Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Okres przejściowy  (Przeczytany 24084 razy)

SebKaw

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 174
Okres przejściowy
« dnia: Kwiecień 05, 2013, 21:59 »
Cześć,
czy ktoś podejmie się wytłumaczenia, jak będziemy musieli dbać o nasze tekturki w okresie przejściowym do licencji PART?
Co z uprawnieniami na szybowce z napędem i motoszybowce. Co z innymi rodzajami startu? Kto będzie mógł teraz latać na UL?
Wypłynął też problem KWT - zdać można, to w niczym nie przeszkadza, ale jeśli ktoś nie ma to jak go traktować na lotnisku?
Jeszcze zmieniło się sporo z uprawnieniami FI - m in. znika podział na klasy.
SK
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 05, 2013, 22:05 wysłana przez SebKaw »

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 188
  • Liked: 12
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 05, 2013, 22:05 »
Odpowiedź merytoryczna  została podstępnie ukryta na sąsiednim wątku :)
Tadek
http://forum.szybowce.com/szybowce/wiosna-2013/15/

SebKaw

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 174
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 05, 2013, 22:17 »
Nie wszystko zostało wyjaśnione. Przepisy krajowe znikają.
Są jeszcze rodzaje startu i FI, co z tym? Jak ktoś nie latał samostartującym szybowcem w ciągu ostatnich 2 lat to traci to uprawnienie w dniu wejścia nowych przepisów czy nie?
Czy posiadacz uprawnienia na motoszybowce dostanie licencję z takim wpisem?
Czy na licencji PPL(a) można latać na UL?
Od kiedy obowiązuje to sprawdzenie pod nadzorem w 2 lotach przez 24 miesiące? Może gdzieś to faktycznie ktoś już napisał, ale fajnie by było gdyby ktoś od a do z wyjaśnił jaki jest plan tych zmian.
Jest też wątek rodzaju wymaganych badań w lotach niekomercyjnych dla posiadaczy licencji zawodowych.
SK

PiotrC

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 252
  • Liked: 105
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 05, 2013, 22:33 »
Cześć,
czy ktoś podejmie się wytłumaczenia, jak będziemy musieli dbać o nasze tekturki w okresie przejściowym do licencji PART?
Co z uprawnieniami na szybowce z napędem i motoszybowce. Co z innymi rodzajami startu? Kto będzie mógł teraz latać na UL?
Wypłynął też problem KWT - zdać można, to w niczym nie przeszkadza, ale jeśli ktoś nie ma to jak go traktować na lotnisku?
Jeszcze zmieniło się sporo z uprawnieniami FI - m in. znika podział na klasy.
SK
Tekturki szybowcowe będą sukcesywnie wymieniane przez 5 lat na dożywotnie SPL.
Uprawnienia wpisywane do licencji
 do wykonywania akrobacji
 do holowania szybowców i banerów
 VFR noc
 loty w terenie górzystym
PPL(A) też będą sukcesywnie wymieniane na Part-owskie PPL(A).
Ciekawostką jest ,że mając SPL (dawną PL(G) )oraz PPL będzie można zarobkować.
Nowością będą dodatkowo nowe licencje LAPL bez możliwości zarobkowania.


 
Pozdrawiam PiotrC
Aeroklub Nadwiślański

flymen

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 0
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 05, 2013, 22:47 »
Cześć,
czy ktoś podejmie się wytłumaczenia, jak będziemy musieli dbać o nasze tekturki w okresie przejściowym do licencji PART?
Co z uprawnieniami na szybowce z napędem i motoszybowce. Co z innymi rodzajami startu? Kto będzie mógł teraz latać na UL?
Wypłynął też problem KWT - zdać można, to w niczym nie przeszkadza, ale jeśli ktoś nie ma to jak go traktować na lotnisku?
Jeszcze zmieniło się sporo z uprawnieniami FI - m in. znika podział na klasy.
SK
Tekturki szybowcowe będą sukcesywnie wymieniane przez 5 lat na dożywotnie SPL.
Uprawnienia wpisywane do licencji
 do wykonywania akrobacji
 do holowania szybowców i banerów
 VFR noc
 loty w terenie górzystym
PPL(A) też będą sukcesywnie wymieniane na Part-owskie PPL(A).
Ciekawostką jest ,że mając SPL (dawną PL(G) )oraz PPL będzie można zarobkować.
Nowością będą dodatkowo nowe licencje LAPL bez możliwości zarobkowania.



