Forum.Szybowce.Com

Gość


Autor Wątek: Zarządzanie GSS  (Przeczytany 18115 razy)

Andrzej Czop

  • Eksperci KS
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 447
  • Liked: 202
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #30 dnia: Kwiecień 07, 2013, 10:13 »
@Tadek
Skąd ta teza że GSS Żar był zarządzany źle? Na podstawie jednego tendencyjnego raportu przygotowanego przez jednego człowieka skonfliktowanego z GSS? Czy na podstawie kilku wizyt w ciągu roku?
Pytam jeszcze raz i nie jako pierwszy na tym forum: - czy ktoś porównał wyniki tego zarządzania z innymi aeroklubami regionalnymi i CSS?
Żeby mówić że coś jest złe albo dobre, trzeba mieć jakiś punkt odniesienia - ja nie widzę takiego punktu odniesienia ani na stronach intranetu AP ani na tym formum, ani w żadnym innym miejscu, a to jest podstawa do podejmowania decyzji zarządczych, a nie jeden tendencyjny raport.
Jeżeli ktoś podejmuje decyzje w takim stylu i w oparciu o tak dziurawą wiedzę - lepiej niech gra w Lotka, szansa powidzenia będzie większa.
@mprusaczyk
...Ilu młodych obiecujących zawodników można byłoby pozyskać, jeżeli na początku sezonu 2011 do młodzieży w województwie śląskim trafiłaby informacja np. o 50% dofinansowaniu szkoleń podstawowych. Nie wiemy i już się nie dowiemy...
To Pana pytanie nie padłoby, gdyby Pan zdawał sobie sprawę z realiów możliwości szkolenia GSS Żar - a wystarczyłoby spytać kogokolwiek, kto chciał się szkolić na Żarze, albo np. Pana Leszka. Ja wiem, bo wiem, jaką trzeba było uprawiać partyzantkę, żeby takie szkolenie formalnie było możliwe. Ogłoszenia o możliwości tańszego szkolenia młodzieży były. Można je łatwo odszukać chociażby w internecie. Wie Pan ilu chętnych się zgłosiło? Założę się że tego również Pan nie sprawdzał.

Przepraszam, zapomniałem się podpisać
cwaniaczek z lokalnego środowiska - Andrzej
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 07, 2013, 10:29 wysłana przez Andrzej Czop »

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 10
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #31 dnia: Kwiecień 07, 2013, 11:03 »
O stracie 200 000 zł z "hotelu" wiem od Tomasza Kawy - wiarygodne źródło informacji?
Gdyby ktoś tak zarządzał Twoim prywatnym majątkiem - też byś go chronił, czy byś go wylał na pysk.

O szeregu innych okoliczności wzmiankowali wiarygodni członkowie Rady.
Faktycznie Rada podjęła decyzję w oparciu o "dziurawą wiedzę". Faktycznie utajnianie przez Bogdana i TK  przed członkami Rady informacji o działaniach finansowych Szkoły skonfliktowało Radę z Bogdanem. To jednak dość śmieszna teza, że organ kontrolny miałby być wiarygodny tylko wówczas, gdy pochwala działania podmiotu kontrolowanego.
   Skoro, jak sam twierdzisz, Rada nie mogła uzyskać i nie uzyskała do dziś  pełnej wiedzy o finansach Szkoły, pomimo wielu intensywnych starań, to jest to już wystarczający powód do odwołania Bogdana.

Aby porównywać wyniki finansowe, trzeba je znać.
Ja nie muszę ich znać, ale Rada musi. Jeśli Bogdan się z tym nie zgadza, nie może zarządzać Szkołą.

Tadek

SebKaw

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 174
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #32 dnia: Kwiecień 07, 2013, 13:40 »
Panie Marcinie Prusaczyk.
Oczywiście, że rozumiem powód odwołania Bogdana Drendy. Bogdan zbyt dobrze rozwijał latanie na Żarze, przez niego było tu zbyt wielu pilotów co Panu przeszkadza w realizowaniu własnych celów. Innych niż cele statutowe Szkoły, których Pan do tej pory nie wspierał. Bogdan miał poparcie środowiska lokalnego i komisji szybowcowej, popierał środowisko lokalne a tego się Pan chciał pozbyć i pozbył się przy pierwszej nadarzającej się okazji. Niestety trochę się Panu nie opłaciło. Nikomu to nie wyszło na dobre, ani klubom na Śląsku, ani AP, ani ZAP też.

