozostają szczegóły: ile szybowców, które, i dlaczego akurat te.. Przez okres trwania zawodów każdy miałby szansę trafić na wagę.
Dzięki za opisanie w jaki sposób KS sugeruje wygląd procedury ważenia szybowców na zawodach.

Jednakże nadal pozostaje otwarte pytanie, dlaczego KS wprowadziła ważenie, jeśli jego wynik nie wpływa na współczynnik wyrównawczy szybowca w zależności od różnicy pomiędzy referencyjnym a faktycznym obciążeniem powierzchni. Innymi słowy, dlaczego wprowadzono ważenie, jeśli nie wyrównuje ono szans związanych z różnicą mas startowych szybowców ?

Czy możesz odpowiedzieć na to pytanie ?

Olek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 223
  • Liked: 18
Odp: Nowy regulamin zawodów szybowcowych (Współczynniki).
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 29, 2016, 16:41 »
Pewnie dlatego, żeby nie można było latać z ołowiem pod siedzeniem ;-)
Olek
Aeroklub Jeleniogórski

kp

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 254
  • Liked: 137
Odp: Nowy regulamin zawodów szybowcowych (Współczynniki).
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 29, 2016, 16:50 »
Pewnie dlatego, żeby nie można było latać z ołowiem pod siedzeniem ;-)
Jesli tylko nie przekroczysz maksymalnej certyfikowanej masy startowej bez wody to mozesz zgodnie z aktualnie obowiazujacym regulaminem i to bez zmiany wspolczynnika  ;D

A tak przy okazji załącznik 9 "Formularz Ważenia" do Regulaminu zawiera poważny błąd, gdyż dopuszcza ważenie szybowca bez wody pitnej i rejestratorów
Cytuj
Dane   zawarte   w   formularzu   muszą   odnosić   się   do   konfiguracji   szybowca   identycznej   do
używanej w zawodach – tj.:
-   zawierać   wszystkie   akumulatory,   wyposażenie   elektryczne/elektroniczne,   sprzęt   na   stałe
umieszczony w bagażniku (np. kotwiczenia), etc.
- nie
muszą
 zawierać rejestratorów lotu GNSS oraz wody pitnej
Co jest niezgodne z zapisem Regulaminu w punkcie 4.2.1
Cytuj
Maksymalna certyfikowana masa nie może zostać w żadnym wypadku przekroczona, a załadunek szybowca
musi być zgodny z jego instrukcją użytkowania
jak również niezgodne z IUWL i certyfikatami typów  ;D
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 29, 2016, 17:26 wysłana przez kp »

tomkrok

  • Członkowie Komisji Szybowcowej
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 531
  • Liked: 296
Odp: Nowy regulamin zawodów szybowcowych (Współczynniki).
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 29, 2016, 22:20 »
Pewnie dlatego, żeby nie można było latać z ołowiem pod siedzeniem ;-)
Jesli tylko nie przekroczysz maksymalnej certyfikowanej masy startowej bez wody to mozesz zgodnie z aktualnie obowiazujacym regulaminem i to bez zmiany wspolczynnika  ;D

A tak przy okazji załącznik 9 "Formularz Ważenia" do Regulaminu zawiera poważny błąd, gdyż dopuszcza ważenie szybowca bez wody pitnej i rejestratorów
Cytuj
Dane   zawarte   w   formularzu   muszą   odnosić   się   do   konfiguracji   szybowca   identycznej   do
używanej w zawodach – tj.:
-   zawierać   wszystkie   akumulatory,   wyposażenie   elektryczne/elektroniczne,   sprzęt   na   stałe
umieszczony w bagażniku (np. kotwiczenia), etc.
- nie
muszą
 zawierać rejestratorów lotu GNSS oraz wody pitnej
Co jest niezgodne z zapisem Regulaminu w punkcie 4.2.1
Cytuj
Maksymalna certyfikowana masa nie może zostać w żadnym wypadku przekroczona, a załadunek szybowca
musi być zgodny z jego instrukcją użytkowania
jak również niezgodne z IUWL i certyfikatami typów  ;D

Od czegoś trzeba zacząć - jeśli spowodujemy, że szybowce w klasie klub przestaną latać przeciążone powyżej max. masy do startu bez balastu to już mamy jakiś postęp. Zawodnicy przyzwyczają się do rzetelnego wypełniania formularza ważenia i dojdziemy stopniowo i do masy referencyjnej i do  współczynników z tym związanych.
Rejestratorów i wody pitnej nie uwzględnia się chyba w żadnym regulaminie  przy ważeniu ale należy pamiętać, że chodzi tu raczej o małe przenośne rejestratory klasy Volksa czy colibrii a przez wodę pitną rozumie się nie dwie 6xbutelkowe zgrzewki schowane w bagażniku jantara a skromne 1,5 litra w kabinie..