wpis do nowej licencji nie obejmuje akrobacji podstawowej, tak gwoli przyszłych pytań, według mojej wiedzy WSZYSTKIE licencje szybowcowe muszą być wymienione do 8 kwietnia 2015, niezależnie od ich terminu ważności, zatem może się zdarzyć że zostaje z mocy prawa obcięty termin ważności który był dłuższy poza datę 8 kwietnia 2015.

Chętni mogą składać wnioski o wymianę już w dniu 8 kwietnia 2013, w poniedziałek.

flymen

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 0
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 05, 2013, 22:49 »
Nie wszystko zostało wyjaśnione. Przepisy krajowe znikają.
Są jeszcze rodzaje startu i FI, co z tym? Jak ktoś nie latał samostartującym szybowcem w ciągu ostatnich 2 lat to traci to uprawnienie w dniu wejścia nowych przepisów czy nie?
Czy posiadacz uprawnienia na motoszybowce dostanie licencję z takim wpisem?
Czy na licencji PPL(a) można latać na UL?
Od kiedy obowiązuje to sprawdzenie pod nadzorem w 2 lotach przez 24 miesiące? Może gdzieś to faktycznie ktoś już napisał, ale fajnie by było gdyby ktoś od a do z wyjaśnił jaki jest plan tych zmian.
Jest też wątek rodzaju wymaganych badań w lotach niekomercyjnych dla posiadaczy licencji zawodowych.
SK

cześć,

według mojej wiedzy nowe zasady ( okresy 2 letnie w których wymagana jest praktyka) startują w dniu 8 kwietnia 2013, zatem od tego dnia masz 2 lata by podtrzymać uprawnienia, czyli rodzaje startu i podobne...

flymen

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 0
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 05, 2013, 22:51 »
Cześć,
czy ktoś podejmie się wytłumaczenia, jak będziemy musieli dbać o nasze tekturki w okresie przejściowym do licencji PART?
Co z uprawnieniami na szybowce z napędem i motoszybowce. Co z innymi rodzajami startu? Kto będzie mógł teraz latać na UL?
Wypłynął też problem KWT - zdać można, to w niczym nie przeszkadza, ale jeśli ktoś nie ma to jak go traktować na lotnisku?
Jeszcze zmieniło się sporo z uprawnieniami FI - m in. znika podział na klasy.
SK


KWT przestaje istnieć, nie ma w rozporządzeniu pojęcia KWT, jest praktyka lotnicza w okresach 2-letnich

PiotrC

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 252
  • Liked: 105
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 05, 2013, 23:39 »


wpis do nowej licencji nie obejmuje akrobacji podstawowej, tak gwoli przyszłych pytań, według mojej wiedzy WSZYSTKIE licencje szybowcowe muszą być wymienione do 8 kwietnia 2015, niezależnie od ich terminu ważności, zatem może się zdarzyć że zostaje z mocy prawa obcięty termin ważności który był dłuższy poza datę 8 kwietnia 2015.

Chętni mogą składać wnioski o wymianę już w dniu 8 kwietnia 2013, w poniedziałek.

Will a licence issued in accordance with JAR-FCL requirements still be valid once the new rules become applicable?

Commission Regulation (EU) No 1178/2011 on Aircrew contains transition measures to ensure that JAR-FCL licences issued by Member States in accordance with JAR-FCL requirements and procedures will be grandfathered.

This means that holders of JAR-FCL compliant licences can continue to exercise the privileges of their licences after Commission Regulation (EU) No 1178/2011 on Aircrew applies, without the need for any further administrative procedures, but these licences shall be replaced with Part-FCL licences by 8 April 2018 at the latest. Further information can be found in paragraph 3 of Article 1 of Commission Regulation (EU) No 290/2012 on Aircrew (which amends the date of 8 April 2017 as stated in paragraph 1 of Article 4 of Commission Regulation (EU) No 1178/2011).

