Nie wszystko zostało wyjaśnione. Przepisy krajowe znikają.
Są jeszcze rodzaje startu i FI, co z tym?
FI jeszcze nie studiowałem dokładnie, więc może odpowiem później. Jeśli chodzi o rodzaje startu. Wszystkie, które masz wpisane w obecnej licencji zostaną przeniesione w trakcie konwersji do nowej. Później aby korzystać z nich trzeba wykazać się stosowną praktyką w okresie ostatnich 24 miesięcy.
FCL.130.S LAPL(S) — metody startu
a) Uprawnienia wynikające z licencji LAPL(S) ograniczają się do metod startu wykorzystanych podczas egzaminu praktycznego. Ograniczenie to można znieść w przypadku zaliczenia przez pilota:
1) w przypadku startu z wyciągarką i za samochodem holującym, co najmniej 10 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 samodzielnych startów pod nadzorem;
2) w przypadku startu za samolotem holującym lub startu z własnym zespołem napędowym, co najmniej 5 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem oraz 5 startów samodzielnych pod nadzorem. W przypadku startu z własnym zespołem napędowym, szkolenie w locie z instruktorem może odbyć się na motoszybowcu turystycznym;
3) w przypadku startu z lin gumowych, co najmniej 3 startów w ramach szkolenia w locie z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem.
b) Wykonanie dodatkowych startów szkoleniowych jest wpisywane do książki lotów i potwierdzane podpisem instruktora.
c) W celu utrzymania uprawnień w każdej metodzie startu pilot musi wykonać co najmniej 5 startów w okresie ostatnich 24 miesięcy; nie dotyczy to startu z lin gumowych, w przypadku którego pilot wykonuje tylko dwa starty.
d) W przypadku niespełnienia przez pilota wymagań określonych w lit. c) musi wykonać on dodatkowe starty z instruktorem lub samodzielnie pod nadzorem instruktora w celu wznowienia swoich uprawnień.
Jak widać te przepisy są stworzone dla ludzi. Jak jakiejś metody startu nie praktykowaliśmy w ostatnich 2 latach, to wystarczy uzupełnić brakujące loty i dalej możemy korzystać z tych uprawnień. Dodatkowo sami mamy obowiązek kontrolować ich ważność. Krótko mówiąc wreszcie prawo, które uznaje, że wszyscy są uczciwi, a jak trafi się oszust to jest to wyjątek który potwierdza wcześniejszą regułę. Ja miałem już dość ciągłego sprawdzania mnie na każdym kroku, czy aby nie chcę kogoś oszukać.
Jak ktoś nie latał samostartującym szybowcem w ciągu ostatnich 2 lat to traci to uprawnienie w dniu wejścia nowych przepisów czy nie?
Nie, nie traci się. Mało tego, jak raz zrobiłeś to już ci nikt tego nie odbierze, jak z nich w pewnym okresie nie korzystałeś, wystarczy że uzupełnisz praktykę i dalej korzystasz.
Czy posiadacz uprawnienia na motoszybowce dostanie licencję z takim wpisem?
Tu zależy co masz na myśli pisząc motoszybowce. Pierwszy przypadek to szybowce z napędem (zarówno samostarty jak i podtrzymujące) - mając licencje LAPL(S) lub SPL możesz wykonywać loty na tego typu sprzęcie z założenia i nie potrzeba żadnych wpisów. Drugi przypadek motoszybowce turystyczne - tu trzeba mieć uprawnienie i wykazać się później praktyką, taką jak dla PPL(A) i taki wpis do licencji szybowcowej dostaniesz. Ale jeśli szybownik posiada też licencję LAPL(A) lub PPL(A) to może korzystając z tych licencji latać na motoszybowcach turystycznych, które są traktowane jak samolot i nie wymagają wpisu do tych licencji.
Czy na licencji PPL(a) można latać na UL?
Oczywiście, jedyne warunki to trzeba mieć ważnego SEPL'a i badania :-)
Od kiedy obowiązuje to sprawdzenie pod nadzorem w 2 lotach przez 24 miesiące?
Przepis wchodzi w życie w poniedziałek, więc przez najbliższe dwa lata masz czas aby to zrobić :-)
Pozdrawiam
Waldek