Ale tu znowu zbacza Pan z tematu.
Skoro odniósł podjął się Pan dyskusji, jeśli pan potrafi, proszę o pełną wypowiedź na temat tego wątku.
Proszę się pochwalić -  jeden zrealizowany korzystny dla Żaru projekt Pana autorstwa. Nie prywatę.
Proszę o publikowanie treści wniosku do sądu koleżeńskiego, skoro nie ma się pan czego wstydzić. Wniosek jest poufny, ale Pan może go opublikować. Pewnie wiele osób tak jak i ja chętnie zapozna się z jego treścią.
 
SK

slawek.piela

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 287
  • Liked: 78
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #33 dnia: Kwiecień 07, 2013, 22:04 »

Na wstępie, żeby nie było, że gram o swoje: podwyżka cen na Żarze o 50% nie sprawi mi strasznej różnicy. I tak będę latał. Różnicę sprawi mi czy to miejsce będzie przyjazne czy też będzie to fabryka do zarabiania na pilotach.

Mamy, nie wiem czy zauważyliście dogmat: "działalnośc lotnicza w GSS musi się bilansować".
I pochodne twierdzenie: "trzeba podnieść ceny".

Wydaje mi się, że zachodzi tu pewnien błąd…
Celem AP i GSS powionno być i jest rozwijanie latania i pozyskanie jak największej liczby członków latających aktywnie.

Jeśli chcemy realizować ten cel to dogmat należy obalić i zastąpić zdrowym rozsądkiem.

GSS ma trzy duże elementy wpływające na budżet:
- parking
- hotel
- działalność lotniczą

Pierwszy element przynosi pieniądze. Bez nakładów i bez większych problemów.
Hotel z tego co słyszymy jest deficytowy. (a powinien dofnansowywać latanie)
Działalność lotnicza ponoć też.

Zmiana statusu działalności lotniczej na dochodową spowoduje, że będziemy z niej dokładać do hotelu. Inaczej nie ma, budżet jest jeden.
Nie o to chodzi. (Chyba).
 
Wpływy z działalności lotniczej można prawdopodobnie zwiększyć poszerzając bazę klientów a nie windując marżę (by użyć języka biznesowego).

Generalnie właśnie o to chodzi. Poniżej zgrubne wyliczenia.

Na dziś Żar wylatuje około 5000 h rocznie  przy 25000 holi na 400 m czyli uzyskuje 184 000 tys przychodu tylko z wynajmu szybowców (przy średniej stawce 36,8pln/h) 

Podwyżka o 7% da nam

11,900 PLN w skali roku za hole (ok 2500 holi na 400 m).
12 880 PLN za wynajem szybowców (5000h po 36,8 pln/h)

Razem: 24 780

Co więcej jesli stracimy w skutek obniżki tylko 3% godzin i 3% holi to:

5000 * 36,8 *,03 = 5520
2500 *17*4*,03 = 5100

Razem: 10620

Zysk z podniesionych o 7% cen: 14 620.
Zysk ten należy jeszcze obniżyć o utratę przychodów w hotelu. Pewnie niezbyt znaczną ale zawsze.

Kwota jakoś to nie powala z nóg.

Efekt?
Z pewnością mniej ludzi będize latać. Choćby tylo ze względu na efekt psychologiczny - 'bo podnieśli ceny'. Z pewnością nowi chętni mierzyć się będą do wyższych cen. 

Dla tych, którzy przyjeżdzają z daleka może to mieć mniejsze znaczenie, dla zamożnych zdecydowanie też. Ale to nie jest 100% latająych i jak wyżej pisałem zależy nam na poszerzaniu 'bazy klientów' a nie maksymalizacji zysku.

 

Idziemy dalej.

Rozważmy dwa warianty obniżki cen.

Bez ryzyka można przetestować ją wprowadzając obniżki w czas najmniej obłożony.
Nie mam danych jaki jest procent obłożenia, ale im niższy tym większy efekt da drastyczna obniżka cen.

Jeśli na przykład 60% nalotu jest z weekendów i jesieni to:

przychód z wynajmu szybowców wynosi: 73 600 (dla 2000 h)
przychód z holi: 68 000 (1000 holi)

koszt obniżki o 20% wynajmu czyli do poziomu 29,44 PLN:  14 720
Ceny holi bez zmian.
Aby 'odrobić' tę stratę potrzebujemy wzrostu o około  500 godzin.
To jest 100 dni bez weekendów  w sezonie letnim czyli trzeba wygenerować 5 godziny na każdy dzień.
Wzrost o powiedzmy niecałe 2 osoby na każdy dzień.