Please note that Member States are not forced to replace valid JAR licences before the end of their validity period as these licences will be deemed to have been issued under the Part-FCL requirements.

Last updated: 27/04/2012
Pozdrawiam PiotrC
Aeroklub Nadwiślański

SebKaw

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 174
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 05, 2013, 23:53 »
Jeszcze mam coś takiego jak loty chmurowe. Do tej pory były wykonywane wg. przepisów krajowych...
A jeszcze jedno pytanie, czy posiadacz PPL może wykonywać loty na motoszybowcu i UL? Wystarczy wpis, czy licencja LAPL.
SK

flymen

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 0
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 05, 2013, 23:57 »


wpis do nowej licencji nie obejmuje akrobacji podstawowej, tak gwoli przyszłych pytań, według mojej wiedzy WSZYSTKIE licencje szybowcowe muszą być wymienione do 8 kwietnia 2015, niezależnie od ich terminu ważności, zatem może się zdarzyć że zostaje z mocy prawa obcięty termin ważności który był dłuższy poza datę 8 kwietnia 2015.

Chętni mogą składać wnioski o wymianę już w dniu 8 kwietnia 2013, w poniedziałek.

Will a licence issued in accordance with JAR-FCL requirements still be valid once the new rules become applicable?

Commission Regulation (EU) No 1178/2011 on Aircrew contains transition measures to ensure that JAR-FCL licences issued by Member States in accordance with JAR-FCL requirements and procedures will be grandfathered.

This means that holders of JAR-FCL compliant licences can continue to exercise the privileges of their licences after Commission Regulation (EU) No 1178/2011 on Aircrew applies, without the need for any further administrative procedures, but these licences shall be replaced with Part-FCL licences by 8 April 2018 at the latest. Further information can be found in paragraph 3 of Article 1 of Commission Regulation (EU) No 290/2012 on Aircrew (which amends the date of 8 April 2017 as stated in paragraph 1 of Article 4 of Commission Regulation (EU) No 1178/2011).

Please note that Member States are not forced to replace valid JAR licences before the end of their validity period as these licences will be deemed to have been issued under the Part-FCL requirements.

Last updated: 27/04/2012


 ... w takim razie źródło ULC może nie dokładnie informuje? ale Pani zarzekała się że po 8 kwietnia 2015 wszyscy muszą mieć wymienione licencje, na szczęście jest jeszcze co najmniej 2 lata, i sprawa wyjaśni się. Jest na to czas. Pozdrawiam.

flymen

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Liked: 0
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 06, 2013, 00:03 »


wpis do nowej licencji nie obejmuje akrobacji podstawowej, tak gwoli przyszłych pytań, według mojej wiedzy WSZYSTKIE licencje szybowcowe muszą być wymienione do 8 kwietnia 2015, niezależnie od ich terminu ważności, zatem może się zdarzyć że zostaje z mocy prawa obcięty termin ważności który był dłuższy poza datę 8 kwietnia 2015.

Chętni mogą składać wnioski o wymianę już w dniu 8 kwietnia 2013, w poniedziałek.

Will a licence issued in accordance with JAR-FCL requirements still be valid once the new rules become applicable?

Commission Regulation (EU) No 1178/2011 on Aircrew contains transition measures to ensure that JAR-FCL licences issued by Member States in accordance with JAR-FCL requirements and procedures will be grandfathered.

This means that holders of JAR-FCL compliant licences can continue to exercise the privileges of their licences after Commission Regulation (EU) No 1178/2011 on Aircrew applies, without the need for any further administrative procedures, but these licences shall be replaced with Part-FCL licences by 8 April 2018 at the latest. Further information can be found in paragraph 3 of Article 1 of Commission Regulation (EU) No 290/2012 on Aircrew (which amends the date of 8 April 2017 as stated in paragraph 1 of Article 4 of Commission Regulation (EU) No 1178/2011).

Please note that Member States are not forced to replace valid JAR licences before the end of their validity period as these licences will be deemed to have been issued under the Part-FCL requirements.