Koszt ten zostanie zredukowany przez wzrost przychodów hotelu. Wzrost przychodów hotelu może być większy niż strata w przypadku podwyżki cen gdyż obniżka może zwabić osoby z dalszych okolic na przyjazdy na przedłużony weekend.

Nie wiemy - badania marketingowe z innych branż mogą być mocno nieodnośne.

Ja raczej zaryzykowałbym bniżkę (14 720 PLN) nie stanowi o być albo nie być a może poszerzyć grono latających. Ważne to także jest ze względu na możliwość odbudowy lokalnej społeczności latających (im łatwiej się wyrwac w tygodniu wcześniej z pracy i zaliczyć lot a niższa cena może być motywatorem sporym w tym przypadku).

Nie ryzykowałbym podwyżki bo z pewnością nie podniesie nam ilości latających a zysk nie uratuje budżetu.

Rozumiem, że myślenie pro-zwyżkowe być wynika z utrwlaonych wzorców biznesowych, któ®e stosuje się w razie problemu z płynnością. Tu sytuacja jest jednak inna.

Kluczem jest zwiększanie bazy 'klientów' - bo to nasz cel statutowy i na długą metę JEDYNY ratunek
dla szybownictwa. Im więcej ludzi lata tym więcej ludzi będzie latać.

Testowanie efektów obniżki cen i podniesienie atrakcyjności i ekspozycja oferty hotelu - na analizie tej opcji bym się skupiał. 


 Sławek

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 10
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #34 dnia: Kwiecień 08, 2013, 16:47 »
A może inna kalkulacja.
Przychód z wynajmu szybowców wyliczyłeś na 184 000 zł.
Hotel przyniósł 200 00 zł strat (jednym z poprzednich sezonów).

 Rozważmy - wynajmujemy hotel za 1zł pozostawiając sobie prawo do nieodpłatnego korzystania ze świetlicy. Cenę szybowców obniżamy o połowę.  Przy dwukrotnie większym nalocie pozostaje nam w kasie 15 999 zł na zwiększone koszty obsługi.
Cud :)
Cały wpływ z szybowców zżera  hotel, a koledzy dyskutują o podwyżce ceny o 7%.
Zabawne.

O finansach GSS można dyskutować rzeczowo tylko w oparciu o pełną wiedzę.
Jesienią jeden z zasłużonych kolegów przekonywał mnie, że hotel wychodzi na "0".  Jag Go troszeczkę przycisnąłem to ujawnił, że to bilans hotelu wraz z parkingiem, który przynosi ok.  200 000 zł zysku. Takie to  jest "0"  :)

Tadek

Maciek Z.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 88
  • Liked: 5
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #35 dnia: Kwiecień 08, 2013, 17:58 »
Tadziu ! to może weźmiesz ten hotel za złotówkę od GSS na 5 lat ? Chciałbyś ? . Pokażesz w tym czasie nam wszystkim jak to się powinno robić i po 5 latach będziemy już wszystko wiedzieć . Wtedy zastanowimy się nad czynszem dla Ciebie na kolejne 5 lat i będzie cacy . Myślę że powinieneś taką  propozycję złożyć do rozważenia Radzie GSS a może i WZD AP .

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 10
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #36 dnia: Kwiecień 08, 2013, 18:44 »
Złożyłem już dawno jeszcze lepszą propozycję.
Zaproponowałem zorganizowanie otwartego  przetargu na dzierżawę tego budynku.
To samo proponował Marcin, ale został spacyfikowany w Radzie.
Możesz nie wierzyć, ale cena osiągnięta w takim przetargu będzie liczbą dodatnią, większą niż minus 200 000 zł.  Chciałbym wziąć udział w takim przetargu, to znaczy chciałbym przegrać z wysoką propozycją konkretnego inwestora, za którego pieniądze np.  obniżymy koszty latania uczącej się młodzieży o połowę.   Komu właściwie to by przeszkadzało?
Ja pracuję w nieruchomościach wiec widzę, ile potencjalnej kasy spływa ze stoku GSS do jeziora.
Za 1 zl hotel mogę wziąć choćby jutro i od jutra już nie będzie on przynosił Szkole strat - nie o to jednak tu chodzi.

Wcześniej awanturowałem się, aby szybowce AP (J2B) były sprzedawana tylko na przetargu, i coś tam wywalczyłem. Nie jest to więc sprawa beznadziejna.