Last updated: 27/04/2012


A jednak data 8.04.2015

patrzę w notatki i mam napisane: ...Polska zgłosiła ustępstwo i w związku z tym od dnia 8.04.2013 do dnia 8.04.2015 licencje: PLG, PLFB, PLAs powinny być wymienione na licencje zgodne z częścią FCL rozporządzenia 1178/2011 , w oparciu o Raport Konwersji uzgodniony z EASA.

Po dniu 8.04.2015 ww krajowe licencje utracą ważność, co oznacza że do wykonywania lotów balonowych, szybowcowych i sterowcowych koniecznym będzie posiadanie licencji "partowskiej".

Mam precyzyjne notatki :)

green

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 89
  • Liked: 6
  • Mucha Standard SP-2117 Team
    • Mucha standard SP-2117
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 06, 2013, 09:55 »
Cytuj
Tekturki szybowcowe będą sukcesywnie wymieniane przez 5 lat na dożywotnie SPL.
Uprawnienia wpisywane do licencji
 do wykonywania akrobacji
 do holowania szybowców i banerów
 VFR noc
 loty w terenie górzystym
PPL(A) też będą sukcesywnie wymieniane na Part-owskie PPL(A).
Ciekawostką jest ,że mając SPL (dawną PL(G) )oraz PPL będzie można zarobkować.
Nowością będą dodatkowo nowe licencje LAPL bez możliwości zarobkowania.

Loty w terenie górzystym do SPL ?


PiotrC

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 252
  • Liked: 105
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 06, 2013, 12:50 »
Cytuj
Tekturki szybowcowe będą sukcesywnie wymieniane przez 5 lat na dożywotnie SPL.
Uprawnienia wpisywane do licencji
 do wykonywania akrobacji
 do holowania szybowców i banerów
 VFR noc
 loty w terenie górzystym
PPL(A) też będą sukcesywnie wymieniane na Part-owskie PPL(A).
Ciekawostką jest ,że mając SPL (dawną PL(G) )oraz PPL będzie można zarobkować.
Nowością będą dodatkowo nowe licencje LAPL bez możliwości zarobkowania.

Loty w terenie górzystym do SPL ?
Tak ma być,ale na jakiej zasadzie ULC będzie to wpisywał(????).
Ma być też nowa  kategoria instruktora MI (jedna z dziewięciu-instruktor górski).

Jak zawsze ULC i tak robi po swojemu.Deficyt informacji i jak zwykle "czeski film".
W/g EASA licencje JAR miały być wymieniane sukcesywnie przez okres wygaśnięcia ważności czyli maksymalnie 5lat ale ULC w przypadku PL(G,B,As) wymyślił sobie 08/04/2015 już od 08/04/2012
wydawał licencje z ograniczoną datą ważności 08/04/2015(na jakiej podstawie nie wiem skoro licencje wydaje się na 5lat) i tyle.
Myślałem,że jak Piotr Ołowski został prezesem to się coś pozmienia.
Trzeba czekać aż pierwsi będą konwertować mnie to czeka na jesieni.Puki co wszyscy będziemy się domyślać i zapewne zadręczać KTP jak i KWT bo jak Ty to określiłeś działają jako "dupochrony".

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 06, 2013, 13:18 wysłana przez PiotrC »
Pozdrawiam PiotrC
Aeroklub Nadwiślański

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 06, 2013, 16:35 »
Nie wszystko zostało wyjaśnione. Przepisy krajowe znikają.
Są jeszcze rodzaje startu i FI, co z tym?

FI jeszcze nie studiowałem dokładnie, więc może odpowiem później. Jeśli chodzi o rodzaje startu. Wszystkie, które masz wpisane w obecnej licencji zostaną przeniesione w trakcie konwersji do nowej. Później aby korzystać z nich trzeba wykazać się stosowną praktyką w okresie ostatnich 24 miesięcy.