Tadek

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 10
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #37 dnia: Kwiecień 08, 2013, 19:17 »
Właśnie dotarłem do aktualnych danych finansowych.
W odnieśliśmy wielki sukces - w 2012.r. straciliśmy na hotelu jedynie marne 120 000 zł. To prawie nic w porównaniu ze stratą 167 000 zł za 2011.r.
Wystarczyło zapłacić w 2012.r. za 3243 godziny lotu, a już można było tę drobną stratę pokryć.
Młodzi piloci- ciułajcie grosiki i przyjeżdżajcie do GSS.  Tu rządzą ludzie szczęśliwi, bo szczęśliwi pieniędzy nie liczą.
Słuszną  linię ma nasza władza.
Precz z Prusaczykiem.
Niech żyje lokalne środowisko naturalne.
Tadek

Maciek Z.

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 88
  • Liked: 5
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #38 dnia: Kwiecień 08, 2013, 19:19 »
Pytasz , komu by to przeszkadzało ? mnie raczej nie . Aż szkoda że nie złożyłeś takiego wniosku we właściwym terminie do WZDAP , mogła by się przynajmniej odbyć ciekawa dyskusja . Może nawet dało by się znaleźć jakieś ciekawe rozwiązanie tej patowej sytuacji dotyczącej hotelu .

SebKaw

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 189
  • Liked: 174
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #39 dnia: Kwiecień 08, 2013, 23:08 »
Gwoli ścisłości nie było wiarygodnej oferty dla hotelu szkoły, takiej jak np. w Lesznie. Nawet gdyby go zamknąć to i tak jest to tak samo strata z amortyzacji budynku. W Międzybrodziu są teraz do sprzedania: ośrodek "Trójka" z domkami letniskowymi , hotel- ośrodek Niagara nad jeziorem. Ładne działki deweloperskie w centrum. Proszę bardzo.  Jakoś inwestorzy się nie garną tylko tłumy ponoć walą w tę szkołę.
SK
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 08, 2013, 23:24 wysłana przez SebKaw »

Tadek

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • Liked: 10
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #40 dnia: Kwiecień 09, 2013, 00:05 »
Gwoli ścisłości nie było wiarygodnej oferty dla hotelu szkoły, takiej jak np. w Lesznie.
SK
Gwoli ścisłości - nikt inwestora nie szukał.  Za samo zgłoszenie takiej koncepcji Marcin został wdeptany w glebę. Oczywiście możemy tylko zgadywać, czy taki najemca mógłby się znaleźć. Wysilmy zatem wyobraźnię.  Ktoś z głową na karku wynajmuje budynek od GSS (może grupa pracowników hotelu?). Od razu redukuje zatrudnienie o połowę, zapisuje się do KSS i w ramach KSS organizuje obozy KSS co miesiąc (aby mieć obłożenie), sam jest sprzątaczką, portierem i facetem od przepychania kibli. Dzieci po lekcjach sprzątają pokoje, żona prowadzi księgowość, a babcia z radością posiedzi na portierni, aby sobie z ludźmi pogadać. On sam liczy pieniądze i sam je zarabia.
A my ..... za kasę z parkingu co roku kupujemy kolejny samolot lub szybowiec.  Rozmarzyłem się  ...
 Ja wierzę w Górali - to łebskie chłopy.  Któryś dałby radę.

  Kupno ośrodka to trudna decyzja.  Dzierżawcę łatwiej znaleźć, bo to nie wymaga posiadania mrożenia znacznego kapitału.

Tadek

Marek Kornec

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 164
  • Liked: 84
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #41 dnia: Kwiecień 09, 2013, 08:27 »
Tadziu.
Proszę nas jako KSS nie wciągać do swojej prywatnej "wojny", mamy odmienne niz Twoje zdanie.
Marek Korneć
Pozdrawiam MK

KARKONOSKIE STOWARZYSZENIE SZYBOWCOWE-Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do
Nas---[img]http://szybowce-kss.pl/wp-content/uploads/2015/10/s

RB

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 279
  • Liked: 146
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #42 dnia: Kwiecień 09, 2013, 09:07 »
Tadziu.
..., mamy odmienne niz Twoje zdanie.
Marek Korneć

Tadek użył KSS jako swoistej przenośni, jak rozumiem. Nie protestowałbym. On jest naszym sympatykiem, jak wiem. W tym temacie chyba zgadzamy się i z Tadkiem i z Bogdanem i z każdym, kto trzeźwo myśli o tym, czym powinna być Szkoła. Powinna i z tego może dalsze długie lata żyć, czyli być szkołą, a nie głównie wypożyczalnią sprzętu. Angażujemy się, jako KSS, w organizację obozu przelotowego - bo taka jest nasza deklarowana misja - aby rzecz przetestować, nawet nie licząc na wielką frekwencję w obecnej sytuacji. GSS z Bogdanem Drendą, jak mam nadzieję, mogą to dalej ciągnąć robiąc całoroczną imprezę non-stop. Wiem, że jest na to zapotrzebowanie. Czy dobrze zaplanowane, ambitne latanie pod okiem Sebastiana Kawy, (który będzie GOP KSS-GSS 2013 prowadził) i innych mistrzów, jest mało zachęcające?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 09, 2013, 09:26 wysłana przez RB »

RB

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 279
  • Liked: 146
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #43 dnia: Kwiecień 09, 2013, 10:15 »
...  Jakoś inwestorzy się nie garną tylko tłumy ponoć walą w tę szkołę.u
SK

Sebastian tam siedzi i wie co mówi.
Będąc przez dłuższe okresy na Żarze obserwowałem ruch turystyczny i rozmyślałem i o tym hotelu. Niby świetnie położony, standard dla mnie i moich znajomych, którzy tam lubią przyjeżdżać OK, kuchnia tania i dobra, więc o co chodzi?  Więc dlaczego jest pustawy i przynosi straty? Przychody to nie tylko noclegi...
Ano dlatego, że Żar jest miejscem raczej świątecznego wypoczynku dla niebogatego obecnie i zapracowanego Śląska i okolic i ruch turystyczny ma charakter okazjonalny, a nie pobytowy, z wyjątkiem ludzi latających. W okolicy jest zatrzęsienie wolnych, tanich kwater prywatnych.
Niech ktoś jednak weźmie hotel w dzierżawę, zainwestuje, oczywiście w kredycie i zgodnie z biznes planem ustali ceny np. na 120 zł za "dwójkę" bo inaczej bank mu kredyt wypowie. Co się wtedy dzieje? Ja ze swoimi znajomymi przenoszę się na drugą stronę ulicy i hotel w szybkim tempie pada. No, przesadzam trochę, ale celowo, bo taki trend będzie.

Myślenie, że na ten hotel będzie mnóstwo chętnych z forsą do utopienia jest myśleniem życzeniowym. Chyba, że to będzie Campanille, przebuduje hotel i okolice i autobusami będzie klientów zwoził, ale to już zupełnie inna bajka, za bardzo wiele milionów Euro. Na razie, trzeba na dole gryźć trawę, robić całoroczne planowe szkolenia grupowe, z głową i ludźmi całością zarządzać, to i hotel się utrzyma.
Do tego trzeba zgodnej Rady czy innego ciała. Musicie myśleć o tym, jak zarobić na pilotach, którzy tam zaraz przyjadą. Albo i nie przyjadą...
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 09, 2013, 10:21 wysłana przez RB »

Marek J

  • Reforma AP
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 373
  • Liked: 297
  • Try not! Do or do not! There is no try!
    • KSS Jeżów Sudecki
Odp: Zarządzanie GSS
« Odpowiedź #44 dnia: Kwiecień 09, 2013, 10:33 »
KSS jest nastawiony na latanie dla przyjemności, jest też katalizatorem zmiany sposobu myślenia o lataniu.
"Latajcie! Reszta jest niczym" to nie wezwanie do anarchii, tylko przypomnienie, że nasza pasja powinna nas łączyć, a nie dzielić. Nie wszyscy to rozumieją.
Nie jesteśmy organizacją wrogą komukolwiek. Obozy na Żarze odbywają się niezależnie od tego kto zarządza hotelem, parkingiem, lotniskiem... Odbędą się niezależnie od sytuacji - ponieważ chęć współpracy i wolę realizacji tych projektów deklarują zgodnie wszystkie strony. To jest bardzo pozytywne i powinno stanowić przykład dla innych.
Naszą przewagą jest gotowość do współpracy ze wszystkimi, którzy chcą z nami robić fajne, tanie latanie. I taki sposób myślenia znaleźliśmy zarówno na Żarze jak i w Lubinie.
Komuś kto chce na lotnictwie czy hotelarstwie zarabiać (co oczywiście samo w sobie jest chwalebne), proponuję, aby założyć własną firmę i promować własną markę. Z taką firmą podejmiemy współpracę, na czystych zasadach. Do tego nie trzeba zapisywać się do stowarzyszenia.
Poza tym oczywiście zapraszam do wstępowania do KSS, szczególnie tych którzy chcą więcej latać niż politykować :))
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 09, 2013, 10:59 wysłana przez Marek J »
Pzdr
MkJ
---
Latajcie!Reszta jest niczym.
Dołącz do Nas---