FCL.130.S LAPL(S) — metody startu

a) Uprawnienia wynikające z licencji LAPL(S) ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego. Ograniczenie to można znieść w przypadku zaliczenia przez pilota:

1) w przypadku startu z wyciągarką i za samochodem holującym, co najmniej 10 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 samodzielnych startów pod nadzorem;

2) w przypadku startu za samolotem holującym lub startu z własnym zespołem napędowym, co najmniej 5 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 startów samodzielnych pod nadzorem. W przypadku startu z własnym zespołem napędowym, szkolenie w locie z instruktorem może odbyć się na motoszybowcu turystycznym;

3) w przypadku startu z lin gumowych, co najmniej 3 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem.

b) Wykonanie dodatkowych startów szkoleniowych jest wpisywane do książki lotów i potwierdzane podpisem instruktora.

c) W celu utrzymania uprawnień w każdej metodzie startu pilot musi wykonać co najmniej 5 startów w okresie ostatnich 24 miesięcy; nie dotyczy to startu z lin gumowych, w przypadku którego pilot wykonuje tylko dwa starty.

d) W przypadku niespełnienia przez pilota wymagań określonych w lit. c) musi wykonać on dodatkowe starty z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem instruktora w celu wznowienia swoich uprawnień.

Jak widać te przepisy są stworzone dla ludzi. Jak jakiejś metody startu nie praktykowaliśmy w ostatnich 2 latach, to wystarczy uzupełnić brakujące loty i dalej możemy korzystać z tych uprawnień. Dodatkowo sami mamy obowiązek kontrolować ich ważność. Krótko mówiąc wreszcie prawo, które uznaje, że wszyscy są uczciwi, a jak trafi się oszust to jest to wyjątek który potwierdza wcześniejszą regułę. Ja miałem już dość ciągłego sprawdzania mnie na każdym kroku, czy aby nie chcę kogoś oszukać.


Jak ktoś nie latał samostartującym szybowcem w ciągu ostatnich 2 lat to traci to uprawnienie w dniu wejścia nowych przepisów czy nie?

Nie, nie traci się. Mało tego, jak raz zrobiłeś to już ci nikt tego nie odbierze, jak z nich w pewnym okresie nie korzystałeś, wystarczy że uzupełnisz praktykę i dalej korzystasz.


Czy posiadacz uprawnienia na motoszybowce dostanie licencję z takim wpisem?

Tu zależy co masz na myśli pisząc motoszybowce. Pierwszy przypadek to szybowce z napędem (zarówno samostarty jak i podtrzymujące) - mając licencje LAPL(S) lub SPL możesz wykonywać loty na tego typu sprzęcie z założenia i nie potrzeba żadnych wpisów. Drugi przypadek motoszybowce turystyczne - tu trzeba mieć uprawnienie i wykazać się później praktyką, taką jak dla PPL(A) i taki wpis do licencji szybowcowej dostaniesz. Ale jeśli szybownik posiada też licencję LAPL(A) lub PPL(A) to może korzystając z tych licencji latać na motoszybowcach turystycznych, które są traktowane jak samolot i nie wymagają wpisu do tych licencji.


Czy na licencji PPL(a) można latać na UL?

Oczywiście, jedyne warunki to trzeba mieć ważnego SEPL'a i badania :-)


Od kiedy obowiązuje to sprawdzenie pod nadzorem w 2 lotach przez 24 miesiące?

Przepis wchodzi w życie w poniedziałek, więc przez najbliższe dwa lata masz czas aby to zrobić :-)

Pozdrawiam

Waldek
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 06, 2013, 16:37 wysłana przez WaldekK »

WaldekK

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 272
  • Liked: 28
Odp: Okres przejściowy
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 06, 2013, 16:48 »

Loty w terenie górzystym do SPL ?

To jest uprawnienie wpisywane do licencji samolotowych i w warunkach polskich praktycznie nieprzydatne. Dotyczy ono uprawnień do startów i lądowań na lotniskach, które zostały przez władze lotnicze danego kraju uznane jako wymagające dodatkowych kwalifikacji, którymi musi wykazać się pilot latający do/z nich. Chodzi o trudne lotniska, posiadające np. następujące cechy:
- położone na stosunkowo dużych wysokościach bezwzględnych,
- posiadające krótkie i z dużą pochyłością pasy startowe, wiatry z reguły wiejące nie w osi pasa,
- często zanieczyszczone przez śnieg, lód
- często z możliwością lądowania z jednego kierunku i startu z przeciwnego, ze względu na przeszkody terenowe itp.

Jest trochę takich lotnisk w Alpach.

Pozdrawiam

Waldek
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 06, 2013, 17:31 wysłana przez WaldekK »